Web Analytics Made Easy - Statcounter

منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت دانشگاه جندی شاپور اظهار کرد: حدود سه سال پیش قدیمی ترین دانشگاه جهان، تحت عنوان دانشگاه جندی شاپور که در شهر دزفول قرار دارد توسط سازمان یونسکو ثبت جهانی شد و این افتخاری است که در اسناد بین المللی، وجود قدیمی ترین دانشگاه دنیا را با ویژگی های خاص و گسترده در کشورمان به صورت ثبت شده داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزیر علوم ادامه داد: ویژگی های این دانشگاه نشان می دهد که در سده های گذشته از سراسر جهان هم دانشمندان و هم دانشجویان در مرکز بزرگ جندی شاپور کنار هم جمع می شده اند و علوم مختلف آن زمان را از دورترین نقاط مثل چین، هند، یونان و رم را به این دانشگاه می‌آوردند. 

غلامی تصریح کرد: فضایی که در سده های گذشته در دانشگاه جندی شاپور البته بر اساس اسناد متقن تاریخی بوده است، یک فضای کاملا آکادمیک و دانشگاهی بوده و بحث و گفت وگوی آزاد و پذیرش ایده ها و نظرات مختلف در آن وجود داشته است. 

به گفته این مقام مسئول، در دانشگاه جندی شاپور ۴۰۰ هزار جلد کتاب نگهداری می‌شده و بعد از حوادث مختلفی که بر این دانشگاه گذشته، این کتب از دست رفته است.  

وزیر علوم بیان کرد: این دانشگاه را به عنوان میراث بزرگ علم و فرهنگ در سرزمین فرهنگی و تاریخی ایران بزرگ می شناسیم. بسیاری از همسایگان کشور که در مرزهای سیاسی جداگانه ای قرار گرفته اند را جزو میراث داران مجموعه بزرگ دانشگاه جندی شاپور می شناسیم و باور داریم که ایرانِ بزرگ، ایرانی بوده است که یک سرزمین چند ملیت و چند زبانی بوده است. 

غلامی افزود: این آثار فرهنگی و علمی حاصل مشارکت جمعی بوده است. جهان امروز که مدعی پیشرفت و ترقی فرهنگی است باید در حفظ و نگهداری از این آثار تلاش کنند. 

او گفت: از سال های قبل تلاش شده تا این ثبت تاریخی و بین المللی دانشگاه جندی شاپور انجام شود. اثبات وجود تاریخی این مجموعه اولین گام بود و سپس بحث اکتشافات باستانی شناسی مطرح شده که در حال حاضر با کمک میراث فرهنگی باستان شناسان در این مجموعه در حال کار هستند تا مجموعه جندی شاپور بازسازی و احیا شود. 

غلامی گفت: دانشگاه جندی شاپور فوق العاده بزرگ بوده اما متاسفانه در طول تاریخ، تخریب شده است. شرایط دانشگاه جندی شاپور اصلا خوب نیست و با این وضعیت، شرایط عرضه به مجامع بین المللی را ندارد. اما می توانیم با تلاش و همکاری به اکتشافاتی دست پیدا کنیم که در عرصه جهانی، قابلیت عرضه شدن داشته باشد.

بیشتر بخوانید

وزیر علوم بر پشتیبانی از تولید با تکیه بر علم و دانش تاکید کرد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم دانشگاه دانشگاه جندی شاپور بین المللی وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۳۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهمین همایش بین‌المللی علوم شناختی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، این همایش سه روزه که از ۲۶ اردیبهشت ماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود از یک سو تحقیقات بنیادین در زمینه کارکردهای شناختی مغز و از طرف دیگر استفاده از این یافته‌ها در بهبود عملکرد مغز، حول سه محور روانشناسی و شناخت، علوم اعصاب و فناوری های عصب شناختی را مد نظر دارد.

در این رویداد بین المللی موضوعاتی همچون آموزش و پرورش شناختی، ارزیابی شناختی، بازتوانی شناختی، رسانه و شناخت، روانشناسی شناختی، زبان‌شناسی شناختی، شناخت اجتماعی، طراحی وشناخت، فلسفه ذهن، تحریک مغزی، علوم اعصاب شناختی، علوم اعصاب شناختی بالینی، نقشه برداری مغز و تصویربرداری عصبی، علوم اجتماعی محاسباتی، مدل‌سازی شناختی و هوش مصنوعی، واسط مغز رایانه و فناوری عصبی مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

برگزاری این همایش می تواند در توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و به کارگیری دستاوردهای آن در زمینه های مربوطه و همچنین تبادل اطلاعات و تجربیات در این حوزه میان استادان و دانشجویان نقش مهمی را ایفا کند.

در دهمین همایش بین المللی علوم شناختی محققانی از کشورهای مختلف از آسیا، اروپا و امریکا به صورت آنلاین حضور دارند و اساتید برجسته درخصوص هوش مصنوعی، تشکیل و بازیافت حافظه، تحریک بصری هیپوکمپ برای درمان آلزایمر، تحریک مغزی، بررسی شبکه های اجتماعی بر سلامت روان و توانمندی شناختی سخنرانی و آخرین یافته ها و اطلاعات علمی و تحقیقاتی را به اشتراک می گذارند.

در مدت برپایی این همایش چندین غرفه در حوزه های مختلف شناختی نیز دایر می‌شود.

کد خبر 6087626 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • انجام ۶ عمل پیوند اعضا در خوزستان
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • رتبه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قابل توجه است
  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • احمدیان: مشکل بزرگ‌تر در بقا و ثبات این کشورها خواهد بود
  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • دهمین همایش بین‌المللی علوم شناختی برگزار می‌شود
  • عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • درس بزرگ کودکان و زنان غزه به تاریخ