Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@09:14:31 GMT

نماینده مجلس: ۳ میلیون سرباز فراری داریم

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۳۵۷۱

نماینده مجلس: ۳ میلیون سرباز فراری داریم

به گزارش «تابناک»، ابوالفضل ابوترابی، طراح «طرح اصلاح قانون سربازی» در مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره دلایل طراحی و پیگیری چنین طرحی در مجلس گفت: سربازی در این طرح دارای پنج رکن است؛ رکن اول نیاز به تامین امنیت است بنابراین در رکن اول برطرف کردن نیاز نیروهای مسلح جزو ضروریات است و در این طرح این مساله در نظر گرفته شده که نیروی مازاد بر نیاز نیروهای مسلح اجباری برای سربازی رفتن ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در این باره تشریح کرد: نیروهای مسلح بر اساس نیاز خود از صفر تا مثبت ۱۰۰ و از صفر تا منفی ۱۰۰ رتبه‌بندی می‌کنند و به هر نفر یک نمره می‌دهند و خود ستاد کل آمار مسئولان را در دست دارد و بر اساس نیاز خود مبنی بر زیر دیپلم، بالای دیپلم، کارشناسی، مهندس و پزشک، و همچنین مطابق سن نمره‌بندی می‌کند.

ابوترابی با تاکید بر این مساله که جذب سرباز بر اساس نیاز صورت می‌گیرد افزود: رکن دوم طرح مزبور این است که سرباز باید همانند نیروهای مسلح حقوق دریافت کند بنابراین بعد از جذب سرباز این نیروها ۹۰ درصد یک حقوق کامل را دریافت می‌کنند.

او درباره منابع مالی این طرح برای پرداخت حقوق به سربازان جذب‌شده گفت: این منابع مالی به این شرح پرداخت می‌شود که گروه‌هایی که سربازی نیامده‌اند باید مالیات بر امنیت را بر اساس جدول خدماتی که تنظیم شده، تا سن ۵۰ سالگی پرداخت کنند.

طراح طرح سرباز حرفه‌ای چهارمین رکن این طرح را افزایش مدت‌زمان سربازی از ۲ سال به ۵ سال برشمرد و توضیح داد: بعد از ۲ سال اجباری، سه سال بعدی اختیاری است و با تشخیص و الزام نیاز فرمانده یگان در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود؛ یعنی با این طرح به سمت سربازی حرفه‌ای و اختیاری می‌رویم که این مساله اختیاری بودن پنجمین رکن طرح است.

به عقیده ابوترابی، بر اساس نیاز روز جامعه باید به سمت سرباز حرفه‌ای رفت: امروز جنگ‌ها تجهیزات‌محور و گران‌قیمت هستند، لذا هرچه آموزش نیروهای ما بیشتر باشد در میدان عمل خروجی بهتری خواهیم داشت.

او توضیح داد: در حال حاضر با توجه به وضعیت ناامنی‌های مختلف کشور سالانه به حدود ۴۰۰ هزار سرباز نیاز دارد و در طرح ما در صورت افزایش مدت سربازی از ۲ سال به ۵ سال، نیاز سالانه کشور به ۸۰ هزار نفر در سال می‌رسد.

ابوترابی گفت: به دنبال این شیوه سربازی، استخدامی‌های دولت باید از بین افرادی انتخاب شوند که پنج سال را گذرانده‌اند. در گام بعدی به دنبال این هستیم که استخدام‌های دولت از میان گروهی که پنج سال سربازی را به صورت اختیاری دیده‌اند باشد.

در شرایط فعلی با سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی نظام راه انداخته‌ایم

ابوترابی با اشاره به قدمت ۱۰۴ساله قانون سربازی از زمان رضاخان تا امروز توضیح داد: از زمان رضاخان قانون سربازی ۲ساله اجباری برقرار است در حالی که قانون باید بر اساس نیاز روز جامعه تغییر کند و در شرایط فعلی به واقع با سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی برای نظام راه انداخته‌ایم.

این نماینده مجلس ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دومین عامل تاخیر ازدواج آقایان سربازی است و این مساله خود ضرورت تغییر در قانون سربازی را بیشتر می‌کند.

تنها ۱۸ کشور در دنیا سربازی اجباری ۲ساله دارد

ابوترابی در تشریح قوانین سربازی در نقاط مختلف دنیا گفت: در دنیا ۲۸ کشور قانون سربازی اجباری دارند و از این کشورها تنها ۱۸ کشور سربازی اجباری بیش از یک سال دارند که ایران نیز در این زمره است.

۳ میلیون جوان را با قانون فعلی سرباز فراری و مجرم کرده‌ایم

طراح طرح اصلاح قانون سربازی در مجلس یازدهم در آخر گفت: اکنون با قانون فعلی سه میلیون غایب و سرباز فراری داریم و جوانان را مجرم کرده‌ایم؛ در جامعه‌ای که قانون منطبق بر واقعیت نباشد شهروندان مجرم تلقی می‌شوند، به همین خاطر قانون سربازی فعلی نیازمند تغییر بنیادی است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها کلاب هاوس سند همکاری 25 ساله ایران و چین روز جمهوری اسلامی مجلس سربازی سربازی اجباری سرباز فراری اعمال ماه شعبان تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها کلاب هاوس سند همکاری 25 ساله ایران و چین روز جمهوری اسلامی سربازی اجباری قانون سربازی نیروهای مسلح بر اساس نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۳۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطار محلی رامسر به ساری راه‌اندازی شود

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر کمبود زیرساخت‌های گردشگری در مازندران خواستار راه‌اندازی قطار محلی از رامسر به ساری، احداث اتوبان و آزادراه از رامسر به گلستان شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی، امروز_سه‌شنبه چهارم اردیبهشت _ در مراسم تکریم و معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران واقع در سالن همایش اتاق بازرگانی این استان با بیان اینکه اگر خدا پای کار بیاید، هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی کاری را بگیرد، اظهار کرد: رسیدگی به مشکلات مردم و گره‌گشایی کار مردم باعث یاری رساندن از طرف خدا می‌شود.

وی افزود: در صورت ضعیف شدن در این راه و توجه نکردن به مردم مطمئناً با یاری خداوند مواجهه نخواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در مازندران معارفه زودهنگام استاندار مازندران را تدبیری از سوی وزارت کشور دانست و گفت: امیدواریم استاندار سابق مازندران با حکم جدیدشان در ستاد مبارزه مفاسد اقتصادی گام جدیدی را در عرصه مقابله با حوزه اقتصادی و زمین‌خواری بردارند، همان‌گونه که مازندران نیاز به توجه در این زمینه دارد.

نماینده ولی فقیه در مازندران اظهار داشت: مازندران هم در بخش خدمات و هم در بخش‌های کشاورزی، مرکبات، صادرات، صنایع و مشکلات آن، گردشگری و دامداری خلاهایی دارد که نیاز به رفع آنها است.

محمدی‌لائینی با بیان اینکه مازندران هفتگی جمعیت آن دو برابر می‌شود و برای تردد و حمل‌ونقل با وجود این زیرساخت‌ها مناسب نیست، گفت: با وجود حجم مسافران با مشکل و کمبود آب، آرد و نان و زیرساخت‌های گردشگری و ترافیک مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: مازندران راه‌اندازی قطار محلی از رامسر به ساری، احداث اتوبان و آزادراه از رامسر به گلستان را کم دارد و با حضور استاندار جدید امیدواریم این خدمات با رشد تصاعدی شاهد باشیم.

امام جمعه مازندران با اشاره به اینکه در امر حوزه فرهنگی و عفاف و حجاب با وجود حمایت از نیروی انتظامی نیاز به مقابله با هنجارشکنان است، تصریح کرد: منابع طبیعی، آب و فاضلاب مشکلاتی در امر حقوقی دارند که نیاز به ورود جدی برای رفع آن است.

کد خبر 747194

دیگر خبرها

  • قطار محلی رامسر به ساری راه‌اندازی شود
  • زلنسکی: برای جنگ مدرن، به سربازان جوان تازه‌نفس نیاز داریم
  • تلاش ناکام تندروهای مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر
  • تلاش ناکام نمایندگان تندرو مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر /۱۳۷ رای مخالف در مقابل ۴۷ رای موافق!
  • مخالفت با بررسی طرح نظام قانونگذاری بر اساس اصل ۸۵
  • هفته آینده گزارش جمع‌بندی جلسه ارزی مجلس و دولت در صحن ارائه می‌شود
  • جذب اعتبارات مورد نیاز طرح‌های آبرسانی البرز ویژه پیگیری می‌شود
  • تذکر شدید یک نماینده مجلس به وزیر کشور درباره گشت ارشاد
  • (ویدیو) مسن‌ترین مشمول سربازی به پادگان رفت
  • ضرورت اجرای قانون کلاه ایمنی