Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@10:18:32 GMT

ترتیل صفحه ۷۵ قرآن/ آیاتی که اشک پیامبر (ص) را در آورد+فیلم، متن و مفاهیم

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۲۹۵۰۸

ترتیل صفحه ۷۵ قرآن/ آیاتی که اشک پیامبر (ص) را در آورد+فیلم، متن و مفاهیم

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری فارس- گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: امام علی (ع) می‌فرمایند: «تَعَلَّمُوا القُرآنَ؛ فَاِنَّهُ اَحسَنُ الحَدیثِ» قرآن را فرا گیرید، زیرا که قرآن نیکوترین سخن‌هاست. (نهج‌البلاغه خطبه ۱۱۰)

در ادامه تلاوت ترتیل صفحه ۷۵ قرآن کریم شامل آیات ۱۸۷ تا ۱۹۴ سوره مبارکه آل عمران با صدای مرحوم منشاوی تقدیم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قرآن امام علی ع ترتیل آیات منشاوی سوره آل عمران صفحه 75 قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۹۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت حلالیت طلبی برای ادای حج و عمره‌ای مقبول

در آستانه اعزام اولین گروه از زائران عمره مفرده پس از 9 سال به سرزمین وحی و در حالی که در پایان ماه جاری، اولین گروه زائران حج تمتع نیز راهی مدینه منوره می‌شوند، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین شهامت، استاد حوزه و از روحانیون کاروان‌های عمره و حج تمتع به تشریح یکی از مهم‌ترین اقداماتی که زائران حج و عمره قبل از سفر باید انجام دهند پرداخت و گفت: انسان‌ها رو به رشد و تعالی حرکت می‌کنند؛ همانطور که گیاهان احتیاج دارند هر چند وقت یکبار هرس شده و اضافات آنها زده شود تا دوباره در بهار رشد مجدد کنند، در روحیات و اعتقادات ما انسان‌ها نیز به مرور زمان حتماً اشکالاتی پیش می‌آید و نقایص، عادات و باورهای غلطی در روش‌های زندگی ما ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در طول زندگی برای ما انسان‌ها فرصت‌هایی پیش می‌آید که می‌توانیم از این فرصت‌ها برای اصلاح، هرس کردن و بازسازی و بازیابی خودمان استفاده کنیم. یکی از بهترین فرصت‌ها، زیارت‌ها، حضور در مکه و مدینه و عتبات عالیات است که مرحله جدید و نقطه عطفی در زندگی ما پیش می‌آورد که می‌توانیم از این فرصت استفاده و در کنار دستاوردهای معنوی این سفرها، نقایص خودمان را برطرف و خودمان را بازسازی کنیم.

حجت‌الاسلام شهامت تصریح کرد: یکی از مواردی که نیاز است به شدت به آن توجه کنیم این است که مراقب باشیم در این سفرهای معنوی دل و دعای خیر دیگران همراه ما باشد و در پرونده ما دل شکستن، ظلم، تحقیر، بی‌اعتنایی، استهزاء و ... به دیگران نباشد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است گاهی ناخواسته دلی را شکسته باشیم یا موجب زائل شدن حقی از کسی شده باشیم، گفت: رفتن به زیارت بهانه خوبی است که به سراغ افرادی که غالباً با آنها در ارتباط هستیم برویم، آنها را ببینیم و از آنها حلالیت بطلبیم. غالب اطرافیان ما هنگام حلالیت طلبیدن بدون منت اظهار رضایت می‌کنند و حتی اگر از ما دل شکسته باشند، به حرمت سفری که قرار است برویم از ما اظهار رضایت می‌کنند و اگر در دلشان هم کدورت یا دلشکستگی بود، راضی و خوشحال می‌شوند.
حلالیت بگیرید

این روحانی کاروان‌های حج و عمره افزود: اگر احیاناً موردی هم وجود دارد که فرد بر حلال نکردن ما پافشاری می‌کند، باید حساس شویم و به دیدن آن فرد برویم و هر طوری شده از وی حلالیت بگیریم. سفر عمره و حج فرصت معنوی مغتنمی است که دل مؤمنان را متوجه خودمان کرده و اگر آسیبی وجود دارد را برطرف کنیم و از همه مهم‌تر اینکه دعای مردم و اطرافیانمان را بدرقه راهمان و پیش زمینه قبولی طاعات و زیارتمان کنیم.

حجت‌الاسلام شهامت گفت: وقتی فردی فوت می‌کند، در مراسم تشییع او، توصیه شده است که 40 مؤمن بر خصلت‌های خوب آن فرد شهادت دهند تا مورد لطف خداوند قرار گیرد. حال فردی می‌خواهد به سفر حج و عمره برود وقتی تعدادی از مؤمنان از اطرافیان او از فرد اظهار رضایت کرده و دعایشان را بدرقه راه آن زائر می‌کنند، موجب سلامتی زائر در مسیر سفر و قبولی زیارت وی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه وقتی از همه حلالیت گرفتیم با خیال آسوده‌تری به زیارت مشغول می‌شویم چراکه می‌دانیم همه از ما راضی و خوشحال و دعا گوی ما هستند، گفت: وقتی همه زائر را حلال کردند، او با دلی پاک و نورانی برای اطرافیان خود دعا می‌کند و خوشحال است که دیگران هم برای او دعا می‌کنند.


نشاط معنوی بیشتر با حلالیت گرفتن

وی به خاطره‌ای از یکی از زائران حج اشاره کرد و گفت: راهی منا و عرفات بودیم که یکی از زائران نزد من آمد و گفت مشکلی با یکی از بستگان نزدیک خود داشتم که موجب کدورت طولانی شده است؛ با صحبت‌هایی که شما در خصوص حلالیت گرفتن داشته‌اید، تصمیم گرفتم با اینکه 10 سال است که قهر هستیم، به او زنگ بزنم. وی به فامیل خود زنگ زد و با او صحبت کرد و حلالیت گرفت. فردای آن روز آن زائر پیش من آمد و گفت، شب گذشته بهترین شب 10 سال عمر من بود که با آن فرد صحبت و آشتی کردم. این کار باعث شد سبک شوم. انسان‌هایی که روح عالی دارند از اینکه گرد و غبار روی روحشان باشد اذیت می‌شوند لذا وقتی حلالیت بطلبند نشاط معنوی و توفیق بیشتر به آنها دست می‌دهد و لیاقت پیدا می‌کنند محضر پیامبر اکرم(ص) و ائمه بقیع بروند.

حجت‌الاسلام شهامت اظهار کرد: پیامبر(ص) رحمه للعالمین است؛ مگر می‌شود برای منی که فرد سنگدلی هستم و غم و شادی و راضی بودن و نبودن دیگران برایم تفاوتی ندارد، وقتی به محضر پیامبر(ص) مشرف می‌شوم بتوانم از این فیض بهره کامل را ببرم؛ چگونه می‌توان با دلی آکنده از سنگدلی با پیامبر رحمت سخن گفت؟

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم نزد پیامبر رحمت للعالمین برویم باید دل رحیم و مهربان همچون پیامبر داشته باشیم. این همه به پیامبر(ص) جفا کردند و بر سر ایشان خاکستر ریختند اما حضرت رسول(ص) برای همه آنها دعا کردند و گفتند خدایا این افراد را کمک و هدایت کن. وقتی می‌خواهیم به محضر پیامبر(ص) برویم باید بدانیم به محضر فردی می‌رویم که باید از او الگو بگیریم، چراکه خداوند فرمود او الگوی حسنه است.
بدون ولیمه هم می‌توان حلالیت گرفت

این روحانی کاروان‌های حج با اشاره به اینکه در گذشته ولیمه‌های سنگین و با تشریفات زیاد قبل از سفر عمره و حج برگزار می‌شد و اطرافیان پیش زائر می‌رفتند و از آنها حلالیت گرفته می‌شد، گفت: البته اکنون که این ولیمه‌ها کمتر شده بهتر است چون ممکن بود در این مراسم‌ ریا، خودنمایی و فخرفروشی به سفره و ... وجود داشته باشد. اکنون که ولیمه‌ها کمتر شده، زائران می‌توانند با تلفن حلالیت بگیرند یا با مراسم‌ خودمانی و ساده افراد را مهمان کنند یا با شیرینی نزد افرادی بروند که کدورتی بین آنها وجود دارد و حلالیت بگیرند.

