Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-16@04:25:37 GMT

راهکارهای درمان حساسیت‌های بهاره

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۴۵۵۳۳

احتمالا خیلی از ما در آستانه بهار تجربه عطسه‌های زیاد، خارش گلو، آبریزش بینی و... را داشته‌ایم. مشکلی که سالی یکبار به سراغ‌مان می‌آید و به جز راهکارهای موقت، شیوه‌ای برای رهایی قطعی از آن نیست. ناطقان: بنابر اعلام دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، اگر عموما با آغاز فصل بهار دچار حساسیت و آلرژی‌های می‌شوید با رعایت نکات و تدابیر طب سنتی می‌توانید تا حد زیادی از ابتلا به این مشکل جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین منظور باید ۳ روز تنها از ماالشعیری که به صورت سنتی و بدون استفاده از مواد شیمیایی و نگه‌دارنده تهیه شده استفاده کنید و هیچ غذای دیگری استفاده نکنید. پس از اتمام این رژیم غذایی سه روزه از سبزی‌های پخته شده، بدون ادویه و کم حجم به عنوان غذا استفاده کنید. همچنین بهتر است در این فصل به جای آب، عرق کاسنی، عرق خرفه یا عرق شاه‌تره بنوشید.

برای تهیه ماالشعیر طبی ۷۵ گرم جوی پوست گرفته را همراه با ۱۰ الی ۱۴ لیوان آب به آرامی بپزید تا جوها شکفته شوند؛ ماده حاصله را پس از کمی خنک شدن از صافی رد کرده و آب آن را میل کنید. دقت کنید که این محصول باید به تنهایی و بدون نان میل شده و تا یک ساعت پس از آن آب یا خوراکی دیگری صرف نشود.

خارش‌ گلو

در بسیاری از حساسیت‌ها، فرد مبتلا به آلرژی از خارش گلوی خود شکایت دارد، گاهی این خارش به حدی تشدید می‌شود که صبر و طاقت فرد از او گرفته می‌شود و او را کلافه می‌کند. برای درمان این عارضه می‌توان از جوشانده‌ای که دستور تهیه آن را می‌خوانید استفاده شود: حدود ۵ گرم گل بنفشه و ۵ گرم شکر تیغال را در دو لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بجوشانید تا یک لیوان آن باقی بماند. دم نوش باقی‌مانده را صاف کرده و شب پیش از خواب میل کنید. اما در افرادی که خارش گلوی خیلی زیادی دارند و این مشکل باعث می‌شود از برنامه روزانه خود باز بمانند، توصیه می‌شود علاوه بر شب، صبح بعد از بیدار شدن از خواب یک لیوان دیگر از این دمنوش گیاهی بنوشند.

عطسه ‌بهاره

برای کاهش عطسه‌های ناشی از آلرژی و حساسیت فصلی استفاده از روغن بنفشه در پایه بادام شیرین توصیه می‌شود. روزی دوبار، یک قطره از روغن بنفشه را درون حفره‌های بینی خود بچکانید. علاوه بر این با استفاده از همین روغن، پیشانی خود را نیز ماساژ دهید. این کار موجب می‌شود از شدت عطسه‌ها کم شده و در مواردی نیز به طور کامل برطرف شود. در کنار استفاده از روغن بنفشه، پرهیز غذایی یکی از راهکارهای برطرف کردن عطسه‌های فصلی است. از خوردن انواع ادویه، غذاهای سرخ کردنی، شکلات و قهوه در فصل بهار پرهیز کنید و مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید.

خارش ‌پوست

گیاه خرفه یکی از سبزی‌های فصل بهار است که خواص بسیار زیادی دارد. از جمله خواص این گیاه دارویی به اثرات تصفیه کنندگی خون از فضولات و مواد زائد بویژه مواد صفراوی می‌توان اشاره کرد. خوردن این سبزی به عنوان سبزی خوردن در وعده‌های غذایی تاثیر زیادی در درمان خارش‌های فصلی بهار و از بین رفتن تلخی دهان در این فصل دارد. نوشیدن آب این سبزی نیز در کاهش عوارض و خارش‌های ناشی از حساسیت فصلی بسیار موثر است. منبع: ایسنا برچسب ها: درمان ، حساسیت ، بهاره

منبع: ناطقان

کلیدواژه: درمان حساسیت بهاره عطسه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۵۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با خواص برخی دمنوش‌های فصل بهار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛بسیاری از افراد عقیده دارند که با شروع فصل بهار، بی‌حالی و خستگی به انسان دست می‌دهد.
دمنوش‌های گیاهی به ویژه گل‌های بهاری جایگزین مناسبی برای دارو‌های شیمیایی هستند.
تردیدی نیست که تغییرات فصل از راه‌های گوناگون روی جسم و روحیه انسان اثر می‌گذارند.
در این گزارش قصد داریم شما را با دمنوش‌های بهاری آشنا کنیم که خوردن آن در این فصل می‌تواند سبب تجدید قوا و تقویت جسم‌تان شود.


دمنوش گل سرخ، داروی افسردگی و اضطراب
طبیعت گل سرخ معتدل و کمی قابض است، این دمنوش آرام بخش و شادی افزا است، بنابراین نوشیدن آن در این فصل برای کسانی که احساس افسردگی و اضطراب می‌کنند، مفید است.
به طوری است که یک سوم قاشق غذاخوری پر از برگ‌های گل سرخ و یک قاشق چای‌خوری چای سبز را در یک قوری چینی بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید، ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد، سپس آن را صاف و میل کنید.
راه دیگر برای تهیه این دمنوش این است که ۱۵ تا ۲۰ گرم برگ گل سرخ خشک شده را در یک لیتر آب جوش دم کنید و پس از هر وعده غذا یک فنجان بنوشید.


دمنوش بهارنارنج
بهار نارنج که در فصل بهار عطرش را احساس می‌کنیم نیز می‌تواند دمنوشی مناسب و آرامش‌بخشی برای این فصل باشد.
بهار نارنج طبیعتی گرم دارد، اشتهاآور و برای ضعف اعصاب مفید است و برای درمان طپش‌های ناگهانی قلب موثر است.
نارنج دافع صفراست و سلول‌های کبدی را به کار و فعالیت واداشته و ضعف و نارسایی آن را درمان می‌کند، این دم کرده برای معالجه تورم گلو، درمان درد سینه و سردرد بسیار مفید بوده و ضد یبوست است، این دمنوش خاصیت ضدمیکروبی و ضدباکتریایی نیز دارد. می‌توانید بهارنارنج را با گل بابونه دم کنید؛ به این شکل که محتویات گل بابونه و گل بهار نارنج را در قوری ریخته و به آن معادل ۴ لیوان آب اضافه کنید، مدت زمان ۳۵ دقیقه لازم است تا دم بکشد، سپس دمنوش آماده است.
این دمنوش طپش نامنظم قلب، تشویش و اضطراب را از بین می‌برد و اگر مشکل کم‌خوابی یا بی‌خوابی دارید با خوردن این دمنوش، خواب خوش و آرامی خواهید داشت.


دمنوش قاصدک
قاصدک یک گیاه بسیار مفید برای سلامتی است که شما می‌توانید از تمام قسمت‌های آن استفاده کنید، گل، ریشه و ساقه این گیاه خوراکی هستند و از برگ‌های آن نیز می‌توانید در تهیه سالاد یا در دمنوش استفاده کنید.
نوشیدن دمنوش قاصدک به طور مرتب، سبب می‌شود همواره احساس انرژی و قدرت داشته باشید.

 


دمنوش بابونه
در طب سنتی گیاه بابونه جایگاه خاصی دارد و به دلیل خواص و فواید بی‌شمار آن برای بدن نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تهیه دمنوش است.
برای تهیه دمنوش بابونه کافیست مقداری گل بابونه را با چای سفید و گل محمدی ترکیب کنید و سپس روی آن آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد.
بد نیست بدانید گیاه بابونه خواص آرامبخشی دارد و در برطرف کردن استرس‌های یک روز کاری مؤثر است؛ همچنین در درمان مشکلات پوستی، کاهش درد‌های قاعدگی و کاهش التهابات نیز می‌توانید روی کمک گیاه بابونه حساب کنید.

 


دمنوش اسطوخودوس و گل‌های بهاری
اگر به دنبال دمنوش بهاری سبک با رایحه دل انگیز هستید، بهتر است حتما دمنوش اسطوخودوس را امتحان کنید.
برای تهیه این دمنوش می‌توانید مقداری اسطوخودوس را با گل همیشه بهار، گلبرگ رز، برگ قاصدک و یا میوه گل رز و نسترن مخلوط کنید و سپس به مدت یک ربع آن را دم کنید.
این دمنوش بهاری عطری وسوسه انگیز دارد و نوشیدن آن سبب احساس رضایت بخش و آرامش بخش می‌شود.

دیگر خبرها

  • حساسیت بهاره و راه‌های مقابله با آن
  • بیماری‌های شایع فصل بهار
  • ۳ بیماری شایع فصل بهار
  • بیماری‌های شایع فصل بهار/ از سرماخوردگی تا آبله مرغان
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • قرص ضد حساسیت بخوریم یا قرنطینه شویم؟ / مقایسه حساسیت فصلی و سرماخوردگی
  • علائم حساسیت‌های بهاری را بشناسیم
  • آشنایی با خواص برخی دمنوش‌های فصل بهار
  • علائم حساسیت‌های بهاره را بشناسیم
  • راهکارهای موثر برای درمان خشکی دهان