Web Analytics Made Easy - Statcounter

نقش جوانان در پیشرفت و تحول کشور بسیار حائز اهمیت است اما شکوفایی استعدادهای جوانان نخبه و تسریع این استعدادها در مسیر موفقیت، حمایت می طلبد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، نیروی انسانی جوان یکی از مهمترین مولفه های پیشرفت یک کشور است، جوانانی که می توانند در عرصه های علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و سایر موارد نقش خود را در مسیر پیشرفت و متحول کردن یک جامعه به خوبی ایفا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانان ایران زمین بعد از پیروزی انقلاب تاکنون با فراهم شدن شرایط، موفقیت های بسیار زیادی را در بخش های مختلف کسب کرده اند و هر جایی که میدان برای جوانان باز شده پیروزی از آنِ کشور بوده است.

در برهه های مختلف جوانان ایران نقش مهمی در پیشرفت جامعه داشته اند، در دوران انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی، این جوانان بودند که برای دفاع از کشور سینه سپر کردند و شاید اولین مسیر برای نشان دادن نقش جوانان بود که سبب شد با حضور آنها ایران به پیروزی برسد و پله های اقتدار را در این سالها یکی پس از دیگری بالا رفته و امروز این کشور در اوج سربلندی قرار گیرد.

در این سالها نخبه های جوان در عرصه های علمی و المپیادها در جهان حضور داشتند و نشان دادند که جوان ایرانی برای حرکت در مسیر شکوفایی استعدادها و موفقیت ها بی درنگ در حال تلاش است.

دهم شعبان سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) به عنوان روز جوان نامگذاری شده، جوانان این سرزمین در دوران دفاع مقدس با تاسی از جوان دشت کربلا که در واقعه عاشورا برای دفاع از دین و اسلام جان خود را تقدیم کرد، در جنگ تحمیلی به میدان آمدند و در همین مسیر جان های زیادی تقدیم شد اما این روز فرصتی است تا تلاش های بیشتری برای رفع دغدغه های جوانان صورت گیرد.

ایستادن جوانان برسکوی موفقیت در گرو حمایت است

طی سال های اخیر جوانان با مشکلاتی از جمله نبود شغل، مشکلات اقتصادی و کار و در نهایت ازدواج روبرو شده اند، مشکلاتی که اگرچه مسئولین بارها وعده برای حل آنها داده اند اما به خوبی این دغدغه های جوانان برطرف نشده و امروزه اشتغال مهمترین نیاز جوانان مطرح می شود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شرایط بهتری برای تحصیلات جوانان در دانشگاه ها فراهم شد، این روزها بسیاری از جوانان در دانشگاه ها تحصیلات را ادامه می دهند به امید اینکه روزی بتوانند از همین دانش ها برای شغلی استفاده نمایند اما متاسفانه جوانان تحصیل کرده زیادی از نبود اشتغال رنج می برند.

در این سالها  دانشگاه ها بیشتر بر موارد تئوری تاکید داشته و مهارت یکی از مهمترین حلقه های مفقوده در تحصیلات دانشگاهی است که این مهم به تازگی در دستور کار قرار گرفته تا مهارت آموزی در دانشگاه ها نیز گنجانده شود و جوانان بعد از تحصیل بتوانند شغل مناسبی داشته باشند.

این در حالیست که گاهی می بینیم جوانانی با حداقل امکانات اما با سعی و تلاش کارآفرینی کرده و بر سکوی موفقیت ایستاده اند، حمایت لازم از جوانان در این عرصه از کارآفرینان می تواند نقش کلیدی و مهمی برای پیشرفت آنها داشته باشد.

طی سال های اخیر مشوق هایی برای اشتغال جوانان مطرح شده اگرچه این طرح ها چندان کارساز نبوده و نتوانسته نیاز جوانان در حوزه اشتغال را برآورده کند اما با اجرای درست و حمایت های مالی از جمله ارائه تسهیلات برای برداشتن اولین گام ها در مسیر کارآفرینی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

بیکاری، دغدغه مشترک جوانان

علی سلیمی یکی از جوانان لرستانی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: بیکاری مهمترین دغدغه و مشکل مشترک در بین همه جوانان است در حالی که ممکن است برخی از جوانان در جایی مشغول به کار شوند اما نبود امنیت شغلی همیشه ما را رنج می دهد که مبادا از کار اخراج شویم.

وی افزود: در بسیاری از موارد وقتی جوانان جویای کار می شوند، سابقه کاری از آنها درخواست می شود در حالی که همه افراد روزی از صفر شروع کرده اند و همین سبب می شود تا جوانان سالهای سال بیکار باشند.

این جوان لرستانی تصریح کرد: بیکاری جوانان سبب می شود تا گاهی به سمت و سوی از دست دادن فرصت های طلایی ختم شود مثلا فرصت ها و اوقات فراغت با کارهای بیهوده سپری شود در حالی که اگر جوانان مورد حمایت واقع شوند می توانند به درستی نقش خود را نشان دهند.

وی بیان کرد: در برخی از موارد بیکاری سبب می شود تا معضلات و آسیب های اجتماعی ایجاد شود ولی اگر زمینه برای کسب مهارت آموزی و اشتغال جوانان فراهم شود علاوه بر استفاده از ظرفیت نیروی جوان در توسعه و پیشرفت یک کشور، شاهد کاهش مشکلات در این حوزه خواهیم شد.

سلیمی با اشاره به افزایش سن ازدواج عنوان کرد: بالا رفتن سن ازدواج نتیجه مشکلات اقتصادی و موانعی است که بر سر راه جوانان قرار گرفته و اگر حمایت لازم از جوانان صورت گیرد می توانند تشکیل خانواده دهند و سپس شاهد افزایش فرزند آوری و جلوگیری از کاهش جمعیت رفت.

ظرفیت جوانان برای توسعه و پیشرفت کشور

یاسمن امرایی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: عدم اشتغال جوانان سبب می شود تا مشکلات و بحران های زیادی در پشت این مشکل شکل گیرد به طوری که از دست دادن فرصت های طلایی زندگی، آسیب های اجتماعی، افسردگی، اعتیاد، بالا رفتن سن ازدواج و ناهنجاری های اجتماعی از مهمترین مشکلاتی است که دلیل بیکاری برای جوانان رخ می دهد.

وی افزود: امروزه بسیاری از جوانان ساعتها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی حضور دارند و بهترین روزهای عمر خود را بدون استفاده در این فضا مشغول دیدن پیامها و عکس ها هستند در حالی که می توانند از این فرصت بهینه استفاده کنند.

این جامعه شناس تصریح کرد: بالا رفتن سن ازدواج یکی از مهمترین مشکلات جوانان است به طوری که جوانان تا زمانی که شغل مناسبی نداشته باشند برای ازدواج و تشکیل زندگی اقدام نمی کنند و همین سبب می شود تا یک جوان سالها دنبال کار مناسب باشد و به دنبال آن جمعیت نیز کاهش می یابد.

وی بیان کرد: جوانان در عرصه های مختلف ثابت کرده اند که اگر شرایط و بستر برای حضورشان مهیا باشد می توانند به خوبی اقدام کنند و از ظرفیت جوانان در مسیر توسعه کشور استفاده کرد.

امرایی گفت: نبود بازار کار و موانع زیاد برای ارائه تسهیلات در حوزه اشتغال سبب می شود تا همین جوانان دارای ایده های نو و خلاق با مشکلات عدیده ای همراه شوند البته نداشتن مهارت یکی از مهمترین دلایل در بیکاری جوانان مطرح می شود اما با برنامه ریزی و حمایت در این حوزه می توان از نیروی جوان به عنوان پتانسیل و یک ظرفیت مهم در کشور برای پیشرفت استفاده کرد.

وجود ۶۰۰ هزار جوان در لرستان

حشمت اله امان الهی مدیرکل ورزش و جوانان لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: هر ساله از ولادت با سعادت حضرت علی اکبر(ع) به مدت یک هفته، هفته جوان نامگذاری شده که در این راستا برنامه ریزی لازم برای اجرای برنامه هایی صورت گرفته است.

وی افزود: در استان ۶۰۰ هزار جوان در سن جوانی بین ۱۸ تا ۳۵ سالگی قرار دارند که لازم است با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب در راستای حمایت جوانان، گام هایی اساسی برداشته شود.

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان با اشاره به نقش جوانان در آینده کشور تصریح کرد: باید جوانان را به سمتی هدایت کرد تا برای جامعه مفید باشند، جوانان این کشور نشان دادند که هر جا نیاز باشد در میدان حضور دارند به طوری که در دوران دفاع مقدس با ایستادگی حماسه آفریند و در این سالها در عرصه های ورزشی، علمی، فرهنگی و سایر بخش ها به خوبی درخشیده اند.

امان الهی عنوان کرد: یکی از مهمترین مشکلات جوانان بیکاری و نبود شغل است که تلاش شده تا تسهیلاتی برای مشاغل بومی جوانان در نظر گرفته شود البته در کنار این تسهیلات، بحث توانمند سازی جوان و مهارت آموزی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات ازدواج بیان کرد: در سال گذشته ۲۴ هزار و ۱۴۴ نفر در استان برای تسهیلات ازدواج اقدام کردند که ۱۹ هزار و ۸۰۹ نفر تا ابتدای اسفند تسهیلات ازدواج را دریافت کردند.

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان گفت: بیش از چهار هزار نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج هستند که دو هزار نفر از این افراد در بهمن ماه برای دریافت وام ازدواج ثبت نام کرده اند و برنامه ریزی لازم صورت گرفته تا در پرداخت تسهیلات، تسریع صورت گیرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تسهیلات ازدواج یکی از مهمترین جوانان لرستان سبب می شود دانشگاه ها نقش جوانان سن ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۸۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار غیرشعاری می تواند ذهنیت جوانان را به فرزندآوری مثبت کند

به گزارش قدس آنلاین، فرهاد قائمیان بازیگر سینما،‌ تئاتر و تلویزیون در گفت و گو با ستاد خبری جایزه ملی جوانی جمعیت درباره تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه و نقش موثر هنر در راستای تقویت روحیه جوانی جمعیت نکاتی را مطرح کرد.

قائمیان درباره تهدیدات جمعیتی سال‌های آتی در ارتباط با پیری و میانسالی جمعیت گفت: هر چند سالمندان هم می‌توانند در توسعه کشور نقش داشته باشند اما آن نقش خلاقانه و ایده پردازانه‌ای که جوانان می‌توانند در پیشرفت کشور داشته باشند را ندارند.

وی با اشاره به ساختار جمعیتی در نسل‌های آتی گفت: ما نیاز داریم که دولت به تسهیلات بیمه‌ای و اعتبار، مداخلات پزشکی و سلامتی جامعه نیز توجه ویژه داشته باشد تا نسل جوان به راحتی به فرزندآوری توجه کند و فرزندآوری را یکی از برنامه‌های سال‌های ابتدایی تشکیل خانواده‌ درنظر بگیرند.

وی با اشاره به نقش هنر در راستای تقویت روحیه جوانی جمعیت گفت: باید با ساخت فیلم‌، سریال‌ و مستندهای به دور از شعارزدگی، ذهنیت مثبت جوان امروز نسبت به فرزندآوری را تقویت کرد و جامعه را نسبت به تهدیدات پیری جمعیت آگاه کرد.

قائمیان با اشاره به زنگ خطرهای جمعیتی در کشور گفت: قانون جوانی جمعیت می‌تواند کمک کننده به برون رفت از بحران سالمندی باشد، البته این اتفاق با موج رسانه‌ای و تبلیغات درون و برون مرزی نیز خیلی مرتبط است چرا که ما باید تبلیغات مناسب در این راستا داشته باشیم، مطالعات جمعیتی هم باید هدفمند و براساس شرایط ما در برهه کنونی باشد و باید بتوانیم شعارهای مناسب دراین راستا تولید کنیم.

وی در پایان با اشاره به تسهیلات حمایتی برای فرزندآوری گفت: جوانان ایران باید پشتوانه حمایتی هم برای ازدواج و هم فرزندآوری صحیح داشته باشند و با برنامه ریزی، قانون جوانی جمعیت به بار بنشیند.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاهای اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • شناسایی قضات فاضل و انقلابی رویکرد قوه قضاییه است
  • وام ازدواج ۸۸.۵ درصد متقاضیان قمی پرداخت شده است
  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند
  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود
  • ۳۰۰۰ جوان کهگیلویه و بویراحمد در انتظار وام ازدواج
  • آثار غیرشعاری می تواند ذهنیت جوانان را به فرزندآوری مثبت کند
  • برگزاری میزگرد پوشش دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
  • اشتراک ظرفیت‌های فناوری ایران و پاکستان موجب پیشرفت دو کشور می‌شود
  • تغییر نسل موجب تحول می‌شود