Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@06:06:13 GMT

نمایش آیین‌های ملی در داستان

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۲۳۱۸۵

نمایش آیین‌های ملی در داستان

محمدرضا شرفی‌خبوشان با بیان کارکردهای داستان در نمایش آیین‌های ملی می‌گوید در داستان می‌توانیم ادعا کنیم نوروز از آنِ ماست.

این نویسنده، شاعر و مدرس ادبیات فارسی در گفت‌وگو با ایسنا درباره جایگاه آیین‌ها و سنت‌های ایرانی در ادبیات فارسی و به‌طور خاص داستان‌نویسی معاصر اظهار کرد: به‌طور کلی نمی‌توان داستانی را خواند و آن‌چه در آن به خلق‌وخو، منش، رفتار و افکار آدم‌ها مربوط است، از آن متوجه نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داستان به‌نوعی آینه روزگار آدم‌هایی است که در جهان آن داستان مطرح می‌شوند. 

او افزود: هر داستان مربوط به هر جغرافیا و بومی که باشد، به سبب این‌که داستان محل برخورد، گفت‌وگو، محل برخورد شخصیت‌ها با رخدادها، محل تاملات، نگاه‌ها، تعبیرها و تفسیرهای آدم‌ها از رفتارها و رخدادهای پیرامون‌شان و همچنین آینه نگاه آن‌ها به خودشان و جهان اطراف‌شان است، می‌شود حتی داستان کوتاه را محلی از دریافت همین خلق‌وخوها، منش و رفتار انسان به حساب آورد و در همین رفتار، منش و خلق‌وخوست که شما متوجه فرهنگ، دیدگاه و نحوه زندگی فرد در جغرافیایی خاص می‌شوید و آیین‌ها و رسوم هم جزئی از این هستند، یعنی شما می‌توانید به واسطه یک داستان یا رمان که در کشوری خاص اتفاق می‌افتد به برخی از این آیین‌ها و رسوم پی ببرید.

شرفی‌خبوشان همچنین با اشاره به آیین‌های غیربومی در داستان گفت: ممکن است به این بربخورید که داستان در کشور خاصی رخ می‌دهد اما آیین و رسومی دیگر به تعبیری در آن‌جا هست، این ورود آیین و رسوم در آن محدوده است، به این معنا که داستان نمی‌تواند چیزی را که مربوط به یک جغرافیا نیست، حذف یا گزینش کند. 

نویسنده «بی‌کتابی» سپس در پاسخ به سوالی درباره ورود سنت‌های غیرایرانی (مثل کریسمس، هالووین و ...) به آثار داستان‌نویسان ایرانی بیان کرد: در داستان نویسنده ایرانی می‌تواند هم نوروز باشد و هم هالووین، اما نویسنده ایرانی می‌تواند نگاهی از سر تیزبینی و هوشمندی به این‌ها داشته باشد. وقتی نمایشی از این دو وضعیت (آیین‌های ایرانی و غیرایرانی) در داستانش به ما ارائه می‌کند، مثلا نوروز را پیوسته و نشسته در جان جغرافیای ما نشان دهد و آیین وارداتی و ناهمگونی مثل هالووین را آیینی تصنعی نشان بدهد، آن‌چنان که هست.

این داستان‌نویس ادامه داد: به نظرم اگر نویسنده اشاراتی هم به این آیین‌های وارداتی می‌کند، برمی‌آید و در نظر خواننده حرفه‌ای هم مشخص خواهد شد که این آیین‌ها چقدر در فرهنگ و سنت ما و سرشت ما ایرانی‌ها ریشه دارند. بنابراین از زاویه‌ای می‌شود گفت که نویسنده به‌طور ناخودآگاه منعکس‌کننده هر آیین و رفتاری است که شخصیت جغرافیایی داستان او از خودش بروز می‌دهد. 

