Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، علی حسین احدی عالی روز چهارشنبه گفت: کشت سیب‌زمینی هزینه بالایی دارد و برای هر هکتار حدود سه تن بذر نیاز است و لازم است کشاورزان از نهاده‌های با کیفیت بویژه بذور با کیفیت گواهی شده، استفاده کنند تا میزان عملکرد محصول تا ۱۱۰ تن در هکتار افزایش یابد.

او به کشاورزان سیب‌زمینی‌کار توصیه کرد که امسال بذر موردنیاز خود را جهت کشت از بذور سیب‌زمینی سالم ، گواهی شده و مرغوب تولید کشاورزان خبره و مجرب دشت اردبیل تامین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین به وجود سه شرکت فعال تولیدکننده عمده مینی‌تیوبر سیب‌زمینی در شهرستان اردبیل با تولید بیش از سه میلیون عدد مینی‌تیوبر اشاره کرد و افزود: مینی‌تیوبرها عاری از هر گونه آلودگی و ویروس بوده و از لحاظ طبقه‌بندی در استانداردهای بسیار مناسب قرار دارند و کلاس‌های اول و دوم این نوع از بذرها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و کشاورزان می‌توانند با تهیه و کشت آن از منبع بذری سالم و مطمئن برخوردار شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: سالانه ۵۰ هزار تن بذر سیب‌زمینی از استان‌های همجوار با صرف هزینه‌های هنگفت توسط کشاورزان جهت کشت به این شهرستان وارد می‌شود و عدم توجه به وضعیت سالم و استاندارد بودن بذور تهیه شده و معیوب بودن بذور وارد شده موجب انتقال انواع آفات و بیماری‌ها نظیر بید سیب‌زمینی خسارت‌های زیادی متوجه کشاورزان می‌کند.

استان اردبیل با تولید حدود ۲۰ درصد سیب‌زمینی کشور، مهم‌ترین قطب تولید این محصول در ایران محسوب می‌شود ، سیب‌زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی بازار محصولات کشاورزی اراضی کشاورزی اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی بازار محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بازار محصولات کشاورزی اراضی کشاورزی اردبیل اخبار کنکور سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۳۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ کشور مقصد صادرات محصولات گلخانه‌ای گلستان

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان محمد برزعلی اظهار کرد: حدود ۱۴ هزار تن سبزی و صیفی‌جات در گلخانه‌های گلستان تولید می‌شود همچنین بخشی از فضای گلخانه‌ای استان نیز به پرورش درختچه‌ها و گل‌های زینتی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: برنامه جهاد کشاورزی تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های گلخانه‌ای و واگذاری آن به علاقه‌مندان این حوزه است و درصدد هستیم فضای گلخانه‌ای استان طی سال‌های آینده به ۱۵۰ هزار هکتار توسعه یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه ۸۰ درصد هزینه ساخت گلخانه در قالب تسهیلات در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، تصریح کرد: تلاش ما تولید محصولات متنوع از بستر گلخانه‌های استان گلستان است.

برزعلی در ادامه به طرح جهش تولید در دیم‌زارها اشاره کرد و توضیح داد: براساس شاخص‌های اعلام شده از سوی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، استان گلستان در ارزیابی سه ماهه نخست سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در طرح جهش تولید در دیم‌زارها با تحقق ۱۰۰ درصد سطح زیر کشت گندم و جو، اجرای پروژه حفظ بقایا و تحقق سطح ۹۲ درصدی کشت دانه‌های روغنی توانست در این طرح رتبه دوم کشور را به دست آورد.

وی ادامه داد: سهم استان گلستان در طرح جهش تولید در دیمزارها طی سال زراعی جاری ۳۰۰ هزار هکتار است که امیدوارم شاهد تحقق کامل آن باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان طرح جهش تولید در دیمزارها را یکی از طرح‌های راهبردی افزایش عملکرد در اراضی دیم کشور دانست و افزود: این طرح با همکاری و پشتیبانی‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و وزارت جهادکشاورزی از سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در ۶ استان از جمله گلستان شروع شده و در حال حاضر در ۲۵ استان کشور در دست اجرا است.

برزعلی، افزایش عملکرد در واحد سطح در اراضی کم‌برخوردار، استفاده از بذور گواهی‌شده استاندارد، اصلاح الگوی کشت(توسعه کشاورزی حفاظتی و آرایش کاشت)، امکان‌سنجی کشت گیاهان جدید و توصیه تناوب زراعی، توصیه و ترویج کودهای پایه، بذرمال‌ها و ریزمغذی، معرفی ادوات الگویی جدیدی ویژه مناطق دیم‌زار، بهبود وضعیت تولید و اقتصاد بهره‌برداران در مناطق دیم و توانمندسازی و ارتقای آگاهی بهره‌برداران را از جمله اهداف طرح جهش تولید در دیمزارها اعلام کرد.

به گفته وی؛ محصولات تحت پوشش استان در طرح جهش تولید در دیمزارها شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی، حبوبات و گیاهان دارویی است.

دیگر خبرها

  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • خرید توافقی ۳۱ هزار تن سیب زمینی
  • ۳۱ هزار تن سیب زمینی در اردبیل خریداری شد
  • افزایش ۷.۶ درصدی تولید تخم مرغ در خراسان رضوی
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • ۱۰ کشور مقصد صادرات محصولات گلخانه‌ای گلستان
  • کشاورزان گیلانی برای دریافت سهمیه کود شیمایی خود اقدام کنند
  • برداشت ‌و خرید دانه کلزا توسط بخش خصوصی آغاز شد
  • فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی وارد مزرعه شده است
  • اهمیت نقش پرندگان در کنترل آفات