Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوهدانی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از یک هزار ۷۰۰ هکتار اراضی را به سیستم آبیاری نوین مجهز و به بهره برداری رسیده، گفت: همچنین سه هزار هکتار طرح های در دست اجرا داریم که در طی دو ماه آینده به بهره برداری می رسند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرزاد کوهدانی مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: طرح‌های آبیاری تحت‌فشار در راستای تحقق برنامه‌های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی  اجرا می‌شود که تجهیز مزارع استان به سیستم‌های آبیاری تأثیر زیادی بر روی صرفه‌جویی آب خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با تجهیز این مزارع در سنوات گذشته راندمان آبیاری را از ۳۷ درصد به ۴۴ درصد رساندیم و سعی داریم این روند در سال‌های آینده باقوت ادامه‌دار باشد.

کوهدانی با اشاره به معضل جدی استان مرکزی در حوزه کاهش منابع آب‌های زیر زمینی بیان کرد: با تجهیز مزارع تأثیر جدی بر روی این مسئله خواهیم گذاشت و این می تواند بر روی خشکسالی های اخیر که به وجود آمده بسیار اثرگذار باشد که در نهایت می تواند به کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد کشاورزان تأثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه ۱۶۲ هزار هکتار اراضی مستعد اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان مرکزی وجود دارد، گفت: تاکنون بیش از ۷۰ هزار هکتار معادل ۴۱ درصد این اراضی به انواع سامانه‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده‌ اند که به ازای هرهکتار به طور متوسط بین ۴ هزار تا ۴۵۰۰ متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب را شاهد بودیم.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۱ هزار ۷۰۰ هکتار اراضی را به سیستم آبیاری نوین مجهز و به بهره برداری رسیده، افزود: همچنین سه هزار هکتار طرح های در دست اجرا داریم که در طی دو ماه آینده به بهره برداری می رسند.

وی ادامه داد: تسهیلاتی که در این راستا برای کشاورزان در نظر گرفته شده با توجه به اولویتی که این سیستم ها برای کشور دارد هرساله اعتباراتی را به شکل کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می دهیم و مابقی هم به شکل آورده های شخصی انجام می دهیم.

کوهدانی خاطر نشان کرد: رایزنی هایی با بانک های عامل انجام شده که آورده های شخصی به شکل تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: بهره برداری استان مرکزی آبیاری نوین هکتار اراضی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۰۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی لرستان اضافه شده است

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۱۷۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان اضافه شده است.

سید عماد شاهرخی امروز نهم فروردین‌ماه در جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی لرستان که در سالن جلسات برگزار شد با اشاره به رشد ۴ برابری تولید گندم در لرستان، اظهار کرد: در حالی که تولید و خرید گندم در کشور ۲ و نیم برابر افزایش پیدا کرد در لرستان با رشد بیش از ۴ برابری مواجه بودیم.

وی به پیشرفت مناسب طرح جهش تولید در دیمزارها هم اشاره کرد و گفت: سال اول اجرای جهش تولید در دیمزارها تعداد ادوات خریداری شده ۸۵ دستگاه بودند، در حالی که سال ۱۴۰۱ به ۲۷۵ دستگاه افزایش پیدا کرد، سال ۱۴۰۲ هم به ۵۲۷ دستگاه افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی، خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی از ۲۲۰۰ هکتار به ۶۸۰۰ هکتار افزایش پیدا کرد یعنی با رشد سه برابری مواجه بودیم.

شاهرخی با اشاره به افزایش محصولات باغی عنوان کرد: تولید سیب از ۶۵ هزار تن به ۷۵ هزار تن در دوسال دولت سیزدهم افزایش پیدا کرد، تولید زردآلو هم از ۲۵۰۰ تن به ۲۷۰۹ تم افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: تولید انار هم از ۵۵ هزار تن به ۷۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به افزایش تولید نخود در دولت سیزدهم هم اشاره کرد و گفت: تولید نخود از ۱۶ هزار و ۵۲۷ تن به ۴۳ هزار و ۵۴۳ تن افزایش پیدا کرد یعنی رشد سه برابری داشته است.

شاهرخی تصریح کرد: قبل از دولت سیزدهم تولید حبوبات ۶۳ هزار تن بود، در حالی که در دولت سیزدهم این رقم به ۸۷ هزار و ۴۰۰ تن افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به افزایش سطح گلخانه‌های لرستان‌ بیان کرد: قبل از دولت سیزدهم ۷۴ هکتار گلخانه داشتیم، در حالی که ظرف این دو سال ۴۵ هکتار به سطح گلخانه‌های استان اضافه شد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ۱۷۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان اضافه شده است، بیان کرد: ظرف این دو سال همچنین ۲ هزار هکتار در اراضی شیب دار استان کاشت شده است.

شاهرخی به افزایش ۱۰ درصدی محصولات زراعی استان اشاره کرد و گفت: در ماه‌های پایانی سال گذشته در حالی که ۷۷ تن گوشت منجمد برای استان مشخص شده بود، اما با مشارکت تشکل‌ها، اتحادیه دامداران و تعاون روستایی ۴۰۰ تن گوشت ارزان قیمت توزیع کردیم.

وی با اشاره به رفع تداخلات ارضی استان هم توضیح داد: از آغاز اجرای رفع تداخلات ارضی یعنی سال ۹۴ تا ۱۴۰۰ تنها ۷۶ پلاک رفع تداخل شده بود، در حالی که در دولت سیزدهم ۹۴۰ پلاک رفع تداخل شده است، به دنبال این هستیم که شهریور سال جاری پروژه رفع تداخلات بسته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به صدور سند بعد از رفع تداخلات، اظهار کرد: تاکنون ۶۵ درصد سند تک برگ بعد از رفع تداخلات ارضی برای کشاورزان صادر شده است.

شاهرخی اضافه کرد: در دوسال گذشته همچنین ۱۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان یکپارچه سازی شده در حالی که قبل از دولت سیزدهم ۱۰۰۰ هکتار از اراضی استان یکپارچه سازی شده بود.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم تولید تخم مرغ به ۱۲ هزار تن رسیده است، بیان کرد: با راه‌اندازی دو واحد تولید مرغ ظرف ماه‌های آینده ۵ هزار تن به ظرفیت تولید تخم مرغ در استان اضافه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان احیا و مرمت ۸۰ رشته قنات، تکمیل سه ایستگاه پمپاژ را از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد و افزود: با راه‌اندازی ۴ مجتمع پرورش ماهیان خاویاری از جمله مجتمع سپپددشت، درب گنبد و رنگین به قطب پرورش ماهیان خاویاری تبدیل می‌شویم.

شاهرخی به راه‌اندازی ۱۲ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: در دولت سیزدهم ۳۸۸ پروژه در بخش کشاورزی به بهره‌برداری رسیده است، همچنین ۲۳۹ واحد راکد و تعطیل به چرخه تولید بازگشتند.

وی با اشاره به کسب رتبه اول جذب تسهیلات تبصره ۱۸ در استان و کشور بیان کرد: در حال حاضر هم ۱۵۰ میلیارد تومان طرح در بانک کشاورزی آماده داریم که منتظر ابلاغ اعتباری هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۷۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی لرستان اضافه شده است
  • درختان زیتون در جبالبارز جایگزین درختان جنگلی می شوند
  • چهارمحال و بختیاری پیشرو در تجهیز اراضی به سامانه نوین آبیاری
  • شتاب دراجرای طرح‌های آب و‌خاک آذربایجان غربی با اختصاص اعتبار ویژه
  • اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای طرح‌های آب و خاک در آذربایجان غربی
  • تجهیز بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری
  • بیش از ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شدند
  • تجهیز ۲ هزار هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری به آبیاری نوین
  • اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از اولویت‌های اساسی جهاد کشاورزی
  • ۱۵۰۰ هکتار اراضی پایاب سد قشلاق زیر آبیاری تحت فشار قرار گرفت