Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار نوروزی با مدیران و همکاران از رشد صنعتی ۷ درصدی کشور، تحقق جهش تولید در ۱۷ محصول صنعتی، افزایش اشتغال صنعتی و تأمین بیش از ۵۰ درصد واردات کشور از محل صادرات در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علیرضا رزم حسینی با تبریک سال نو و اعیاد نوروز و شعبانیه به تمامی مدیران و همکاران و تلاشگران عرصه تولید و تجارت کشور،گفت: سال 1399 همراه بود با مرارت ها و سختی های بسیار ناشی از شرایط تحریمی و تحمیلی جنگ اقتصادی دشمنان این آب و خاک، که در کنار مصائب ناشی از شیوع اپیدمی کرونا، مشکلات و معضلات بسیاری را در مسیر چرخ پیشرفت و توسعه کشور و مجاهدان جبهه تولید و تجارت ایران ایجاد کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با مقاومت و ایستادگی مردم عزیز و خانواده بزرگ تولید و تجارت کشور، تمامی ظرفیت ها را در جهت، تحقق جهش تولید، افزایش کیفیت و تنوع در محصولات ایرانی، تکمیل زنجیره ارزشی و جلوگیری از خام فروشی، جایگزینی واردات و بهبود تراز تجاری کشور، رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، بهبود وضعیت معیشتی و امیدآفرینی در جامعه، توسعه نوآوری و کارآفرینی فناورانه و حرکت در مسیر اقتصاد درون زا و برون نگر و هدایت سرمایه ها به بخش تولید به کار گرفته شد تا همچنان در کنار تمامی هموطنان برای غلبه بر چالش ها و ساختن ایرانی آباد و سرزمینی پیشرفته تر امید داشته باشیم.

وزیر صمت خاطر نشان کرد: وزرات صنعت، معدن و تجارت با همراهی پیشگامان عرصه تولید و تجارت در همین شرایط سخت و طاقت فرسا، افتخارات و دستاورهای بزرگی را در سال 1399 ثبت کردند که به ثمر نشستن رویای ناباورانه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان برای توسعه همه جانبه شرق و فلات مرکزی کشور، به عنوان یکی از بزرگترین ابرپروژه های آبی_خاکی تاریخ این سرزمین از مهترین آنان بود و طلیعه های امیدبخشی را برای رشد و شکوفایی هرچه بیشتر در قرن جدید نمایان ساخت.

رزم حسینی افزود: احیای مسئولیت اجتماعی شرکت ها، احیای قریب 1500 واحدهای صنعتی راکد کشور و طرح بزرگ و نوین توسعه سرمایه گذاری اقتصاد مقاومتی با شرکت های برتر که در روزهای پایانی سال گذشته، در نخستین گام منتج به انعقاد تفاهم نامه هایی به ارزش بیش از 152 هزار میلیارد تومان برای حمایت از طرح های توسعه ای 5 شرکت برتر کشور شد، از دیگر اتفاقات مبارک سال 1399 بود که با تکیه بر همت بلند تلاشگران عرصه صنعت، معدن و تجارت کشور حاصل شد.

وی با تأکید بر منویات رهبری معظم انقلاب و ریاست محترم جمهور در خصوص پشتیبانی و رفع موانع تولید کشور افزود: وزارت صمت بدون وقفه و تعطیلی در سال جدید از فردای روز نامگذاری نسبت به برنامه ریزی و حصول راهکارهای عملیاتی برای تحقق شعار سال در حدود بضاعت و اختیارات قانونی خود و در فرصت باقیمانده از دولت دوازدهم اقدام نموده است.

وزیر صمت با اشاره به ضرورت و آمادگی این وزارتخانه جهت دریافت نظرات و دیدگاه های صاحب نظران و کارشناسان خاطر نشان کرد: با تدبیر خوب معاونت های طرح و برنامه و امور صنایع وزارتخانه از 900 تولیدکننده برتر کشور در رابطه با راهکارهای پشتیبانی و شناسایی موانع تولید کشور نظرخواهی شده است و گزارش آن امروز در ستاد اقتصادی هم دولت ارائه گردید.

رزم حسینی از تهیه بسته پیشنهادی با محوریت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در راستای حمایت و رفع موانع از بخش تولید خبر داد و افزود: وزارت صمت ضمن تقید کامل به مسئولیت های خود در جهت تقویت تولید و تحقق شعار سال، بخش ها و مسئولیت های مرتبط با سایر وزارتخانه ها و دستگاه ها و مجموعه های مختلف را ظرف دو هفته آینده احصا نموده و با همکاری و هم افزایی تحقق این مهم را دنبال خواهد نمود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص تحق قابل قبول جهش تولید در سال گذشته خاطرنشان کرد: با وجود شرایط سخت ناشی از تحریم و کرونا در حوزه صنعت کشور نه تنها شاهد کاهش اشتغال نبودیم بلکه با افزایش اشتغال صنعتی هم مواجه شدیم و در 17 قلم محصول صنعتی کشور جهش تولید را رقم زدیم.

وی با اشاره به عملکرد مطلوب و رضایت بخش حوزه صنعت و معدن در سال گذشته، گفت: در سال گذشته شاهد رشد صنعتی 7.5 درصدی کشور بودیم که با توجه به شرایط اپیدمی کرونا و جنگ تحمیلی و تحریمی اقتصادی برای خانواده بزرگ صنعت کشور افتخار آمیز است.

رزم حسینی با اشاره به تأمین 50 درصدی واردات کشور از محل صادرات و کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات کالاهای غیر ضروری خاطر نشان کرد: تا پایان امسال تجارت خارجی کشور به بیش از 70 میلیارد دلار خواهد رسید که با وجود تداوم جنگ تمام عیار اقتصادی دشمنان آمار بسیار خوب و قابل تأملی می باشد.

وی در پایان ضمن قدردانی از ایثارگری ها و مجاهدت های فعالان تولید و تجارت کشور گفت: موفقیت، سلامتی و بهروزی همکاران وخانواده های آنان، آرامش و آسایش مردم شریف ایران در سال جدید و تحقق وعده ها و پیش بینی های وزارتخانه تا پایان دولت دوازدهم را از محضر خداوند منان مسئلت می نمایم.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: علیرضا رزم حسینی رزم حسینی تولید و تجارت معدن و تجارت تجارت کشور رزم حسینی سال گذشته جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۶۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم وفناوری آنا، پس ازانتشار اخباری مبنی بر حمایت سازمان حمایت از مصرف کنندگان از افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای تولید داخل، بار دیگر بازار خودرو دچار التهاب شد. این موضوع در شرایطی رخ داد که بازار خودرو به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات سال نو شمسی به خودی خود دچار نوساناتی بود.

از همین شرایط به گونه ای پیش رفت که اکثر خودروهای تولید داخل در بازار افزایش قیمت داشتند؛ به عنوان مثال پژو پارس ۲۰ میلیون تومان و یا تیبا بدون صندوق ۸ میلیون تومان گران شد. در این شرایط فعالان بازار خودرو علاوه بر گرانی با مشکلات خیلی پیچیده تری دست و پنجه نرم می کنند؛ سردرگمی در بازار باعث رکود و عدم پویایی بازار نیز شده است. از همین رو برای بررسی شرایط فعلی بازار خودرو، موضوع را از یک کارشناس صنعت خودرو سازی جویا شدیم.

امیر حسین کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودروسازی در خصوص تاثیر افزایش کارخانه ای قیمت خودرو به خبرنگار افتصادی آنا گفت: افزایش قیمت کارخانه ای باید مدت ها پیش اعمال می شد و این سکوت طولانی سازمان حمایت عجیب است. شایان ذکر است که قیمت اگثر خودروهای دو خودرو ساز بزرگ کشور بر مبنای دفاتر هزینه ای شهریور سال گذشته است و این به معنای جاماندگی حدود ۴۵ درصدی از تورم است. 

وی ادامه داد: بر فرض پذیرفته شدن افزایش قیمت خودرو در کارخانه، با این اوصاف زیان انباشته ای که در این مدت اتفاق افتاده است، همچنان بر قوت خود باقیست. این اقدام سازمان حمایت دیر هنگام و بدموقع است؛ اما واقعیت این است که این کار باید انجام شود. همچنین منطق حکم می کند که پس از یکسال افزایش قیمت به اندازه تورم زیاد باشد.

اعمال افزایش قیمت تا پیش از نوروز بعید بود

وی تصریح کرد: سال گذشته نیز شورای رقابت بین ۳۰ تا ۷۰ درصد قیمت کارخانه ای خودروها را افزایش داد اما توسط دولت مخالفت شد. در سال گذشته نیز این موضوع با توجه به نزدیکی به ایام نوروز بسیار مشکل بود و تا زمان اعلام نتیجه نهایی در مورد میزان افزایش نمی توان اظهار نظر کرد. این تاخیر در اعلام افزایش قیمت ممکن است به دلیل تاخیر در حسابرسی اسناد رسمی باشد اما اعمال افزایش قیمت تا پیش از نوروز بعید بود.

کاکایی تصریح کرد : این روش بسیار اشتباه است؛ چرا که تاخیر در بروزرسانی قیمت ها موجب زیانی می شود که غیرقابل جبران است. هم اکنون صنعت خودروسازی مانند بیماری سرطانی است که جز جراحی راهی برای نجات آن نیست. این افزایش نامنظم و عدم شفافیت و تنش موجب سردرگمی مصرف کنندگان و بی برنامگی تولید می شود. این بلاتکلیفی علاوه بر ایجاد تشنج در بازار، امکان برنامه ریزی تولید را از خودروساز سلب می کند. 

وی گفت: راه نجات صنعت خودرو در ایجاد شفافیت و همچنین آزادسازی قیمت ها است؛ چرا که بازار همواره راه حل منطقی به تعادل رساندن خود را پیدا می کند.

یک گزارش معنا دار از صنعت خودرو به بورس

به گزارش آنا؛ در گزارش رسمی شرکت ایران‌خودرو ، میزان تولید محصولات سواری این شرکت در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۲،  ۴۴۴ هزار و ۴۷۱ دستگاه اعلام شده است. این در حالی است که ایران‌خودرو در ۱۰ ماه نخست سال۱۴۰۱،  ۴۷۴ هزار و ۳۸۱ دستگاه سواری تولید کرده بود که به منزله کاهش ۶ درصدی (حدود ۳۰ هزار دستگاه) در سال جاری است.

بیشترین میزان کاهش تولیدات ایران‌خودرو مربوط به گروه پژو با ۵۷ هزار دستگاه کاهش (افت ۲۰ درصدی) و گروه سمند با بیش از ۱۰ هزار دستگاه کاهش تولید (افت ۱۸ درصدی) است.

در شرایطی ایران خودرو از کاهش ۶ درصدی تولید خودروی سواری خبر می دهد که محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان روز دوم بهمن ماه سال جاری برای صنعت خودرو ۶ میلیارد دلار تامین ارز انجام شده است که در تاریخ کشور بی سابقه بوده است.

حال باید دید با وجود تامین مناسب ارزی دلیل این کسری تولید و زیان دهی خودروسازان تامین می شود؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحقق شعار سال و اجرای منویات مقام معظم رهبری، با حمایت از سرمایه‌گذاران امکان پذیر است
  • تشکیل پرونده تخلف برای ۳ واحد خبازی در قائمشهر
  • ۲۸ پرونده برای واحد‌های صنفی متخلف در زابل تشکیل شد
  • بیش از ۵۱۶ هزار متر حفاری اکتشافی در کشور
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • شناسایی ۴ واحد صنفی گرانفروش در تنکابن
  • افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا
  • اشتغال صنعتی گناباد ۱۱۷ درصد افزایش یافت
  • رشد۴۰ درصدی سرمایه‌گذاری در احیا معادن راکد استان زنجان
  • توسعه حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری را در دستور کار داریم