Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@10:21:40 GMT

ضربه مهلک کرونا به ۲۰ هزار فرصت شغلی در قم

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۷۲۶۵

ضربه مهلک کرونا به ۲۰ هزار فرصت شغلی در قم

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،ارجمندی،سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی قم اظهار کرد: با شیوع کرونا بیش از ۲۰ هزار فرصت شغلی در تاسیسات گردشگری استان قم از بین رفته است.

او افزود: با گذشت یک سال و چهل روز از شیوع کرونا برای حمایت از تاسیسات گردشگری و شاغلان این حوزه بیش از ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات بانکی ارائه شده است که در تلاش هستیم تا ۱۰ میلیارد تومان دیگر هم براساس خواست شاغلان صنعت گردشگری از منابع بانکی جذب کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ارجمندی  از فعالیت کمیته‌های نظارت، بازرسی، آمار، اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان در دوران شروع کرونا خبر داد و افزود: از ۲۹ اسفند تا به امروز ۸۰ درصد از تاسیسات گردشگری مورد بازدید و نظارت این کمیته‌ها قرار گرفته است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: با توجه به شرایط کرونایی استان قم از ۲۹ اسفند تا امروز ۱۰ فروردین، ۹۰۲۵ گردشگر وارد استان شده اند که ۲ درصد آن‌ها گردشگر خارجی هستند.

او مهم ترین جاذبه گردشگری استان قم را گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت عنوان کرد.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری قم ویروس کرونا صنعت گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۷۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک آب انبار تاریخی عهد قاجاریه در تربت‌حیدریه کشف شد

به گزارش قدس خراسان، علی محمدی اظهار کرد: روز گذشته حین انجام عملیات ساختمانی در بازار قدیمی "سرای امین"، بقایای آب‌انباری تاریخی کشف شد و بلافاصله دستور توقف عملیات عمرانی در محدوده این اثر صادر شد تا بررسی و مستندسازی کارشناسی انجام و جزئیات موضوع روشن شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه و زاوه بیان کرد: اکنون قسمت پاشیر و برداشت آب مشخص شده است و در حال انجام عملیات حفاری برای رویت مخزن آب و دیگر قسمت‌های آب‌انبار هستیم.

وی گفت: تربت‌حیدریه به دلیل داشتن ۱۳ کاروانسرا و ۶ سرا به شهر "سرا و کاروانسرا" معروف بوده و یکی از سراهای معروف که در سه استان خراسان و حتی در سطح کشور از نظر معماری برجسته است و در راسته بازار فردوسی واقع شده، "سرای امین" است.

محمدی اضافه کرد: هرچند که سرا در لغت به معنی خانه و کاشانه است، اما در اصطلاح معماری قدیم ایرانی، سرا یا "تیمچه" به محلی برای مبادله کالا اطلاق می‌شده است و سرای امین که قدمت آن به سال ۱۳۰۸ قمری بازمی‌گردد توسط حاج محمدرضا لاری ساخته شده و در زمان خود یک مرکز تجاری بزرگ بوده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه و زاوه ادامه داد: از ۶ ماه پیش با مشارکت کاسبان و همکاری شهرداری و شورای اسلامی، کار بازپیرایی، مرمت و ساماندهی سرای امین آغاز شده است و روز گذشته حین انجام عملیات آجرفرش کف محوطه، آب‌انبار از دل زمین سر برآورد.

وی گفت: اغلب آب‌انبارهای تربت‌حیدریه و به‌خصوص در بخش مرکزی شهر که در مسیر حرکت کاروان‌های تجاری قرار داشته، مربوط به دوران قاجاریه است.

محمدی افزود: از مجموع ۱۸ آب‌ انبار تاریخی در این ۲ شهرستان، هفت مورد طی ۲ سال اخیر کشف شده است و وجود ۱۵ آب‌انبار تاریخی در تربت‌حیدریه، که یکی از مناطق نیمه‌خشک به‌شمار می‌رود از اهمیت و قدمت این نوع بناها در تاریخ منطقه حکایت دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه و زاوه ادامه داد: در گذشته، اشخاص متمول درون خانه‌های خود آب‌انبار می‌ساختند که مخزن آن زیر حیاط یا در قسمت زیرین ساختمان قرار داشت و دسترسی به آن از طریق پایاب (راه یا انتهای محل برداشت آب) یا پلکان ممکن بود و آب این مخازن از قنات‌ها و رودخانه‌های نزدیک شهر تأمین می‌شد.

وی گفت: هم‌اکنون بزرگترین آب‌انبار کشف‌شده در تربت‌حیدریه، واقع در بازار "شیر چهار سوق"، با گنجایش بیش از هزار و ۷۰۰ متر مکعب، در دست مرمت است، این آب‌انبار از جهات مختلف، نظیر وسعت زیاد، در خراسان رضوی و حتی در سطح کشور کم‌نظیر است.

محمدی افزود: برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد این آب‌انبار، توسط جمعیت قابل توجهی استفاده می‌شده و تأثیر قابل ملاحظه‌ای در تأمین نیازهای اولیه مردم منطقه داشته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه و زاوه ادامه داد: در دهه‌های اخیر، با گسترش شهرنشینی و خانه‌سازی نوین، بناهای تاریخی تخریب شده یا به زیر خیابان‌ها و معابر رفته‌ است و اکنون با ساخت‌وساز و خاک‌برداری، بقایای آنها از دل خاک بیرون می‌آید.

به گفته وی از مجموع ۷۰ بنای تاریخی شناسایی شده در تربت‌حیدریه ۵۴ اثر شامل ۴۱ بنا و ۱۱ تپه و نیز ۲ اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیگر خبرها

  • موزه‌ها و اماکن تاریخی-فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی و مواد غذایی در اشنویه
  • فروش ده میلیارد ریالی صنایع دستی در کاشان
  • ترمیم و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • مرمت و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • ارائه ۱۲غرفه رایگان صنایع دستی به صنعتگران بابلی در ایام نوروز
  • آب انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت حیدریه کشف شد
  • یک آب انبار تاریخی عهد قاجاریه در تربت‌حیدریه کشف شد
  • تقدیر استاندار فارس از عملکرد جهادی مدیر کل میراث فرهنگی دیار حافظ
  • ورود ۲۰۰ هزار مسافر نوروزی به جوانرود