Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: اجرای طرح ممنوعیت فروش مرغ قطعه بندی شده کم کم به مثابه یک اهرم فشار برای تنظیم بازار برای مدتی عمل کرد اما مقاومت فروشندگان بالاخره این روند را شکست و وضعیت به مانند قبل بازگشت تا این پرسش به وجود بیاید که اجرای طرح‌های تنظیم بازار و حتی عدم اجرای آنها چه توفیری برای مردم استان سمنان داشته است؟

سابقاً فروش مرغ قطعه بندی بود و فروشندگان به دلیل سود بسیار کلانی که می‌کردند همواره راضی بودند و مرغ‌ها را هم به وفور در اختیار مردم قرار می‌دادند از سوی دیگر فروشندگان، مرغ را در همین اوایل اسفند ماه سال قبل نیز کیلویی ۱۹ هزار تومان خریداری و با قطعه بندی تا کیلویی ۴۷ هزار تومان هم می‌فروختند و نظارتی هم بر این امر نمی‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازگشت مرغ قطعه بندی

فشارهای مردمی باعث شد تا قطعه بندی برای مدتی ممنوع شود اما نتیجه آنچه شد؟ مغازه داران فشار آوردند چون سود کلان خود را از مافیایی که به هم زده بودند کم شده می‌دیدند در نتیجه لابی کردند و دست به کار شدند تا از عواطف مردم برای خالی نشان دادن مغازه‌هایشان و ضرر کردند بهره بگیرند حال آنکه در این سال‌های اخیر مافیای مرغ قطعه بندی در شهرهایی مانند شاهرود از قبل این کار خودروها و خانه‌های میلیارد تومانی خریده‌اند.

وقتی قطعه فروشی ممنوع و اجبار به الزام فروش مرغ کامل مطرح شد برخی مرغ فروشی‌ها از فروش مرغ امتناع می‌کردند یا به آنها سهمیه‌ای نمی‌رسید دلیل آن نیز ساده است وقتی صمت می‌گوید مرغ به اندازه کافی توزیع می‌شود اما مردم آن را نمی‌بینند یعنی مافیای مرغ در این بین پرکارترین نوروز خود را گذرانده است.

نهایت امر نیز این شد که دولت و صنعت معدن و تجارت استان سمنان به عنوان متولی مرغ، از تصمیم خود بازگشت و در استان سمنان نیز فروش مرغ قطعه بندی دوباره آزاد شد. اما چرا هنوز مردم سرگردان هستند؟ دلیل آن ساده است مافیای مرغ ابتدا برای احتکار و ذخیره دارایی اقدام و سپس مرغ را به بازار تزریق می‌کند از سوی دیگر اگر یکباره مرغ را به بازار بدهد قیمت کاهش می‌یابد. این اتفاق در شاهرود توسط دو نفر که نهادهای نظارتی و امنیتی هم به خوبی آنها را می‌شناسند، صورت گرفته اما اقدامی علیه شأن نمی‌شود.

توزیع مرغ به اندازه در استان سمنان

نگاهی به صحبت‌های صمت استان سمنان نشان می‌دهد که این سازمان نسبتاً کار خود را درست انجام داده و مشکلی در تأمین نیست. رئیس سازمان صمت استان سمنان درباره مرغ و شرایط بازار به خبرنگار مهر می‌گوید: در حال حاضر روزانه قریب ۴۰ تن گوشت مرغ گرم در بازارهای استان توزیع می‌شود که این رقم در ایام منتهی به آخر سال به روزانه ۶۰ تن افزایش می‌یابد.

علی تشنه دل با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۶۰ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی استان انجام شده است که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته پنج درصد رشد داشته است، تاکید کرد: طی بازرسی‌های انجام شده، چهار هزار و۴۵۶ مورد پرونده ثبت شده است و پنج هزار و ۱۲۷ مورد تخلف نیز محرز شده است که در مقایسه با پارسال از نظر تعداد پرونده ۱۲ درصد و از نظر تعداد تخلف ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی تعداد پرونده‌های تشکیل شده، سه هزار و ۳۶۷ میلیارد ریال است، ابراز داشت: گران فروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت، عدم ارائه فاکتور و… به عنوان عمده‌ترین تخلفات در این استان، ثبت شده است لذا نظارت‌ها در بازار در ایام پایانی سال تشدید می‌شود.

رئیس صمت استان سمنان با بیان اینکه در شرایط فعلی روزانه در حدود ۴۰ تن گوشت مرغ گرم در سطح استان توزیع می‌شود و طی مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان در ایام پایانی سال‌، روزانه ۶۰ تن گوشت مرغ گرم توزیع شد، گفت: بر نحوه توزیع مرغ نیز نظارت دقیق می‌شود.

دست مافیا در کار است

یک مطلع بازار در استان سمنان با بیان اینکه ممنوعیت قطعه بندی سبب شد تا مافیای مرغ استان که در بخش توزیع و خرید از مرغداری‌ها و فروش حکومت می‌کند، در برابر دولت بایستد، گفت: این مقاومت با مظلوم نمایی روبرو شد و با عناوینی مانند مقابله با تولید ملی، مانع تراشی بر سر راه تولید و… در نهایت مردم و مسئولان را نرم کردند و به دلالی خود بازگشتند.

شوقی با بیان اینکه همه می‌دانند که صنعت معدن و تجارت کار خودش را در تأمین و توزیع درست انجام می‌دهد اما مشکل اینجا است که مرغ‌هایی که توزیع می‌شود چه می‌شوند؟ مرغ‌هایی که در مرغداری‌های استان سمنان تولید می‌شوند چه می‌شوند؟ تاکید کرد: مشکل اینجا است که عده‌ای با امپراطوری که ایجاد کرده‌اند اصلاً نیاز به مرغ دولتی ندارند خودشان از استان‌های گلستان و سمنان مرغ می‌خرند آن هم مستقیم از مرغداری و اصلاً نمی‌توان در کارشان دخالت کرد.

وی افزود: این گروه آنقدر گردش مالی دارند که شاید در ماه ۱۰ برابر کل مرغی باشد که دولت در استان سمنان توزیع می‌شود در نتیجه این گروه مافیایی اصلاً چرا باید به حرف صنعت معدن کنند؟ چرا خودشان بازی را به دست نگیرند؟ این موضوع اصلی است که تا وقتی پابرجاست مشکل مرغ رفع نمی‌شود.

نام‌ها سیاست گذاری می‌کنند

این فرد آگاه بیان کرد: شما یک دلیل بیاورید که چرا این افراد باید از روال دولتی پیگیری کنند وقتی می‌توانند کاری کنند که دولت از آنان پیروی کنند؟ در همین ماجرای قطعه بندی چه شد؟ در نهایت مگر دولت از این افراد پیروی نکرد؟ در نتیجه ما تا زمانی که مافیای مرغ و روغن و شکر را از بین نبریم موفق نخواهیم شد.

شوقی با بیان اینکه در بازار مرغ این استان نام‌ها هستند که سیاست گذاری می‌کنند نه نهادهای حاکمیتی، بیان کرد: مشکلات عدیده است اما نحوه رسیدگی به آن نادرست است، جالب اینجا است که صمت حتی قبول ندارد که مرغ عرضه نمی‌شود و مردم سرگردان هستند و باید در صفوف بایستند. در همین ماجرای ممنوعیت قطعه بندی صمت از پشت میزهای خودش اعلام می‌کرد کمبودی نیست زیرا می‌دانست که توزیع به درستی انجام شده است اما چیزی که صمت نمی‌داند پشت پرده مافیای مرغ است یا شاید هم می‌داند و اقدامی نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در همین مدت که مرغ در روی پیشخوان مغازه‌ها نبود، در مبادی زیرزمینی معامله می‌شد، گفت: در همان روزهایی که تصاویر خالی بودن پیشخوان مرغ فروشی‌ها منتشر می‌شد اگر شما کیلویی ۳۰ هزار تومان پول می‌دادید ۲۰۰ کیلوگرم مرغ تازه هم به شما می‌دادند پس مشکل توزیع و… نیست مشکل اینجا است که عده‌ای به خوردن این نوع نان‌ها عادت کرده‌اند.

سهمیه درست بدهند

در این بین مرغ فروشان نیز که از حاکمیت مافیا خسته شده‌اند خواستار رسیدگی به شرایط هستند. محمد عامریان یکی از این مرغ فروشان به خبرنگار مهر، می‌گوید: صمت اعلام می‌کند که ۸۰۰ کیلوگرم به من، ۸۰۰ کیلوگرم به مغازه کناری من و… مرغ داده است اما خدا را شاهد می‌گیرم که نصف این میزان هم به ما نداده‌اند این فهرست‌هایی که نشان می‌دهد مرغ بین مغازه‌ها توزیع شده اشکال اساسی دارد.

عامریان با بیان اینکه امروز حتی مافیای مرغ کارش را به جایی رسانده که در توزیع صمت هم دخیل است، تاکید کرد: من در شاهرود کاسبی می‌کنم این شرایط را بارها اعلام کردیم اما صمت وارد عمل نمی‌شد بالاخره با تلاش شما رسانه‌ها مجاب شدند که به بازدید میدانی بیایند و وقتی متوجه شدند که ایراد از توزیع مرغ است همانجا دستور جابجایی را صادر کردند اما دو هفته نگذشت که باز شرایط نامساعد شد.

وی می‌افزاید: امروز مافیا تصمیم می‌گیرد که به چه کسی مرغ بدهند یا ندهند یا چه میزان مرغ بدهند یا ندهند. دوربین‌های مدار بسته تمام مغازه‌ها وجود دارد لطفاً بیایند و ببینند وقتی صمت می‌گوید ۸۰۰ کیلوگرم به من مرغ داده بار خالی شده آیا بیش از ۴۰۰ کیلوگرم است یا خیر؟ حال همین دوربین‌ها را در مغازه‌های اصلی مافیاها بررسی کنید همه چیز عیان است. کافی است سری به شهرک صنعتی بزنید همه مرغ استان سمنان را در آنجا می‌بینید که در حال قطعه بندی برای فروش گران‌تر است.

کد خبر 5177795

منبع: مهر

کلیدواژه: مرغ تنظیم بازار مرغداری کالاهای اساسی سمنان شاهرود ویروس کرونا نیمه شعبان شیوع کرونا کرمانشاه آمار کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه امام زمان حضرت مهدی عج عکس استانها سانحه تصادف گرگان تردد وسایل نقلیه اردبیل مسافران نوروزی استان سمنان فروش مرغ قطعه مرغ قطعه بندی توزیع می شود مافیای مرغ مغازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۰۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود

وزیر بهداشت با بیان اینکه در طرح فروش اینترنتی دارو، سکوهای اینترنتی فقط حمل دارو را عهده‌دار خواهند شد، گفت: این کار به صورت آزمایشی آغاز می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اخیراً رئیس مرکز ملی بهبود و محیط کسب‌وکار اعلام کرده بود که فروش و توزیع دارو از طریق سکوهای اینترنتی به‌طور رسمی از یک ماه آینده آغاز می‌شود. 

در پی اعلام این خبر، انجمن داروسازان ایران طی نامه‌ای به رئیس جمهور با هشدار نسبت به غیرکارشناسی بودن این آیین‌نامه، درباره نحوه توزیع اینترنتی دارو، گلایه و درخواست کردند که با تشکیل کمیته‌ای تخصصی، در این آیین‌نامه بازنگری شود.

در همین راستا، بهرام عین‌اللهی درباره فروش دارو در سکوهای اینترنتی اظهار کرد: در اجرای عرضه اینترنتی دارو، سکوهای اینترنتی فقط حمل دارو را عهده‌دار می‌شوند و از جزئیات دارو مطلع نمی‌شوند بلکه به آن‌ها فقط یک کد رهگیری داده می‌شود که با این کد، از داروخانه‌ها، دارو به صورت بسته بندی به سکوها داده می‌شود و در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

وی افزود: بیماران مختار هستند که دارو را به صورت حضوری یا به صورت اینترنتی دریافت کنند‌.

وزیر بهداشت ادامه داد: تمهیدات لازم برای توزیع اینترنتی دارو در نظر گرفته شده و جای نگرانی وجود ندارد. 

گلایه داروسازان از آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو

عین‌اللهی بیان کرد: عرضه اینترنتی دارو به صورت آزمایشی آغاز می‌شود و اگر توزیع دارو در بستر پلتفرم‌ها در اینترنت موفق بود، این موضوع به کل کشور تسری می‌یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تامین و توزیع اقلام ضروری امدادی در سراسر استان سمنان
  • بانوی ورزش ایران: جایزه ای که از مردم بگیری چیز دیگری است
  • جریمه یک واحد صنفی در چهارمحال و بختیاری
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • هدفگذاری برای واگذاری ۲۲ هزار واحد نهضت ملی مسکن طی سه ماه در سمنان
  • وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود
  • فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله
  • توزیع روزانه قارچ به ۵۵ تن رسید
  • فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله | ربع‌سکه در صدر تقاضا
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان