Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| روزهای کرونایی فرصت مناسبی برای بهتر دیده شدن برخی مشاغل و حرفه‌ها است، مشاغلی که بیانگر این است همه ایده‌ها برای تبدیل شدن به بازار کار نیاز به سرمایه کلان ندارد و تنها با کمی همت و پشتکار می‌توان به آن دست پیدا کرد.

مازندران از جمله استان‌هایی است که در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی  رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است و استانی با خاک حاصلخیز و شرایط آب و هوایی مناسب می‌تواند بخش مهمی از نیاز به اشتغال و درآمدهای صادراتی را از راه تولید و عرضه گل و گیاه تأمین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی کارآفرینان نشان دادند ادغام علم و عمل با یکدیگر می‌تواند سبب راه‌اندازی مشاغلی شود که نیاز به خارج کشور را مرتفع کرد و این کار تنها با کمی اشتیاق در کار میسر خواهد شد و این اتفاق در زندگی آقای کارگران هم رخ داد و با تلاش و پشتکاری که داشت توانست اقدام به راه‌اندازی گلخانه‌ای در روستای وازیک شهرستان محمودآباد کند.

بهشت کوچک در یک محیط روستایی که زمینه اشتغال را برای این جوان محمودآبادی فراهم کرده و با همکاری برادر خود توانسته شادابی و نشاط را با راه‌اندازی گلخانه در این روستای زیبا فراهم کند.

روستای وازیک در شهرستان محمودآباد به‌عنوان پایلوت گل و گیاه شهرستان و استان است و این روستا دارای ۱۵۰ خانوار است که همه اهالی این روستا به پرورش گل و گیاه مشغولند و هیچ فرد بیکار در این روستا وجود ندارد.

روستای وازیک در شهرستان محمودآباد به‌عنوان پایلوت گل و گیاه شهرستان و استان است و این روستا دارای ۱۵۰ خانوار است که همه اهالی این روستا به پرورش گل و گیاه مشغولند و هیچ فرد بیکار در این روستا وجود ندارد.

آقای کارگران در روستایی اقدام به احداث گلخانه کرد که ۹۸ درصد ساکنان این روستا حرفه آنان پرورش گل و گیاهان زینتی است و جوانان این روستا با علاقه شخصی خود در این عرصه پا به کار گذاشتند.

کار کردن در این حرفه به‌قدری برای آقای کارگران شیرین است که علاوه بر پرورش و فروش محصول خود، راهکار و راهنمایی را برای علاقه‌مندان به گل و گیاه در دستور کار خود دارد.

علم، تخصص، مهارت و ایده‌پردازی  برای این کارآفرین محمودآبادی از او یک کارآفرین موفق در حوزه پرورش گل و گیاهان زینتی ساخت.

احمد کارگران با این مقدمه وارد مصاحبه با ما شد که همه ایده‌ها برای اینکه به سرمایه تبدیل شوند نیاز به سرمایه بالا ندارند بلکه باید نگاه به کسب و کار را تغییر داد.

وی گفت: در گلخانه خود به صورت فروشگاهی فعالیت نمی‌کنیم و چند مدل گل و گیاه را به صورت عمده به فروش می‌رسانیم.

این تولیدکننده گل و گیاه تولید خود را معطوف به پرورش گل سانسوریا و فیکوس کرده است و همچنین برای  تنوع در محیط گلخانه‌ای خود از خانواده آگلونما هم پرورش دارد.

هیچ فصلی از فعالیت بیکار نیستیم

کارگران اضافه کرد: در طول سال تولید محصول داریم و در هیچ فصلی از فعالیت بیکار نیستیم و محصولات خود را به صورت عمده به استان‌های تهران، اصفهان و محلات ارسال می‌کنیم.

او سطح زیرکشت گلخانه خود را ۵ هزار مترمربع عنوان کرد و گفت: کار کردن در این فضای گلخانه‌ای بسیار برایم لذت‌بخش است و تمام وقت در این محیط فعالیت دارم.

وی عمده مشکلات را در بخش تولید گل و گیاه در هزینه‌های نهاده گلخانه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: قیمت کود، سم افزایش پیدا کرد و کمی کار کردن را در این بخش سخت می‌کند.

سختی در دریافت مجوز

آقای کارگران صدور مجوز گلخانه‌ای را یکی از مشکلات عمده در بخش تولید گل و گیاهان زینتی دانست و افزود: با توجه به داشتن اتحادیه و تعاونی گل و گیاه در استان اما مجوز گلخانه‌ها را سازمان نظام مهندسی صادر می‌کند و با توجه به اطلاعات و آگاهی اندک در این بخش دارند به سختی می‌توان مجوز گرفت.

این تولیدکننده ادامه می‌دهد: تا سال‌های گذشته پروانه گلخانه‌ای را که شهرستان با عنوان شناسایی گل و گیاه صادر می‌کرد برای انشعابات آب و آب و گاز مشکلی وجود نداشت و از ابتدای سال ۹۹ پروانه شناسایی گل و گیاه را ادارات قبول ندارند و باید حتما پروانه نظام مهندسی داشته باشیم که این امر مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: حدود دو دهه در صنعت گل و گیاه فعالیت دارم و به طور مستقیم برای هفت نفر ایجاد اشتغال کردم.

کارگران با بیان اینکه از یک سو فروش محصولات گل و گیاه راضی‌کننده است اما از سوی دیگر هزینه‌های تولید بسیار سرسام‌آور شده است، اضافه کرد: در یک کلام می‌توان گفت  پرورش گل و گیاه در هر متراژ به صرفه است.

هادی ایزدی امیری مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در این رابطه به فارس گفت: استان با توجه به موقعیت خاص اقلیمی و تنوع آب و هوایی سبب افزایش سطح زیرکشت محصولات باغی و زراعی شده که افزایش سطح زیرکشت گل و گیاهان زینتی یکی از مزیت‌های مهم استان به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: مازندران صاحب اولین رتبه در تولید گل‌های آپارتمانی، درخت و درختچه زینتی در بین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران افزود: استان در تولید گل‌های شاخه بریده رتبه چهارم را در کشور دارد.

ایزدی اظهار کرد: سطح زیرکشت گل و گیاه زینتی استان  طی سال‌های ۹۲ تا ۹۸ تا ۸۰ درصد بیشتر شده و از ۷۶۱ هکتار سال ۹۲ به یک‌هزار و ۱۴۵هکتار تا سال گذشته رسید.

وی بیان کرد: برای پرداخت تسهیلات توسعه کشت گلخانه‌ای به متقاضیان محدودیتی وجود ندارد و این امر برای حمایت از سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: با توجه به مزایای احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس، تقاضا برای راه‌اندازی چنین گلخانه‌هایی در استان  افزایش یافته و تاکنون ۵۰۰ فقره مجوز صادر شده است.

ایزدی با بیان اینکه  برای صدور مجوز پروانه تاسیس گلخانه کوچک مقیاس باید امکان ساخت در حوزه منطقه سکونت متقاضیان مقدور و متقاضی به آب و گاز نیز دسترسی داشته باشد، افزود: گلخانه‌های کوچک مقیاس، ضمن اصلاح الگوی کشت، فرصتی مناسب برای اشتغالزایی روستائیان و زمینه خوبی برای تولیدات محصولات کشاورزی است.

وی با بیان اینکه متقاضیان بدون تشریفات و پرداخت هزینه فقط با معرفی متراژ زیر ۳۰۰متر زمین در داخل بافت روستایی مجوز دریافت می‌کنند، اضافه کرد: تسهیلات کم‌بهره نیز از ۱۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان برحسب نوع گشت گل و گیاه پرداخت می‌شود.

به گزارش فارس، همانطور که اتحادیه گل و گیاه کشور اعلام کرد مازندران جز بیشترین سطح زیرکشت تولید گل و گیاهان زینتی در کشور است و همین ادعا می‌تواند مازندران را سرآمد نسبت به سایر استان‌ها در تولید گل‌های زینتی کند و مسؤولان امر بتوانند با چالشی که در بخش گل و گیاه مانند تطابق نداشتن تولیدات گل و گیاه با استانداردهای جهانی و بازارهای خارجی از بازار گل ایران فاصله گرفتند را رفع کنند.

فرسودگی گلخانه‌ها در مازندران یکی از عواملی است که بر هزینه تولید، پرورش گل و کیفیت محصول تولید شده اثر منفی مشهودی بر تولید گل و گیاه می‌گذارد. 

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: احمد کارگران گل و گیاهان زینتی پرورش گل و گیاه تولید گل و گیاه آقای کارگران گل و گیاه سطح زیرکشت راه اندازی گلخانه ای گلخانه ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۷۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام استفاده از صنایع دستی در دکور سخنرانی رهبر انقلاب

کسب و کار‌های کوچک تاثیرات مثبتی در رشد اقتصادی دارند و از طرفی توانسته اند با ایجاد مزیت تولید شخصی سازی شده انسان‌ها را از اجبار انتخاب میان تولیدات انبوه کسب و کار‌های بزرگ نجات دهند و به افراد طیف محصولات گسترده‌تر و نزدیک‌تر به سلیقه شان را پیشنهاد دهند.

امروزه افراد به دلایل مختلفی اعم از کمک به معیشت خانواده، شغل به عنوان یک سرگرمی به راه اندازی کسب و کار‌های کوچک و مشاغل خانگی روی آورده اند و این وظیفه آحاد مردم است تا با حمایت از صاحبان این کسب و کار‌ها زمینه را برای رشد آن‌ها و در نتیجه تولید محصولات با کیفیت‌تر کمک کنند.

رهبر انقلاب ضمن توجه به اهمیت بسیار تولید در رشد اقتصادی، چند سالی است شعار‌های سال خود را در زمینه‌های اقتصادی و خصوصا تولید مطرح می‌کنند، اما امسال در شعار سال ۱۴۰۳، جهش تولید با مشارکت مردم در پس زمینه محیط صحبت هایشان ضمن استفاده از المان‌هایی که نشان دهنده مشارکت مردم در اقتصاد بود به شیوه‌ای نو از همین ابتدا به این شعار عمل کردند. صنایع دستی با ارزش اقتصادی بالا که در پس زمینه صحبت‌ها بود؛ که در ادامه در خصوص آنان توضیحات کوتاهی داده می‌شود.

اولین اثر یک رومیزی نفیس پته دوزی هنر اصیل در دست زنان کرمانی است. پته‌دوزی زیر شاخه رودوزی سنتی و هنر اصلی زنان و دختران هنرمند کرمان است که روی پارچه‌های پشمی و ضخیم به کمک نخ‌های رنگی دوخته می‌شود نقوش پته‌ها معمولا دارای معانی نمادین بسیار زیبایی است که معروف‌ترین نقش پته طرح درخت زندگی است. دختران و زنان خانه دار در کرمان میراث دار این هنر اصیل هستند و با تولید آثار نفیس پته به معیشت خانواده خود کمک می‌کنند.

دومین اثر تابلوی نگارگری متعلق به هنرمند اصفهانی آقای رضا بدرالسماء است. آقای بدرالسماء می‌گوید، زمانی که تصویر قابم را کنار ایشان دیدم، بسیار خوشحال شدم و خستگی ۷۰ سال کارم از بین رفت. این اثر با تکنیک آبرنگ و در ابعاد ۵۵ در ۷۵ بوده و قسمت نوشته آن نگارگری سنتی و پایین تابلو به سبک رئال است.

اما دو پیام مهم در استفاده از این المان‌ها در ارتباط با شعار سال ۱۴۰۳ جالب توجه است: یکی استفاده از هنر دست هر دو قشر جامعه یعنی خانم‌ها و آقایان دوم نمایش آثاری که حاصل از هنر هنرمندان در قالب کسب و کار‌های کوچک و مشاغل خانگی بودند.

این دقت نظر در انتخاب المان‌های مرتبط با شعار سال ۱۴۰۳ برای همه زنان و مردان ایرانی یک پیام آشکار و واضح دارد اینکه هر کسی بسته به استعداد، مهارت‌ها و امکانات و شرایطی که دارد می‌تواند در جهت تحقق شعار سال یعنی جهش تولید گام بردارد و برای رشد اقتصادی کشور دست به کار شود. از طرف دیگر اهمیت کسب و کار‌های کوچک و خانگی هم نمایان شد این که تک تک آحاد جامعه می‌توانند یک تولید کننده باشند از تولیدات خانگی برای رفع مایحتاج خانواده و کمک به صرفه جویی‌ها اقتصادی گرفته تا راه اندازی مشاغل خانگی و کسب و کار‌های کوچک و کسب و درآمد و ایجاد کارگاه‌های بزرگ و کارخانجات.

به نظر می‌رسد شعار امسال برای ما ایرانیان دلداده وطن بیش از گذشته شورآفرین و انگیزه بخش است تا در سال جدید خود را به عنوان یک تولید کننده معرفی کنیم، اما باید بدانیم تولید فقط خلق یک محصول فیزیکی نیست اینکه ما یک نویسنده یا شاعر هستیم یا توان ساخت تولیدات آموزشی داریم هم در زمره تولید قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر مهارتی دارید که می‌توانید با آن تولیدات درآمدزا انجام دهید شروع کنید، اگر هم هنوز در رشته‌ای مهارت کافی را ندارید امسال سال شروع است زمینه مورد علاقه خود را انتخاب کنید و در آن مهارت خود را افزایش دهید و کسب و کار کوچک خود را راه بیندازید. به این جمله ایمان داشته باشید که از تو حرکت و از خدا برکت خواهد بود؛ و اگر در هیچ یک از گروه‌های بالا نیستید می‌توانید یک حامی کسب و کار‌های کوچک باشید و با خرید از محصولات آنان به رشد و توسعه شان کمک کنید.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی امام و رهبری

دیگر خبرها

  • این جراح کوچک خون‌آشام را بشناسید
  • روزانه یک میلیارد وعده غذایی در جهان دور ریخته می‌شود
  • ببینید | اعتراف داریم گناه کار و خطا کاریم!
  • صدور ۶۱۹ پروانه تولید صنایع دستی در گیلان
  • پالنگان بهشت پلکانی کردستان
  • اشتغال و امید آفرینی با احیای واحدهای راکد
  • احسان علیخانی هم آمد/ ساخت همزمان «جوکر ۲ »، یک سریال و یک فیلم سینمایی
  • کارآفرینی و سرمایه‌گذاری زودبازده در گلخانه ها
  • مشوق‌های دولت برای سرمایه‌گذاری و توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک
  • پیام استفاده از صنایع دستی در دکور سخنرانی رهبر انقلاب