Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@08:02:40 GMT

قبور ذخیره بهشت رضا (ع) برای متوفیان کرونایی استفاده نشد

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۴۳۰۶۰

قبور ذخیره بهشت رضا (ع) برای متوفیان کرونایی استفاده نشد

شهرداری مشهد روز چهارشنبه به نقل از حجت‌الاسلام حسین مهدوی دامغانی گزارش داد: روال عادی آرامستان‌ها این است که قبوری را برای ذخیره در مواقع بحرانی داشته باشند اما این قبور برای متوفیان کرونایی استفاده نشد، زیرا این اموات نیز بستگان، آشنایان و یا همشهریان ما بوده‌اند و ما با وجود رعایت پروتکل های بهداشتی در رفتار با آنها، نمی‌توانیم مکان دیگری را برای دفن آنان درنظر بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: سال ۹۹ تمام جهان درگیر ویروس کرونا بود و بعد از کادر درمان، که زحمات طاقت‌فرسایی را در طول سال تحمل کردند، کارکنان آرامستان‌ها نیز شرایط کاری متفاوت‌تری را نسبت به سال‌های قبل تجربه کردند لذا با توجه به شرایط موجود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی با جدیت در دستور کار قرار گرفت.

مهدوی دامغانی افزود: همچنین در طول سال به‌صورت مداوم آزمایش‌هایی برای کنترل کارکنان انجام می‌شد و در صورت ابتلا افراد به قرنطینه می‌رفتند اما خوشبختانه تاکنون تلفاتی نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۵۵ تقریبا ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر در بهشت رضا(ع) و ۲ هزار نفر در بهشت جوادالائمه دفن شده‌اند، افزود: دفن در بهشت رضا(ع) و آرامستان‌های مربوط به شهرداری فقط هزینه خدمات عمومی شامل حمل‌ونقل، پیگیری پیکر، شست‌وشو و کفت و دفن را دربرمی‌گیرد و اگر کسی امکان پرداخت آن را نداشته باشد، مصوباتی در این زمینه وجود دارد، فقط جابه‌جایی قبور مستلزم پرداخت هزینه زیادی است.
مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در گذشته فقط یک بلوک عمومی در بهشت رضا(ع) وجود داشت اما اکنون این تعداد به ۶ بلوک رسیده است و هزینه دفن در آن ۱۵ میلیون ریال است و احتمالا حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت در سال جدید خواهد داشت.

مهدوی دامغانی در مورد استقبال شهروندان از بهشت رضوان نیز گفت: آرامستان رضوان سال ۹۵ افتتاح شد و از دی‌ماه سال ۹۸ به‌عنوان یکی از واحدهای پذیرش اموات برای تغسیل آغاز به کار کرد که با آغاز شیوع ویروس کرونا، به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصمیم بر آن شد که تغسیل اموات کرونایی در بهشت رضوان انجام شود اما دفن جانباختگان بر عهده خانواده آنان بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری مشهد اظهار کرد: در سال ۹۹ که به‌واسطه کرونا رفت‌وآمد به بهشت رضوان بیشتر شده بود، استقبال متفاوتی از آن شد و چند برابر سال ۹۵ تا ۹۸ اموات در این مکان دفن شدند که یکی از ظرفیت‌های خوب این آرامستان، نزدیکی آن به آرامستان خواجه ربیع و تا حدودی حرم مطهر رضوی است.

وی در خصوص ساماندهی آرامستان های متروکه نیز اظهار کرد: پیرو دستورالعمل‌هایی که به سازمان داده ‌شده، دیگر در آرامستان های متروکه دفنی صورت نمی‌گیرد و صرفا مراقبت و نگهبانی می‌شود البته اخیرا در سه آرامستان نوده، جوادالائمه و سیس آباد بازسازی قبور آغاز شده است و در طول سال ۹۹ نیز مقبره شهید فرهاد عباسی در آرامستان وکیل‌آباد بازسازی شد که مورد استقبال خانواده معظم این شهید قرار گرفت.
مهدوی دامغانی اضافه کرد: از سال قبل مطابق دستور شهردار و پیرو بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ فضای معنوی گلزار شهدا، با همکاری خانواده ایثارگران، شهدا و همرزمان شهدا، المان هایی در مزار شهدا نصب شد که هزینه ساخت آن بر عهده شهرداری مشهد بود.
 

برچسب‌ها شهرداری مشهد ویروس کرونا مقام معظم رهبری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری مشهد ویروس کرونا مقام معظم رهبری شهرداری مشهد ویروس کرونا مقام معظم رهبری اخبار کنکور مهدوی دامغانی شهرداری مشهد بهشت رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۳۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست مقتدی صدر از عربستان برای بازسازی قبرستان بقیع

به گزارش «مبلغ»، رهبر جریان صدر عراق از مقامات عربستان خواست تا به منظور پایان یافتن درگیری‌های فرقه‌ای در منطقه، قبرستان بقیع را بازسازی کنند.

شفقنا نوشت: صدر در توییتی در سایت ایکس نوشت: «پس از دیدن تغییر در سیاست های عربستان سعودی و فضای باز اجتماعی در این کشور، و کنار گذاشتن افراط گرایی در آن توسط برادر محترم محمد بن سلمان، فرصتی فراهم شده است تا بازسازی قبور ائمه بقیع علیهم السلام (روحی لهم الفداء) را به آنها یادآوری کنیم علی الخصوص اینکه ما در سالگرد تخریب آنها به دست افراط گرایان در آن زمان قرار داریم.»

وی افزود: «تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام خارج از چارچوب های شرعی، عقیدتی و اجتماعی همه منشورها، ادیان، عقاید، وابستگی ها و افکار معتدل و صحیح است بویژه اینکه کسانی که قبورشان تخریب شده، نمایندگان همه وابستگی های اسلامی و انسانی هستند و در قرآن عظیم هم عنوان شده است.»

صدر در ادامه این توییت آورد: «پس کسانی که خداوند ناپاکی را از آنها دور کرد و آنها را مطهر گرداند، ما و شما به محبت و مودت و اطاعت بدون قید و شرط آنها امر شده ایم.»

رهبر جریان صدر خاطرنشان کرد: «حفظ قبور آنها و بازسازی آن قبور در چارچوب مودت قرار می گیرد. اعتدال و میانه روی در محبت آنها روش ماست.»

صدر در پایان نیز عنوان کرده است: «تخریب قبور آنها جنایتی است که بخشیده نمی شود و بازسازی آنها عزتی است که در شمار نمی آید. پارلمان و دولت عراق را به هماهنگی بالا با دولت عربستان سعودی و مسئولان مربوطه به منظور انجام این پروژه وحدت بخش فرا می خوانم.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896209

دیگر خبرها

  • توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟
  • درخواست مقتدی صدر از عربستان برای بازسازی قبرستان بقیع
  • برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)
  • دنیا، راه ورود به بهشت و بهره‌مندی از لذات آن است
  • بازسازی قبور ائمه بقیع، مطالبه مسلمانان
  • رونمایی از دو سند نویافته در خصوص تخریب بهشت بقیع
  • مستند «پنجره‌های بهشت»، از شبکه قرآن و معارف
  • نمایشگاه تصاویر تاریخی بهشت بقیع/ آخرین عکس نویافته از بقیع در قم به نمایش در می‌آید
  • تخریب بقیع زخم کهنه تاریخ اسلام است
  • نظر علی مطهری درباره بهشت زوری