Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@06:48:12 GMT

امنیت امتحانات مجازی، پایین است

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۰۲۲۸۳

امنیت امتحانات مجازی، پایین است

محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تقلب‌های مجازی اظهار کرد: در همه نظام‌های آموزشی مانند آموزش و پرورش مسئله تقلب به عنوان یک رفتار نابهنجار دغدغه استادان و گروه‌های دانشکده بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: تقلب در امتحانات حضوری به دلایل گوناگون همواره راحت‌تر بوده، اما هرگز آمار آن به صفر نرسیده است و به همین علت کمیته‌های انظباطی در دانشگاه‌های کشور، مسئول نظارت بر جلوگیری از بروز این مسئله هستند.

آهنچیان تصریح کرد: امکان تقلب در امتحانات الکترونیکی بیشتر فراهم شده است و از آن جایی که کمیته‌های انضباطی برای رسیدگی به تخلفات احتمالی دانشجویان حتما نیاز به مستنداتی دارد، در امتحانات حضوری هم افرادی که ناظر جلسات آزمون هستند باید مستنداتی در این زمینه در اختیار داشته باشد تا بتواند به صورت عادلانه آن را در کمیته انظباطی بررسی کند.

او با بیان اینکه مستندات تقلب‌های الکترونیکی دانشجویان در فضای مجازی سخت‌تر به دست می‌آید، تاکید کرد: بدون مستندات نمی‌توان دانشجویان را محکوم به تقلب کرد؛ در این میان گاهی شایعاتی هم دیده می‌شود بنابراین مهم‌ترین اهرم کنترل این مسئله خود استادان و اعضای هیئت علمی هستند تا مطابق شیوه نامه‌های وزارت علوم در طول ترم به ارزیابی مستمر دانشجویان اقدام کنند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: مطابق ابلاغیه وزارت علوم به دانشگاه‌ها در ترمی که گذشت، ارزیابی دانشجویان باید در طول ترم می‌انجامید تا سرنوشت دانشجویان تنها مبتنی بر نمره پایان ترم نباشد، در واقع در گذشته امتحان پایان ترم ۶۰ درصد نمره بود، اما در شرایط کرونا به دانشگاه‌ها این اجازه داده شده تا به هر نسبتی که می‌خواهند ارزش امتحان پایان ترم را تعیین کنند.

آهنچیان اضافه کرد: برخی از استادان این اجازه را دارند که صد درصد نمره پایان ترم دانشجویان را بر ملاک ارزیابی مستمری قرار دهند و این اختیار را بر عهده دارند و با رصد نظام‌های آموزش عالی در دنیا به این نتیجه دست می‌یابیم که رفتار ناهنجار تقلب‌های مجازی همچنان وجود دارد بنابراین مهم‌ترین راه برخورد با این موضوع ارزیابی دانشجویان در طول ترم است و احتمال دارد که نمره پایان ترم با وجود این مسئله به درستی دانشجویان را ارزیابی نکند.

نحوه برخورد وزارت علوم با متقلبان امتحانات مجازی

او درباره نحوه برخورد وزارت علوم با سودجویانی که در قبال پول به جای دانشجویان امتحان می‌دهند، گفت: در هر گوشه از شهر احتمال دارد که فعالان حوزه‌های پزشکی یا مهندسی و ... دارای مدرک نباشند و به عنوان خلافکار در جامعه فعالیت داشته باشند بنابراین این موضوع تنها مختص به جامعه علمی نبوده و همواره در جامعه جهانی در هر نقشی ظاهر می‌شوند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم مطرح کرد: دانشجویانی که تقلب می‌کنند و افراد سودجویی که جای آن‌ها به عنوان «همیار تقلب» امتحان می‌دهند هر دوی آن‌ها در جرم شریک بوده و پلیس فتا مرجع اصلی رسیدگی به این موضوع است بنابراین اگر چنین موضوعی در وزارت علوم شناسایی شود قاعدتا بر عهده هیئت‌های نظارت بر کمیته‌های انظباطی وزارت علوم است.

آهنچیان با بیان اینکه هیچ گزارشی بر مبنای تقلب‌های مجازی داخل وزارت علوم داده نشده، تاکید کرد: متقلبان افرادی هستند که در این فضای مه آلود قصد دارند تا حداکثر سود را ببرند که به ضرر نظام آموزش عالی و جامعه علمی خواهد بود بنابراین دانشجویان برای حفظ آینده خود و کشور به هیچ عنوان نباید سمت این تخلفات بروند و اگر بعد از انجام خلاف به دام قانون بیفتند تا پایان عمر باید نگران از بین رفتن مدرک تحصیلی شان باشند.

او ادامه داد: تعداد اندکی از دانشجویان که وارد فضای مسموم تقلب‌های مجازی می‌شوند کار بسیار نادرستی انجام می‌دهند و بهتر است توانایی شان را بر مبنای سواد علمی خود قرار دهند تا به ضرر آینده جامعه علمی کشور عمل نکنند.

بیشتر بخوانید

مزایا و معایب آموزش مجازی در دانشگاه‌ها/ جامعه دانشگاهی آمادگی پذیرش آموزش مجازی را دارد؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امتحانات مجازی تقلب دانشجویان تقلب های مجازی آموزش عالی وزارت علوم دانشگاه ها پایان ترم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۲۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات لازم جهت برگزاری کنکور در شهرستان دیلم اندیشیده شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسدی دوشنبه شب در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان دیلم ضمن تبریک عملیات وعده صادق اظهار داشت: این روزها، روزهای نمایش اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه نیروهای مسلح ما است که به این واسطه همه مردم ما خوشحال هستند.

فرماندار دیلم با بیان اینکه کنکور حاصل تلاش و رقم زدن سرنوشت جوانان این مرز و بوم به ویژه جوانان شهرستان دیلم است، گفت: در شهرستان دیلم نزدیک به ۵۰۰ نفر در آزمون سراسری کنکور شرکت خواهند کرد که انتظار داریم نیروی انتظامی، ادارات آب، برق، مخابرات، بهداشت، آتش نشانی و دیگر عوامل در کنار همدیگر در برگزاری هرچه بهتر این آزمون اهتمام ورزند.

رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان دیلم با بیان اینکه دیلم میزبان ۹ شهر شمالی استان بوشهر برای برگزاری مسابقات قرآنی خواهد بود، ادامه داد: شهرستان دیلم میزبان کار بزرگ فرهنگی است که نزدیک به ۷۰۰ دانش آموز از دیلم، گناوه، بندر ریگ، خارگ، برازجان، شبانکاره، آبپخش، سعد آباد و دلوار در رشته‌های قرائت، ترتیل، اذان و زیارت نامه با همدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

اسدی خاطر نشان کرد: امتحانات نهایی برای این مقطع سنی بسیار حساس و مهم‌است پس انتظار داریم جهت رفاه حال دانش آموزان و تمرکز بر امتحانات نهایی، این امتحانات با پیگیری مدیر آموزش و پرورش در شهر امام حسن برگزار شود.

کد خبر 6085884

دیگر خبرها

  • جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان پیرانشهر
  • تمهیدات لازم جهت برگزاری کنکور در شهرستان دیلم اندیشیده شود
  • آمادگی وزارت علوم برای همکاری با بریکس در حوزه آموزش‌های مهارتی
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • آمادگی مازندران برای برگزاری امتحانات نهایی
  • مخبردزفولی: گفتمان‌سازی در حوزه‌های علوم پایه و مهندسی باید از سنین پایین در مدارس باشد
  • راهیابی ۱۵ دانشجومعلم به جشنواره ملی دانشجوی نمونه کشوری
  • امنیت ۱۰۰ درصدی دانش‌آموزان در اردوهای راهیان نور تامین می‌شود
  • رصد آموزش امنیت سایبری به یک کارگروه دائمی نیاز دارد/ اگر حوزه سایبر متخصص باشد، امنیت سایبری فوق تخصص است!
  • نهضت سنددارکردن املاک آموزش و پرورش در استان بوشهر دنبال می‌شود