Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از شفقنا، دکتر سیدمحمد صدر، دیپلمات سابق و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آینده برجام و همچنین تحلیل سیاست خارجی ایران طی هشت سال گذشته می گوید: برای آماده شدن زمینه مذاکره و گفتگو ها باید آمریکایی ها تحریم ها را بردارند؛ این مساله مشخص است و گفته شده است برداشتن تحریم ها باعث می شود دوباره دروازه های دیپلماسی گشایش پیدا کند ولی بدون آن امکان ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین می افزاید: قطعا یک انتخابات پر شور و رقابتی و منصفانه می تواند منافع جمهوری اسلامی و مسئولیت جمهوری اسلامی را افزایش بدهد و جوی مانند دوم خرداد ۷۶ ایجاد کند و موجب باز شدن درهای سیاست خارجی و بین المللی به روی ایران باشد. این مساله در شرایط امروز ما بسیار مهم است. ایران به انسجام ملی نیاز دارد. وقتی خارجی ها ببینند که مردم مشارکتی بالا داشتند و به نظام علاقمندند و از نظام دفاع می کنند موضع ایران در سطح دیپلماسی بین المللی تقویت خواهد شد.

متن گفت وگو با محمد صدر را می خوانید:

_ بایدن بازگشت به برجام را در مبارزات انتخاباتی خود مطرح کرد ولی اخیرا برای بازگشت امریکا به توافق هسته ای شرط و شروطی تعیین کرده است به نظر شما این ماجرا به کجا می انجامد؟

امروز عملکرد بایدن متفاوت از صحبت هایی است که در زمان انتخابات داشت بایدن شرایطی غیر عقلایی و غیر منصفانه را طرح کرده است موضع گیری آمریکا نوعی زورگویی است

امروز عملکرد بایدن متفاوت از صحبت هایی است که در زمان انتخابات داشت. بایدن آنجا گفته بود که به برجام بر می گردد و دیپلماسی را دنبال می کند اما متاسفانه امروز شرایطی غیر عقلایی و غیر منصفانه را طرح کرده است. آمریکا از برجام خارج شد و طبیعی است که آمریکا باید برگردد و اقدامات لازم را انجام بدهد. این موضع‌گیری نوعی زورگویی است و به هیچ وجه منطقی نیست. اگر می خواهند کارها پیش برود و قدم های مثبتی برداشته شود باید آمریکا تحریم ها را بردارد و به برجام برگردد.

_ اگر آمریکا با این روال پیش نرود عکس العمل ایران چگونه خواهد بود؟ اگر ایران به مذاکرات مجدد دعوت شود چه برخوردی خواهد داشت؟

برداشتن تحریم ها باعث می شود دوباره دروازه های دیپلماسی گشایش پیدا کند

برای آماده شدن زمینه مذاکره و گفتگو ها باید تحریم ها را بردارند؛ این مساله مشخص است و گفته شده است برداشتن تحریم ها باعث می شود دوباره دروازه های دیپلماسی گشایش پیدا کند ولی بدون آن امکان ندارد.

_ با توجه به سیگنال هایی که آمریکا در منطقه و نسبت به عربستان و اسرائیل نشان داد فکر می کنید مهم ترین هدف آمریکا چیست؟

بایدن بین سیاست داخلی و خارجی آمریکا سردرگمی هایی دارد بایدن احتمالا می خواهد هوای ۷۵ میلیون رای ترامپ را داشته باشد سیاست داخلی آمریکا بر سیاست خارجی این کشور اثر گذاشته است

ظاهرا آقای بایدن بین سیاست داخلی و خارجی آمریکا سردرگمی هایی دارد و شاید می خواهد هوای آن ۷۵ میلیون رای آقای ترامپ را داشته باشد. انگار آمریکا بین این دو مساله گیر کرده است و از متهم شدن به ضعف در عملکرد هراس دارد. امروز سیاست داخلی آمریکا بر سیاست خارجی این کشور اثر گذاشته است.

_ در دوره ترامپ شاهد نزدیک شدن آمریکا و عربستان بودیم و به نظر می رسد در دوره بایدن روابط این دو کشور مثل سابق یعنی زمان آقای ترامپ نباشد. آیا این شکاف می تواند زمینه مذاکرات بین ایران و عربستان را فراهم کند و عادی سازی روابط داشته باشند؟

رابطه آمریکا و اسرائیل و رابطه آمریکا و عربستان رابطه ای طولانی است و این ها جزو متحدین هم هستند. تفاوت بین رهبران احزاب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا در این است که دموکرات ها ادعاهایی در خصوص حقوق بشر دارند و از این رو عملکرد بن سلمان در مورد قتل فجیع خاشقچی را نمی پذیرند ولی این مساله برای کسی مثل ترامپ اهمیت چندانی نداشت. از این رو دموکرات ها در چنین مواردی فشار های بیشتری بر روی عربستان می آورند و آن هم به دلیل کسب امتیاز بیشتر برای آمریکا است و نمی توان گفت روابط امریکا و عربستان به این دلیل بهم می خورد بلکه این ها تفاوت های تاکتیکی دو حزب مطرح آمریکا است ولی استراتژی ها و اهداف یکی هستند و هر دو حفظ منافع اسرائیل و عربستان است.

_ در شرایط موجود انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران چه اهمیتی دارد و آیا می تواند به نوعی موضع ایران را در دیپلماسی تقویت کند؟

یک انتخابات پر شور و رقابتی و منصفانه می تواند منافع جمهوری اسلامی و مسئولیت جمهوری اسلامی را افزایش بدهد

ایران به انسجام ملی نیاز دارد

مشارکت بالا در انتخابات موضع ایران در سطح دیپلماسی بین المللی را تقویت خواهد کرد

قطعا یک انتخابات پر شور و رقابتی و منصفانه می تواند منافع جمهوری اسلامی و مسئولیت جمهوری اسلامی را افزایش بدهد و جوی مانند دوم خرداد ۷۶ ایجاد کند و موجب باز شدن درهای سیاست خارجی و بین المللی به روی ایران باشد. این مساله در شرایط امروز ما بسیار مهم است. ایران به انسجام ملی نیاز دارد. وقتی خارجی ها ببینند که مردم مشارکتی بالا داشتند و به نظام علاقمندند و از نظام دفاع می کنند موضع ایران در سطح دیپلماسی بین المللی تقویت خواهد شد.

_ فکر می کنید آیا تصمیم گیری در مورد برجام به بعد از انتخابات موکول خواهد شد؟

این مساله به عملکرد آمریکا بستگی دارد و چندان مربوط به انتخابات نیست.

_ عملکرد سیاست خارجی ایران در ۸ سال گذشته را چگونه ارزیابی می کنید و نقاط ضعف و قوت آن را چه می دانید؟

در دولت اول روحانی سیاست خارجی موفق بود

سیاست خارجی همواره بحثی دو طرفه است و نمی تواند با خوب و بد شدن یک رابطه و از یک بعد مبنای بررسی قرار بگیرد. در دولت اول روحانی سیاست خارجی موفق بود و به برجام ختم شد و به خوبی پیش می رفت چون پنج بعلاوه یک عاقلانه عمل کردند و به نتیجه رسیدند که نمی توان با فشار پیش رفت و همه پای میز مذاکره آمدند و سیاست برد برد انجام شد و مذاکراتی صورت گرفت و دو طرف به اهداف خود رسیدند. با آمدن ترامپ که شخصیتی نژاد پرست و افراطی بود و چیزی از سیاست نمی دانست و تاجر بود و گمان می کرد می شود همان شیوه تجارت کردن را در ریاست جمهوری سیاست خارجی و دیپلماسی به کار گرفت و از برجام خارج شد و تحریم ها را اعمال کرد و طبیعتا فشار های اقتصادی و تبلیغاتی بسیاری بر علیه ایران اعمال شد. در این مورد نمی توان این طرف ماجرا را مقصر دانست و امریکا و ترامپ مسبب مشکلاتی بود که برای ایران بوجود آمد. در کنار این مساله عدم تصویب لوایح اف ای تی اف نیز ضربه بزرگی به لحاظ سیاسی و اقتصادی بر کشور وارد کرد و هزینه های بسیاری بر ایران تحمیل کرد و امروز ایران در وضعیت خوبی قرار ندارد. هر چند قرار بر بررسی بود که با پایان سال تعطیل شد و روشن شدن تکلیف آن به بعد از اتمام تعطیلات عید موکول شد.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 سید محمد صدر اف ای تی اف اف ای تی اف ایران سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 ایران به انسجام ملی نیاز دیپلماسی بین المللی جمهوری اسلامی موضع ایران تقویت خواهد سیاست خارجی سیاست داخلی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۴۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا ناصر کنعانی در نشست خبری امروز (دوشنبه) با تاکید بر اینکه ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و به دنبال تقویت صلح و ثبات در منطقه است، گفت: عملیات انجام شده از سوی ایران از مشروعیت بین‌المللی برخوردار بود و مقدمات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم را در این زمینه انجام داده بود.

آمریکا با کمک به رژیم صهیونیستی بر روی طرف بازنده شرط‌بندی کرده است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در ارائه بسته کمک مالی به رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایت‌های خود علیه مردم فلسطین خاطرنشان کرد: این مصوبات مایه تاسف است و در واقع ارائه کمک‌های هنگفت نظامی و مالی از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی چیزی جز ارائه پاداش از سوی آمریکا به یک رژیم جنایتکار که هفت ماه متوالی است اقدام به جنایت جنگی کرده، نیست.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا اعتبار ملت خود را در کنار رژیمی قرار داده است که در این ایام هیچ پیروزی به جز کشتار و انجام جنایت به دست نیاورده است، اظهارکرد : آمریکا بر روی طرف بازنده شرط بندی کرده است و این گونه اقدامات کمکی به طرف بازنده نمی‌کند.

از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها کناره‌گیری نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال ایسنا در مورد گفت‌وگوهای انجام شده در مورد لغو تحریم‌ها در جریان سفر وزیر خارجه به نیویورک گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.

طرفی که در برجام زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران

کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد: شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود .

کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.

اقدام ایذایی در اصفهان یک اقدام بی‌ارزش از نظر نظامی بود

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در مورد حوادث اصفهان و اتفاق رخ داده در بامداد جمعه بین ایران و آمریکا پیامی منتقل شده است، گفت: آنچه که انجام شد حتی اسمش را نمی‌توانیم عملیات بگذاریم یک اقدام ایذایی بود که ما مشابه آن را نیز پیش از این مشاهده کرده بودیم.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و هیچ طرف دیگری مسئولیت این موضوع را قبول نکرده‌اند، ادامه داد: در این زمینه سیستم دفاعی ایران به صورت حرفه‌ای عمل کرد و طرف اقدام کننده به هیچ سطحی از اهداف خود دست پیدا نکرد و یک اقدام بی‌ارزش از نظر نظامی بود.

کنعانی در پاسخ به اصرار سوال خبرنگار پرسش کننده گفت: این موضوع ارزش پیگیری در این سطح را نداشت.

این خبر تکمیل می‌شود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898216

دیگر خبرها

  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است
  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • نیاز ایران به تصمیم گیری های استراتژیک و سرنوشت ساز در سیاست خارجی
  • سیاست بایدن در قبال فلسطین می‌تواند به شکست وی در انتخابات منجر شود
  • کنعانی: آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران | اقدام ایذایی در اصفهان، بی‌ارزش بود
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • آسوشییتدپرس: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند