Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@06:08:47 GMT

نقش کلیدی دلار بر آینده بازار سهام

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۲۹۹۸۱

نقش کلیدی دلار بر آینده بازار سهام

در حال حاضر کارشناسان عقیده دارند مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار سهام در سال ۱۴۰۰ قیمت دلار است و انتظار کاهش این متغیر منطقی نیست.

به گزارش سرویس بورس مشرق، پتانسیل رشد نهفته در سال ۹۹ نیز باعث رشد بازار سهام شد و کارشناسان عقیده دارند بورس در سال ۱۴۰۰ هم می‌تواند از پتاسیل نهفته بهره ببرد.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش قیمت دلار در سال‌های ۹۷ و ۹۸ گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بازار به نوعی از این افزایش قیمت دلار بی‌تاثیر مانده و واکنشی نشان نداده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اواخر سال ۹۹ شرایطی پیش آمد که سهامداران کم کم به بازار سرمایه رجوع کردند.

بیشتر بخوانید:

وعده دادن اعتماد را به بازار سهام بازنمی‌گرداند

همچنین مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه به پتانسیل‌های نهفته و تاثیر آنها در روند بازار سهام اشاره کرده و وضعیت بورس را در سال ۱۴۰۰ را مثبت پیش‌بینی می‌کند. او عقیده دارد بورس در نیمه دوم معاملات سال ۹۹ به رشد قیمت‌های جهانی واکنشی نشان نداد اما این موضوع در بلندمدت تاثیر خود را خواهد گذاشت.

الیاس‌کردی با بیان اینکه در پایان سال ۹۸ تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم سیاست‌گذاران آغار شد، گفت: افراد زیادی با تبلیغات دولت برای ورود به بازار سهام تشویق شدند. همچنین نقش شیوع کرونا را نباید نادیده گرفت؛ زیرا عده زیادی در پی شیوع ویروس کرونا شغل خودشان را از دست داده بودند و با کاهش چشم‌گیر درآمد مواجه شدند.

او در ادامه توضیح داد: با توجه به ورود سهامداران به بازار سهام، حجم نقدینگی زیادی به بازار تزریق شد که بازار را به یک حرکت رو به جلو واداشت و همین مساله ورود پول به بازار موجب رشد شاخص در انتهای سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ شد. در آن زمان شاهد آن بودیم که نمادهای زیادی با افزایش حجم تقاضا همراه هستند و روند مثبتی دارند. مردم زیادی دارایی‌های خودشان را به پول نقد تبدیل می‌کردند و وارد بازار سرمایه می‌کردند.

این کارشناس معتقد است بازاری که در یکی دو سال اخیر تا حدودی از ارزندگی ذاتی خودش خارج شده بود با تبلیغات مستقیم دولت برای ورود مردم به بازار و تزریق نقدینگی بالا به آن موجب تحرک آن شد و در نهایت شاهد بودیم که شاخص بازار با یک روند افزایشی از کانال دو میلیون عبور کرد و همین تزریق نقدینگی مهم‌ترین عامل رشد و خروج نقدینگی مهم‌ترین عامل ریزش بازار سهام بود.

در حال حاضر کارشناسان عقیده دارند مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار سهام در سال ۱۴۰۰ قیمت دلار است و انتظار کاهش این متغیر منطقی نیست. کارشناسان عقیده دارند با توجه به تورم انتظاری، رشد نقدینگی، چاپ پول، کسری بودجه شدید دولت و … کاهش قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ محتمل نیست و بازار سهام نیز از بابت قیمت دلار دچار ریزش نخواهد شد.

منبع:تجارت‌نیوز

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا بورس بازار بورس شاخص بورس بورس تهران فرابورس اخبار بورس سازمان بورس و اوراق بهادار بازار بازار سرمایه بازار سهام سهام سرمایه گذاری دلار مهم ترین عامل بازار سرمایه سال ۱۴۰۰ بازار سهام قیمت دلار سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۹۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ردپای آرامش در بازار‌ها

بازار ارز و طلای تهران در روز دوشنبه نوسانات چشم‌گیری را تجربه نکرد. پس از گذشت چند هفته نوسانی، روز گذشته نرخ قطعات مختلف سکه طلا تغییری نداشت و شاخص‌های ارزی نیز عمدتا با روند‌های اصلاحی در بازه ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان نوسان کردند.

به گزارش دنیای اقتصاد، به عقیده تحلیلگران با توجه به عدم وجود ریسک سیاسی جدید، احتمال شروع دوره آرامش بازار‌ها وجود دارد. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که نرخ دلار آزاد برای کاهش قیمت‌های بیشتر با حمایت معامله‌گران روبه‌رو شده است.

قیمت شاخص ارزی در راستای روند کاهشی اخیر خود در بازار روز دوشنبه به نیمه کانال ۶۴ هزار تومانی رسید، اما پس از برخورد به کف ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان روند نرخ این ارز تغییر کرد و افزایشی شد. البته این افزایش به میزانی نبود که تغییر کانال قیمتی صورت بگیرد.

به عقیده برخی از فعالان بازار این تغییر روند نشانگر تمایل دلار به کریدور‌سازی در سطوح قیمتی ۶۴ هزار تومانی است. البته در مقابل برخی دیگر نیز بر این باورند که رشد قیمت مذکور روند اصلاح نرخ بوده و پس از اتمام فرآیند اصلاح مجددا بازار کاهشی خواهد شد. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که بازار در حال بازیابی آرامش خود است و با توجه به عدم وجود تقاضای چشمگیر، بازار‌ساز در صورت تمایل می‌تواند با حمایت از طرف عرضه سبب کاهش نرخ‌های بیشتر شود.

افت دمای بازار

دیروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه روند نرخ دلار آزاد در معاملات بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین فعالیت خود در بازار صبح روز گذشته را با حدود ۴۰۰ تومان رشد نسبت به نرخ روز گذشته در رقم ۶۴ هزار و ۹۰۰ تومان آغاز کرد. در ادامه بازار دیروز بخشی از رشد قیمت صبحگاهی جبران شد و نرخ نقدی در حوالی رقم ۶۴ هزار و ۷۵۰ تومان (با اختلاف افزایشی ۲۵۰ تومانی نسبت به نرخ روز یکشنبه) به تعادل رسید. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد روند معاملات فردایی این ارز تغییر چشمگیری نسبت به نرخ ابتدای روز نداشت و دلار فردایی عصر دوشنبه در بازه ۵۴ هزار و ۸۰۰ تا ۶۴ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت خورد. روند افزایشی اسکناس یورو از دلار ضعیف‌تر بود. هر برگ اسکناس یورو آزاد در بازار روز گذشته با رشد اندک ۵۰ تومانی در رقم ۶۹ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد.

در این میان نرخ پول‌های خارجی در معاملات رسمی بازار ارز تهران نیز در دو روز گذشته نوسان‌هایی را تجربه کرده است. در حالی که قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله ارز و طلا برای مدت نسبتا طولانی در رقم ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان معامله می‌شد در بازار روز‌های اخیر نرخ شاخص مذکور با نوسانی حدودا ۱۵۰ تومانی به پله‌های خروجی کانال ۴۳ نزدیک شد و در رقم ۵۳ هزار و ۷۲۵ تومان به فروش رسید.

ایست قیمتی خانواده سکه

قیمت قطعات مختلف سکه طلا در بازار روز گذشته بدون نوسان بود. در حالی که نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار دیروز حدود ۱۰ هزار تومان افت کرد، ربع، نیم و تمام سکه طلای طرح جدید در عصر روز گذشته بدون تغییر نسبت به نرخ روز یکشنبه دادو‌ستد شدند. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در روز گذشته ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ربع سکه نیز در رقم ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثبت شد.

گفتنی است که نرخ حباب سکه طلا طرح جدید که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد نیز در روز گذشته حوالی رقم ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان محاسبه شد.

دیگر خبرها

  • سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
  • چرا قیمت سکه کاهشی شد؟
  • نرخ خرید مسکن تهران؛ خرید مسکن در خیابان بهداشت با ۱.۷ میلیارد
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • ردپای آرامش در بازار‌ها
  • مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال ۱۴۰۰ شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس