Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که از روز سه شنبه کشتی غول پیکر اور گیون در کانال سوئز گرفتار شده و رفت و آمد کشتی‌های تجاری را مختل کرده، کالاهای اساسی نظیر خوراک دام و طیور، گندم، برنج، سویا و دانه‌های روغنی هم به مقاصد خود نرسیده‌اند و همین عاملی برای افزایش قیمت این گونه محصولات در بازارهای جهانی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز قیمت ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود 6 دلار افزایش یافت و هر بوشل از این محصول به قیمت 552 دلار و 50 سنت معامله شد. 

قیمت گندم هم به عنوان مهم‌ترین کالای اساسی در جهان و موثر در امنیت غذایی از این افزایش قیمت‌ها عقب نماند و هر بوشل با 75 سنت افزایش به قیمت 613 دلار و 25 سنت معامله شد.

محصولات دیگری مانند کاکائو، قهوه، شکر، پنبه، آب پرتقال، اتانول، انواع دام زنده و پرواری هم افزایش قیمت را تجربه کردند.

منابع معتبر روز گذشته اعلام کردند که بازگشایی کانال سوئز احتمالا هفته‌ها طول خواهد کشید و کارشناسان تحلیل کردند که هر یک هفته تاخیر در رسیدن محموله‌ها 5 تا 10 میلیارد دلار به تجارت جهانی آسیب خواهد زد. 

امروز خبرگزاری دویچه وله به نقل از صاحب کشتی اور گیون اعلام کرده که تا ساعاتی دیگر مسیر کانال سوئز بازگشایی خواهد شد و کشتی اور گیون دوباره در آب شناور خواهد شد.

ایران بیش از 70 درصد در تامین خوراک دام و طیور وابسته به واردات است. هر گونه افزایش قیمت در بازارهای  جهانی باعث خروج ارز بیشتر از کشور می‌شود و قیمت را در داخل افزایش می‌دهد. این وابستگی شدید به خوراک دام و طیور باعث نوسان شدید محصولات پروتئینی در داخل هم شده است و به رغم فراوانی این گونه محصولات قیمت در بازار داخل پرنوسان و بسیار گران است.

سالانه 2.7 میلیون تن مرغ و بیش از یک میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود اما قیمت هر دو این محصولات در بازار سرسام آور بوده و مصرف کنندگان و نیز تولیدکنندگان اصلا رضایت ندارند. صف‌های خرید مرغ هر روز طولانی‌تر می‌شود و قول مسئولان برای کاهش قیمت هم عملی نمی‌شود. 

درواقع برای اینکه کشور از نوسان شدید قیمت‌ها در داخل نجات پیدا کند، باید تمرکز خود را روی تولید محصولات اصلی مانند خوراک دام و طیور متمرکز کند؛ چراکه با افزایش جمعیت تقاضا برای محصولات پروتئینی روز به روز بیشتر می‌شود. از سوی دیگر اتفاقات این چنینی مانند گرفتار شدن کشتی اور گیون کم نخواهد بود. به  عنوان نمونه شیوع بیماری کووید 19 باعث شده بسیاری از کشورهای صادرکننده خوراک دام و طیور در صادرات خود بازنگری کنند.

پوتین رئیس جمهور روسیه دستور داده که برای صادرات محصولات اساسی مانند خوراک دام و طیور  عوارض و مالیات دو برابری وضع شود. 

نکته بعدی اینکه؛ منابع آب و خاک در دنیا محدود است و طبق نظر کارشناسان و تایید فائو امکان افقی کشت محصولات دیگر تمام شده است. در چنین شرایطی تغییرات آب و هوایی هم شرایط تولید را بسیار سخت کرده، طی چند سال گذشته دمای کره زمین 2 درجه افزایش یافته و این روند ادامه دارد. هر یک درجه که دمای کره زمین گرم‌تر می‌شود تولید بالقوه تولید محصولات کشاورزی بسیار پایین می‌آید. 

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: خوراک دام گندم طیور کشتی کانال سوئز قیمت خوراک دام و طیور خوراک دام و طیور افزایش قیمت کشتی اور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۱۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات سایپا سه‌شنبه ۴ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ قیمت امروز اطلس و شاهین

فرارو- قیمت اطلس در بازار آزاد امروز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت با کاهش پنج میلیونی نسبت به دیروز به ۵۸۵ میلیون تومان رسید.

ساینا S دنده‌ای هم که امروز ۴۴۵ میلیون تومان قیمت دارد، پنج میلیون ارزان شده، اما کوییک SR و شاهین دنده‌ای به‌همین اندازه افزایش قیمت دارند.

قیمت شاهین دنده‌ای در بازار آزاد به ۷۸۰ میلیون تومان ارتقا پیدا کرد و خرید کوییک SR حدود ۴۶۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ هم که یکی از وارداتی‌های فعلی است، به‌طور متوسط یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان ارزش دارد و افت قیمت ۱۰ میلیونی را به‌ثبت رسانده است. قیمت روز محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهد کنید.

قیمت روز خودروهای سایپا

مدل سوم اردیبهشت چهارم اردیبهشت
پراید 151 تیپ DA مدل 1403

340 میلیون تومان

340 میلیون تومان

تیبا صندوقدار مدل 1401

397 میلیون تومان

397 میلیون تومان

تیبا هاچبک مدل 1401

402 میلیون تومان

402 میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل 1403

450 میلیون تومان

445 میلیون تومان

کوئیک GX مدل 1403

442 میلیون تومان

445 میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل 1403

455 میلیون تومان

460 میلیون تومان

اطلس مدل 1403

590 میلیون تومان

585 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 2

یک میلیارد و 750 میلیون تومان

یک میلیارد و 740 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 3

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل 1403

775 میلیون تومان

780 میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل 1403

875 میلیون تومان

875 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • جریمه واحد تولیدی فرآورده خوراک دام و طیور در چهارمحال و بختیاری
  • قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۵ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ تداوم کاهش قیمت شاهین در بازار
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • مجموعه ساعت های 6.5 میلیون دلاری سلطان برونئی (عکس)
  • رصد ۳۰ نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان 
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت+ جدول
  • قیمت محصولات سایپا سه‌شنبه ۴ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ قیمت امروز اطلس و شاهین
  • قیمت خودرو امروز ۳ اردیبهشت+ جدول
  • قیمت نجومی کاکائو؛ شکلات از دسترس خارج شد!