Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@12:28:54 GMT

ارائه یک روش جراحی برای تعویض مفصل لگن آسیب دیده سگ‌ها

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۹۴۹۶

ارائه یک روش جراحی برای تعویض مفصل لگن آسیب دیده سگ‌ها

گروهی از دامپزشکان کشور با طراحی و ساخت پروتز مفصل سگ، روشی برای جراحی تعویض مفصل لگن این حیوانات ارائه کردند که به گفته آنها با این روش سگ آسیب دیده می‌تواند مجددا راه برود و بدود.

امید چاشنی‌گیر، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: با این جراحی علاوه بر آنکه درد ناشی از آسیب مفصل از بین خواهد رفت، حیوان توانایی انجام فعالیت‌های خود را به دست می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجری طرح ادامه داد: تاکنون این پروتز مفصل در ایران نبوده است، ضمن آنکه تاکنون هیچ جراحی تعویض مفصلی بر روی هیچ حیوانی در کشور انجام نشده بود. در گذشته دو شرکت سوئیسی و امریکایی پروتزهای تعویض مفصل لگن را تولید کرده و در اختیار دامپزشکان قرار می‌دادند ولی این پروتزها به ایران وارد نمی‌شد، ضمن آنکه قیمت بالایی نیز دارند.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه تیم ما با همکاری مهرداد بادکوبه از اعضای این تیم توانستیم این پروتز را در کشور تولید و در بدن حیوانات استفاده و ثبت اختراع کنیم.

چاشنی‌گیر با بیان اینکه این پروتز در چند سگ جای گذاری شده است، گفت: نتایج این جراحی‌ها بسیار مطلوب بود، به گونه‌ای که سگی که تا پیش از این به دلیل درد شدید نمی‌توانست حرکت کند، پس از جراحی به خوبی شروع به راه رفتن کرده است.

این محقق با بیان اینکه این پروتز دارای ۳ بخش "استم"، "هد" و "کاپ" است، توضیح داد: بخش هد آن از جنس آلیاژی از کروم-کبالت و بخش‌های استم و کاپ این پروتز آلیاژی از تیتانیوم و پلی اتیلن متراکم است و در حین جراحی، استخوان ران که در داخل مفصل لگن به حالت گوی و کاسه‌ای حرکت می‌کند و به دلیل آسیب‌های وارد شده دردناک شده‌است، با استفاده از پروتزهای ساخته شده، تعویض می‌شود.

چاشنی‌گیر اضافه کرد: این نوع جراحی همانند سایر جراحی‌ها ممکن است مشکلات خاص خود را داشته باشد، ولی هدف ما از انجام این عمل جراحی این است که حیوان بعد از عمل همانند گذشته راه برود و بدود. البته ممکن است در حیوان پس از جراحی مقدار بسیار کمی لنگش در راه رفتن مشاهده شود که انجام فعالیت‌های گذشته بدون درد بسیار برای حیوانی که تا قبل از جراحی قادر به راه رفتن نبوده، مطلوب است.

وی با بیان اینکه این پروتز برای سگ‌های بزرگ جثه طراحی شده است، یادآور شد: این پروتز برای سایزهای مختلف و همچنین برای سگ‌های کوچک جثه نیز قابل تولید است‌.

چاشنی‌گیر با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی پروتزهای انسانی و حیوانی حدود ۱۰ سال دوام دارند، یادآور شد: از آنجایی که عمر سگ‌ها حدود ۱۰ تا ۱۲ سال است، به نظر می‌رسد عمر مفید این پروتزها در این حیوانات تا پایان عمر آنها باشد.

به گفته وی، پروتزهای ساخته شده با استفاده از فناوری‌های Internal Bolt و Adjustable Head  بوده و بهره‌گیری از این فناوری ها موجب شده تا جراحی نسبت بـه پروتزهای موجود در بازار خارجی راحت‌تر، کم تهاجمی‌تر، دقیق‌تر و به شـدت ارزان‌تر شود و در صورت تولید انبوه می‌تواند مـانـع از خروج ارز از کشور شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پروتز جراحي تعویض مفصل چاشنی گیر مفصل لگن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۹۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی جهاددانشگاهی فارس برای ارائه خدمات تحقیقاتی و درمانی پزشکی بازساختی

ایسنا/فارس رئیس جهاددانشگاهی فارس گفت: جهاد دانشگاهی آماده ارائه خدمات تحقیقاتی به محققان و پزشکان جهت آماده‌سازی سلول بنیادی ژله وارتون مورد تایید غذا و دارو و ارائه خدمات درمانی به بیماران پیسی است.

امیرحسین استقلال امروز، ۲۶ فروردین با اعلام این مطلب گفت: پزشکی بازساختی زمینه جدیدی از علوم نوین پزشکی است که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته دانش سلول درمانی، ژن درمانی، تکنیک‌های پزشکی مولکولی و مهندسی بافت به ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده یا از بین رفته بدن می‌پردازد.

وی تصریح کرد: در این رشته از سلول‌های بنیادی و بالغ و فرآورده‌های آن‌ها برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استقلال اظهار کرد: کاربردهای پزشکی بازساختی شامل ترمیم غضروف و مفاصل و تاندون و لیگامنت آسیب‌دیده، درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، بازسازی اندام‌های حیاتی مانند کبد و کلیه، ترمیم آسیب‌های نخاعی و مغزی، درمان سرطان‌ها و بیماری‌های خود ایمن، بازسازی پوست و درمان ناباروری است که در بعضی موارد فوق درمان‌ها تاییدیه غذا و دارو گرفتند و استاندارد خدمات آن‌ها توسط وزارت بهداشت تعریف شده و برخی موارد در مراحل مختلف تحقیقات هستند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس بیان کرد: در حال حاضر سلول درمانی برای درمان بیماری پیسی درمان استئو آرتریت، درمان آسیب عضلانی، درمان آسیب تاندون و لیگامنت، درمان زخم ناشی از سوختگی، دیابت حو سایر زخم ها، بازسازی پوست و ناباروری زنان در کشور انجام می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین در دنیا داروهایی تایید شده برای درمان سرطان‌های خونی و برخی بیماری‌های ژنتیکی مثل کم خونی داسی شکل وجود دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دریافت مجوز دو رشته جدید علوم توانبخشی و پیراپزشکیِ در مشهد
  • سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده
  • سازمان ملل : یک سوم زمین های کشاورزی غزه نابود شده است
  • دستگاه قضایی حامی دانش‌آموزان در معرض آسیب است
  • ۲۵ کشته در پی بارش‌های سیل‌آسا در پاکستان
  • ۲۵ کشته در پی بارش‌های سیل‌آسا و رعد و برق در پاکستان
  • آمادگی جهاد دانشگاهی فارس برای ارائه خدمات تحقیقاتی و درمانی پزشکی بازساختی
  • جهاد دانشگاهی فارس آماده ارائه خدمات تحقیقاتی پزشکی است
  • آمادگی جهاددانشگاهی فارس برای ارائه خدمات تحقیقاتی و درمانی پزشکی بازساختی
  • ابهام در تعداد کودکان کار در تهران/ لزوم ایجاد سرپناه برای افراد آسیب دیده خشونت‌های خانوادگی