Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی توانگر مسوول کمیته ناظر بر تنظیم بازار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به وضعیت بازار گوشت قرمز و سفید اظهار داشت: بعد از بازدید از کشتارگاه‌های مرغ بعنوان نقطه‌ای قدرتمند از زجیره تامین، سوالی پیش آمد که چرا دولت که با دریافت ارز ترجیحی ۴۲۰۰، از خزانه متولی تامین نهاده‌های دام و طیور است نتوانسته از این اهرم برای توزیع صحیح و کنترل قیمت استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا بلافاصله و در اولین روز کاری دولت، به ملاقات قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی رفتم. 

وی افزود: نهاده‌های خوراک دام و طیور با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تامین می‌شود که بایستی به ازای آن گوشت با قیمت واقعی، یعنی مرغ حدوداً هرکیلو ۱۵ هزار تومان و گوشت قرمز حدود ۶۰ هزار تومان، به دست مصرف‌کننده برسد و با توجه به اینکه نهاده‌ها با یارانه دولتی تامین می‌شود گوشت به نرخ آزاد و قیمت دوم و یا مجوزهای کشتار آزاد معنا ندارد اما وزارت جهاد کشاورزی با اقداماتی که بیشتر عامدانه و سوداگرانه به نظر می‌رسد موجب افزایش قیمت گوشت شده‌اند.

مسوول کمیته ناظر بر تنظیم بازار مجلس تصریح کرد: نهاده‌های دامی بعد از تبدیل به دان مرغ صرفاً قابل استفاده در مرغداری‌ها می‌باشد ولی وزارت جهاد کشاورزی به جای تحویل نهاده‌ها به کارخانه‌های تولید دان مرغ(که به دلیل تعداد محدودشان قابل کنترلند)، نهاده‌ها را مستقیماً می‌خواهد تحویل حدود ۳۰ هزار مرغداری دهد که نه می‌تواند و نه قابل کنترل است و بخش زیادی از این نهاده‌های یارانه‌دار قبل از تبدیل‌شدن به دان از چرخه تغذیه مرغداری‌ها به بازار سیاه خوراک دام منتقل می‌شود و قابل کنترل هم نیست لذا این موضوع علاوه بر ایجاد واسطه‌گری و غیرقابل کنترل شدن توزیع نهاده‌ها، بازار سیاه و منافع بزرگ واسطه‌گری به وجود می‌آورد که نتیجه آن کاهش تولید و عرضه مرغ و گرانی قیمت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به صورت کاملاً غیرقانونی به تغییر قیمت مصوب مرغ می‌پردازد در حالی که نه قیمت نهاده‌ها و دستمزد و نه دیگر هزینه‌ها افزایشی نیافته است و اخیراً نیز سیگنال‌هایی از این وزارت‌خانه خارج می‌شود مبنی بر تلاش دولت برای افزایش قیمت مرغ برای بار چهارم.

توانگر خاطرنشان کرد: تقاضای خرید خانوار به دلیل نگرانی از افزایش قیمت‌ها افزایش یافته و منجر به خرید و نگهداری بیش از نیاز گردد و از طرفی مرغدار نیز مرغ آماده کشتار را علیرغم هزینه‌های نگهداری آن عرضه نمی‌کند و این عوامل موجب گرانی سرسام آور مرغ می‌شود توضیح اینکه بررسی دستگاه‌های نظارتی نشان می‌دهد که برخی مرغداران حدود ۱۷۰ هزار تن مرغ را با گذشت ۳۰ روز بعد از حداکثر وزن گیری مرغ نگهداری می‌کنند در حالی که این نگهداری و پرداخت هزینه آن بعد از حداکثر وزن‌گیری مرغ اقتصادی نیست. علت این اقدام همان سیگنال‌های وزارت جهاد کشاورزی و ایجاد انتظار گران‌ شدن مرغ در بازار می‌باشد.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی بایستی مرغ تامین شده را بعد از کشتار تحویل وزارت صمت جهت توزیع از طریق ساختار مویرگی اصناف نماید در این مرحله علی‌رغم وجود زیرساخت هایی چون سامانه جامع تجارت ایران و سامانه ره‌گیری شناسه کالا تحویل گوشت به صمت و توزیع کننده‌ها در این سامانه‌های شفاف انجام نمی‌شود و زمینه ورود دلال برای انتقال مرغ به بازار سیاه را فراهم می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: حال باید برای پیگیری حقوق مردم به سراغ وزارت جهاد کشاورزی برویم وزارتخانه‌ای که همه امکانات برای تنظیم بازار را دارد اما علم، تخصص و توانایی مدیریت بازار نهاده‌های دامی و عرضه گوشت و مرغ را ندارد. 

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: جهاد بازار قیمت مجتبی توانگر کمیته تنظیم بازار نماینده مردم تهران در مجلس افزایش قیمت مرغ وزارت جهاد کشاورزی بازار سیاه قابل کنترل نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۴۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم مدیریت بیماری و آفات درختان سیاه ریشه

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران، گفت: رعایت توصیه‌های فنی کارشناسان برای مبارزه با آفات و بیماری‌های درختان سیاه ریشه در بهار ضروری است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، فرید بیگی درباره پیشگیری و کاهش خسارت آفات و بیماری‌ها در باغات سیاه ریشه، اظهار داشت: مدیریت آفات و بیماری‌های درختان میوه هسته‌دار و دانه‌دار باغات سیاه ریشه از اهمیت بالایی برخوردار است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران، افزود: زنبور گوجه و آلو از آفات مهم درختان گوجه سبز در اوایل فصل رشد در مازندران به شمار می‌رودف به‌گونه‌ای که لارو  آن با تغذیه از گوشت میوه‌های تازه تشکیل شده سبب ریزش میوه، زرد شدن و کاهش محصول می‌شود.

وی افزود: مبارزه شیمیایی در مناطقی که سابقه آلودگی دارد پس از تشکیل میوه و مشاهده اولین علایم خسارت آفت با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی با اخذ نسخه گیاهپزشکی و سموم توصیه شده ضرورت دارد.

بیگی درباره آفت شته توضیح داد: آفت حشرات مکنده کوچکی به رنگ‌های سبز، سیاه و قهوه‌ای است که از اواسط فروردین به بعد پشت برگ‌ها و روی شاخه‌های جوان و نورسته با تراکم بالا ظاهر می‌شود و با تغذیه از شیره گیاهی موجب پیچیدگی برگ‌ها و سرشاخه و ترشح عسلک و دوده‌ای شدن برگ و میوه و ریزش شکوفه‌ها و میوه‌های تازه می‌شود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه تراکم پائین این آفت توسط حشرات مفید مانند زنبورها، کفشدوزک‌ها و مگس‌های پارازیت و بالتوری‌های شکارگر بصورت طبیعی کنترل می‌شود،  تصریح کرد: در صورت مشاهده تراکم بالای شته‌ها با هماهنگی و مشاوره کارشناسان حفظ نباتات و همینطور کلینیک‌های گیاه‌پزشکی با سموم اختصاصی متاسیستوکس، پریمور، مالاتیون، هوستاکوئیک و ونتیگرا با دوز توصیه شده در نسخه گیاه‌پزشکی به‌صورت مه پاشی با فشار کم انجام می‌شود تا موجب ریزش شکوفه‌ها و میوه‌های تازه تشکیل شده نشود.

بیگی گفت: شپشک سفید توت نیز از آفات مهم درختان شلیل، هلو، گردو، کیوی، توت و بید است و بنابراین تراکم پوره‌های این آفت با تغذیه از شیره گیاهی سبب ضعف عمومی درخت می‌شود.

وی  زرد شدن و ریزش برگ و خشکیدگی سرشاخه‌های آلوده را از دیگر تبعات دانست و بیان کرد: این آفت ابتدا روی تنه درخت نزدیک سطح خاک مستقر شده که در صورت عدم مبارزه به دلیل چند نسله بودن آفت، پوره‌های نسل دوم یا نسل سوم روی شاخه‌های اصلی و سرشاخه‌ها مستقر می‌شوند.

بیگی گفت: در صورت عدم کنترل بموقع سبب خشکیدگی درخت و خسارت‌ می‌شود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین خاطر نشان کرد: مدیریت آفت با مبارزه تلفیقی اعم از مبارزه مکانیکی شامل پاک کردن تنه و شاخه‌های اصلی درخت با اسکاچ نرم و حذف سرشاخه‌های شدیدا" آلوده و در صورت مشاهده ظهور پوره‌های آفت از هفته دوم اردیبهشت به بعد ضمن ارائه نمونه و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی می‌توان با یکی از حشره کش‌های  اتیون، رلدان،  آدمیرال، اپلاود و غیره روی تنه و شاخه‌های اصلی درخت اقدام به سمپاشی کرد.

وی درباره بیماری‌های قارچی میوه هسته دار و دانه دار افزود: مهمترین بیماری‌های قارچی شامل لکه سیاه سیب و گلابی، 
 لب شتری هلو و شلیل، مونیلیا و سفیدک می‌باشد که با علائم مربوطه روی برگ‌ها منجر به کاهش سطح فتوسنتز و خسارت کمی و کیفی محصول می‌شود.

بیکی بیماری شانکر باکتریایی در درختان هسته دار، را یکی دیگر از چالش‌ها عنوان اظهار کرد: علائم درداین  بیماری بصورت لکه‌های آب سوخته قهوه‌ای رنگ با ترشح صمغ و خشکیدگی از محل ایجاد لکه به سمت نوک شاخه‌ها همراه است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با مشاوره و هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی  یکی از قارچکش‌های اختصاصی تیوفانات اتیل، کاپتان،استروبی، فلینت، ناتیوو، پانچو تی اف، دلان، دودین، مانکوزب، بایکور برای بیماری‌های قارچی و ترکیبات مسی جهت بیماری‌های باکتریایی با دوز توصیه شده پس از ریزش گل‌ها و ظهور میوه الزامی است.

وی یادآور شد: به دلیل حساسیت شدید درختان سیاه ریشه در فصل رشد به روغن امولسیون شونده، استفاده از این ترکیب در مبارزه بهاره اکیدا ممنوع است.

بیگی افزود: برای پیشگیری از تاثیر سوء احتمالی سمپاشی‌ بر روی حشرات مفید گرده افشان به ویژه زنبور عسل لازم است  هماهنگی لازم با زنبورداران منطقه برای جابجایی کندو‌ها انجام شود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به باغداران توصیه کرد از اختلاط سموم با کود‌های شیمیایی در سمپاشی‌ها خودداری کنند.

وی عنوان کرد: باغداران برای کسب اطلاعات و راهنمایی‌ به کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کلینیک‌های گیاهپزشکی مراجعه کنند و از اطلاعات هواشناسی برای اطمینان از عدم بارندگی بمدت  24 تا 48 ساعت پس از سمپاشی توجه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم مدیریت بیماری و آفات درختان سیاه ریشه
  • اصلاح الگوی کشت برنج در کهگیلویه و بویراحمد
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی و کشاورزی در کرمانشاه
  • احیا ۳۵ واحد پرواربندی دام در لرستان
  • احیا ۳۵ واحد پرواربندی در لرستان
  • نشست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقای بخش کشاورزی مازندران
  • توزیع بیش از ۶۰۰ تن کالای اساسی تنظیم بازار در شهرستان کازرون طی سالی که گذشت
  • توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع نهاده های دامی و کشاورزی در کرمانشاه
  • جدیدترین قیمت شکر و برنج خارجی در بازار | برنج هندی و پاکستانی کیلویی چند شد؟