Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با گرامی‌داشت رویداد ساعت زمین، گفت: در روز ۷ فروردین به رویداد ساعت زمین بپیوندیم و با خاموش کردن لامپ‌ها و وسایل الکتریکی غیرضروری به‌مدت یک ساعت با جهانیان در توجه به چالش‌های زیست‌محیطی شریک شویم.

 ژیلا مهدی‌آقایی با تاکید بر این‌که "ساعت زمین" ۱۴۰۰ در امروز (۷ فروردین مصادف با ۲۷ مارس) از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی در سراسر جهان برگزار می‌شود، گفت: "ساعت زمین" یک رویداد جهانی طراحی شده توسط صندوق جهانی طبیعت (World Wide Fund for Nature) است که بر اساس آن، خانواده‌ها و صاحبان کسب و کار با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیر ضروری به مدت یک ساعت، اثرات تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف بهینه انرژی در جهان را یادآور می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: هدف از رویداد ساعت زمین افزایش آگاهی در مورد مصرف انرژی و تاثیر آن بر محیط زیست است. در سال ۲۰۰۷ ، شعبه استرالیای صندوق جهانی طبیعت اولین تلاش زمین را برای افزایش آگاهی نسبت به محیط زیست در ۳۱ مارس ساعت ۱۹ و۳۰ دقیقه برگزار کرد. باتوجه به موفقیت چشمگیر این رویداد ، صندوق جهانی طبیعت با ترتیب دادن اولین ساعت جهانی زمین در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۰۸  از ساعت ۸ تا ۲۱  آن را پیگیری کرد که تا امروز هرسال در آخرین شنبه ماه مارس برگزار میء‌شود.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ساعت زمین نه فقط یک تمرین کاهش کربن بلکه یک عمل نمادین در ایجاد آگاهی  و ترغیب حس مسئولیت‌پذیری محیط زیستی با هدف تشویق مردم، دولت‌ها و مشاغل برای شناسایی رد پای اکولوژیک شان است. با شرکت در رویداد ساعت زمین مردم متعهد می‌شوند که با تغییرات آب و هوایی مبارزه کنند و آینده بهتری برای زمین بسازند.

مهدی آقایی تصریح کرد: ساعت زمین به ما یادآوری می‌کند که اگرچه متوقف کردن پیشرفت تغییرات آب و هوایی یک مشکل جهانی است اما راه حل‌های محلی نیز دارد. اینکه حتی خاموش کردن چراغ هنگام ترک اتاق، کم کردن نور خانه یا حتی استفاده نکردن از ماشین تک سرنشین و بسیاری اقدامات کوچک محیط زیستی، چگونه می‌تواند تاثیری قابل توجه بر تغییرات آب و هوایی در منطقه شما بگذارد.

وی یادآور شد: ساعت زمین کمک می‌کند تا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان ازاهمیت تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در زندگی روزمره خود برای بهبود وضعیت محیط زیست مطلع شوند و این نشان می‌دهد که چگونه این میلیون‌ها نفر با تصمیم خود می‌توانند تغییرات مثبت عمده‌ای ایجاد کنند. این امر برای تشویق مردم برای آگاهی از اثرات تغییرات اقلیمی و تأثیر فاجعه‌بار آن در طولانی مدت روی زمین و زندگی ما است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همانطور که از سال گذشته همه گیری کووید ۱۹ به جهانیان نشان داد مشکلات محیط زیستی و بهداشتی فراتر از مرزهاست، اثرات تغییرات اقلیمی نیز معضلی جهانی است و فراتر از مرزهای قراردادی که نگاهی جهانی می‌طلبد تا به فاجعه ای فراتر از کرونا بدل نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مهدی آقایی با تاکید بر اینکه ما سوخت‌های فسیلی سیاره خود را مصرف و محیط زیست را با آلودگی، گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی، ویران می‌کنیم، گفت: این واقعیت که اقدامات مثبت روزمره ما می‌توانند تغییراتی بزرگ ایجاد کنند، بسیار مهم و درعین حال آسان است. ۶۰ دقیقه همراهی آگاهانه ما می‌تواند تاثیرات مثبت ماندگاری را برای کاهش معضلات محیط زیستی رقم بزند به ویژه هنگامی که همه با هم اقدام می کنیم./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست تغییرات آب و هوایی رویداد ساعت زمین محیط زیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۳۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار

به گزارش خبرگزاری مهر، حلیا سادات حسینی در آئین تجلیل از فعالان ورزشی حوزه محیط زیست که در نمایشگاه سلامت شهر بوستان لاله برگزار شد با تبریک روز و هفته ملی زمین پاک و هفته سلامت با اشاره به اینکه در کنار حفظ محیط زیست نیازمند توجه عمومی هستیم بیان داشت: مشارکت مردم برای نجات زمین از پلاستیک را مدنظر قرار دادیم و با این شعار به دنبال این بودیم که مردم را در این مسیر مشارکت دهیم.

وی اضافه کرد: پلاستیک ۴۰۰ سال طول می‌کشد که در زمین تجزیه شود و هریک مترمربع از خاک ۱۰۰ سال طول می‌کشد که تولید شود و این سخت است که خاک حاصلخیز و زمین حفاظت شده با پلاستیک آلوده شود.

حسینی با بیان اینکه علاوه بر روند طولانی تجزیه پلاستیک در طبیعت، این تجزیه برای خاک و زمین نیز عوارض جبران ناپذیری در پی دارد، گفت: میکروپلاست‌ها در طبیعت باقی می‌مانند. جانوران نیز از این میکرو پلاست‌ها استفاده کرده و ما نیز از همین جانورانی که چنین موادی را در تغذیه خود داشته‌اند استفاده می‌کنیم. این موضوع سلامت انسان را تهدید می‌کند و عامل مهمی در به خطر افتادن سلامت بدن افراد است.

مدیرکل توسعه پایدار و محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به اینکه هفته سلامت فرصت مغتنمی است که به سلامت جسم و در کنار آن روان توجه شود، اظهار داشت: یافته‌های علمی نشان می‌دهد میکرو پلاستیک‌ها ارتباط مستقیم در ابتلای افراد به سرطان دارد. کاهش استفاده از پلاستیک و انتشار میکرو پلاستیک‌ها در طبیعت هم به حفظ محیط زیست وهم به سلامت عمومی جامعه کمک می‌کند و امیدواریم این با کاهش استفاده از محصولات پلاستیکی بتوانیم جامعه‌ای سالم‌تر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در استفاده نکردن از کیسه‌های پلاستیکی مجلس قوانینی را برای کاهش و جلوگیری از استفاده این نوع محصول به تصویب رسانده است، ادامه داد: استفاده کمتر از پلاستیک‌هایی که زیست تخریب‌پذیر نیستند. در سال ۱۴۰۲ تدوین استانداردی برای تعیین این نوع کیسه‌ها در دستورکار قرار گرفته است و از این پس تنها پلاستیک‌هایی که نشان استاندارد زیست تخریب‌پذیر داشته باشند در زمره محصولاتی قرار خواهند گرفت که امکان استفاده از آن باید بیشتر از گذشته در مراکز فروشگاهی و اصناف استفاده شود.

حسینی با بیان اینکه علاوه بر تهدید پلاستیک برای طبیعت و زمین، توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت چالش‌های و خطرات دیگری را برای زمین ایجاد کرده است توضیح داد: ته سیگار چالش جدید حوزه سلامت و محیط زیست است. ته سیگارها دارای انبوهی از سمی‌ترین فلزات سنگین به نام آرسنیک است که تمام حاصلخیزی و قدرت رشد زمین را از بین می‌برد. یکی از دلایل خشک شدن بسیاری از درختان در معابر عمومی است که ناشی از ته سیگارها به خاک و درختان منتقل می‌شود.

وی گفت: ۶۰ درصد از آلایندگی زمین مربوط به مواد شیمیایی و فلزات سنگین ناشی از آرسنیک است و به این دلیل ضرورت دارد با مشارکت مردم تلاش کنیم تا علاوه بر کاهش مصرف پلاستیک به موضوع فیلترهای سیگار و خودداری از رها کردن آن در فضای عمومی توجه بیشتری کنیم.

کد خبر 6087931

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • پاکسازی اتوبان کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی
  • تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک
  • مراسم روز جهانی زمین پاک در چالدران
  •  مراسم روز جهانی زمین پاک در خانه محیط زیست آستارا
  • روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست
  • تولید سالانه ۳۸۰ میلیون تن زباله در دنیا