Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) اعلام کرد، از سال گذشته تا کنون استفاده از پلاستیک به شکل میلیاردها ماسک، دستکش، مواد زائد پزشکی و بسته بندی‌های مواد مصرفی سر به فلک کشیده، که این امر نه تنها سیستم‌های بازیافت برخی کشورها را دچار مشکل کرده بلکه بیش از ۷۰ درصد این پلاستیک ها به اقیانوس‌ها و محل‌های دفن زباله ریخته شده و همچنین در اثر سوزانده شدن این مواد تا ۱۲ درصد آلودگی هوا در آسیب دیده ترین مناطق جهان افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نهاد بین‌المللی در گزارش جدید خود که روز سه شنبه منتشر کرد، با اشاره به موضوع عدالت زیست‌محیطی آورده است: آلودگی پلاستیک به طور نا متناسبی بر افراد و گروه‌های آسیب پذیر و حاشیه نشینان تاثیر گذاشته و سلامتی، حقوق اساسی و رفاه آن‌ها را به خطر می‌اندازد.  

این سازمان با توصیف آلودگی ناشی از پلاستیک به آفتی که توسط بیماری همه‌گیر در حال تشدید است، خاطر نشان کرد این پدیده مخرب، موانع قابل توجهی در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار ایجاد می‌کند.    

در ادامه این گزارش آمده است، کارشناسان اگر چه تا کنون مطالعات زیادی در زمینه تاثیرات همه‌گیری بر مصرف پلاستیک انجام نشده است، اذعان می‌کنند اما تحقیقات محدود موجود نیز بیانگر افزایش تولید، مصرف و دفع مواد پلاستیکی و اقلام بهداشتی است. از طرفی کاهش تاریخی قیمت نفت سبب شده تا هزینه بازیافت مواد پلاستیکی از تولید آن بیشتر شود.

همچنین شیوع ویروس کرونا با افزایش خیره کننده استفاده از وسایل یکبار مصرف همچون ماسک، محافظ صورت، دستکش، بطری‌های ضدعفونی، روپوش‌های محافظ پزشکی، ظروف و بسته بندی‌ها و بسیاری محصولات دیگر، همه پیشرفت‌های به دست‌آمده در زمینه کاهش مصرف اقلام پلاستیکی یکبار مصرف را از بین برد.

بر اساس یکی از مطالعات انجام شده، چنانچه جمعیت جهان به اندازه مصرف ایتالیا در بهار ۲۰۲۰ از ماسک و دستکش استفاده کند، ماهانه ۱۲۹ میلیارد ماسک و ۶۵ میلیارد دستکش در سراسر جهان استفاده می‌شود.

به این ترتیب بر اساس تخمین‌ها، فروش جهانی ماسک در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۲۰۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹، می‌تواند به حدود ۱۶۶ میلیارد دلار رسیده باشد. در سال ۲۰۱۹ مجموع فروش ماسک به ۸۰۰ میلیون دلار رسید.

افزایش ضایعات پلاستیکی و پزشکی در یکسال اخیر و مشکلات سیستم‌های بازیافت یک واقعیت آشکار است. در سنگاپور در طول هشت هفته تعطیلی، یکهزار و ۴۷۰ تن زباله اضافی تولید شد. در ووهان چین، با افزایش شش برابری زباله‌های پزشکی، این میزان به روزانه ۲۴۰ تن رسیده و ظرفیت سوزاندن و دفع زباله ها را روزانه ۴۹ تن بیشتر کرد. حجم تولید زباله فقط در یک بیمارستان اردن  با ۹۵ بیمار، ۱۰ برابر بیش از حد معمول افزایش یافت و در تهران، پایتخت ایران، پسماندهای پزشکی بیمارستان‌ها در طول ماه‌های نخست همه‌گیری بین ۱۷.۶ تا ۶۱.۹ درصد (از روزانه ۵۲ تا ۷۴ تن به ۸۰ تا ۱۱۰ تن) افزایش یافت.   

این افزایش تولید پسماندهای پزشکی، باعث فروپاشی زنجیره‌های جهانی مدیریت پسماند شده است، برای نمونه کشور انگلیس تا آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۹۹)، ۴۶ درصد از خدمات بازیافت خود را کاهش داده یا به حالت تعلیق درآورد.
 

برچسب‌ها ویروس کرونا سازمان ملل متحد مدیریت پسماند پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سازمان ملل متحد مدیریت پسماند ویروس کرونا سازمان ملل متحد مدیریت پسماند اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۱۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زباله‌های پلاستیکی یکی از مهمترین آلاینده‌های زمین

احد جلیلیان مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه به مناسبت روز زمین پاک (دوم اردیبهشت) گفت : امسال شعار جهانی روز زمین پاک «امروز من، بدون پلاستیک» و شعار کشور ما «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» تعیین شده و محوریت برنامه‌های امسال مقابله با پسماند‌های پلاستیکی است که آسیب جدی به محیط‌زیست وارد می‌کند.

وی از تبعات آلوده‌شدن زمین با پسماند‌های پلاستیکی یاد کرد و افزود: یکی از مهمترین این موارد ماندگاری طولانی مدت پسماند‌های پلاستیکی در محیط‌زیست است، بگونه‌ای که تجزیه یک پلاستیک بسته به نوع آن و شرایط محیط طبیعی بین ۳۰۰ تا هزار سال زمان نیاز دارد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه پسماند‌های پلاستیکی نه تنها باعث آلودگی بصری در محیط می‌شود، بلکه مرگ برخی گونه‌های جانوری به دلیل بلع و یا خفه‌شدن با انواع پلاستیک را شاهد هستیم، اظهار کرد: این پلاستیک‌ها همراه با جریان آب وارد دریا‌ها و اقیانوس‌ها شده و حیات این مناطق را نیز تهدید می‌کنند.

به گفته جلیلیان، تجزیه پسماند‌های پلاستیکی پایان آلودگی حاصل از آنها نیست و پس از تجزیه، ذراتِ ریز پلاستیک آلاینده آب، خاک و هوا محسوب می‌شود و حجم زیادی از مواد شیمیایی را وارد چرخه طبیعت می‌کند.

وی تنها راهکار مقابله با پسماند‌های پلاستیکی را در درجه اول به حداقل رساندن مصرف این نوع پسماند‌ها و در گام بعدی بازیافت آنها اعلام کرد و یادآور شد: بر اساس آمار‌های جهانی هر فرد روزانه سه زباله پلاستیکی وارد طبیعت می‌کند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، اگر هر فرد در جهان فقط یک پسماند پلاستیکی کمتر وارد چرخه طبیعت بکند، سالانه ۸۰۰ میلیون تن پسماند پلاستیکی کمتری وارد محیط طبیعی می‌شود.

جلیلیان سپس به وضعیت تولید پسماند‌های پلاستیکی در کشور و کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: در کشور روزانه ۵۰ هزار تن پسماند تولید می‌شود که حدود ۱۰ درصد آن پلاستیک و قابل بازیافت است. در کرمانشاه نیز روزانه حدود ۷۰۰ تن تولید پسماند داریم که ۱۰ درصد آن پلاستیکی است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه خوشبختانه در شهر کرمانشاه حدود ۷۵ درصد پسماند‌ها بازیافت می‌شود، خاطرنشان کرد: البته بخش زیادی از پسماند‌های پلاستیکی توسط زباله‌گرد‌ها از مخازن زباله جمع‌آوری می‌شود و به دست شرکت بازیافت نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه در سایر شهرستان‌های استان نیز برنامه برای راه‌اندازی سایت‌های بازیافت پسماند در دستور کار است، گفت:، اما در حال حاضر عمده شیوه مدیریت پسماند در شهرستان‌های استان به صورت دفن است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه یک برنامه مهم که در کرمانشاه برای استفاده بهینه از پسماند‌های پلاستیکی با ارزش حرارتی در دستور کار است را استفاده از آنها به عنوان سوخت صنایع سیمان دانست که با جدیت پیگیری می‌شود و چنانچه اجرایی شود نه تنها به صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی کمک خواهد کرد، بلکه باعث می‌شود پسماند‌های دارای ارزش حرارتی نیز به شیوه مناسب مدیریت شده و دیگر وارد چرخه محیط طبیعی نشود.

جلیلیان با اشاره به سایر عواملی که در کنار پلاستیک باعث آلودگی زمین می‌شود، افزود: پساب‌ها یکی از مهمترین این موارد است که اگرچه در بسیاری از کشور‌های دنیا به فرصت تبدیل شده و به صورت بازچرخانی شده برای صنایع مصرف می‌شود، اما در کشور ما هنوز تهدید به شمار می‌رود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: البته در کشور و از جمله استان ما نیز تدابیری اندیشیده شده که پساب‌ها برای استفاده صنایع بزرگ و یا آبیاری فضا‌های سبز مورد استفاده قرار بگیرد که امیدواریم در کرمانشاه و تا پایان سال بخشی از این کار انجام شود.

وی معتقد است، اگر پساب‌ها بازچرخانی و وارد مدار مصرف صنایع شود، هم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و هم دیگر شاهد ورود پساب به محیط طبیعی و آلوده شدن زمین و آب‌ها نخواهیم بود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • عوامل محیط زیستی، دلیل ۲۵ درصد مرگ و میر‌ها
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)
  • تولید سالانه ۳۸۰ میلیون تن زباله در دنیا
  • تأثیرات زیست‌محیطی سطل زباله چوبی
  • اقدامات مناسب برای کاهش مصرف پلاستیک انجام شود
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهمترین آلاینده‌های زمین