Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@17:39:54 GMT

۵۸۰ هزار تن گندم امسال در استان اردبیل تولید می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۹۷۶۶

۵۸۰ هزار تن گندم امسال در استان اردبیل تولید می‌شود

خلیل نیکشاد روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به کشت گندم در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل گفت: ۲۳۵ هزار هکتار از این اراضی به کشت گندم دیم و ۵۵ هزار هکتار نیز به کشت گندم آبی اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: محصول گندم در استان اردبیل از پاییز سال گذشته در مزارع مناطق سردسیری و گرمسیری استان اردبیل کشت شده و سطح زیر کشت نیز با کاهش جزئی نزدیک میزان کشت شده در سال‌های گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، به رغم پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در سال زراعی گذشته در استان اردبیل، به علت شرایط بارندگی و بروز تنش خشکسالی در ماه منتهی به زمان برداشت محصول، حدود ۵۰۰ هزار تن گندم در این استان تولید شد.

پارسال از این میزان تولید، ۱۹۸ هزار تن توسط مباشران و مراکز خرید تعیین شده با نرخ تضمینی خریداری شده و ۲۶ هزار تن محصول نیز به عنوان بذر مورد نیاز استان از کشاورزان خریداری شد که کمتر از نیمی از محصول تولید شده بود.

سال گذشته کشاورزان گندم کار استان اردبیل به علت پایین بودن نرخ خرید تضمینی، محصول خود را به مراکز خرید دولتی نفروختند و در بازار آزاد عرضه کردند.

نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری برای هر کیلوگرم محصول ۴۰ هزار ریال تعیین شده ولی کارشناسان معتقدند که با توجه به هزینه تولید و خرید گندم از خارج، این میزان کمتر از حد مطلوب و کارشناسی است.

در سال زراعی گذشته به علت تفاوت قیمت گندم در بازار با نرخ‌های خرید تضمینی، کشاورزان استان اردبیل به کشت سایر محصولات از جمله سیر، بادام زمینی، محصولات جالیزی، ذرت، پنبه و عدس روی آوردند و همین امر در سال زراعی جاری سبب کاهش جزئی کشت محصول گندم در این استان شد.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید نزدیک ۶۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

برچسب‌ها گندم برداشت محصول استان اردبیل کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم برداشت محصول استان اردبیل گندم برداشت محصول استان اردبیل کشاورزی اخبار کنکور استان اردبیل هزار تن گندم هزار هکتار سال زراعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۹۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با علف‌های هرز سطح ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان

به گزارش جام جم آنلاین لرستان سید عماد شاهرخی در جلسه طرح جهش تولید در دیمزارها که با حضور مقامات وزارت جهاد کشاورزی و روسای سازمان‌های سراسر کشور به صورت وبیناری برگزار شد، با اشاره به اینکه ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است، اظهار کرد: ۳۲۶ مهندس کشاورزی در بخش خصوصی و دولتی مجری طرح جهش تولید در دیمزارها بوده، ۱۵۹ نفر بخش خصوصی و ۱۶۷ همکاران دولتی مجری این طرح در استان هستند.
وی خاطرنشان کرد: ۶۹ شبکه مراقبت با ۴۲۰ نیرو کار رصد و پایش بیماری‌ها را در سطح مزارع انجام می‌دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه ۲۴ درصد از اراضی کشاورزی استان آبی و ۷۶ درصد اراضی دیم است، اضافه کرد: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با توجه به درصد اراضی دیم و در راستای افزایش تولید ضروری است.
شاهرخی تصریح کرد: در سال اول اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها ۱۱ درصد و سال دوم با افزایش ۱۴ درصدی تولید مواجه بودیم.
وی بیان کرد: امسال سطح زیر کشت گندم ۱۰۴ درصد، جو ۱۰۰ درصد، نخود ۷۳ درصد، عدس ۶۲ درصد، گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰ درصد، دانه‌های روغنی ۱۰۶ و گیاهان دارویی ۷۱ درصد تحقق پیدا کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص ثبت محصولات دیم در سامانه دیمزارها، افزود: ۳۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی یعنی ۸۴ درصد در سامانه دیمزارها ثبت شده، همچنین ۵۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزارها تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.
 شاهرخی به پروژه‌هایی که در طرح جهش تولید در دیمزارها تعریف شده است اشاره کرد و گفت: حفظ ۳۰ درصدی بقایای گیاهی ۱۳۵ درصد، کشت عمود بر جهت و شیب ۱۰۲ درصد، کشت مستقیم بدون شخم ۷۱ درصد، تبدیل آیش به کشت ۱۱۵ درصد، رعایت تراکم بهینه ۱۳۰ درصد و مصرف ۸۰ درصد اوره به پایه ۱۰۰ درصد تحقق پیدا کرده است.
وی در خصوص جذب ادوات و دنباله بندها در طرح جهش تولید در دیمزارها، اظهار کرد: برای سال زراعی۵۰۸ دستگاه ابلاغ شده که تاکنون ۹۴ دستگاه معرفی و جذب شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص استفاده از بذور اصلاح شده، خاطرنشان کرد: گندم ۹۳ درصد، جو ۵۵ درصد، نخود ۵۴ درصد، عدس ۸۰ درصد، دانه‌های روغنی ۴۵ درصد، گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰ درصد و گیاهان دارویی ۱۰۰ درصد تحقق پیدا کرده است.

دیگر خبرها

  • پیش بینی خرید ۳۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان
  • برداشت بیش از ۵۰ هزار تن گندم از مزارع خوزستان
  • امسال بیش از یک میلیون تن گندم از مزارع گلستان برداشت می شود
  • مبارزه با علف‌های هرز سطح ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان
  • مبارزه با آفت زنگ زرد در ۴۰۰ هکتار از گندم زار‌های لرستان
  • اجرای ۶۵ هزار و ۳۰۰ هکتار کشاورزی قراردادی در هشترود
  • برداشت محصول بیش از ۴۷۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان سرباز
  • مبارزه به موقع با آفات موجب بهبود کیفیت محصول می‌شود
  • خرید بیش از دوهزار تن گندم از کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان
  • آغاز برداشت گندم از سطح بیش از ۱۳۰۰ هکتار مزارع در عنبرآباد