Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@09:30:28 GMT

ممنوعیت صادرات مرکبات منتفی شد

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۶۵۴۶

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت که با پیگیری‌های استاندار ، ممنوعیت صادرات مرکبات منتفی شده است. ناطقان: حسن خیریانپور افزود که با رفع ممنوعیت ، اکنون صادر کنندگان می توانند صادرات مرکبات را از سر بگیرند.

وی گفت که در این مورد با وزارت صنعت ، معدن و تجارت و گمرکات کشور هماهنگی های لازم صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



افزایش قیمت مرکبات در ماه دی و بهمن پارسال سبب شد تا زمزمه ممنوعیت صادرات این محصول مطرح شودتا جایی که علاوه بر اتاق بازرگانی مازندران ، مسئولان استان هم هشدار داده بودند که هرگونه ایجاد ممنوعیت سبب می شود تا بازار صادرات این محصول از دست برود.

مازندران بزرگ ترین تولید کننده مرکبات کشور است. این استان  ۱۱۵ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان حدود ۹۰ هزار هکتار باغ پرتقال است . همچنین امسال حدود سه میلیون تن مرکبات از باغ های استان برداشت شد.

طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازنندران ، امسال از آغاز برداشت مرکبات در ماه مهر به طور میانگین روزانه یکهزار تن از این محصول به خارج از کشور بویژه کشورهای همسایه صادر شد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران هم اواخر بهمن ماه پارسال به ایرنا فته بود که با توجه به قیمت ارز و به برداشت رسیدن زودتر مرکبات به خاطر شرایط مناسب آب و هوایی ، از مهر ماه به بعد روزانه ۵۰ کانتینر ۲۰ تنی مرکبات از استان صادر می شد که ۲۵ درصد بیشتر از سال گذشته بود.

مازندران سال ۹۸ روزانه ۴۰ کانتینر ۲۰ تنی مرکبات صادر می کرد و در مجموع ۱۵۰ هزار تن مرکبات در بازه زمانی آبان ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ از مازندران صادر شد.

روسیه و عراق مهم ترین مقصد صادرات مرکبات مازندران هستند اگر چه این محصول باغی استان به دیگر کشورهای همسایه هم صادر می شود.

جهاد کشاورزی مازندران تا پیش از ممنوعیت صادرات ، پیش بینی کرده بود که دستکم ۲۴۰ هزار تن مرکبات تا اردیبهشت ماه امسال از استان به خارج از کشور صادر شود که در صورت تحقق افزایش ۶۰ درصدی دارد. گردش مالی این میزان صادرات مرکبات حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

بیشترین مرکبات صادراتی مازندران را پرتقال تامسون و نارنگی انشو تشکیل می دهد.

فصل سودگیری صادر کنندگان

باغداران مازندران فصل خوبی را در تولید محصول سپری کردند و ممنوعیت صادرات سبب شد تا بخش زیادی از مرکبات ذخیره سازی شده در استان همچنان در انبارها و سردخانه ها باقی بماند.

خریداران عمده مرکبات بویژه پرتقال مازندران این محصول را به قیمت هرکیلوگرم بین هفت تا ۱۰ هزار تومان در سر باغ خریداری و انبار کردند و پس از اعلام نرخ رسمی میوه شب عید موفق به فروش آن نشدند و منتظر برداشته شدن ممنوعیت صادرات بودند.

وضعیت سردخانه ها و سورتینگ های مازندران طی یک سال گذشته به صورت اساسی بهبود و ارتقاء یافته است و برای نخستین بار این استان دارای پایانه صادراتی ویژه محصولات کشاورزی شد.

طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران ، در حال حاضر ۵۰۰ واحد سورتینگ با ۲۵۰ هزار تن ظرفیت ، ۱۱۹ سردخانه دارای مجوز با ۴۷۳ هزار تن ظرفیت ، ۱۴۸ واحد خدمات انبارداری با ۳۸۱ هزار تن ظرفیت نگهداری میوه در مازندران فعال است.

پایانه صادراتی روماک گستر جویبار هم اواخر سال ۹۹ پس از سال ها پیگیری و حمایت دولت از سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری رسید و عنوان مدرنترین پایانه های صادراتی کشور را دارد. این پایانه با برخوردای از ظرفیت یکصد هزار تنی ذخیره مرکبات علاوه بر کاهش ضایعات مرکبات نقش بسزایی در بهبود صادرات آن خواهد داشت.

مازندران با دارا بودن ۱/۵ درصد از اراضی کشور و ۲/۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند.

منبع: عصر ایران برچسب ها: ممنوعیت صادرات ، مرکبات ، منتفی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ممنوعیت صادرات مرکبات منتفی ممنوعیت صادرات صادرات مرکبات جهاد کشاورزی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۶۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبرد وزارت جهاد کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگویی رادیویی عنوان کرد: مسؤولیت اصلی وزارت جهاد کشاورزی تولید غذای سالم، کافی و در دسترس در داخل کشور و برداشتن محدودیت‌های صادراتی است.

وی با اشاره به بارش‌ها از نیمه دوم بهمن ماه در ادامه افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان و قرار گرفتن ایران در کمربند منطقه خشک و نیمه‌خشک، برای استفاده از منابع از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌های کشاورزی، مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشگران متخصص درصدد تأمین منابع با افزایش بهره‌وری هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر نقش حاکمیتی دولت خاطر نشان کرد: یکی از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی، واگذاری وظایف به شرکت‌ها، تشکل‌ها، تعاونی‌ها و دانش‌بنیان‌ها است تا ضمن تأمین نیاز داخل، در بازارهای منطقه و بین‌المللی ایفای نقش کنیم.

نیکبخت با ارائه آماری در حوزه صادرات گوجه، پیاز و سیب‌زمینی عنوان کرد: با توجه به اینکه هر سال با نوسان قیمت این سه محصول روبرو بودیم، با صادرات ۱۰ هزار تنی گوجه، پیاز و سیب زمینی، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تولید و صادرات برداشته شد؛ به طوری که در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.

وزیر جهاد کشاورزی اولویت بعدی وزارت جهاد کشاورزی را حوزه آبخیزداری دانست و گفت: با وجود ظرفیت‌های بسیاری که در تولید ماهیان زینتی، گرمابی، سردابی و تولید در قفس داریم، فقط ۱۵ درصد از ظرفیت کشور استفاده شده که با وجود ۵۵۰ حلقه چاه می‌توان از این منابع در جهت پرورش ماهی، زراعت و باغبانی استفاده کرد.

نیکبخت ظرفیت سواحل شمال و جنوب کشور را برای سرمایه‌گذاری بسیار بی‌نظیر دانست و اظهار امیدواری کرد تا علیرغم تأمین داخلی، بتوان از تولید پایدار در صنایع تکمیلی و تبدیلی و صادرات بهره برد. کد خبر 6063971

دیگر خبرها

  • راهبرد وزارت جهاد کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است
  • امضای قرار داد پنج ساله صادرات گاز به عراق
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • صادرات محصولات کشاورزی از مازندران رشد ۱۰ برابری داشته است
  • تمام شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند
  • نزدیک به ۲۳۳ میلیون دلار کالا از قم به کشور‌های مختلف جهان صادر شد
  • شاخص های سازمان غذاودارو برای صادرات محصولات کشاورزی
  • شرط سازمان غذاودارو برای صادرات محصولات کشاورزی
  • راهبرد وزارت کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است