Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@05:10:11 GMT

اردوغان معاون بانک مرکزی ترکیه را عزل کرد

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۷۴۶۰

اردوغان معاون بانک مرکزی ترکیه را عزل کرد

رئیس‌ جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، ۱۰ روز پس از اخراج رئیس بانک مرکزی ترکیه، امروز، سه‌شنبه، معاون بانک مرکزی، مورات ستینکایا، را هم اخراج کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، ۱۰ روز پس از اخراج رئیس بانک مرکزی ترکیه، امروز، سه‌شنبه، معاون بانک مرکزی، مورات ستینکایا، را هم اخراج کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال انتشار این خبر نرخ لیر ترکیه ۱۳ درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرد.

مصطفی دومان، از بانکداران معروف ترکیه، از سوی اردوغان به اداره این سمت منصوب شد. آقای دومان قبلاً یکی از مدیران مورگان استنلی بوده است.

روزنامه گازته که این خبر را منتشر کرده است هیچ دلیلی برای برکناری ستینکایا مدیر سابق بورس استانبول، ذکر نکرده است.

 

پیش تر، دیلی صباح گزارش داده بود: در روزهای اخیر و پس از برکناری ناجی اقبال از ریاست بانک مرکزی ترکیه به دلیل افزایش دو درصدی نرخ بهره توسط اردوغان، ارزش لیر ترکیه دچار ریزش قابل توجهی شد و شاخص های بورسی این کشور هم سقوط کردند. با این حال رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور ترکیه- در واکنش به این اتفاق گفت نوسانات اخیر بازارهای مالی بیانگر واقعیت های اقتصاد این کشور نیستند و سرمایه گذاران خارجی بهتر است که اطمینان خود به نیرومندی اقتصاد ترکیه را حفظ کنند. اردوغان که در بین اعضای حزب عدالت و توسعه در شهر آنکارا سخن می گفت، از شهروندان ترک که در خانه خود ارزهای خارجی یا طلا نگهداری می کنند نیز خواست که این دارایی ها را وارد چرخه تولید و نظام اقتصادی کشور کنند.

 

منبع: مهر

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان نوروز 1400 تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین ترکیه اردوغان بانک مرکزی اخراج اعمال ماه شعبان نوروز 1400 تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین بانک مرکزی ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۷۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقای رئیس کل: روایت بازار فصل‌الخطاب است

منصور بیطرف در دنیای اقتصاد نوشت: هفته گذشته و پس از بحران‌هایی که در منطقه به وجود آمد و حمله به کنسولگری ایران در دمشق در روز ۱۳ فروردین، قیمت دلار در بازار غیررسمی هم افزایش یافت و اکنون به بیش از ۶۳ هزار تومان رسیده است. کما اینکه بیش از این، اواخر سال گذشته با بررسی‌هایی که روی بازار ارز می‌شد، فعالان اقتصادی حدس و گمانه‌هایی می‌زدند مبنی بر اینکه کوچک‌ترین تحول سیاسی یا منطقه‌ای می‌تواند خط مقاومت ریزش ریال را بشکند و قیمت ارز را در بازار غیررسمی بالاتر ببرد.

اما به نظر می‌آمد یا به نظر می‌آید که سیاستگذاران پولی و ارزی ایران، اعم از رئیس‌جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی و نیز رئیس کل بانک مرکزی، نمی‌خواستند و نمی‌خواهند روایت بازار را باور کنند. کافی است در این مورد به اظهارنظر‌های گوناگونی که اخیرا از سوی آن‌ها بیان می‌شود نگاهی بیندازید.

آقای فرزین که رئیس کل بانک مرکزی است، قیمت دلار بازار آزاد را قیمت کالا‌های قاچاق یا پول‌شویی می‌داند، یا آقای رئیسی در اظهارنظر روز عید فطر خود بیان کرد که «ممکن است کسانی در بازار‌های غیررسمی و قاچاق، در کانال‌های مختلفی عددسازی کنند. این شرایط و وضعیت هیچ‌گونه مساله‌ای برای تولید ایجاد نخواهد کرد.» این سخنان رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی در حالی است که بنا بر گفته عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی، بانک مرکزی حراج شمش طلا را بر مبنای دلار تلگرامی - یعنی همان ۶۳ هزار تومان - به فروش می‌رساند.

آنچه مشخص است این است که همین قیمت بازار غیررسمی به انحای گوناگون خودش را بر سفره اقتصادی مردم تحمیل کرده و می‌کند. در واقع مردم حدود ۴۰ سال است که این گونه اظهارنظر‌ها را از سوی مقامات کشور می‌شنوند. در گذشته هر زمان که قیمت دلار در بازار غیررسمی بالا می‌رفت، مسوولان وقت بانک مرکزی و اقتصادی وارد میدان می‌شدند و همین سخنان را که اکنون رئیس‌جمهور یا رئیس کل بانک مرکزی بیان می‌کنند، می‌گفتند؛ اما پس از چندی آنچه مبنا و ملاک قرار می‌گرفت، همان قیمت بازار غیررسمی بود. برای همین هم هست که مردم هیچ‌وقت این سخنان را ملاک و معیار تصمیم‌گیری‌های آتی اقتصادی خود نمی‌گرفتند و الان هم نمی‌گیرند.

مقامات اقتصادی و سیاسی کشور بهتر از هرکس می‌دانند که اقتصاد ایران سه نیاز ارزی دارد: نیاز اول همان هست که خودشان می‌گویند معیشت مردم است. همان کالا‌های اساسی و کالا‌های مورد نیاز کشور که با ارزی که بانک مرکزی در اختیار واردکنندگان می‌گذارد تامین می‌شود. نیاز دوم، کالا‌ها و اجناسی است که دولت قادر به تامین آن‌ها نیست و بازار آزاد آن‌ها را تامین می‌کند.

اما نیاز سوم که در اصل، بخش مهمی را در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی شکل می‌دهد، انتظارات آتی است. یعنی اینکه آینده اقتصاد چگونه پیش می‌رود، سیاست‌های اتخاذشده چه تاثیری بر اقتصاد کشور می‌گذارد و براساس همین انتظارات که در یک کلام می‌توان آن‌ها را در قالب «انتظارات تورمی» نام‌گذاری کرد، مردم برای حفظ سرمایه خود، در کنار خرید خودرو، خانه و طلا، اقدام به خرید دلار می‌کنند و برمبنای همین انتظارات است که بنا بر آمار‌های غیررسمی بیش از ۲۰ میلیارد دلار نزد مردم است.

روایت بازار چنان قوی است که می‌تواند تمامی رشته‌هایی را که سیاستگذاران می‌بافند، پنبه کند. مرحوم کمال درویش در یکی از سخنرانی‌های خود که در آمریکا انجام داد، اشاره‌ای دارد به همین روایت‌های بازار. او گفته بود زمانی که می‌خواست برای گرفتن پست وزارت امور اقتصادی به آنکارا سفر کند، یکی از همکاران او در بانک جهانی به او توصیه کرده بود قبل از اتخاذ هرگونه سیاستی، بشنو مردم چه می‌گویند، نه مسوولان. در اصل، آقای رئیس‌جمهور و آقای فرزین بهتر از من می‌دانند جوانی که می‌خواهد زندگی آتی خود را تشکیل دهد به نرخ ارز واردات کالا‌های اساسی نگاه نمی‌کند، بلکه به قیمت سکه طلا و ارزی نگاه می‌کند که قیمت اجاره و خرید مسکن براساس آن تعیین می‌شود.

سرپرست خانواری که می‌خواهد دخترش را شوهر دهد یا برای پسرش زن بگیرد و مراسم ازدواج برپا کند، به قیمت دلار بانک مرکزی نگاه نمی‌کند تا هزینه را تامین کند، بلکه به قیمت بازار نگاه می‌کند. در کل، این انتظارات تورمی و فشار‌های تورمی که همان روایت بازار است چرخ قیمت دلار در بازار آزاد را می‌چرخاند، نه حرف‌های رئیس کل بانک مرکزی که نمی‌خواهد روایت بازار را باور کند.

انتظارات تورمی و فشار‌های تورمی آن‌قدر مهم هستند که حتی سیاستگذاران پولی و اقتصادی اروپا و آمریکا، تحت تاثیر آن قرار دارند و به‌رغم آنکه نرخ تورم در بازه اهداف آن‌ها قرار گرفته (منظور نرخ تورم حوزه یورو است)، هنوز نتوانسته‌اند نرخ بهره بانکی را کاهش دهند که یکی از دلایل آن که کریستین لاگارد بیان می‌کند، فشار‌های تورمی است؛ بنابراین نادیده گرفتن این انتظارات مانند نادیده گرفتن خورشید در روز روشن است. از روایت بازار سخن گفتم. یادم می‌آید که آقای فرزین در اوایل ریاستشان از کتابی سخن گفتند که در ایران با عنوان «اقتصاد روایی» ترجمه شده است.

نویسنده این کتاب رابرت شیلر، برنده نوبل اقتصادی است. آقای فرزین سخن از جنگ روایت‌ها گفته بود و من در همان زمان هم نوشتم که بهتر است آقای فرزین فصل چهارم این کتاب را دو بار بخواند که چطور روایت‌ها وایرال می‌شوند و بر سیاست‌ها تاثیر می‌گذارند. اما اکنون پیشنهاد می‌کنم که آقای فرزین این کتاب را از اول تا آخر، دوباره بخوانند؛ زیرا روایت بازار در همه دوره‌ها و در همه کشورها، فصل‌الخطاب است؛ نه روایت دولت.

دیگر خبرها

  • اردوغان : اسرائیل را باید مهار کرد
  • اردوغان به پاپ نامه نوشت
  • کالای اساسی به نرخ ارز آزاد به دست مردم می رسد
  • دیپلماسی ریا
  • نامه اردوغان به پاپ درباره کشتار رژیم اسرائیل در فلسطین
  • ترکیه اتباع غیرمقیم تاجیکستان را اخراج می کند
  • ترکیه در برابر بالاترین میزان کسری بودجه تاریخ خود
  • کارت‌ های بانکی حذف می‌ شود!
  • امکان پرداخت پول از طریق موبایل به جای استفاده از کارت
  • آقای رئیس کل: روایت بازار فصل‌الخطاب است