Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-20@03:13:26 GMT

استرس مزمن باعث ریزش مو میشود

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۵۶۲۵

قرار گرفتن مدام در معرض عوامل استرس زا می‌تواند عمیقاً بر هم‌ایستایی بافت‌ها تأثیر بگذارد اگرچه مکانیسم‌های ایجاد این تغییرات عمدتا ناشناخته است. در یک مطالعه جدید دانشمندان اظهار کردند استرس مزمن سلول‌های بنیادی فولیکول مو را تخریب می‌کنند. محققان"دانشگاه هاروارد" طی این مطالعه تایید کردند که استرس مزمن باعث ریزش مو می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: به نقل از تک اکسپلوریست، محققان "دانشگاه هاروارد" در مطالعه اخیرشان کشف کردند استرس، سلول‌های بنیادی فولیکول‌های مو را در حالت استراحت قرار داده و باعث تحلیل رفتن فولیکول یا مو می‌شود. طی این مطالعه دانشمندان با شناسایی انواع سلول‌های خاص و مولکول مسئول انتقال سیگنال استرس به سلول‌های بنیادی نشان داده‌اند که این مسیر می‌تواند برای بازیابی رشد مو مورد هدف قرار گیرد.

"یا چی سو"(Ya-Chieh Hsu) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما در این مطالعه دریافتیم که استرس فعال شدن سلول‌های بنیادی را به تأخیر می‌اندازد و اساساً عملکرد بازسازی سلول‌های بنیادی فولیکول مو را تغییر می‌دهد.

دانشمندان طی این مطالعه یک موش دارای استرس مزمن را مورد آزمایش قرار دادند سپس دریافتند سلول‌های بنیادی فولیکول مو این حیوان برای مدت زمان طولانی و بدون بازسازی بافت‌ها در یک مرحله استراحت باقی می‌مانند. این امر باعث تنظیم افزایشی کورتیکوسترون می‌شود.

هنگامی که دانشمندان به موش‌ها کورتیکوسترون دادند، این هورمون اثر استرس بر سلول‌های بنیادی را مجددا تولید کرد. سو گفت: نتایج این آزمایش نشان می‌دهد افزایش هورمون‌های استرس بر روی سلول‌های بنیادی فولیکول مو تأثیر منفی دارند. اما زمانیکه بیش از همیشه تعجب کردیم وقتی بود که ما منبع هورمون‌های استرس را حذف کردیم.

در شرایط عادی با افزایش سن، تولید مجدد فولیکول‌های مو کند می‌شود. دانشمندان در آزمایش‌های خود هورمون‌های استرس را از بین بردند و این امر باعث شد مرحله استراحت سلول‌های بنیادی کوتاه شود و فاز رشد افزایش یابد تا فولیکول‌های مو بازسازی شوند.

پس از یافتن ارتباط بین استرس و ریزش مو، دانشمندان تصمیم گرفتند مکانیسم بیولوژیکی زمینه اتصال این دو با هم را تعیین کنند. محققان در این باره گفتند: ما ابتدا از خود سوال کردیم که آیا هورمون استرس مستقیماً سلول‌های بنیادی را تنظیم می‌کنند یا خیر و سپس با گرفتن گیرنده کورتیکوسترون این موضوع را بررسی کردیم. ما دریافتیم که هورمون استرس در واقع بر روی خوشه‌ای از سلول‌های پوستی در زیر فولیکول مو، معروف به پاپیلای پوستی(dermal papilla) تاثیر می‌گذارد.

پاپیلای پوستی برای فعال سازی سلول‌های بنیادی فولیکول مو ضروری است. با این حال در مطالعات قبلی هنگامی که سطح هورمون استرس تغییر می‌کرد، فاکتورهای ترشح شده از پاپیلای پوستی را تغییر نمی‌داد. در عوض، هورمون استرس از ترشح ژن Gas۶ سلول‌های پاپیلای پوستی جلوگیری می‌کرد.

محققان در ادامه افزودند: در هر دو شرایط طبیعی و استرس، افزودن Gas۶ برای فعال کردن سلول‌های بنیادی فولیکول مو که در مرحله استراحت و رشد مو بودند، کافی بود. در آینده Gas۶ می‌تواند به دلیل پتانسیل بالایش در فعال سازی سلول‌های بنیادی برای تقویت رشد مو مورد بهره برداری قرار گیرد.

منبع: عصر ایران برچسب ها: استرس ، ریزش ، مو

منبع: ناطقان

کلیدواژه: استرس ریزش مو سلول های بنیادی فولیکول مو پاپیلای پوستی هورمون استرس استرس مزمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۵۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی در شناسایی منشاء سرطان‌‌‌ بهتر از انسان است

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیچر، برخی از سرطان‌های پنهان تا زمانی که از منبع خود به اندام‌های دور سرایت نکنند، شناسایی نشده باقی می‌مانند. اکنون دانشمندان ابزار هوش مصنوعی (AI) را توسعه داده‌اند که در شناسایی منشأ سلول‌های سرطانی متاستاتیکی که در بدن در گردش هستند، از پاتولوژیست‌ها بهتر عمل می‌کند. مدل اثبات مفهوم می‌تواند به پزشکان کمک کند تا تشخیص و درمان سرطان در مراحل پایانی را بهبود بخشند و عمر افراد را افزایش دهند.

فیصل محمود، که در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، ماساچوست، در مورد کاربرد‌های هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی مطالعه می‌کند، می‌گوید: این یک یافته بسیار مهم است و می‌توان از آن به عنوان یک ابزار کمکی استفاده کرد.

سرطان و منشأ‌های گریزان

برای درمان سرطان‌های متاستاتیک، پزشکان باید بدانند که سلول سرطانی از کجا آمده اند. منشا ۵ درصد تومور‌ها قابل شناسایی نیست و پیش آگهی افرادی که سرطان اولیه آنها ناشناخته باقی مانده است ضعیف است.

یکی از روش‌هایی که برای تشخیص سرطان‌های متاستاتیک پیچیده استفاده می‌شود، به سلول‌های توموری موجود در مایع استخراج‌شده از بدن متکی است. پزشکان تصاویر سلول‌ها را بررسی می‌کنند تا بفهمند به کدام نوع سلول‌های سرطانی شباهت دارند. برای مثال، سلول‌های سرطان سینه که به سمت ریه‌ها مهاجرت می‌کنند، هنوز شبیه سلول‌های سرطان سینه هستند.

به گفته تیان فی، جراح سرطان روده بزرگ یا کولورکتال، هر سال از ۳۰۰ هزار فرد مبتلا به سرطان که به تازگی در بیمارستان وابسته به دانشگاه پزشکی تیانجین (TMU) در چین درمان می‌شوند، حدود ۴ هزار نفر با استفاده از این تصاویر تشخیص داده می‌شوند، اما حدود ۳۰۰ نفر تشخیص داده نمی‌شوند.

تیان، لی شیانگچون محقق بیوانفورماتیک که یادگیری عمیق را در دانشگاه پزشکی تیانجین مطالعه می‌کند به همراه همکارانش قصد داشتند یک الگوریتم یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل این تصاویر و پیش بینی منشاء سرطان‌ها ایجاد کنند. نتایج آنها در مجله پزشکی نیچر منتشر شد.

آموزش هوش مصنوعی

محققان مدل هوش مصنوعی خود را بر روی حدود ۳۰ هزار تصویر از سلول‌های موجود در مایع شکم یا ریه ۲۱ هزار نفر که منشا تومور آنها مشخص بود آموزش دادند. منبع تومور و احتمال اینکه منبع تومور در سه پیش‌بینی برتر مدل گنجانده شود، ۹۹ درصد بود.

محمود می‌گوید داشتن یک فهرست سه‌گانه مفید است، زیرا می‌تواند به پزشکان کمک کند تا تعداد آزمایش‌های اضافی مورد نیاز برای شناسایی منشأ تومور را کاهش دهند، محمود می‌گوید: پیش‌بینی‌ها به ۱۲ منبع رایج سرطان، از جمله ریه‌ها و تخمدان‌ها محدود شده بود.

لی شیانگچون می‌گوید: برخی از اشکال دیگر سرطان، از جمله سرطان‌هایی که منشا آن در پروستات و کلیه‌ها هستند، قابل شناسایی نیستند، زیرا معمولاً به رسوبات مایع در شکم و ریه‌ها سرایت نمی‌کنند.

زمانی که این مدل روی ۵۰۰ تصویر آزمایش شد، در پیش بینی منشاء تومور بهتر از آسیب شناسان انسانی بود.

محققان همچنین به صورت گذشته‌نگر زیرمجموعه‌ای از ۳۹۱ شرکت‌کننده در مطالعه را حدود چهار سال پس از اینکه تحت درمان سرطان قرار گرفتند، ارزیابی کردند.

محمود قبلاً از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی منشأ سرطان‌ها از نمونه‌های بافتی استفاده کرده است، و تیم‌های دیگر از داده‌های ژنومی استفاده کرده‌اند - سلول‌ها، بافت‌ها و ژنومیکس - می‌تواند نتایج را برای افراد مبتلا به سرطان متاستاتیک با منشأ ناشناخته بهبود بخشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی
  • چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟ (فیلم)
  • دلایل افزایش وزن که از آن بی خبر هستید
  • هوش مصنوعی در شناسایی منشاء سرطان‌‌‌ بهتر از انسان است
  • دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود
  • اگر مدام خسته هستید، این مورد را چک کنید
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن