Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، اواخر بهمن‌ماه ۹۸ و روزی که کرونا به ایران و سپس به استان فارس وارد شد بدون شک هیچ‌یک تصور نمی‌کردیم حالا حالاها باید دندان روی جگر گذاشته و این بیماری منحوس را تحمل کنیم.

ویروسی که بیش از یک سال است بر سر کشور سایه افکنده و دنیا را نیز درنوردیده است، در طی یک سال گذشته فراز و فرودهای بسیاری را به همراه داشت و زندگی‌ها را در موقعیت‌های مختلف دگرگون کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گذشته از ابعاد مثبت آن، همچون افزایش سطح بهداشت عمومی جامعه، کشف واکسن و همدلی‌هایی که رخ داد، این بیماری شرایطی را فراهم کرد که زندگی‌ها دستخوش تغییرات بسیاری شود.

پرهیز از دورهمی‌ها، پرهیز از حضور در اماکن شلوغ و مراکز خرید، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مواردی بود که از ابتدای شیوع ویروس کرونا به‌عنوان اصول اولیه مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت، اما فراز و فرود در رعایت موارد ذکر شده در طی یک سال اخیر سبب شد گاهی با بهبود شرایط رو به رو شویم و در برخی شرایط از پیک‌های سخت عبور کنیم و عزیزان بسیاری را از دست بدهیم.

جولان دوباره ویروس در پی مدیریت ضعیف ستاد کرونا

شاهد بودیم که در ایام نوروز سال گذشته و در آغاز پیدایش ویروس به دلیل اعمال محدودیت‌های شدید، منع تردد و تعطیلی اصناف و همچنین ممنوعیت سفر بیماری کنترل بهتری داشت، اما امسال با باز بودن مغازه‌ها به دلیل جلوگیری از متضرر شدن اصناف و اعمال محدودیت‌های ضعیف‌تر و کم‌کاری دولت در کنترل بیماری شاهد افزایش آمار در ایام نوروز شدیم، آماری که نشان می‌دهد بیماری حالا حالاها دست بردار نیست.

بارها در خیابان، اتوبوس، تاکسی و مکان‌های عمومی شاهد بوده‌ایم که عده‌ای از ماسک استفاده نمی‌کنند و تذکری به آنها داده نمی‌شود.

به وضوح در ایام نوروز مشاهده شد که برخی با بی‌خیالی به سفر رفته و بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی مشغول گشت و گذار هستند، همین اتفاقات پیش پا افتاده‌ای که شدت ابتلا را بیشتر کرد و خستگی را بر تن کادر درمان دوچندان تحمیل کرد.

عادی‌انگاری بیماری توسط مردم با گذشت زمان و ترجیح دادن سفر بر نرفتن آن سبب شد آمارها دوباره شیب تند صعودی به خود بگیرد، چنان‌چه رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، از تکمیل ظرفیت دو بیمارستان شهید دکتر فقیهی و حضرت علی اصغر(ع)، خبر داد و گفت: بیمارستان شهید دکتر چمران نیز به پذیرش بیماران کووید ۱۹ اختصاص یافت و هم اکنون وضعیت این بیمارستان نیز در آستانه تکمیل است.

مهرزاد لطفی اظهار داشت: به تمام بیمارستان‌های قطب استان، بیمارستان‌های خیریه و خصوصی نیز برای پاسخگویی به حجم بالای مراجعات، آماده باش داده شده است؛ همچنین بیمارستان پشتیبان در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب نیز در حال آماده سازی برای آغاز به کار دوباره است.

وی افزود: در طی روزهای اخیر، موارد بستری به گونه کم‌سابقه ای در استان بالا رفته که در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، در آینده‌ای نزدیک با مشکلات جدی مواجه می‌شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مراجعه قریب به ۲ هزار نفری به مراکز ۱۶ ساعته منتخب تشخیص و درمان سرپایی کرونا طی روزهای اخیر را نیز از دیگر نشانه‌های خطر ویروس کرونا در استان اعلام کرد و گفت: این سطح از مراجعه، نشان‌دهنده گستردگی فراوان چرخش ویروس کرونا در جامعه است که تهدیدی جدی برای یکایک ما محسوب می‌شود.

لطفی ادامه داد: متاسفانه شواهد موجود در جامعه نشان‌دهنده عادی شدن بیماری برای برخی افراد است و این در حالیست که هم‌اکنون به دلیل ورود گونه‌های جهش یافته جدید با خطر سرایت بالا و شدت ابتلای بیشتر، خطر این بیماری تشدید شده و لزوم رعایت بهداشت، بیش از پیش افزایش یافته است.

او نتیجه منفی اینگونه سهل‌انگاری‌ها را به خطر افتادن سلامت عمومی، به‌ویژه برای گروه‌های پرخطر دانست و ادامه داد: در حال حاضر هیچکدام از شهرهای استان وضعیت عادی نداشته و رنگ‌بندی شهرها نیز از وضعیت زرد به نارنجی و از وضعیت نارنجی به قرمز به‌صورت روزانه در حال تغییر است که باید جدی گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در طی قریب به یک سال گذشته، تیم‌های مدافع سلامت به‌ صورت شبانه‌روزی تا پای جان برای سلامت جامعه تلاش کرده‌اند؛ نسبت به برخی بی‌توجهی‌های عمومی که موجب بی‌ثمر شدن این تلاش‌ها و از سوی دیگر به خطر افتادن سلامت افراد می‌شود، ابراز تاسف کرد.

لطفی همچنین از افرادی که در طول این ایام با بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی به سفر رفته اند خواست تا پس از بازگشت، در حد امکان ارتباط خود را با دیگران محدود کرده تا مانع از انتقال احتمالی ویروس به اطرافیان و خانواده شوند.

درخواست این مقام مسوول از عموم مردم استان در روز پایانی تعطیلات، جدی گرفتن بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از خروج غیرضروری از منزل، استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی از دیگران، پرهیز از سفر و دورهمی‌های خانوادگی بود تا بتوانیم پیامدهای منفی موج چهارم بیماری را نیز در حد امکان کاهش دهیم.

محدودیت‌های کرونایی تشدید می‌شود

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در حالی از تشدید محدودیت‌های کرونایی سخن می‌گوید که کار از کار گذشته، با وجود اینکه بیش از یک سال از شیوع این ویروس گذشته است و بسیاری از کشورها توانسته‌اند آن را مدیریت و کنترل کنند، اما ما هنوز در پی تذکر به مردم برای زدن ماسک و منع ترددهایی هستیم که به نظر نمی‌رسد زیاد جدی باشند! تا آنجا که رئیس مجمع نمایندگان فارس معتقد است کرونا در فارس رها شده است‌ و ندیریت به خوبی صورت نمی‌گیرد.

عبدالرضا قاسمپور در گفتگو با فارس  با اشاره به اعمال برخی محدودیت‌ها با تغییر رنگ‌بندی شهرها به قرمز و نارنجی اظهار داشت: این محدودیت‌ها شامل دورکاری کارکنان دولت، فعالیت اصناف، تردد خودروها، آموزش و برگزاری مراسم‌های فرهنگی و اجتماعی است که باید بر اساس مصوبه ستاد کرونا رعایت شود.

دورکاری‌ها از سر گرفته می‌شود

وی افزود: با توجه به نارنجی و قرمز شدن برخی شهرستان‌های فارس، دورکاری ادارات از صبح امروز اعمال می‌شود، به‌گونه‌ای که در شهرهای قرمز یک سوم کارکنان در محل کار حاضر می‌شوند و دو سوم به شکل دورکاری فعالیت می‌کنند (به جز دستگاه‌های حاکمیتی و خدمات‌رسان ضروری)، در شهرهای نارنجی یک دوم کارکنان در محل کار حضور می‌یابند و فعالیت یک دوم از طریق دورکاری است و در شهرهای زرد هم دو سوم کارکنان در محل کار حاضر می‌شوند و یک سوم از طریق دورکاری فعالیت می‌کنند.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه افزایش امار مبتلایان و فوتی‌ها در ایام نوروز نتیجه حضور مردم در پاساژها و مراکز خرید در اسفندماه بود، گفت: نیمه دوم فروردین نیز نتایج سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای عید نوروز مشخص خواهد شد و احتمالا با افزایش آمار روبه‌رو هستیم.

او ادامه داد: همچون گذشته آموزش در تمام مقاطع و پایه‌های تحصیلی به شکل مجازی انجام می‌شود و آموزش حضوری نخواهیم داشت.

همه برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل است

معاون استاندار فارس در ادامه از تعطیلی همه برنامه‌ها و مراسم‌های فرهنگی، آیینی، اجتماعی و مذهبی و همچنین نماز‌های جمعه و جماعات در شهر‌های قرمز و نارنجی به طور کامل خبر داد.
او افزود: در بحث فعالیت اصناف و گروه‌های شغلی هم در شهر‌های قرمز فقط مشاغل گروه یک، در شهر‌های نارنجی مشاغل گروه یک و دو و در شهر‌های زرد مشاغل گروه یک، دو و سه می‌توانند فعال باشند.

