Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس کردستان/ شهرستان قروه دارای آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود در استان کردستان است. این منطقه دارای اقوام مختلف کرد و ترک است که سالیان سال است در کنار یکدیگر در مناطق مختلف شهری و روستایی زندگی می‌کنند.

شهرستان قروه با وسعت حدود 2 هزار و ۴۳۰ کیلومترمربع معادل 8.61 درصد مساحت استان کردستان را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرستان در جنوب شرقی کردستان قرار گرفته که از شمال به بیجار، از جنوب به کرمانشاه، از شرق به همدان و از غرب به دهگلان محدود شده است.

این شهرستان دارای ۴ مرکز شهری، ۳ بخش، ۹دهستان و ۱۲۷روستای دارای سکنه است. آب این شهرستان از طریق ۳ هزار و ۳۴۳ حلقه چاه و۱۸۷رشته قنات، ۵۴۲ رشته چشمه و رودخانه‌های قزل‌اوزن و سرشاخه‌های آن تامین می‌شود.

پیشینه تاریخی و گردشگری قروه‌

شهر قروه‌ مرکز این‌ شهرستان‌ در فاصله ۹۳ کیلومتری‌ جنوب شرقی‌ سنندج‌ و در مسیر همدان‌ ـ سنندج‌ قرار گرفته‌ است‌. عوامل‌ موثر در پیدایش‌ این‌ شهر، چشمه‌ جوشان‌ در شمال‌ آن‌، رودهای‌ متعدد و دشت‌های‌ حاصل‌خیز و همچنین قرار گرفتن‌ در مسیر راه‌ ارتباطی‌ شرق‌ به‌ غرب‌ سبب‌ توسعه‌ آن‌ شده است.

میهم سرزمین ماندگار

در ۱۸ کیلومتری قروه به سمت همدان روستای گردشگری و خوش آب‌وهوای میهم قرار دارد که با ورود به این مسیر، در روزهای فروردین ماه، نفس‌های بهار را در دشت‌های وسیع و زیبایش تنفس می‌کنید.

در همین مسیر، کوه‌های بدر و پریشان با طبیعت چشم‌نواز به استقبال شما می‌آید. همچنین به دلیل زیستگاه حیوانات و وجود گونه‌های کَل، بز، پرندگان شکاری، خرگوش و روباه، همواره همراه با هیجان خواهد بود.در حاشیه رشته کوههای بدر و پریشان روستاهای میهم، نعمت‌آباد، ولی آباد و مجیدآباد وجود دارد که ساکنان این چند روستا از گردشگران و کوهنوردان با پخت نان محلی و لبنیات بومی پذیرایی می‌کنند و در تمام ایام سال این منطقه محل تجمع کمپ‌های کوهنوردی و گردشگری است.

به گفته ساکنان قدیمی منطقه میهم، دلیل نامگذاری این روستا بر اساس کوه‌های سر به فلک کشیده و پر برف بدر و پریشان است که طی قرن‌ها ماندگار و پا برجا بوده و از آن بعنوان سرزمین ماندگار نام برده شده است.

قصلان سرزمین آتشکده

حمام قصلان از حمام‌های قدیمی شهرستان قروه است که در روستای قصلان در 6 کیلومتری شمال شرق قروه قرار دارد. تاریخ ساخت این حمام به اواخر دوره زندیه و زمان حکومت خسروخان اول؛ والی وقت کردستان تعلق دارد.

حمام تاریخی قصلان، یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های کردستان است که متعلق به خانواده آصف کردستانی است. اهمیت این حمام علاوه بر قدمتش از لحاظ نزدیکی با شهر قروه و قرارگیری آن بر سر راه چشمه و آب معدنی باباگرگر است.

این حمام جزئی از مجموعه بزرگ ارگ، بازار، مسجد و بناهای باشکوهی بوده که به اواخر دوره زندیه و زمان حکومت خسرو خان اول والی وقت کردستان بر می‌گردد. همچنین دارای قسمت‌های مختلفی همچون هشتی، حمام سرد، میاندر، حمام گرم، خلوتی خصوصی و عمومی، خزینه و تون است و تزئینات منحصر به فرد آهک‌بُری آن با طرح‌های گیاهی، هندسی، انسانی و حیوانی که در نوع خود با اهمیت و قابل مقایسه با حمام خان در شهر سنندج است.

این حمام که در گذشته گرمابه خوانده می‌شد نه تنها محلی برای شستشو و نظافت بود، بلکه محلی برای تجمع و دیدار مردم نیز به شمار می‌آمد. از این گرمابه در گذشته برای مناسبت‌های مختلفی چون عید نوروز، مراسم عروسی، به هنگام سفرهای زیارتی، دیدار با بزرگان، آشتی دادن افراد و ده‌ها موارد دیگر استفاده می‌شد.

بر اساس کتیبه‌ای که بر سردرِ ورودی حمام نصب شده و اکنون در موزه سنندج نگهداری می‌شود، این بنا در سال ۱۲۵۵ در روزگار آصف؛ حاکم وقت سنندج مجدداً تعمیر و مرمت شده است. همچنین در روبروی حمام تاریخی قصلان تپه تاریخی و ۶ هزار ساله‌ای وجود دارد که بر اساس گفته ساکنان این روستا زمانی آتشکده، برج مراقبت و محل نگهبانی از روستای قصلان بوده که هر ساله در ایام نوروز مسافران و گردشگران زیادی از این بنای تاریخی و کهن دیدن می‌کنند.

باباگرگر

روستای باباگرگر در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه، چشمه‌ای جوشان همیشه می‌خروشد که به آن «دنگز» می‌گویند. آب این چشمه در استخری عمیق و مدور به محیط ۲۰۰ متر جمع می‌شود.

این چشمه پر آب دارای آبی به رنگ مایل به سرخ است و در بعضی مواقع به رنگ زرد مایل به لیمویی در می‌آید. آب این چشمه به علت وجود املاح معدنی به ویژه گوگرد رنگین است. ظاهرا این آب برای امراض سودایی و پوستی مناسب است و در درمان سوءهاضمه و دیگر بیماری‌های دستگاه گوارش و نیز راشیتیسم و درمان تورم موثر است. این چشمه و امامزاده باباگرگر در کنار آن از مکان‌های طبیعی و تاریخی استان محسوب می‌شوند.

آرامگاه امامزاده سیدجلال الدین ‌از نوادگان امام رضا (ع) مشهور به باباگرگر در ضلع شرقی این روستا قرار دارد. در واقع این روستا شهرت و حتی اسم خود را مدیون وجود مقبره مقدس این امامزاده است.

تاریخ دقیق ساخت امامزاده مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد که پیش از دوره قاجار توسط معماران محلی ساخته شده باشد. بنای مقبره روی صخره سنگی حاصل از آب‌ها و گازهای معدنی ساخته شده که در چهار طبقه از سنگ‌های مارون تزیین شده و ورودی آن ۱۷ پلکان دارد.

تمام جداره خارجی بقعه با کاشی‌های مختلف و به رنگ لاجوردی، در زمینه گل و بوته و با آیات قرآن و ادعیه تزیین شده و جلوۀ خاصی به آرامگاه داده است. این بنای مقدس در سال ۱۳۷۹ طی شماره ۳۴۸۶ در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

چشمه آب معدنی باباگر قروه مهم ترین چشمه این منطقه است و بنا به گفته مسئولان امر گویا قرار است در زمینه گردشگری درمانی در این منطقه کارهایی صورت گیرد. آب گرم چشمه هم باعث نمی‌شود چشمان نافذ اژدهای باباگرگر را نادیده بگیری چرا که حضورش در این مکان ابهت خاصی دارد.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و توریستی روستا که جلوه خاصی به محل داده است عارضه طبیعی مشهور به «سنگ اژدها» با ۳۰۰ متر طول است که در ضلع جنوبی بنای امامزاده قرار گرفته و شکلی شبیه به حیوانات عظیم‌الجثه ماقبل تاریخ دارد.

در واقع عارضه مذکور کاملاً از جنس سنگ‌های رسوبی آهکی بوده که با توجه به ظاهر و تشابه شکلی با حیوانات افسانه‌ای باعث ایجاد یکسری اعتقادات و باورهای خاص در بین اهالی منطقه شده است.

در این منطقه گردشگری تعداد ۲۹ اتاق در جانب جنوب و شمال غرب صحن امامزاده جهت اسکان زائران و حسینیه‌ای که در دو طبقه در جوار بقعه جهت انجام مراسم‌های مذهبی بنا شده است. گویا در ایام خاص مانند روزهای ۱۳ فروردین، ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان و دهه اول محرم و روزهای جمعه زائران زیادی از نقاط مختلف کشور به این مکان مقدس مشرف می‌شوند.

دریاچه سراب، نگین آبی قروه 

آب دریاچه سراب از چشمه‌های متعددی که در بستر دریاچه وجود دارند تأمین می‌شود و امروزه یکی از مکان‌های گردشگری مهم شهرستان قروه محسوب می‌شود و علاقمندان رشته قایقرانی و سایر ورزش‌های آبی در این دریاچه زیبا فعالیت دارند.

در میان دریاچه یک جزیره کوچک سر از آب بیرون آورده که به نحو زیبایی نورپردازی شده و با عبور از پل آهنی می‌توان به آن رسید.

دریاچه سراب کوثر یکی از نزدیکترین و در دسترس‌ترین جاذبه‌های تفریحی سیاحتی در قروه است که از مناطق جذاب و گردشگر پذیر شهرستان به شمار می‌رود و به نام تک‌ آغاج که واژه‌ای ترکی به معنای تک درخت است نیز معروف است.

آب خنک این دریاچه توسط ۱۲ دهنه چشمه تامین می‌شود و در تمام ایام سال جریان دارد، چشمه‌های جوشان آن قابل دیدن از سطح آب نیست و وجود گیاهان آبی در کف دریاچه به زیبایی آن افزوده است.

حاشیه این دریاچه زیبا نیز طی سال‌های اخیر ساماندهی شده و با ایجاد فضای سبز در حاشیه دریاچه و درختانی که بر دل سبزه‌ها دلربایی می‌کنند، در همه روزهای سال پذیرای خیل مسافران، گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است.

شواهد موجود حاکی از آن است که زیر بنای شهر قروه در گذشته که در اصل روستائی به همین نام بوده در کناره‌های شمالی این چشمه بنیان نهاده شده است و در سال‌های اخیر اقدامات اولیه و زیربنائی در راستای افزایش امکانات رفاهی و گردشگری آن اجرا شده است.

گفتنی است؛ شهرستان قروه علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی ده‌ها روستای دیگر مانند آصف‌آباد، اوریه و ...دارد که دارای طبیعت زیبا و ۴ فصل برای گردشگران محسوب می‌شود. همچنین غذاهای مختلفی مانند دانه کلانه، دوغ، کلوچه کوردی و ده‌ها نمونه دیگر دارویی که با مواد طبیعی و گیاهان کوهی پخت می‌شود و همواره دارای طعم و بوی خاصی است.

انتهای پیام ۲۳۳۰/۸۶

منبع: فارس

کلیدواژه: گردشگری قروه کردستان روستا شهرستان قروه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۹۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس اداره تالابهای محیط زیست آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تالاب درگه سنگی نقده از اواخر تیرماه بهترین مکان برای استراحت و تغذیه فلامینگوها است، ادامه داد: این تالاب طی سال گذشته پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود.

لیدا شجاعی فر، ۶ اردیبهشت ماه در حاشیه بازدید از تالاب درگه سنگی شهرستان نقده در جمع خبرنگاران افزود: این تالاب از نظر وسعت بزرگترین تالاب شهرستان است که تالابهای سولدوز، آق قلعه(شورگل حسنلو)، یادگارلو و طالقان... به ترتیب در رتبه های بعدی تالابهای شهرستان نقده از نظر وسعت قرار دارند. 

وی با بیان اینکه تالاب درگه سنگی بیشترین حجم آب را در بین تالابهای فصلی این شهرستان دارد، گفت: آبگیری تالاب بین المللی درگه سنگی با بیش از 600 هکتار که در ۲۵ کیلومتری شهرستان نقده واقع شده از اواخر آذر ماه سال گذشته آغاز شده و بیش از ۸ میلیون مترمکعب آب داخل تالاب رها شده است.

شجاعی فر با بیان اینکه منبع تغذیه این تالاب رودخانه گدار است، افزود: طی سالهای گذشته این تالاب در طول فصل تابستان خشک می‌شد اما امسال پیش بینی می‌شود با این حجم آبگیری انجام شده، خشک نشود. 

وی اظهار کرد: این تالاب بدلیل داشتن منبع غذایی عالی زیستگاه مهمی برای زمستان گذرانی، زادآوری و استراحت پرندگان است.

شجاعی فر خاطر نشان کرد: چنگر، مرغابی ها،اردک سرسفید،میش مرغ و فلامینگوها از پرندگان شاخص این تالاب هستند؛ همچنین در طول فصول بهار و پاییز پذیرای پرندگان مهاجر بسیاری است. 

رئیس اداره تالابهای محیط زیست استان گفت: پوشش گیاهی عمده این تالاب شامل بیشه زار، انبوه گز، نی و جگن و گیاهان مرتعی است همچنین پوشش گیاهی بخش قابل توجه بخش جنوبی تالاب، تنوع و کثرت فیتوپلانکتون‌ها و گونه‌های جانوری بی مهرگان در آب این تالاب نظیر انواع بنتوزها و زنو پلانکتون‌ها، زیستگاه بسیار مناسبی را برای پرندگان آبزی و کنار آبزی به وجود آورده است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است
  • تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • تالاب درگه سنگی دارای بیشترین حجم آب در بین تالابهای فصلی نقده
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی
  • سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • جاذبه تنگه «کفنه لا»در شهرستان بدره
  • 5 تا از بهترین ایالت‌های آمریکا
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود