Web Analytics Made Easy - Statcounter

اینترنت در کنار فواید بی‌شمار آن، نگرانی های فوق‌العاده خطرناک را با خود به جهان آورده و از جمله برنامه های مخربی مثل «مومو» عملا جان میلیون ها کودک و نوجوان کاربر را به ویژه در شرایط کنونی که شیوع کرونا که سبب افزایش استفاده از فضای مجازی شده، تهدید می کرد.

به گزارش برنا؛ اوایل مهرماه بود که اسم مومو بر سر زبان ها افتاد "مومو" نام عروسکی ترسناک با چشم‌های برآمده و لبخندی شیطانی و جوکر مانند بود که نماد چالشی شد که نوجوانان را به انجام کارهای خطرناک و خشونت‌آمیز سوق داد درست مثل کاری که نهنگ آبی انجام داد و افراد شرکت کننده در چالش را با مسخ کردن به سمت خودکشی و مرگ هدایت‌ می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چالش مومو چه بود؟

"مومو" که تصویری ترسناک از یک زن است. این چالش از طریق واتس‌آپ قابل انجام می‌شود. در واقع "مومو" یک اکانت واتس‌آپی بود که در ابتدا کاربر یک لینک تماس از سوی مومو دریافت می‌کرد و پس از شروع به گفت‌وگو "مومو" پیام‌های تهدیدآمیز، خشونت‌بار و ارسال می‌شد و فرد را به رفتارهای خطرناک دعوت می‌کرد. عکس پروفایل مومو نیز عکسی به غایت ترسناک بود که در واقع عکس عروسکی در افسانه‌های ژاپنی بود موجودی وحشتناک و پرنده که طبق افسانه‌ها، گاهی اوقات اقدام به دزدیدن بچه‌ها نیز می‌کرد.

نظر کارشناسان در خصوص مومو

این در حالی بود که برخی کارشناسان حوزه نرم افزاری، این چالش را حقه ای برای سرقت اطلاعات کاربران می دانستند و برخی دیگر نیز آن را یک چالش بیمارگونه نامیدند.

واکنش ها به مومو

در صفحات اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی یک عده‌ای شروع به جک ساختن کردند و با انتشار عکس‌ها و ویدئوهای مختلف مومو را به مسخره گذاشتند حتی بازار چاپ عکس مومو روی ماگ، تی شرت و... داغ شده اما ماجرا جدی  تر از این حرفا بود. به گونه‌ای که پلیس فتا ورود کرده و به خانواده‌ها هشدار داد چرا که به دلیل آموزش مجازی، به اجبار دست هر کودک و نوجوانی گوشی و تبلت دیده می‌شود و از آنجایی که آنها ناآگاه هستند ممکن است در دام مومو افتاده و سرگرم شدن با این چالش، به قیمت جان آنها تمام شود.

مومو سراغ چه کسانی می‌رفت؟

"مومو" بیشتر طعمه های خود را از میان دانش آموزان انتخاب می کرد و تا آنان را برای آزار و اذیت شکار کند.

خودکشی پسر 11 ساله

خبر کوتاه بود اما تلخ و ترسناک.  قرار بود تکنولوژی به آرامش جان بشر تبدیل شود اما با سود جویی برخی به بلایی برای جان افراد ناآگاه تبدیل شد.

چالش "مومو" جنجال زیادی در رسانه‌ها به پا کرد با انتشار خبر خودکشی یک پسربچه 11 ساله اهوازی به‌خاطر این چالش وارد مرحله‌ای تازه در کشور ما شد.

خبری که نه‌تنها پلیس آن را تکذیب کرده بلکه پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که پسر 11ساله خودکشی نکرده بود و بر اثر سکته جانش را از دست داده است.

با این حال برخی مدعی شدند که پسربچه 11ساله که در کلاس پنجم درس می‌خواند، پس از آنکه پیامی از طریق مومو دریافت کرده دچار ترس و وحشت شده و در نهایت سکته کرده است.

دلایل گسترش مومو در ایران

سرهنگ پاشایی، معاون اجتماعی و ارتباطات پلیس فتا در آن زمان با اشاره به این چالش مرگبار عنوان کرد: برخی با اهداف مشخصی به این رفتار‌ها اقدام می‌کنند و به صورت اتفاقی با اکانتی که ممکن است از داخل یا خارج کشور باشد و عکس و آیدی مومو دارد، به شما پیام می‌دهند یا تماس می‌گیرند.»

با پیگیری‌های انجام شده، توسط پلیس فتا  چند نفر در استان هرمزگان دستگیر شده اند و هدفشان از این رفتار‌ها را بازی و سرگرمی و تشویش اذهان عمومی بود.

انتشار گسترده کلیپ‌های چالش مومو در کشور باعث نگرانی بسیاری از خانواده‌ها شد و این نگرانی‌ها به فرزندان نیز منتقل و باعث ایجاد اضطراب در بین آنها شده بود. حال آنکه بررسی‌های کارشناسان پلیس فتا نشان داده که عمده این پیام‌ها با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال می شد.

دستگیری ها در این رابطه

پسر 16 ساله‌ای که با انگیزه‌ی سرگرمی و ایجاد وحشت در همسالان خود، بازی «مومو» را ترویج می‌داد، دستگیر شد.

این پسر 16 ساله بافرستادن لینک تماس و تقاضای ارتباط با کاربران، تحت عنوان بازی «مومو» اقدام به ترویج خشونت و آشفتگی ذهنی در جوانان و نوجونان می کرد که کارشناسان پلیس فتا با اقدامات پلیسی این فرد را شناسایی و دستگیر کردند.

فرد دیگر در بابل نیز به همین دلیل بازداشت شد این فردی با استفاده از یک خط تلفن همراه اقدام به ارسال پیام به ناظم مدرسه و همکلاسی‌های خود در قالب چالش مومو می کرد. با شناسایی متهم و هماهنگی قضائی این فرد دستگیر و سیم کارت و دستگاه تلفن همراه که در اختیار وی بوده کشف شد.

در ادامه بنا به اظهارات مالک سیم کارت مشخص شد این سیم کارت برای انجام تکالیف مدرسه در اختیار فرزندش بود که اقدام به ارسال پیام‌های تهدید آمیز از آن طریق می‌کرد. او که تحت تاثیر چالش مومو قرار گرفته بود انگیزه خود از این کار را سرگرمی در بین همکلاسیان خود اعلام کرد.

همچنین پدری هرمزگانی با مراجعه به پلیس فتا عنوان کرد:  اکانت واتساپی که تصاویر پروفایل آن عروسکی به نام «مومو» و «ارواح خبیثه» است اقدام به ارسال پیام بازی برای فرزندم کرده اما پس از مخالفت پسرم برای ادامه بازی، صاحب اکانت اطلاعات خصوصی از خانواده ما ارائه و با تهدیدات مکرر پسرم را مجاب به ادامه بازی کرده که این امر موجب ترس و دلهره در میان خانواده ما شده است.

پس از اقدامات پلیسی و پی جویی های فنی متهم مورد شناسایی قرار گرفت و متهم گفت: در گروه دورهمی با حضور دوستان در واتس اپ، مطالبی پیرامون «مومو» از سوی مدیر گروه و دیگران ارائه شده بود. من هم به بهانه شوخی با پسر عمه (شاکی) به همراه چند تا از دوستانم با شماره سیم کارت ناآشنا یا شماره های موقت خارجی اکانت های واتساپی ایجاد کردیم و تصاویر پروفایل آن را «مومو» و ارواح ترسناک گذاشتیم و به او پیام چالش وحشت دادیم و قصد ما از این کار فقط شوخی بوده است. بنابراین سرگروه و ۶ نفر از دوستان او شناسایی و دستگیر شدند.

راهکار مقابله چه بود؟

بسیاری از کارشناسان عدم نصب برنامه های مربوطه یا پاسخ دهی و بلاک این شماره ها در پیام رسان های خارجی را بهترین واکنش از سوی مخاطبین در مقابله با این مقوله عنوان کردند.

مومو چند نفر را به کشتن داد؟

چالش موم تا جایی ادامه داشت که بیش از یک ماه بر سر زبان ها بود و همگان پیر و جوان کودک و بزرگسال هم نامش را شنیده بودند هم با تصویر و کاراهایی که بلد بود آشنا بودند و داستان مومو تا جایی ادامه داشت که روز 22 آذر ماه بود که خبر رسید یک پسر نوجوان 16 ساله تهرانی نیز قربانی این چالش شده است.

پسری نوجوان از ساختمانی در غرب تهران به پایین سقوط کرده و جانش را از دست داده است. دقایقی بعد تیم جنایی در محل حادثه حاضر و با جسد نوجوانی 16 ساله روبه‌رو شد که ساکن یکی از طبقات مجتمع بود. او، اما از پشت بام ساختمان5 طبقه به پایین سقوط کرده و در دم جانش را از دست داده بود.

خانواده پسر نوجوان که از این حادثه شوکه شده بودند و باورشان نمی‌شد پسرشان را از دست داده‌اند می‌گفتند که او هیچ اختلاف و مشکلی با خانواده نداشته و محال است که دست به خودکشی زده باشد.

به گفته آنها، پسرشان درسخوان و باهوش بوده و هیچ رفتاری که نشان دهد ممکن است دست به‌خودکشی بزند از خودش بروز نداده بود.

با این حال شواهدی که پلیس در بررسی محل حادثه به دست آورد از این حکایت داشت که پسر نوجوان با پای خودش به استقبال مرگ رفته و در سقوط او کسی دخالتی نداشته است.

در این شرایط مأموران برای پی‌بردن به انگیزه او به بررسی کامپیوتر و تلفن همراه وی پرداختند. شواهد نشان می‌داد که او دقایقی قبل از سقوط در فضای مجازی در حال جست‌وجو و بازی بوده است.

او آخرین‌بار سرگرم انجام بازی مومو و چالش آن بوده و پس از آن تصمیم به این اقدام هولناک گرفته بود.

نکته آخر

چالش مو مو هرچند جان چندین کودک و نوجوان این دیار را گرفت اما با پیگیری های مستمر پلیس و ارائه راهکار های مستمر از جانب کارشناسان کم کم واژه مومو در ایران رنگ باخت و اثر های حضورش کمرنگ تر و کمرنگ تر شد و تا جایی که از آن جز خاطره ای تلخ نمانده است اما این نکته را نباید فراموش کرد لازم است کودکان و نوجوانانمان را در دنیای مجازی تنها رها نکنیم و با آموزش صحیح از رخ دادن چنین اتفاقاتی جلوگیری کنیم.

//انتهای پیام:۵

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: نوروز 1400 مومو چالش مومو دست داده چالش مومو سیم کارت پلیس فتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۳۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش چد گیبل به آنچه در پایان راو اتفاق افتاد/ اخبار WWE

سمی زین دیشب با موفقیت از کمربند بین قاره‌ای برابر چد گیبل دفاع کرد.

چد گیبل نسبت به آنچه در دقایق پایانی شوی راو انجام داد، به اظهارنظر پرداخت.

طرفداری | در اپیزود 15 آوریل از شوی ماندی نایت راو، چد گیبل پس از شکست مقابل سمی زین در کشور زادگاه او از کوره در رفت و به دوست صمیمی خود حمله کرد. بعد از یک نبرد جذاب بر سر کمربند بین قاره‌ای که با برتری زین همراه بود، ستاره 38 ساله طی یک حرکت جوانمردانه دست رقیب خود را بالا برد. اما در ادامه و زمانی که سمی برای جشن گرفتن پیروزی خود به سمت خانواده‌اش در ردیف اول تماشاگران رفت، عضوآلفا آکادمی از پشت سر به او حمله کرد. هواداران شوکه از این اتفاق و هیل ترن چدگیبل به دنبال ارائه توضیحاتی از این کشتی گیر سابق المپیک بودند.

قهرمان سابق کمربند تگ تیم راو سرانجام سکوت خود را در این رابطه شکست و با ارسال توییتی نوشت:

بچه نشید! شما هم اگه جای من بودید همین کار را می‌کردید.

از دست ندهید ????????????????????????

لیست تیم ملی بسکتبال آمریکا برای المپیک 2024 خشم سرمربی چلسی: این مسخره‌بازی تکرار نمی‌شود تقابل ستاره رئال مادرید با بدترین داور جهان بیرانوند جدید از خرم‌آباد ظهور کرد

دیگر خبرها

  • کلاه‌برداری مجرمان سایبری با ارسال پیام با مضمون دریافت کالابرگ
  • آنچه در دور اول سفر رییس جمهور به سمنان گذشت
  • پیام تبریک رئیس پلیس پایتخت به مناسبت روز ارتش
  • واکنش چد گیبل به آنچه در پایان راو اتفاق افتاد/ اخبار WWE
  • عملیات وعده صادق، قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را آشکارتر کرد
  • هر آنچه که باید قبل از خرید پین هوش مصنوعی Humane بدانید
  • عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد
  • عامل ساخت پیام‌ های جعلی در بروجرد دستگیر شد
  • عملیات وعده صادق گنبد شیشه‌ای را فروریخت
  • استرداد ۱۰ میلیارد ریال به‌ حساب مالباختگان فضای مجازی