محمدرضا شرفی‌خبوشان همچنین با بیان این‌که اگر بگوییم داستان آینه‌ای از رفتار، تفکر و چگونگی زیست و برخورد آدمیان در یک جغرافیای خاص است، بیراه نرفته‌ایم، توضیح داد: به هر حال یکی از وظایف داستان، نشان دادن ما به خودمان است. و در این نمایش می‌تواند عنوان کند که پیوستگی بعضی آیین‌ها با ما پیوستگی حقیقی نیست و ادا درآوردن است و ماهیت عمیق و جدی ندارد؛ این نوع برخورد داستان با رفتار ما می‌تواند خوب باشد و به گسترش، تثبیت و حفظ همین آیین‌ها کمک کند. 

او در پایان اظهار کرد: از جهتی هم می‌توانیم با همین داستان‌ها که به درستی و به مدد تکنیک و شیوه روایت‌گری، آیین‌های اصیل ما را در لابه‌لای فضای داستان نشان می‌دهد، هم خودمان را برای خودمان جلوه‌گر کنیم و بهتر بشناسیم و هم برای دیگری که ما را از آینه داستان نگاه می‌کند، شرایطی را فراهم کنیم که انسان ایرانی واقعی را تماشا کند، این‌گونه است که ما در داستان می‌توانیم ادعا کنیم نوروز از آنِ ماست و از آن ایرانیان است و آیینی است که با ظرفیت‌های بزرگ انسانی و پیوندهایی با مسائل اخلاقی، طبیعی و سرشت آدمیزاد دارد و ریشه‌هایی در آن دارد و این می‌تواند از کارکردهای داستان باشد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محمدرضا شرفی خبوشان سنت های ایرانی در ادبیات نوروز آیین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۳۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار هنرمند عکاس چهارمحال و بختیاری در فرانسه به نمایش گذاشته می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ،مدیر وابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان گفت، چهارمین نمایشگاه عکس انجمن فرهنگی هنری گیلارت فرانسه با موضوع «آیین‌ها و شادیانه‌های اقوام ایرانی» از ۱۰ تا ۱۴ اردیبهشت در شهر رن فرانسه برگزاری می‌شود که در میان ۳۰ اثر برگزیده برای نمایش در این نمایشگاه، تعدادی از آثار احمد تاجی هنرمند استان نیز قرار دارد.

فیروز صفوی افزود : آثار تاجی به همراه آثار ۱۷ عکاس دیگر از میان ۳۰۰ عکس سیده به دبیرخانه نمایشگاه «آیین‌ها و شادیانه‌های اقوام ایرانی» انتخاب و برای نمایش برگزیده شده است.

به گفته وی : انجمن فرهنگی هنری «گیلارت» هر ساله نمایشگاه‌های عکسی را با هدف آشنایی بیشتر مخاطبان با فرهنگ و هنر ایران و حوزه جغرافیایی پارسی‌زبانان برگزار می‌کند.

گفتنی است ، در نمایشگاه‌های قبلی این انجمن در شهرهای رن و ویتقه فرانسه، موضوعات «لباس زنان در اقوام ایرانی» و «موسیقی در زندگی اقوام ایرانی» به نمایش درآمد که با استقبال مخاطبان مواجه شد.

پوستر نمایشگاه عکس فرانسه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897462

دیگر خبرها

  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی + فیلم
  • درخشش عزت‌اللهی و قایدی در امارات؛ نمایش درخشان ایرانی‌ها
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل برگزار می‌شود
  • نمایش اقتدار توان پهپادها و موشک‌ های ایرانی در بغداد
  • نمایش اقتدار توان پهپادها و موشک‌های ایرانی در بغداد
  • وقتی که فقرای ایرانی هم خارج را دیدند!
  • آثار هنرمند عکاس چهارمحال و بختیاری در فرانسه به نمایش گذاشته می‌شود
  • جشنواره نمایش اسب اصیل ایرانی در اردبیل
  • برگزاری همایش نمایش اسب در طبس