این استاد حوزه افزود: به دست آوردن دل‌ها حتماً وابسته به شرایط خاصی نیست و در هر شرایطی می‌توان برای انجام این کار مهم برنامه‌ریزی کرد. صله ارحام و حلالیت گرفتن زمینه قبولی عمره را فراهم می‌کند. رفتن و حلالیت گرفتن نشانه این است که آن فرد لیاقت تشرف به عمره و حج را پیدا کرده است اما کسی که حاضر نیست غرور خود را بشکند و حلالیت بگیرد، مثل کسی است که بعد از سال‌ها انتظار وقتی که به مرحله تراشیدن موهایشان در حج می‌رسد، هزار بهانه می‌آورند که از سر تراشیدن مو شانه خالی کند در حالی که یک عمر انتظار کشیده‌ تا در محضر خداوند حاضر شود و می‌خواهد موهای سرش را به نشانه بندگی بتراشد و باید به این افتخار کند؛ همچنان که بسیاری از افراد به آن افتخار می‌کنند.

وی به زائران عمره و حج توصیه کرد طوری عمل کنند که وقتی پای هواپیما رسیدند احساس کنند از هیچ کس ناراحت نیستند و هیچ کس از آنها ناراحت نیست غیر از دشمنان خدا که حساب آنها از بقیه جداست.

حجت‌الاسلام شهامت یادآوری کرد: «خدا در ظن و گمان مؤمنان است» وقتی ظن مؤمنان نسبت به ما خوب بود، خداوند نیز ما را خوب محاسبه و از ما خوب پذیرایی می‌کند و ما را مهمان خوب خود تلقی می‌کند. حضرت علی می‌فرماید: مردم که به حج و عمره می‌روند مثل بره‌های تشنه هستند که در تابستان آب قنات گوارا می‌بینند؛ آنها چطور به سمت آب می‌دوند؟ مردم در حج و عمره نیز همانطور به سوی کعبه می‌روند و مردم مثل کبوترانی هستند که به آشیانه می‌روند. اگر قرار است مثل کبوتر باشیم باید سبکبال شویم تا بتوانیم پرواز کنیم.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در عمره و حج سبکبال باشیم و از عمق جان لبیک بگوییم باید از وبال دنیایی و منیت، حسادت، غضب، چشم و هم چشمی و ... خود را سبک کنیم والا اگر اینها به پای ما بسته شده باشد، نمی‌توانیم اوج بگیریم.

این استاد حوزه افزود: عمره و حج سرفصل درخشانی در زندگی است که خداوند برای اوج گرفتن و رشد ما فراهم کرده است و غیر از مسائل مادی که پول این سفر باید از طریق حلال به دست آمده باشد و حساب و کتاب ما صحیح باشد، مسئله رضایت‌مندی خلق خدا و بستگان فرد در موفقیت این سفر می‌تواند مؤثر باشد.
 

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • هنر نمایشی ابزار‌ی برای انتقال موضوعات و مفاهیم به جامعه
  • ترتیل صفحه 238 کلام الله مجید+ صوت
  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟
  • الفت با مفاهیم غنی قرآنی از آسیب‌های مدرن اجتماعی جلوگیری می‌کند  
  • اهمیت حلالیت طلبی برای ادای حج و عمره‌ای مقبول
  • ترتیل صفحه 236 کلام الله مجید+ صوت
  • تدوین آیین‌نامه ملی اوقات فراغت در دستور‌کار وزارت آموزش‌وپرورش
  • رییس دانشگاه آزاد اسلامی از معاونت علوم انسانی و هنر بازدید کرد
  • مفاهیم فنی فوتبال؛ فالس ناین یا مهاجم 9 کاذب چه نوع بازیکنی است؟