Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@18:04:40 GMT

حقابه تالاب‌ها در دولت تدبیر وامید به رسمیت شناخته شد 

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۵۹۳۹

حقابه تالاب‌ها در دولت تدبیر وامید به رسمیت شناخته شد 

تالاب ها این حوضه های آبی، مامن هزاران پرنده و حیوانات آبزی و کنار آبزی است و سالانه شاهد به دنیا آمدن هزاران پرنده و انواع حیوانات در میان و کنار تالاب ها هستیم، در واقع شرایط تالاب ها طوری است که امکان زاد و ولد و تکثیر گونه های مختلف گیاهی و جانوری را فراهم می کند، گفته می شود بیش از ۴۰ درصد از ماهیان آبهای شیرین در تالاب ها زندگی می کنند، علاوه بر این نقش بسزایی در کنترل و جلوگیری از سیلاب، تغذیه منابع زیرزمینی، از بین بردن ریزگردها و حفظ گونه های جانوری و گیاهی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار همه این مزیت ها اما فایده اقتصادی تالاب ها به خصوص برای جوامع محلی اطراف آن غیر قابل انکار است، برخی مطالعات نشان می دهد که اکوسیستم‌های طبیعی مانند جنگل، دریا و کوه ارزش اقتصادی زیادی دارند اما عده ای از صاحبنظران بر این باورند که ارزش اقتصادی تالاب ها حدود ۱۰ برابر جنگل ها و ۲۰۰ برابر زمین های زراعی است، بنابراین می توان گفت که معیشت مردم محلی اطراف تالاب ها با حیات این اکوسیستم آبی گره خورده که حتی با کمی تامل و برنامه ریزی می توان از طریق رونق گردشگری پایدار و بهره ‌برداری خردمندانه از تالاب ها درآمد بیشتری را کسب کرد که علاوه بر دولت ها، جوامع محلی نیز می توانند از آن منتفع شوند.

ایران از لحاظ دارا بودن انواع تالاب ها غنی است، در کشور ۱۴۱ تالاب دارای ارزش اکولوژیکی با وسعت بیش از سه میلیون هکتار شناسایی شده که از این تعداد ۲۵ تالاب با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت در سایت کنوانسیون رامسر ثبت شده که دارای ارزش جهانی هستند، در مجموع تالاب‌های جهان در ۴۲ نوع تیپ طبقه بندی شدند که از این تعداد ۴۱ نوع آن در ایران وجود دارد، انواع تالاب از جمله باتلاق (زمین های آبدار یا خیس پر از گیاه و درخت)، مانداب (یا هور با آبی راکد و باز و گیاهان کوتاه بیشتر از جنس علف و نی)، خلاش (آبگیری است که از رستنی پوشیده باشد)، خلنگزار (تالاب‌هایی به شکل خارستان)، لشاب (تالابی نیزاری است که آب آن از گیاه آکنده شده و هوای کمی می‌گیرد) و آبندان (گونه‌ای از تالاب‌های مصنوعی ساخته دست بشر برای پرورش ماهی و ذخیره آب است) در کشور وجود دارد که هر کدام از آنها برای ادامه حیات به آب نیاز دارند که باید در قالب حقابه تامین شود.

عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود که احیای تالاب‌ها جزو سیاست‌های دولت روحانی بوده و برای نخستین بار در تعیین حقابه تالاب‌ها با وزارت نیرو و شورای عالی آب به توافق رسیدیم و حقابه ها را تعیین کردیم.

وی با تاکید بر لزوم تامین حقابه تالاب‌ها اظهار داشت: حقابه تالاب‌ها باید مانند حقابه کشاورزی باشد، نباید با کاهش آب رودخانه، حقابه تالاب قطع و به کشاورزی داده شود، اهمیت اقتصادی تالاب‌ها بیشتر از توسعه کشاورزی است و تامین حقابه تالاب‌ها مصوبه دولت است، در گذشته تالاب‌ها فقط از طریق سیلاب‌ها آبگیری می‌شدند اما الان با توجه به تعیین حقابه تالاب‌ها وزارت نیرو باید آب آنها را تامین کند.

بر این اساس قانون حفظ و احیای تالاب‌های کشور که سال ۱۳۹۶ تصویب شد سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف که حقابه زیست محیطی تالاب‌ها را تعیین و وزارت نیرو آنها را تامین کند که بعد از آن سازمان محیط زیست کار تعیین حقابه تالاب ها را آغاز کرد و اکنون حقابه ۱۷ تالاب را تعیین کرده و تا پایان سال به ۲۰ تالاب می رسد و پیش بینی می شود تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ به ۲۸ تالاب برسد.

سازمان محیط زیست طبق وظیفه خود حقابه‌ها را تعیین کرده است، به عنوان مثال برای تالاب گاوخونی حقابه ۱۶۷ میلیون متر مکعبی تعیین شده که وزارت نیرو باید آنرا تامین کند.

تالاب های دارای برنامه مدیریت زیست بومی 

تالاب های کشور برای ادامه حیات به مدیریتی یکپارچه و منسجم نیاز دارند تا تصمیم گیران و جوامع محلی از ارزش و کارکرد این حوضه های آبی مطلع شوند تا شرایط این اکوسیستم های آبی بهتر شود، از این رو مدیریت زیست‌بومی تالاب ها در دولت شکل گرفت، مدیریت اکوسیستمی راهبردی برای مدیریت جامع زمین، آب و منابع زیستی است که حفاظت، پایداری و بهره برداری خردمندانه را به همراه دارد.

در واقع در مدیریت اکوسیستمی مردم و حیات آنها در مرکز تصمیم گیری مدیریت و حفاظت قرار می گیرد، به همین دلیل این رویکرد تفاوت عمده ای با روش های سنتی حفاظت دارد و اگر این نگاه در مولفه های کلیدی طرح های مدیریتی دخالت داده شوند از مدیریت پایدار تالاب ها حمایت می شود.

در چند سال اخیر تالاب ها با مشکلات زیادی مواجه شده اند که تعداد زیادی از این اکوسیستم های ارزشمند را با خطر خشکی و نابودی مواجه کرد که بطور قطع اگر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست و طرح حفاظت از تالاب های ایران نبود امروز با تعداد بسیار زیادی از تالاب های خشک مواجه بودیم.

توسعه ناپایدار، الگوی ناپایدار معیشت و فقدان رویکردهای جامع نگر در مدیریت حوضه آبریز تالاب ها، مدیریت نامناسب منابع آب و رقابت تالاب ها با سایر کاربری ها برای بهره برداری از منابع آبی، تغییرات اقلیمی، خشکسالی های پیاپی و فقدان برنامه سازگاری با تغییرات اقلیمی و مدیریت نامناسب ریسک خشکسالی، تغییرات کاربری اراضی در سطح حوضه آبریز - حاشیه و درون تالاب ها، تخلیه فاضلاب های شهری، صنعتی و کشاورزی بدون تصفیه مناسب، بالا بودن میزان رسوبات جریان آبهای سطحی، ورود گونه های غیربومی یا مهاجم و از بین رفتن گونه های بومی برخی از مهمترین مشکلات تالاب ها است که تمام آنها در روند مدیریت اکوسیستمی تالاب ها لحاظ شده است.

ابتدا اعتقاد بر این بود که نیازی به حفاظت از تالاب ها نیست و توسعه باید اولویت باشد، در سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ این دیدگاه تغییر کرد و اعتقاد بر این شد که باید جلوی توسعه را گرفت و صرفا حفاظت کرد اما در سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ نگاه متفاوتی شکل گرفت و دست اندارکاران به این نتیجه رسیدند که باید تعادل توسعه و حفاظت با هم صورت گیرد، یعنی توسعه و حفاظت در کنار هم پیش روند که بر این اساس به مرور مدیریت زیست بومی شکل گرفت.

در دولت تدبیر و امید که تنها دولت محیط زیستی کشور است، نگاه ویژه ای به مقوله تالاب ها شد و در این دولت به مرور جایگاه حقوقی و مقررات ملی تالاب ها ارتقاء یافت به طوری که آیین نامه نحوه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب های کشور در ۱۳۹۴ تصویب شد که در ماده ۵ آن سازمان محیط زیست مکلف است در چارچوب راهبردها و برنامه عمل ملی حفاظت و احیاء تالاب ها، برنامه مدیریت زیست بومی تالاب ها را با اولویت تالاب های بحرانی و خسارت دیده با مشارکت وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی و سایر ذینفعان در مدت دو سال از تاریخ ابلاغ راهبردها و برنامه عمل ملی حفاظت و احیاء تالاب ها تهیه و اجرا کند که این کار انجام شده است.

بر این اساس ابتدای دولت یازدهم سه تالاب برنامه مدیریتی زیست بومی داشت که اکنون به ۱۷ تالاب رسیده و تا پایان سال به ۲۲ تالاب می رسد، پیش بینی می شود تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ تعداد تالاب های دارای برنامه زیست بومی به ۲۸ تالاب برسد.

۹۰۱۴

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست معاونت طبیعی و تنوع زیستی تالاب اختصاصی ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست اختصاصی ایرنا سازمان حفاظت محیط زیست اختصاصی ایرنا اخبار کنکور سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت زیست بومی حقابه تالاب ها تالاب ها تالاب ها وزارت نیرو تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۵۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا انجم شعاع، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کارگاه آموزشی توجیهی صندوق ملی محیط زیست کشور که با حضور مدیران کشوری و استانی در شیراز برگزار شد، افزود: محیط زیست در همه عرصه‌های طبیعی و انسانی بیش از هر زمان نیازمند ارزیابی و مدیریت عملکرد در حوزه‌های حفاظت و شناسایی نقاط قوت و ضعف‌ها است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست در سال‌های اخیر با تأمین اعتبارات در جایگاه مناسب‌تری قرار گرفته است گفت: تأمین معیشت محیط‌بانان و نیروهای یگان حفاظت نیز با این بهبود روند در اولویت بیشتری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اعتبارات محیط زیست در سال‌های اخیر از ۱۲ صدم درصد به ۱۸ صدم درصد رسیده است و افق آینده هدف گذاری روی یک درصد است در حقیقت اعتبارات از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به حدود ۱,۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. درآمدهای محیط زیست نیز در سال‌های اخیر افزایش داشته است و در این عرصه موفقیت‌های مناسبی به دست آمده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون کشورمان با چالش‌های مختلف زیست محیطی روبرو است، ادامه داد: همه اهداف مسؤولان و برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در عرصه محیط زیست اولویت دادن به رفع تنگناها و مشکلات و ایجاد ترازمندی در زمینه چالش‌ها است.

این مقام مسؤول افزود: در حوزه محیط زیست با چالش‌هایی نظیر موضوع آب، آلودگی هوا، تغییر کاربری اراضی و فرسایش زمین، مصرف بی رویه انرژی و تخریب، انقراض و به خطر افتادن تنوع زیستی رو به رو هستیم. همچنین طی سال گذشته درگیر چالش‌های محیط زیستی با مشکلات ناشی از حوزه گرد و غبار، آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌ها در کلانشهرها مواجه بودیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی صنایع در مسیر توسعه پایدار حرکت می‌کنند که در کنار اقتصادی بودن پروژه‌ها، نظم اجتماعی را هم تقویت کنند و ضمن حفظ حقوق نسل‌های آینده، محیط زیست را هم تخریب نکنند.

وی خاطر نشان کرد: با تلاش‌هایی که از طریق دفاتر تخصصی مانند پایش فراگیر، مدیریت پسماند، مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، ارزیابی زیست محیطی، حفاظت از آب و خاک و دبیرخانه گرد و غبار کشور انجام می‌شود، در جهت کنترل این آلودگی‌ها و حفظ محیط زیستی سالم و عاری از هر گونه آلایندگی تلاش می‌شود.

کد خبر 6086087

دیگر خبرها

  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • آبگیری بخشی ازتالاب جازموریان بر اثر بارندگی‌های اخیر
  • چرا نماینده طالبان برای مذاکره درباره حقابه هیرمند به ایران نیامد؟ + جزئیات
  • آبگیری بخشی از وسعت تالاب جازموریان در اثر بارندگی‌های اخیر
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها
  • اجرای طرح جامع مدیریت دریاچه نمک قم در دوره پنج ساله
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  •  اجرای طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده در سال جاری
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری