Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  سال ۹۹ آخرین سال سده سوم هجری شمسی بود که به دلیل ظهور ویروسی به نام کرونا در جهان به صورت متفاوت شروع شد و در طول سال هم زندگی بشریت از این ویروس در امان نماند.

تعطیلی فعالیت ها، از دست دادن عزیزان، مفاخر، آسیب‌های اقتصادی ناشی از این ویروس و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله تمایز‌های سال ۹۹ با سال‌های گذشته بود.

فعالیت‌های حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران جوان با برگزاری مسابقه نقاشی و کاریکاتور در ایام نوروز ۹۹ آغاز شد. علاقه‌مندان آثار خود را به دبیرخانه ارسال می‌کردند و هر روز منتخبی از آثار در سایت باشگاه خبرنگاران به نمایش درمی آمد و در نهایت برگزیده این مسابقات با رای مخاطبان انتخاب شد.

مشارکت ۸۲ کشور در جشنواره بین المللی «ما کرونا را شکست می‌دهیم» / هیئت داوران هنوز مشخص نیست

یکی دیگر از فعالیت‌های مهم اهالی تجسمی در دوران کرونا برگزاری مسابقه «ما کرونا را شکست می‌دهیم» بود.

سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره بین المللی «ما کرونا را شکست می‌دهیم» گفت: بیش از ۳۰۰۰ اثر از ۸۲ کشور به دبیرخانه ارسال شد که ایران با ۳۱۰ شرکت کننده، ترکیه با ۷۱ و چین با ۶۱ شرکت کننده به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.

گرافیست‌ها برای ادای دین به شهدای سلامت دست به کار شدند/ تعویق برنامه‌های هفته گرافیک
۷ اردیبهشت روز جهانی گرافیک نامیده شده و هرساله انجمن صنفی گرافیک برنامه‌های متعددی را مطابق با شعار‌های جهانی برای این مناسبت تدارک می‌بینند.

محسن سلیمانی نایب رئیس انجمن گرافیک درباره برنامه‌های امسال هفته گرافیک به خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قرار بود که امسال همسو با شعار جهانی «حرفه‌ای باش» و همزمان با نام گذاری خیابانی به نام استاد ممیز به بزرگداشت استاد با عنوان (مرتضی ممیز، هنر به مثابه حرفه) هفته گرافیک را گرامی بداریم که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

وی افزود: در حال حاضر پویش «دوباره ایران» را داریم که تمامی گرافیست‌ها هرشب در صفحات اینستاگرامی خود به اشتراک گذاشته و در آن شرکت می‌کنند. همچنین خانه خوبان فراخوان طراحی پوستر برای شهدای سلامت را منتشر کرده است.

کاریکاتوریست پیشکسوت کشور درگذشت
حسن توفیق کاریکاتوریست و مدیرمسئول نشریه طنز توفیق، به دلیل ایست قلبی و در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

هنر خوشنویسی در خطر تصاحب کشور‌های همسایه

ترکیه یکی از کشور‌هایی است که ادعا می‌کند مهد خطاطی و خوشنویسی دنیاست؛ این در حالی است که شواهد تاریخی نشان می‌دهد سابقه این هنر اصیل در ایران به سال‌های بسیار دور باز می‌گردد.

مسئله ادعای ترکیه برای تصاحب خوشنویسی اسلامی یکی از بزرگ‌ترین مسائل سال جاری بود که خوشنویسان بسیاری به این مورد اعتراض کردند.

مهر تایید مجسمه سازان به واکنش مردم علیه طراحی‌های ضعیف سردیس‌های سردار دل‌ها

چندسالی است که کیفیت تندیس و پرتره‌های مشاهیر به طور چشمگیری کاهش یافته و حتی به قول عده‌ای از کارشناسان و منتقدان، هیچ شباهتی به شخص مورد نظر ندارند. این ضعف کیفیت در مجسمه‌های مشاهیر، با ساخت تندیس و سردیس‌های بسیار نازل از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بیش از گذشته خودنمایی کرد تا جایی که مردم نسبت به این عملکرد ضعیف واکنش‌های تندی را در صفحات مجازی خود منتشر کردند.

عباس مجیدی رئیس انجمن مجسمه سازان ایران درباره مجسمه‌های شهری گفت: رفع این معضل، ابتدا به سیاست گذاری جدی نیاز دارد، اما امروزه این کار در همان مرحله سیاست گذاری متوقف است.

حمید شانس مجسمه ساز نام آشنای کشورمان هم درباره آثار فعلی در سطح شهر گفت: گمان میکنم امروزه بحث جایگاه هنر شهری، خیلی جدی‌تر از قبل است، اما این جایگاه در کشور ما به درستی تعریف نشده و مشکلات جدی را در جریان هنر شهری و به خصوص مجسمه سازی شاهد هستیم.

دوسالانه سرامیک بعد از ۹ سال وقفه برگزار شد

در شرایطی که گمان می‌رفت مسئولین اداره کل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سرامیک ایران، برگزاری یازدهمین دوسالانه سرامیک را به زمان دیگری موکول کنند، نمایشگاه این رویداد در روز ۱۰ آبان بدون حضور جمعیت در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

کاتب قرآن در حراج سیزدهم خوش درخشید/ رکورد سهراب با فروش ۱۲ میلیارد تومانی شکست

مراسم چکش زنی آثار کلاسیک و مدرن سیزدهمین دوره حراج تهران، با حضور تعداد محدودی از خریداران در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

یکی از حواشی این دوره حراج تهران فروش تابلویی از آیدین آغداشلو به قیمت ۱۲ میلیارد تومان بود که واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت و عده‌ای حواشی اخیر پیرامون این هنرمند را یکی از دلایل بالارفتن قیمت تابلوی او در این حراج دانستند.

موزه هنر‌های معاصر باز شد

موزه هنر‌های معاصر تهران که به دلیل مرمت و نوسازی به مدت ۳۲ ماه تعطیل بود، در روز ۹ بهمن ماه با برگزاری دو نمایشگاه بزرگ مجددا بازگشایی شد.

با اهدای ۷۰۵ اثر ارزشمند از مجموعه منیژه میرعمادی و همسرش به موزه، گنجینه این مجموعه غنی‌تر از گذشته شد.

پاسخ مدیر موزه هنر‌های معاصر تهران به یک نامه جنجال‌برانگیز/ اموال دولتی قابل جابجایی و خرید و فروش نیستند

مدتی است که فضای مجازی تحت تأثیر نامه‌ای از سوی بهمن محصص هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز قرار گرفته است؛ نامه‌ای که در سال ۲۰۰۴ خطاب به علیرضا سمیع آذر مدیر وقت موزه هنر‌های معاصر تهران نوشته و از او درباره گم شدن آثار اهدایی این هنرمند به موزه توضیح خواسته شد.

همچنین محصص در این نامه نوشته «من تابلو‌هایی که به موزه تهران دادم را در دبی، آمریکا و کشور‌های دیگر می‌بینم! تابلو‌های من متعلق به من هستند و موزه هنر‌های معاصر تهران. چه کسی آن‌ها را فروخته و یا گم کرده است؟»

احسان آقایی مدیر موزه هنر‌های معاصر تهران با بیان اینکه صحت این نامه از ۳ منظر شبهه دارد، گفت: قطعاً اموالی که به تملک دولت در بیایند، تابع قوانین بسیار پیچیده هستند و امکان جابجایی و یا خرید و فروش آن‌ها چه در داخل و چه خارج از کشور نیست. از طرفی محتوای این نامه شفاف و مشخص نیست. اگر عنوان و زمان فروش اثر قید می‌شد، پیگیری آن راحت‌تر بود.

کتاب آثار منتخب دو سالانه نور رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب آثار منتخب دو سالانه عکس نور با حضور، جواد جمیری جانشین سازمان بسیج هنرمندان کشور، کمال الدین شاهرخ رئیس انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان کشور و جمعی از پیشکسوتان حوزه عکس در گالری عکس حوزه هنری برگزار شد. کتاب این جشنواره با کوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده شد بود، اما رونمایی آن به دلیل شیوع کرونا به تاخیر افتاد.

سیزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر برگزار شد

مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با حضور عباس صالحی وزیر ارشاد، مجتبی حسینی معاون هنری، هادی مظفری مدیرکل هنر‌های تجسمی، دبیران، داوران و هنرمندان این رویداد در سالن نیمه خالی تالار وحدت برگزار شد. کتاب ۷۵۰ صفحه‌ای جشنواره در بخش طوبی زرین که شامل ۶۹۹ اثر از ۵۰۴ هنرمند و کتاب عیدی سازی رونمایی شد.

سپس در حضور وزیر ارشاد و احمد وکیلی دبیر بخش چاپ دستی، از حسن محمدنژاد از فعالان هنر چاپ دستی تقدیر به عمل آمد.

تقدیری‌ها لوح و جایزه نقدی و برگزیدگان هم لوح، طوبی زرین و جایزه ۱۵ میلیون تومانی دریافت کردند.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای تجسمی نوروز 99 موزه هنر های معاصر تهران باشگاه خبرنگاران برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۶۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است

فیلسوف معاصر کشورمان معتقد است: بی معنایی بزرگ‌ترین مسئله امروز جهان است، مسئله‌ای وحشتناک‌تر از فقر، توسعه نیافتگی، آلودگی هوا و... و تمام این‌ها ناشی از آن است که رابطه انسان با معنا گم شده است.    به گزارش عصر ایران، بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه درباره کشف معنا و مفهوم در روزگار معاصر گفت: من با حفظ کردن اشعار حافظ به حافظ نزدیک نمی‌شوم، با حفظ کردم قرآن، قرآنی نمی‌شوم، زمانی می‌توانم به یک پاسخ نزدیک شوم که بتوانم آن پاسخ را در جان خودم تجربه کرده باشم، یعنی بتوانم پا در عالمی بگذارم که متنی مثل دیوان حافظ ایجاد می‌کند.    وی افزود: ما صرف اینکه پدر یا مادرمان مسلمان است، مسلمان نیستیم، ما باید مسلمان بودن را انتخاب کنیم و در واقع من باید به آن برسم. زمانی من می‌توانم مسلمان باشم که آن پاسخ‌هایی که پیامبر(ص) و قرآن به رازهای بزرگ داده‌اند را در جانم زیسته باشم. اگر در جانم به آن نرسیده باشم، تنها شناسنامه‌ام مسلمان است، جریانی که در فرهنگ‌های دیگر نیز چنین است.    عبدالکریمی در برنامه «سپنج» و در گفتگو با علی درستکار اضافه کرد: نیروهای زیادی وجود دارند که بودن من را تهدید می‌کنند، مثلاً رسانه‌ها، رسانه‌ها بودن من را تهدید می‌کنند، آن‌ها می‌خواهند نحوه بودن من را تعیین کنند و من در برابر رسانه طغیان می‌کنم و اجازه نمی‌دهم رسانه، بودن من را شکل دهد. رسانه حقیرتر از آن است که بخواهد به بودن من شکل دهد. من با سیاست درگیر هستم، چون سیاست باید بر اساس نحوه زیست من شکل بگیرد. (در معنای اگزیستانسیال و متافیزیکی) من اجازه نمی‌دهم قدرت‌های سیاسی یا کانون‌های بزرگ قدرت چه در جهان و چه در داخل من و بودن من را شکل دهند.     این فیلسوف معاصر در بخش دیگری از صحبت‌هایش بی معنایی را بزرگ‌ترین مسئله امروز جهان دانست و افزود: این معضل، مسئله‌ای وحشتناک‌تر از فقر، توسعه نیافتگی، آلودگی هوا و... است؛ تمام این‌ها نیز ناشی از آن است که رابطه انسان با معنا گم شده است، وقتی رابطه انسان با معنا گم می‎شود، رابطه انسان با خودش هم گم می‌شود. انسانی که بی خود و بی خویشتن است، کارهای احمقانه هم زیاد می‌کند و ما در چنین جهانی زندگی می‌کنیم.    عبدالکریمی با اشاره به گستردگی بی معنایی در سراسر جهان و حتی در دنیای اسلام، اضافه کرد: متأسفانه با جهانی شدن عقلانیت جدید، این مسئله هم جهانی شده و فقط مربوط به غرب نیست. به اعتقاد من برخلاف شعار‌های سیاسی ایدئولوژیکی که داده می‌شود، جهان اسلام و از جمله ایران هم در همین زمره قرار دارد. سال 87 بود که من کتاب «ما و جهان نیچه‌ای» را نوشتم، جهانی که در آن معنا و حقیقت مرده، در چنین جهانی آنچه که امروز شاهد آن هستیم، مرگ انسان هم هست. مرگ انسان تنها مرگ فیزیکی نیست و حقیقت انسان هم امروز در خطر افتاده است. آنچه امروز روی کره زمین راه می‌رود به انسان در معانی که در معاصر گذشته می‌شناسیم، شباهت کمی دارد. در واقع با این انسان بی‌‎معنا ما وجه انسانی کم‌تری را در زمین می‌بینیم. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۹۰ داوطلب در دور دوم برای تصاحب ۴۵کرسی مجلس رقابت می‌کنند
  • ۹۰ داوطلب در دور دوم برای تصاحب ۴۵کرسی مجلس رقابت می کنند
  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر
  • بازگشایی مجدد بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
  • درخواست مجدد برای بازگشایی گوگل پلی توسط وزارت ارتباطات
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر معاصر زنده یاد استاد علی نظمی تبریزی
  • ۲ مازندرانی رتبه‌های برتر اتوموبیلرانی کشور را تصاحب کردند