Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بنا به پیشنهاد دانشگاه فرهنگیان با تغییر عنوان رشته کارشناسی پیوسته آموزش کودکان استثنایی به آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه موافقت، و برنامه درسی جدید این رشته را تصویب و ابلاغ کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ به تازگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بنا به پیشنهاد دانشگاه فرهنگیان با تغییر عنوان رشته کارشناسی پیوسته «آموزش کودکان استثنایی» به «آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه» موافقت و برنامه درسی جدید این رشته را تصویب و ابلاغ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه درسی جدید دارای 154 واحد درسی شامل 26 واحد درس عمومی؛ 27 واحد درس تربیتی؛ 97 واحد درسی تخصصی و 4 واحد درس اختیاری (مازاد بر واحدهای رسمی) است.

این برنامه از مهر ماه 1400 در دانشگاه فرهنگیان اجرا خواهد شد و هدف کلی آن، تربیت معلمانی است که ضمن آشنایی با روانشناسی دانش آموزان با نیازهای ویژه، توانایی آموزش آنان با توجه به نوع معلولیت را دارا باشند.

برخی از فعالان عرصه تعلیم و تربیت این برنامه آموزشی را فشرده (گذراندن 154 واحد درسی در 8 نیمسال) ارزیابی کرده و با توجه به شرایط خاص دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه پیشنهاد افزایش طول دوره به 5 سال، گنجانده شدن دروس تخصصی مورد نیاز هر نوع معلولیت در قالب بسته‌های آموزشی (ماژول) و تغییر رویکرد «معلم همه فن حریف» به «معلم متخصص» را مطرح کرده‌اند.

فشردگی دوره تحصیلی تربیت معلم

به موجب نظام‌نامه تربیتی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، از سال گذشته گذراندن 3 واحد درسی (3 ساعت در هفته) در هر نیمسال برای کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان الزامی شده است که با احتساب آن، تعداد واحدهای درسی مقطع کارشناسی پیوسته این دانشگاه در عمل به 178 واحد (150+4+24) در 8 نیمسال تحصیلی رسیده است. استاندارد تعداد واحدهای درسی در دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 130 تا 140 واحد است.

بیم آن می‌رود به دلیل فشردگی دوره تحصیلی تربیت معلم، همچنین تعداد و حجم بالای دروس آن، مطالب به صورت عمیق بررسی و آموزش داده نشده و به کیفیت آموزشی آسیب شدیدی وارد شود که نتیجه احتمالی آن تبدیل شدن دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان، به اقیانوس‌هایی به عمق یک وجب خواهد بود. جالب‌تر اینکه در سال گذشته دانشگاه فرهنگیان کاهش دوره تحصیلی تربیت معلم به سه سال و ادغام برخی دروس را در دستورکار خود قرار داده بود.

رویکرد آموزش «معلم همه فن حریف»

دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور شامل هفت گروه: آسیب‌دیده بینایی؛ آسیب‌دیده شنوایی؛ آسیب‌دیده جسمی - حرکتی؛ کم‌توان ذهنی؛ چند معلولیتی؛ اختلال رفتاری و اختلال طیف اتیسم؛ و مشکلات ویژه یادگیری هستند.

با توجه به اینکه هر کدام از این گروه‌ها شرایط خاص خود را دارند و نیازمند معلمی ویژه همان نوع معلولیت هستند در این صورت شاید اجرای واحدهای آموزشی یکسان برای تمام دانشجویان این رشته، و با رویکرد آموزش معلم همه فن حریف، نتواند نیازهای واقعی مدارس استثنایی کشور را برآورده سازد.

در برنامه درسی جدید 22 واحد درس تخصصی (11 درس) از 40 واحد درسی تربیتی موضوعی، برای پوشش 7 گروه نیاز ویژه ارائه شده است، که کافی به نظر نمی‌رسد.

 دروس تخصصی (تربیتی موضوعی) بر حسب اختلال و معلولیت درسواحددرسواحدآموزش دانش آموز با آسیب ذهنی4آموزش در اختلالات گفتار و زبان2آموزش دانش آموز با آسیب شنوایی4آموزش در اختلال طیف اوتیسم2آموزش دانش آموز با آسیب بینایی4آموزش در اختلال ADHD2آموزش در اختلال چندمعلولیتی2آموزش در اختلال جسمی-حرکتی2

این رشته دارای 18 واحد درسی (9 درس) تربیتی موضوعی دیگر شامل: 8 واحد کارورزی؛ 2 واحد پروژه کارشناسی و چهار درس «پژوهش و توسعه حرفه‌ای»، «مواد و وسائل آموزشی»، «کاربرد رسانه و فناوری اطلاعات»، «آزمون‌های روانی و تشخیصی» است.

5 برنامه درسی بازنگری‌شده دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شدبرنامه بازنگری شده کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شد

انتهای پیام/

   

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس دانش آموزان با نیازهای ویژه دانشگاه فرهنگیان برنامه درسی جدید تربیت معلم آموزش دانش واحد درسی واحد درس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۸۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ دانش‌آموز در آزمون فریلنسری قبول شده‌اند

به گزارش خبرنگار مهر، رامبد دانش پژوه، مدیرعامل مرکز نوآوری دانش آموزی لنسر شریف مستقر در ناحیه نوآوری دانشگاه صنعتی شریف در نشست خبری در خصوص مأموریت این سازمان گفت: ما به دنبال کشف دانش آموزان در رشته‌های برنامه نویسی، رباتیک و هوش مصنوعی برای ارتقای کیفیت زندگی آنان و آمادگی آن‌ها برای ورود به دنیای فریلنسری (آزادکاری) و پیوند دانش‌آموزان برنامه‌نویس با شرکت‌های خصوصی و دولتی هستیم.

وی با بیان اینکه این شرکت عضو ناحیه نوآوری دانشگاه شریف است، گفت: هر دانشگاه مجموعه نوآوری مختص خود را دارد که این شرکت‌ها باید تاییدیه هر دانشگاه را داشته باشند و ما تاییدیه دانشگاه شریف را داریم.

وی ادامه داد: از ۱۲۰۰ دانش آموز ،۶۰۰ دانش آموز فارغ التحصیل داشتیم که از این تعداد ۸۰ نفر آزمون فری لنسری داده‌اند.

مدیرعامل لنسر شریف تصریح کرد: برنامه نویسی اینترنت اشیا، امنیت سایبری، هوش مصنوعی، هوش مالی، کامپیوتر، برنامه نویسی تلفن همراه از جمله مهارت‌هایی است که در این مرکز آموزش داده می‌شود و همچنین برای آموزش این مهارت‌ها حدود ۳ سال زمان باید طی شود.

وی ادامه داد: ما در این مجموعه برای اینکه بتوانیم انگیزه دانش‌آموزان برای آموزش دیدن را به سطح بالاتری ببریم از روش‌هایی مانند موسیقی و ورزش استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل مرکز لنسر شریف خاطر نشان کرد: در ۱۴ اردیبهشت سومین دوره مسابقات دانش آموزی به تعداد ۲۱۵۰ دانش آموز از سراسر کشور در رشته‌های رباتیک، برنامه نویسی و برنامه نویسی سخت افزار برگزار می‌شود که این ایونت در دانشگاه شریف برگزار می‌شود.

مدیر عامل مرکز نوآوری لنسر شریف افزود: ما سه نوع آموزش حضوری، آنلاین و آفلاین داریم که آموزش آفلاین مجموعه ما برای همه دانش آموزان ۷ تا ۱۷ ساله رایگان است و پشتیبان‌های آموزشی برای سوال‌ها و یا مشکلات دانش آموزان در دسترس آن‌ها هستند و همچنین در حال حاضر ۱۵۰ هزار نفر دانش‌آموز تحت پوشش آموزش مجموعه ما قرار دارند.

وی یادآور شد: ما در این مرکز استعدادیابی و اختلالات یادگیری شرکت کنندگان را مورد سنجش قرار می‌دهیم و برای هر دانش آموز پرونده سلامت تشکیل می‌شود که محتواهای آموزشی مخصوص هر دانش آموز را تهیه و ارسال می‌کنیم.

دانش پژوه در پایان خاطر نشان کرد: تفاوت مرکز ما با مراکز دیگر در روش آموزش است به طوری که نقشه راه آموزش مختص با استعداد هر دانش آموز و متناسب با وضعیت سنی متفاوت است.

کد خبر 6087492

دیگر خبرها

  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی
  • ۸۰ دانش‌آموز در آزمون فریلنسری قبول شده‌اند
  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی
  • ساختمان‌های دانشگاه فرهنگیان بجنورد تکمیل شود
  • این دانش‌آموزان و طلاب از امسال بدون کنکور معلم می‌شوند
  • سومین چمن مصنوعی مدارس استثنایی کردستان بهره‌برداری می‌شود
  • پویش سپاس از معلم در ۴۸ واحد آموزشی خوانسار
  • نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی اعلام می‌شود
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی