Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ممکن است در برخی از موارد حجم عظیمی از سهام عدالت توسط دارندگان این سهام در بازار عرضه شود که این امر موجب خسارت افراد می شود، بنابراین برای جلوگیری از ضرر و زیان‌ها صندوقی با دو نوع واحد سرمایه‌گذاری طراحی شده است.

«غلامرضا مصباحی مقدم» در نشست خبری که در محل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: کمیته فقهی بازار سرمایه در سال ٨٦ راه اندازی شد که این کمیته دارای ترکیب پنج صاحب نظر در فقه و حداقل یک نفر از اساتید حقوق، اقتصاد و دو نفر اساتید از امور بازار سرمایه حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: از سال ٨۶ تا کنون ٢٢۴ جلسه برگزار شده است و در سال ٩٩ حدود ٢١ نشست هر در هفته یکبار برگزار شده است.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته تاکنون ابزارهای مالی اسلامی جدیدی طراحی و به اجرا در آمده است که بازار سرمایه را عمق بخشیده و گسترده کرده است، حتی فواید و منافع این ابزارهای مالی به صورت ملی مورد استفاده قرار گرفته است.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: دولت در بودجه سالانه خود اسناد خزانه را به کار می‌گیرد که در سال جاری حدود ٨٠ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی انتشار اسناد خزانه داشته است.

وی گفت: اوراق دیگر مربوط به اوراق مرابحه عام است که برای خریدهای دولت مورد استفاده قرار می گیرد و شرکت ها هم قادر به استفاده از این اوراق هستند.

مصباحی مقدم به مصوبات سال ۹۹ اشاره و خاطرنشان کرد: نخستین مصوبه طراحی ابزارهای مالی جدید تحت عنوان اوراق منفعت مبتنی بر عوارض آزادراه ها است، بر این اساس  سازنده آزادراه می تواند آن را به شرکت بهره‌برداری  واگذار کند.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار  گفت: این اوراق این امکان را فراهم می‌کند تا منافع شرکتی که واگذار شده است از طریق عوارض عبور و مرور خودروها تامین شود که تاکنون استفاده زیادی از این ابزار مالی شده است.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: ابزار دیگر، اوراق مرابحه برای تامین مالی فعالیت‌های پیمانکاری است، دارایی پایه این اوراق عبارت از فعالیت های پیمانکاری است، اصل اوراق مرابحه در سال ٩١ در بازار سرمایه به کار گرفته شد و موضوع  از این اوراق نوعی خدمت پیمانکاری است.

وی با بیان اینکه سومین ابزار، پذیره‌نویسی اوراق مرابحه برای شرکت است، تاکید کرد: برای اینکه در بازار سرمایه مشوقی ایجاد شود تا اوراق خریداری شود اوراق مرابحه را به کسر عرضه می‌کنند یعنی قیمت آن پایین تر از قیمت اسمی است تا مشوقی برای خریداران ایجاد شود.

ابزار اوراق سلف برای تولیدکنندگان مسکن

مصباحی مقدم چهارمین اوراق را مربوط به اوراق سلف اعلام کرد و افزود: در گذشته از این اوراق برای محصولاتی مانند نفت، گندم، خودرو و مرغ منتشر شده است حالا قرارداد سلف برای ساخت و فروش مسکن به قیمت معین در سررسید مشخص  طراحی شده است.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شرکت هایی که به دنبال ساخت و ساز هستند می توانند از این ابزار در بازار سرمایه استفاده کنند، از این طریق مسکن پیش فروش می شود که باید نسبت به متراژ مورد نظر یا واحد ساخته شده باشد که به صورت تدریجی ساخته می شود و به متقاضیان واگذار می شود.

وی افزود: اگر فرد ۱۰۰ برگه ۱۰ میلیون تومانی خریداری کند که در کل رقم یک میلیارد تومان می شود در این صورت می تواند یک یا چند واحد مسکونی مورد نظر که قیمت آن قبلا مشخص شده است خریداری کند.

مصباحی مقدم به فواید استفاده از  اوراق سلف تاکید کرد و افزود: تولیدکنندگان مسکن را از وجود مشتری مطمئن می کند و خریدار را از قیمت خرید آسوده خاطر خواهد کرد.

اوراق منفعت برای تامین مالی شرکت نفت

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به پنجمین اوراق اشاره کرد و گفت: اوراق منفعت برای تامین مالی شرکت نفت است، شرکت نفت برای اینکه از منابع مالی استفاده کند و یک میدان گازی را مورد استخراج و بهره برداری قرار دهد تقاضا کرده است تا از این اوراق  برای میدان گازی فاز ۱۲پارس جنوبی استفاده کند که با انتشار این اوراق موافقت شده است.

وی افزود: چاه های نفت دارای منافعی هستند که افراد می توانند این منافع را از طریق اوراق خریداری کنند و تفاوت قیمتی موجود در این اوراق در هنگام خرید، سود و منفعت آن محسوب می شود.

اوراق منفعت مبتنی بر سهام

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ششمین ابزار، اوراق منفعت مبتنی بر سهام است، پیشنهاد دهنده آن شرکت تامین اجتماعی است که سه هزار میلیارد تومان تقاضا برای انتشار اوراق منفعت داشتند.

مصباحی مقدم ادامه داد: سهام همچنان که دارای مالکیت است قابل اجاره هم است، سهام دارای منافعی است که قابل انتقال به غیر است؛ بنابراین بدون اینکه سهام فروخته شود سهام در اختیار شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی قرار می گیرد اما منافع آن با انتشار اوراق به خریداران منتقل می شود.

اوراق گواهی صرفه جویی انرژی

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به هفتمین اوراق اشاره کرد و گفت: اوراق دیگر با عنوان اوراق گواهی صرفه جویی انرژی تصویب شده است، پیشنهاد دهنده این اوراق وزارت نیرو است که برای صرفه جویی در مصرف گاز منتشر شده است و گاز صرفه جویی شده تبدیل به اوراق می شود.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: اوراق گواهی صرفه جویی انرژی، نشان دهنده مالکیت مقدار مشخصی از انرژی صرفه جویی شده است که توسط نهادهای تخصی و فنی برای بهینه سازی انرژی و محیط زیست استفاده می‌شود و قابل معامله در بازار است.

اوراق بیمه اتکایی

ییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: هشتمین ابزار، اوراق بیمه اتکایی است، شرکت های بیمه  خسارت های خود را در شرکت های بیمه اتکایی بیمه می کنند و بیمه مرکزی ایران انجام عملیات بیمه اتکایی خود را با انتشار اوراق به بازار سرمایه منتقل می کند.

صندوق سرمایه گذاری برای جلوگیری از ضرر و زیان سهام عدالت 

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطره نشان کرد: نهمین مورد تخصیص صندوق سرمایه گذاری با دو نوع واحد سرمایه گذاری در شرکت های بورس است.

وی گفت: اکنون با سهام عدالت روبرو هستیم، زمانی که سهام عدالت در بازار عرضه می شود ممکن است با برخی از مسایل روبرو و حجم عظیمی از سهام عدالت توسط دارندگان این سهام در بازار عرضه شود این امر موجب می شود تا افراد دچار خسارت شوند که برای جلوگیری از این خسارت برای دارنگان سهام عدالت صندوقی طراحی شده است.

مصباحی مقدم گفت: نخستین واحد این صندوق برای واحدهای عادی است که این واحدها  قابل فروش نیستند بلکه فقط قابل ابطال هستند و با حداقل قیمت  از ناحیه واحدهای ممتازی که مربوط به این صندوق هستند مورد تضمین قرار می گیرند.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: واحد عادی حداقل سود دارند که نمی گذارند ضرری به خریداران این واحدها وارد شود، واحدهای ممتاز حداقل و حداکثر ندارند، ابطال نمی شوند و قابل انتقال به غیر هستند و با طراحی چنین صندوقی مانع از خسارت برای افرادی خواهیم شد که ریسک پذیر نیستند.

وی با اشاره به سایر مصوبات بیان داشت: جایگزینی دارایی پایه در قراردادهای آتی از دیگر مصوبات بود، از آنجا که قرارداد آتی ، قرارداد مشتقه ای است برای پوشش ریسک نوسانات قیمت و قبلا در کالاهایی مانند زعفران به کار گرفته شده بود، در مورد کالاهای دیگر هم تصویب شد که اگر در هنگام عقد قرارداد احتمال جا به جایی و تغییر کالا مشخص شود ولی از نظر صفات و قیمت نزدیک به کالای وعده داده شده باشد و ضمنا فروش در زمان سررسید رخ دهد،  مانعی ندارد.

 مصباحی مقدم در ادامه به تببین ماهیت فقهی سهام پرداخت و گفت: غالبا حقوق دانان معتقد هستند که سهم عبارت است از حقی مالی، مربوط به شرکتی حقوقی؛ و خریداران سهام مالکیت شان نسبت به آن شرکت حقوقی است، نه این که به خود دارایی قابل انتقال باشد . ولی نظر مشهور فقها این است که سهم ، حصه ای از مالکیت آن شرکت است. بنابراین همچنان که افراد می توانند در بازار سهم خود را بفروشند شرکت ها نیز می توانند سهم خود را اجاره دهند یا منافع غیر از آن را به دیگری منتقل کنند.

برچسب ها: صندوق سرمایه گذاری ، بازار سرمایه ، بورس لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Nbq

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: صندوق سرمایه گذاری بازار سرمایه بورس صندوق سرمایه گذاری برای جلوگیری بازار سرمایه اوراق مرابحه اوراق منفعت بیمه اتکایی مصباحی مقدم سهام عدالت صرفه جویی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۷۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین بخش بازار سرمایه اعتمادسازی و مشارکت مردم است/ احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه

در برنامه صف اول عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شد و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس به سوالاتی پاسخ داد.

عشقی گفت: سال ۱۴۰۲، به واسطه اتفاقاتی که افتاد سال سختی برای بازار سرمایه بود. در طول دو سال و نیم گذشته سعی شده که بسترسازی لازم برای جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران انجام شود و تلاش شد افرادی که در صف مجوز مربوط به ارائه خدمات مالی بودند بررسی و پاسخگویی شوند که اکنون این صفوف پایان پیدا کرده و به درخواست‌ها به روز پاسخ داده می‌شود.

او افزود: سال گذشته علیرغم تلاطم در بازار سرمایه دو نمونه داشتیم که شرکت‌ها به صورت خرد برای تامین مالی حضور پیدا کردند. بورس به دلیل ماهیتی که دارد یکی از مصادیقی است که می‌تواند شعار سال و مشارکت مردم را تحقق بخشد. مشارکت مردم در بورس سابقه دارد و ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده اند و ۵۰ میلیون نفر نیز از طریق سهام عدالت در بورس ذی نفع هستند. برای ایجاد این مشارکت نیازمند اعتمادسازی هستیم. اگر میخواهیم مشارکت مردم را در بازار سرمایه جلب کنیم باید مفروضاتی داشته باشیم و تا پایان دوره سرمایه گذاری به آنها پایبند باشیم. اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها  باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.

عشقی ادامه داد: موردی که رئیس جمهور و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره نمونده اند، بحث تصدی گری دولت و دخالت دستگاه‌های دولتی در شرکت هاست که مخاطرات جدی برای امنیت سرمایه گذاری ایجاد می‌کند. تغییرات متعدد مدیران در بنگاه‌های اقتصادی هم ضربه جدی به بنگاه‌ها می‌زند و سرمایه گذاری در این شرکت‌ها با مخاطره روبرو می‌شود. در حال حاضر طیف وسیعی از ابزار‌ها و صندوق‌ها در اختیار سرمایه گذاران قرار داده ایم تا نسبت به ریسکی که تمایل دارند سرمایه گذاری انجام دهند.

او در خصوص بازگشت سرمایه افرادی که تاکنون در بورس متضرر شده اند گفت: از سال ۹۹ تاکنون تورم تجمیعی ما حدود ۳۰۰ درصد بوده، اما قیمت سهم‌ها تقریبا ۲۵ درصد زیر شرایط اوج در سال ۹۹ است. سهامداران سبد خود را با اوج سال ۹۹ مقایسه می‌کنند که باید بگوییم همچنان جبران نشده است. یکی از دلایل این موضوع این مسئله است که سودآوری شرکت‌ها به واسطه افزایش قیمت‌های سمت بهای تمام شده، کاهش پیدا کرده است.

عشقی با اشاره به وضعیت بورس با توجه به رخداد‌های اخیر گفت: رخداد‌های سیاسی در کل دنیا روی بازار‌های سرمایه اثر می‌گذارد و در بازار ما هم این اتفاق طبیعی بود و در بازار هیجان ایجاد شد. به همین دلیل سازمان بورس برای آنکه از حق سهامدار دفاع کند و معاملات تحت تاثیر هیجانات نباشد، دامنه نوسان برای چند روز محدود شد. این نوع تصمیم‌ها چه در کشور ما چه در کشور‌های دیگر مسبوق به سابقه است. روز گذشته و امروز معاملات متعادل بود و التهابات کنترل شد. از هفته آینده به روند عادی معاملات و دامنه نوسان عادی بازمی گردیم.

عشقی در خصوص واریز سود سهام عدالت گفت: مجموعه اتفاقاتی که برای شرکت‌ها افتاده، باعث شد شرکت‌ها مرتکب تخلف شوند و در پایان سال نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودهارا جمع آوری کنیم و باقی مانده سود سهام عدالت را پرداخت کینم. زمان دقیق این پرداخت توسط شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان بورس در خصوص اقدامات آموزش بازار سرمایه گفت: برنامه مدونی در حال اجرا شدن است که سواد مالی و اقتصادی به صورت پایه‌ای به دانش آموزان آموزش داده می‌شود که البته در کوتاه مدت نتایج آن حس نخواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • سهامداران عدالت بخوانند/ زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت
  • احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • مهمترین بخش بازار سرمایه اعتمادسازی و مشارکت مردم است/ احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • آخرین جزئیات از روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اعلام شد