Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه روسیه در گفت‌و‌گو با اندیشکده بین‌المللی «والدای» مسکو، با استناد به تغییر معادلات ژئوپلیتیکی خاورمیانه، تحول در سیاست چین و امریکا در منطقه، راهکارهای حل بحران فلسطین و سوریه و همچنین تلاش برای محو پدیده ایران ستیزی برخی قدرت‌های بزرگ، چشم‌انداز آینده خاورمیانه را صلح، پایان تفرقه افکنی و مداخلات خارجی پیش‌بینی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سرگئی لاوروف» با اشاره به اهمیت منابع و موقعیت خاورمیانه برای بازیگران بزرگ جهانی گفت: «اهمیت استراتژیک دریای مدیترانه و خلیج فارس، بدون شک بازیگران بزرگ جهانی را به سمت خاورمیانه سوق می‌دهد. اما متأسفانه این تمایلات زمینه ساز رقابت‌هایی اغلب غیردیپلماتیک شده است که بر امنیت منطقه اثرگذار است. لازم است کشورهای عرب بانفوذ منطقه و ایران پای یک میز قرار گیرند و سازمان‌هایی مانند اتحادیه عرب، همکاری‌های اسلامی و اتحادیه اروپا و 5 عضو اصلی شورای امنیت نیز به آنها بپیوندند. امیدواریم بتوانیم به توافق‌هایی دست‌یابیم که بتواند تعادل میان منافع را در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برقرار کند تا این منطقه بار دیگر محل منازعه بازیگران بزرگ نشود.»
نفوذ رو به افزایش چین در خاورمیانه به‌عنوان دغدغه‌ای برای قدرت‌های بزرگ، موضوع دیگری است که وزیر خارجه روسیه درباره آن با رویکردی مثبت سخن گفت: «چین یکی از قدرت‌های جهانی است که منافع آن در سراسر جهان گسترده شده است. دولت چین در حال ارتقای پروژه‌های اقتصادی خود در چارچوب مفهوم کمربند و جاده و ایجاد تغییراتی در آینده بشر است. بدون شک مفهوم اقتصادی کمربند و جاده، ساختارهای اقتصادی جدی‌ای را می‌طلبد. در حالی که امریکا، اروپا و ناتو سعی در سنگ‌اندازی در این سیاست گسترش اقتصادی دارند اما ما معتقد به رقابت صادقانه هستیم. به‌عبارت دیگر رفتار امریکا و اروپا برای اعمال محدودیت‌ها برای تضعیف قدرت رقبا و تأثیر غیرمستقیم بر بازار جهانی را که با استانداردهای تجارت جهانی سازگار نیست هرگز نمی‌پذیریم. بدون شک چین نیز همانند ما حق حمایت از منابعش را دارد و اقداماتی در این راستا داشته است.»
«لاوروف» در حالی که بر محو مفهوم ناتوی خاورمیانه یا ناتوی آسیایی تأکید داشت با وجود گمانه زنی‌ها از عدم همکاری روسیه و ناتو، از درخواست کشورش برای برقراری روابط نظامی خبر داد: «روسیه هرگز از همکاری با شورای ناتو-روسیه امتناع نکرده است. همکار من آقای «استالتنبرگ»، رئیس ناتو از این اتفاق خبر داد اما تنها حرف ما این است که روسیه حاضر نیست در نشستی بنشیند که بحث بر سر اوکراین است. ناتو هیچ ارتباطی به اوکراین ندارد اما آنها همواره بر اینکه موضوع اصلی نشست به اوکراین مربوط شود تأکید دارند. ما بارها از آنها خواستیم که روابط نظامی را طبق توافق امنیتی هلسینکی ادامه دهیم اما آنها نپذیرفتند.» وی در ادامه سیگنال‌های مثبت دولت جدید امریکا در قبال برجام و بازگشت به میز مذاکره با ایران را بسیار امیدوار کننده خواند: «این امر خواسته ما نیز است هر چند که پدیده ایران ستیزی دولت سابق امریکا همچنان به قوت خود در منطقه باقی است. اما غرب به‌دنبال بازگشت به مذاکرات با تغییر در مفاد توافقنامه است و برداشتن تحریم‌ها را به محدودیت برنامه‌های موشکی ربط می‌دهند، در حالی که ایران بر پایبندی به توافق گذشته تأکید دارد. بدون شک برقراری توافق برجام به سیاق گذشته می‌تواند آغازی برای صلح و امنیت در منطقه باشد.»
وزیر خارجه روسیه از آمادگی کشورش برای میزبانی از مذاکرات مستقیم رهبران فلسطین و اسرائیل نیز پرده برداشت: «ما از این نشست استقبال می‌کنیم و پیشنهاد ما مذاکرات 1+2+4+4 یعنی با حضور چهار قدرت بین‌المللی، چهار کشور ذی نفع مصر، اردن، امارات و بحرین، اسرائیل و فلسطین و همچنین عربستان است اما از طرفی باید در انتظار نتیجه انتخابات اسرائیل باشیم بویژه پس از اینکه نتانیاهو(نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) در سال‌های گذشته بارها این نشست را به تعویق انداخت.»
«لاوروف» شرایط سوریه را جنگی منجمد و متوقف شده خواند و گفت: «ما در تلاشیم که بتوانیم این مسأله را از هر بعدی مهار کرده و طرفین موافق و مخالف دولت را سر یک میز بنشانیم چراکه معتقدیم ملت سوریه باید درباره آینده آن تصمیم بگیرند.»
وزیر خارجه دولت پوتین همچنین به تداوم مذاکرات با ترکیه با‌وجود اختلافات اشاره داشت: «گرچه مواضع دو کشور در مسائلی مانند سوریه متفاوت است اما همواره مذاکرات‌مان با روند مثبتی پیش رفته است.»
وی به تلاش‌ها برای پایان بحران یمن نیز اشاره داشت: «ما مذاکرات بسیاری با غربی‌ها و دیگر بازیگران درگیر در این بحران داشته‌ایم و کنترل وقایع را از پایتخت عربستان در دست گرفته‌ایم. امیدواریم آخرین تغییرات اعمال شده بتواند روند مثبت تری را در این باره پیش ببرد.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزیر خارجه بدون شک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۷۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شویگو: اوکراین نیم‌ میلیون سرباز از دست داده است

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در نشست وزرا بیان کرد: نیروهای روسیه ابتکاری در خط مقدم دارند تا رقبای خود را به عقب برانند. این فشار موجب می‌شود تا نیروهای کی‌یف به مواضع دفاعی روسیه نرسند.

طبق گزارش راشا تودی، وزیر دفاع روسیه با اشاره به کمک جدید واشنگتن به کی‌یف به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار گفت: این اقدام برای جلوگیری از فروپاشی نیروهای اوکراینی در نظر گرفته شده است، اما این پول تاثیر چشمگیری در میدان نبرد نخواهد گذاشت زیرا بیشتر این بودجه به تولید نظامی آمریکا سرازیر خواهد شد.

وی افزود: مقامات آمریکایی با بدبینی اظهار می‌کنند که اوکراینی‌ها برای منافع آمریکا در جنگ با روسیه کشته خواهند شد.

البته وزیر دفاع روسیه مستقیما اشاره نکرد که منظورش اظهار نظرات کدام مقامات آمریکایی است اما مقامات آمریکایی و اوکراینی پیشتر استدلال کرده‌اند پرداخت پول به اوکراین برای جنگ با روسیه «بهتر» از درگیری مستقیم آمریکا با روسیه است.

سرگئی شویگو در پایان ضمن تشکر از ظرفیت‌ تولید صنایع دفاعی روسیه، تاکید کرد: سامانه موشکی «پانتسیر» کارایی خود را ثابت کرده است و عرضه آن در سال ۲۰۲۴ دو برابر خواهد شد. افزون بر این، اولین مدل‌های سامانه پدافند هوایی اس-۵۰۰ در سال ۲۰۲۴ به نیروهای روسیه تحویل داده می‌شود. هم‌چنین، نیروهای مسلح روسیه شدت حملات خود را به مراکز لجستیکی و پایگاه‌های ذخیره تسلیحات غربی در اوکراین افزایش خواهند داد. نیروهای مسلح روسیه تا رسیدن به اهداف عملیات ویژه به انجام وظایف خود ادامه خواهند داد.

او در قسمت دیگری از اظهاراتش گفت: رژیم کی‌یف در ضدحملاتی که توسط مربیان ناتو آماده شده بود، نتوانست به اهداف خود دست یابد. ناتو هم‌چنین در تلاش است تا فعالیت خود را در قطب شمال افزایش دهد و این ائتلاف مجموعه‌ای از رزمایش‌های ناتو را با شبیه‌سازی «تجاوز روسیه» با مشارکت ۹۰ هزار پرسنل برگزار می‌کند.

شویگو درخصوص دستاوردها و پیشروی‌های روسیه بیان کرد: در نتیجه عملیات رزمی فعال، نیروهای نظامی روسیه مناطق پرجمعیت پروومایسکه، بوهدانیوکا و نوومیخایلیوکا در دونتسک را آزاد کردند. منطقه کنترل بردیچی و هئورهیوکا در حال گسترش است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898735

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • صدور فرمان جنگ از ورشو!
  • تحولات غزه؛ محور گفت‌وگوی دیپلمات‌های روسیه و چین
  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه
  • ناتو چنگ و دندان نشان می‌دهد/ رزمایش در فنلاند تحریک‌آمیز است
  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟
  • شویگو: اوکراین نیم‌ میلیون سرباز از دست داده است
  • هم‌اکنون ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه مستقر هستند
  • پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است