Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها» مجلس شورای اسلامی برای انجام وظایف محوله در محدوده سیاست داخلی، شوراها، امور غیرعمرانی شهرداری‌ها و ثبت‌احوال تشکیل‌شده است.

خبرگزاری میزان - مجلس شورای اسلامی برای انجام وظایف محوله و استفاده بهینه از ابزار‌هایی که در اختیار دارد، وظایف خود را به ۱۳ کمیسیون تخصصی تفویض کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته چند کمیسیون ویژه هم وجود دارد.

طبق ماده ۳۸ قانون «آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی»، مجلس دارای کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون‌های خاص با محدوده وظایف مشخص به‌شرح مذکور در این قانون است. تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی، حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر است و تعداد اعضای کمیسیون‌های خاص طبق مواد ۳۹ تا ۴۴ قانون آئین‌نامه داخلی تعیین می‌شود.

کمیسیون‌های «آموزش، تحقیقات و فناوری»، «اجتماعی»، «اقتصادی»، «امنیت ملی و سیاست خارجی»، «انرژی»، «برنامه، بودجه و محاسبات»، «بهداشت و درمان»، «شورا‌ها و امور داخلی کشور»، «صنایع و معادن»، «عمران»، «فرهنگی»، «قضائی و حقوقی» و «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست» ۱۳ کمیسیون تخصصی مجلس هستند که کنار ۶ کمیسیون خاص از قبیل «مشترک»، «ویژه»، «تلفیق»، «تحقیق»، «تدوین آئین‌نامه داخلى مجلس» و «اصل ۹۰ قانون اساسی» به امور محوله می‌پردازند.

«بررسی طرح‌ها و لوایح ارجاعی و گزارش آن به مجلس شورای اسلامی، بررسی و تصویب آزمایشی طرح‌ها و لوایح و همچنین تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها»، «شرکت‌ها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی»، «رسیدگی به درخواست‌های تحقیق و تفحص»، «رسیدگی به سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور و وزیران»، «بررسی موارد ارجاعی از لوایح برنامه توسعه و بودجه سالانه و گزارش آن به کمیسیون تلفیق»، «کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارش‌های عملکردی و نظارتی از اجرای قوانین مربوط به دستگاه‌های ذی‌ربط»، «تهیه گزارش موردی و سالانه در خصوص امور اجرایی دستگاه‌ها و نحوه اجرای قوانین به‌خصوص قانون برنامه توسعه و بودجه سالانه و ارائه نکات مثبت، منفی و پیشنهاد نحوه اصلاح آن و تقدیم گزارش به مجلس جهت قرائت» از جمله وظایف و اختیارات کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.   کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها» با استناد به ماده ۵۳ قانون «آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» برای انجام وظایف محوله در محدوده سیاست داخلی، شوراها، امور غیرعمرانی شهرداری‌ها و ثبت‌احوال مطابق ضوابط این آیین‌نامه تشکیل‌شده است.   هم‌اکنون محمدصالح جوکار نماینده ادوار نهم و یازدهم رئیس و حسین بامیری، محمدحسن آصفری، علی حدادی، فاطمه مقصودی و حسین خسروی اعضای هیئت‌رئیسه این کمیسیون هستند.   انتهای پیام/ برچسب ها: مجلس کمیسیون

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجلس کمیسیون مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۱۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد نمایندگان در دستورکار مجلس/اسامی متاخران امروز

رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درمورد طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن‌ها در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، چهارصد و نهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد که مجتبی یوسفی، عضو هیأت رئیسه مجلس، دستور کار نمایندگان در این جلسه را به شرح ذیل قرائت کرد:

-ادامه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی.
-گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی اعاده شده از شورای نگهبان.
-ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان دربرابر سوء رفتار.
-گزارش کمیسیون انرژی درمورد لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (STC) به داوری در اجرای ماده 100 آئین‌نامه داخلی مجلس با اولویت
-گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درمورد طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن‌ها.
-گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس درمورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده 48 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت.
-گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درمورد طرح استفساریه جز یک بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400
-بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درمورد رسیدگی به طرح نظام قانون‌گذاری، تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل 85 قانون اساسی.
-بررسی تقاضای دو فوریت درمورد طرح اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم.

در ادامه جلسه سید محسن دهنوی دیگر عضو هیئت رئیسه اسامی غایبان و متاخران این جلسه را قرائت کرد:

1-روح الله ایزدخواه
2-فتح‌الله توسلی
3-جلال رشیدی کوچی
4-همایون سامه‌یح
5-امان قلیچ شادمهر
6-مهدی شریفیان
7-اردشیر مطهری

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • رای منفی نمایندگان مجلس به ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضاییه
  • طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در دستور کار مجلس قرار گرفت
  • بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو در دستور کار نمایندگان قرار گرفت
  • تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در دستورکار امروز مجلس
  • بررسی موضوع ارز توسط مجلس برای سومین هفته متوالی به تعویق افتاد!
  • افزایش تعداد نمایندگان در دستورکار مجلس/اسامی متاخران امروز
  • اصلاح سیاست‌های ارزی در بانک مرکزی/ التهابات کاهش خواهد یافت
  • اصلاح سیاست‌های ارزی در بانک مرکزی/ التهابات ارزی کاهش خواهد یافت
  • بررسی طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه در دستور کار مجلس قرار گرفت
  • طرح افزایش تعداد نمایندگان در دستور کار مجلس