فتحعلی بیگی: قبل از ورود تئاتر اروپایی هنر نمایش در ایران وجود داشت
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۴۲۱۳
داوود فتحعلی بیگی، بازیگر، نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،به بهانه روز جهانی تئاتر درباره وجود نمایش در ایران قبل از ورود تئاتر اروپایی توضیح داد: قبل آشنایی با تئاتر اروپایی با نمایش آشنا بودیم و مهمترین جلوه نمایش در ایران تعزیه بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه درباره تعزیه که یکی از هنرهای نمایشی کهن ایرانی است افزود: تعزیه مختص عاشورا نبود و زمان قاجار هم قصههای زیادی در تعزیه اجرا میشده و داستانها متفاوت بوده است. زمانی که با تئاتر اروپایی آشنا شدیم، فقط محلی رسمی برای اجرای نمایش نداشتیم و محل رسمی اجرای تعزیه، تکیهها و خانههای اعیان و اشراف بود. البته گفتنی است محل نمایش هم داشتیم، اما شبیه به اجراهای نقالی محل نمایش ما ۴ طرفه ساخته شده بود. در کتاب طراز الاخبار که برای سبک و سیاق نقالی نوشته شده و کتاب «فتوحات نامه سلطانی» اثر واعظ کاشفی سبزواری که درباره نقالی و معرکه اهل سخن حرفمی زند، آدابی از قصه گویی و نمایش میگوید و همچنین از تئوری نمایش میگوید که به صورت تک نفره بوده است. نقالی پیشینه چند صد ساله دارد و این که دو تن از بزرگان درباره شیوه اجرای نمایش کتاب نوشتند این هم سند دیگری است بر اینکه ما نمایش داشتیم، ولی اسمش تئاتر نبود. گر چه به معماری نمایش در یونان تئاتر میگفتند که بعدها علاوه بر معماری به شیوه اجرای نمایش نیز تئاتر میگفتند.
این هنرمند پیشکسوت تئاتر و تجزیه درباره جهانی نشدن هنر تعزیه گفت: در زمان پهلوی تعزیه میتوانست جهانی شود، اما این رژیم تعزیه را خرافات میدانست و اجرای تعزیه را ممنوع کرد. گفته میشود در جشن هنر در زمان پهلوی تعزیه اجر به دلیل توصیه پیتر بروک اجرا شده است. در پس از انقلاب در سال ۱۳۷۰ به همت دکتر منتظری تعزیه در فستیوال آوینیون فرانسه برای اولین بار خارج از ایران اجرا شد. اما استفان میراثفرهنگی و نه وزارت ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد دیگری برای جهانیسازی تعزیه اقدامی انجام نداده اند و اگر حمایتهای مردمی نبود هیچ اثری از نظر وجود نداشت.
فتحعلیبیگی در ادامه درباره بی توجهی به نمایشهای قدیمی افزود: متاسفانه در سایر زمینههای نمایش ایرانی نظیر نمایش روحوضی و بقال بازی و ... این مشکل وجود دارد. مثلا بقال بازی؛ نوعی نمایش کمدی انتقادی بود که در مکانهای مختلف اجرا میشد، اما در این زمینه اطلاعات زیادی نداریم. دلیل آن هم این است که از قدیم اساساً جماعت به اصطلاح روشنفکر و صاحب قلم اصلاً اهل معرکه، نمایشگران کمدی، تقلید چیان و تعزیه خوان را جدی نمیگرفتند.
وی درباره نحوه آثار باقیمانده از نمایشهای قدیمی ایرانی بیان کرد: همه اطلاعات باقی مانده چه در دوران زندیه و چه در قاجار از سفرنامههای ایرانیان به فرنگ به دست آمده است. در زمان ناصرالدین شاه اعتماد السلطنه مسئولیت خواندن روزنامه در حضور وی را برعهده داشته و تنها اندکی درباره نمایشها توضیح داده؛ به این صورت که در این روز مثلاً نمایش روحوضی در این مکان اجرا شده است و اطلاعات زیادی در آن باره نداده است. شخص دیگری به نام آخوندزاده در تفلیس زنده میزندگی میکرده به دلیل نگاه فرنگی تعزیه را به عنوان نمایش نمیشناخته و از تعزیه انتقاد کرده است. در صورتی که تعزیه همه مشخصات نمایش ائم از شخصیت، داستان، گفتار، صحنه و ... را دارد. در واقع تعزیه تئاتر به سبک و سیاق غربی نیست، اما نمایش است و به دلیل مقاومت مردم تا به حال از بین نرفته است.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۴۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از هم بازی شدن نیکی مظفری و بهنام شریفی تا خبر از اجرای« گمشده»
اجرای نمایش «گمشده» به کارگردانی عاطفه کوشکی از ماه آینده و خبر دیگر از هم بازی شدن نیکی مظفری و بهنام شریفی در «مرگ با طعم نسکافه» از جمله خبرهای رسیده از تئاتر است.
به گزارش ایسنا، «گمشده» به نویسندگی و کارگردانی عاطفه کوشکی است که پویا انصاری، عاطفه کوشکی، حمیدرضا حسینی و حانیه ذاکری هم در آن بازی خواهند کرد.
این نمایش اردیبهشت و خرداد امسال در تماشاخانه استاد انتظامی در خانه هنرمندان ایران اجرا خواهد شد.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «پویا در پی شنیدن خبر گم شدن دخترش تابان، بعد از مدتها به خانه قدیمی مادرش میآید. جایی که زن سابق و دخترش را آنجا رها کرده بوده. در خانه مادرش با زن سابقش دانا روبرو میشود که اطلاعاتی عجیب در رابطه با گم شدن دخترشان به او میدهد.»
نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند
نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی از میانه اردیبهشت ماه اجرای خود در عمارت نوفلشاتو را آغاز میکند.
نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی از ساعت ۱۹:۳۰، ۱۶ اردیبهشت ماه در عمارت نوفلشاتو روی صحنه میرود.
«مرگ با طعم نسکافه»، نمایشی ۶ پردهای است که با استفاده از کلید واژههای مهم زندگی به روایتِ برشهای دراماتیک در زمان حال، دهه سی و صد سال گذشته میپردازد. از نکات جالب توجه این اجرا، حضور پررنگ موسیقی است.
بهنام شرفی، نیکی مظفری، گل ناز عباسی، بهراد محمدی، روشنک رضایی مهر و بابک صحرایی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختهاند.
همچنین محمدرضا عیوضی و مسعود امامی به عنوان خواننده - بازیگر در این اجرا حضور دارند.
از دیگر عوامل این اثر میتوان به: تهیهکننده: بابک صحرایی، مجری طرح: نازنین صحرایی، طراح صحنه و لباس: منیره ملکی، طراح گریم: مهتاب حسنی، طراح حرکت: مهرگان بذرافشان، بازیگران فرم: مهرگان بذرافشان، روشنک رضاییمهر، حدیث محمودوف، ملینا مشایخ، آویسا شریفی، موسیقی متن: ستار اورکی، سرپرست موسیقی زنده: امیر مهراد، آهنگساز قطعات باکلام: حامی، علی موثقی، امیرعباس حسن زاده، تنظیم کننده قطعات باکلام: حامی، علی موثقی، امیر مهراد، نوازندگان: صادق نورانی، محمدرضا بختیاری، فرناز ساحری و روزبه سیاه منصوری، دستیار کارگردان: شهرزاد پورفرد، عکاس و طراح پوستر: کیارش کاویان و مدیر روابط عمومی و مشاور رسانهای: حامد قریب اشاره کرد.
علاقهمندان به تماشای این اجرا میتوانند از ساعت ۱۲ امروز مصادف با دوشنبه ۲۷ فروردین، از سایت تیوال اقدام به خرید بلیت کنند.
این خبر بروز رسانی میشود.