قاسمپور افزود: چنانچه شاهد افزایش تعداد مبتلایان و بستری‌ها باشیم و در مجموع وضعیت بیماری در استان وخیم‌تر شود به ناچار باید محدودیت‌های بیشتری را نیز اعمال کنیم که اعمال این محدودیت‌ها مسائل و مشکلاتی را برای شهروندان و به‌ویژه برای صنوف مختلف ایجاد خواهد کرد، بنابراین انتظار می‌رود مردم با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و جدی گرفتن هشدارها، کمک کنند تا از این شرایط نیز عبور کنیم.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: هم‌اینک از ۳۶ شهرستان استان فارس، سه شهرستان زرین دشت، ارسنجان و داراب در وضعیت قرمز و ۶ شهرستان شیراز، مرودشت، ممسنی، سپیدان، کازرون و جهرم در وضعیت نارنجی قرار دارند.

قاسمپور ادامه داد: سایر شهرستان‌های فارس نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و هیچ شهرستانی در استان دارای وضعیت آبی نیست.

به گزارش فارس، اگر چه واکسن کرونا به مرور زمان به گروه‌های هدف تزریق می‌شود اما با توجه به شیوع شدید کرونای جهش‌یافته و زمان‌بر بودن تزریق واکسن به همه افراد جامعه همچون ابتدای شیوع ویروس رعایت نکات بهداشتی و عدم تردد غیرضروری بسیار اهمیت دارد تا بتوانیم به شکست کرونا امیدوار باشیم.

وقتی بیش از یک سال با انواع فشارهای ناشی از کرونا کنار آمده و تلاش کرده‌ایم این بیماری را پشت سر بگذاریم، در شرایط فعلی نیز باید با شدت بیشتری مراقبت کنیم تا واکسن به همه مردم تزریق شود نه اینکه با کم‌کاری و عادی‌انگاری شرایط را وخیم‌تر از سال گذشته کنیم.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: موج چهارم کرونا تعطیلات نوروزی محدودیت های کرونایی پروتکل های بهداشتی استاندار فارس ایام نوروز محدودیت ها سال گذشته یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۸۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی/ همسر و وکیل صدیقه وسمقی: بینایی او قبل از زندان از دست رفته بود/ وسمقی در زندان دچار بیماری قلبی شده است

به گزارش جماران؛ رویداد24 نوشت: محمد ابراهیم‌زاده، همسر صدیقه وسمقی، در گفتگو با رویداد٢۴ درباره سلامتی این اسلام‌پژوه و محقق که به اتهام تبلیغ علیه نظام به حبس محکوم شده، توضیح داده است.

 

به گفته ابراهیم زاده خانم وسمقی در اثر یک بیماری ژنتیک بینایی خود را اخیرا به طور کامل از دست داده و این موضوع در آزمایش‌هایی که ۲۷ فروردین ماه در انتقال ایشان از زندان به بیمارستان فارابی انجام شده، مورد تایید پزشک قرار گرفته است.

همسر صدیقه وسمقی می‌گوید: روند از دست رفتن بینایی در خانم وسمقی در اثر یک بیماری ژنتیکی است. اینطور نبوده که ایشان به خاطر زندان بینایی را از دست داده باشد. او گفته نام این بیماری RP است، ژنتیکی است و خیلی از افراد در ایران به آن مبتلا هستند. در این بیماری روند کم‌بینایی به مرور افزایش پیدا می‌کند.

ابراهیم‌زاده گفته اواخر فروردین‌ماه خانم وسمقی از زندان به بیمارستان فارابی منتقل شد. در این بیمارستان تخصصی چشم، در بخش‌های مختلف اعم از شبکیه، قرنیه، خشکی چشم و پلک مورد آزمایش قرار گرفت. این آزمایش‌ها حدود ۳ ساعت طول کشید و من هم حضور داشتم. نتایج آزمایش‌ها و معاینات هم در پرونده پزشکی ایشان در زندان نوشته شد و به بهداری زندان اوین تحویل داده شد. قرار بود نتیجه به پزشکی قانونی هم داده شود. تا دو سه روز پیش اما هنوز این نتایج به پزشکی قانونی داده نشده است.

ابراهیم‌زاده علت انتقال خانم وسمقی به بیمارستان را توضیح داده و گفت در زندان متوجه شدند ایشان نمی‌تواند راه برود و زمین می‌خورد. ایشان می‌گوید من فقط مزاحم دوستان بند هستم. نمی‌توانم غذای خودم را بیاورم یا ظرف‌هایم را بشورم. حتی برای سرویس بهداشتی هم به یک نفر احتیاج دارم.

همسر صدیقه وسمقی می‌گوید: ماموران زندان بعد از مشاهده این وضعیت ترتیب معاینات چشم را دادند.

آقای ابراهیم‌زاده می‌گوید در نتایج معاینات بیمارستان فارابی قید شده که ایشان تحمل حبس ندارد. این نتایج باید از طرف بهداری زندان به پزشکی قانونی ارسال می‌شد اما هنوز ارسال نشده است.

او گفته یک آزمایش در بیمارستان فارابی مانده بود که انجام بدهند و آن مربوط بود به میدان دید. پزشک ایشان گفته بود احتیاجی به اندازه‌گیری میدان دید ندارد، چون اصلاً دید ندارد.

ابراهیم‌زاده می‌گوید خانم وسمقی قبل از بازداشت، میدان دید داشت و این دید مرکزی در طول این مدت از دست رفته است، هرچند زندان در از دست رفتن این دید تاثیر نداشته است.

خانم وسمقی دچار بیماری قلبی شده است

آقای ابراهیم‌زاده تاکید می‌کند آنچه در زندان برای خانم وسمقی حادث شده، بیماری قلبی است. او گفته هفته نخست فروردین‌ماه خانم وسمقی به دلیل مشکل قلبی و سوزش قفسه سینه از بهداری زندان به بیمارستان طالقانی در ولنجک منتقل شده و در‌ آنجا با توصیه پزشک به مدت یک شب در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری شده است اما در نهایت گفتند مشکل قلبی و فشار خون خانم وسمقی با دارو قابل کنترل است.

همسر صدیقه وسمقی می‌گوید بهداری زندان مدت‌ها با داروهای دم‌دستی سعی می‌کردند مشکل قلبی ایشان را رفع کنند اما در نهایت متقاعد شدند که مشکل جدیست و در نهایت ایشان به بیمارستان طالقانی منتقل شده.

او تاکید می‌کند ایشان قبل از حبس هیچ‌گونه مشکل قلبی نداشته است. امیدوارم این بیماری نباشد و‌ تنها ناشی از فشار زندان باشد.

علیزاده طباطبایی: برای ایشان درخواست عدم‌تحمل حبس داده‌ایم

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل صدیقه وسمقی، هم به رویداد۲۴ می‌گوید به دلیل از دست‌رفتن بینایی، درخواست عدم تحمل حبس برای ایشان کردیم. این درخواست با پزشک قانونی هم مطرح شده و گزارش مثبت داده‌اند و در حال حاضر این درخواست برای دادستان ارسال شده و اگر موافقت کند، ایشان به خاطر عدم تحمل حبس آزاد خواهند شد.

به گفته وکیل صدیقه وسمقی، حال او در زندان مناسب نیست. خانم صدیقه وسمقی علاوه بر از دست‌دادن بینایی با مشکل تپش قلب و فشار خون بسیار بالا مواجه است و در زندان هم امکان پرستاری از ایشان نیست چرا که درخواست پرستار هم کرده بودند ولی این درخواست اجرایی نشد.

علیزاده طباطبایی می‌گوید: صدیقه وسمقی به فعالیت تبلیغی علیه نظام احضار شد اما گفت تا دلیل این اتهام را نگویید، نمی‌آیم. برای بازداشت او ریختند در خانه‌اش؛ اقدامی که برای اتهام فعالیت علیه نظام بسیار غیرمنطقی بود.

وکیل وسمقی می‌گوید: او به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به چهار ماه حبس و به دلیل عدم رعایت حجاب شرعی به یک میلیون جزای نقدی محکوم شد. همان زمان ما تسلیم به رای زدیم و میزان حبس شد ٩۶ روز. الان به دلیل مشکل عدم تحمل حبس، درخواست آزادی مشروط دادیم.

علیزاده طباطبایی می‌گوید هفته آینده ایشان یا به دلیل آزادی مشروط یا به دلیل عدم تحمل حبس باید آزاد شوند. نگاه‌داری ایشان در زندان با این حال دیگر درست نیست.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی/ همسر و وکیل صدیقه وسمقی: بینایی او قبل از زندان از دست رفته بود/ وسمقی در زندان دچار بیماری قلبی شده است
  • افتتاح بخشی از رینگ چهارم ترافیکی اصفهان تا پایان سال
  • اعطای گواهینامه بین المللی فرودگاهی به فرودگاه شیراز
  • آبگرفتگی در بخش‌هایی از شیراز/ سامانه بارشی امشب از فارس خارج می‌شود
  • وضعیت هوای تهران در تعطیلات پایان هفته
  • وضعیت هوای تهران در تعطیلات پایان هفته | منتظر رعد و برق‌ های شدید باشید
  • حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی
  • انجام ۱۸۰ هزار عمل جراحی در تعطیلات نوروز
  • قارچ سمی ، خانواده ای را در شیراز راهی بیمارستان کرد
  • انتقال بیمار ۶۸ ساله با بالگرد به شیراز