Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، این شهرستان از معدود شهرهای استان کرمان است که بدون کتابخانه است، در حالی که داشتن کتابخانه یکی از خواسته‌ها و مطالبات به حق مردم شهر کوهبنان است اما متاسفانه تاکنون این ساختمان احداث نشده است.

کتابخانه‌های عمومی در هر شهری به‌عنوان یک مرجع فرهنگی با قراردادن افکار و عقاید مختلف در کنار یگدیگر می‌تواند کارکردهای مختلف فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت کتابخانه‌های عمومی می‌توانند به‌عنوان بهترین تسهیل‌کننده روابط انسانی، فکری، حرفه‌ای و شغلی باشند.

کتابخانه‌ها با داشتن منابع اطلاعاتی و بهره‌مندی از فضای مناسب زمینه همدلی و اعتماد بین اقشار مختلف جامعه را رقم می‌زنند.

کتابخانه‌ها نماد پیشرفت معنوی و به‌عنوان تنها نهاد اجتماعی هستند که در ارتقای ترقی و تعالی انسان نقش بسزایی دارند.

در دین مبین اسلام مقام کتاب، کتابت، علم و عالم از جایگاه و مرتبه والایی برخوردار بوده که مهمترین و اصلی‌ترین معجزه پیامبران برگزیده خداوند کتاب است که در راس آنها قرآن قرار دارد.

این‌جاست که ایرانیان در گذشته بر راه‌اندازی و احداث کتابخانه‌های بزرگ مبادرت داشتند زیرا به گواه تاریخ کتابخانه‌ها نیرومندترین پایگاه برای حفظ و ترقی سرمایه‌های معنوی جامعه و پیشبرد مبانی فرهنگی و اجتماعی هستند.

ایران اسلامی به‌عنوان یکی از کشورهای پیشگام در فرهنگ و تمدن در راه‌اندازی کتابخانه‌ها از قرن‌های گذشته بوده و بزرگترین و معتبرترین کتابخانه‌ها در شهرهای مذهبی و مقدس راه‌اندازی شده است.

یکی از دلائل برتری و موفقیت افراد میزان مطالعه و تعلق آنها به کتاب است، بنابراین میزان مطالعه در پیشرفت، شکست و ناامیدی انسان نقش مهم‌ و اساسی دارد.

زلزله شب یلدای سال 1396در شهرستان کوهبنان خسارت سنگینی به منازل مسکونی، اماکن تجاری و ساختمان‌های اداری کوهبنان وارد کرد و سبب خسارت جدی به بیش از ۲۲۰۰ واحد مسکونی شد.

در زلزله سال 1396 کتابخانه عمومی شهید اول شهر کوهبنان از جمله مکان‌هایی بود که خسارت اساسی و جدی دید. پس از زلزله به همت اداره آموزش و پرورش شهرستان سالن اجتماعات کانون نرجس کوهبنان به‌صورت موقت در اختیار کتابخانه عمومی قرار گرفت.

با توجه به اینکه این ساختمان در مرکز شهرستان قرار دارد، اما از داشتن سالن مطالعه، بخش مجزای مرجع  و... بی‌بهره است که این موضوع مشکلاتی را برای دانشجویان و دانش‌آموزان خصوصا علاقه‌مندان به کنکور رقم زده است.

«اختلاف بین ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی به ضرر مردم تمام شد»

پس از زلزله تا مدت‌ها بین و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی بر سر موضوع مالکیت ملک اختلاف بود که این مهم به ضرر شهرستان تمام شد.

یک سال و نیم پس از زلزله زمزمه‌های ساخت ساختمان جدید کتابخانه مرکزی شهر کوهبنان به گوش رسید و بارقه‌ای از امید و نشاط را در بین علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی رقم زد.

نگاهی به تاریخ بیانگر این واقعیت است که روزگاری مدرسه عرفان اسلامی شیخ ابوسعید کوهبنان با داشتن کتابخانه مجهز، بزرگانی همچون ابواسحاق کوهبنانی، برهان‌الدین کوهبنانی، شهید محمد کوهبنانی و... را در دامان خود پرورش داده است.

از طرفی حضور و سکونت چهار امامزاده واجب‌التعظیم در شهر کوهبنان گویای پرورش شاگردان و بزرگانی در عرصه‌های مختلف است.

حدود چهار سال از حرف و حدیت‌های احداث کتابخانه در شهر کوهبنان می‌گذرد اما خبر جدی از ساخت و ساز آن نیست. در حالی که پیمانکار احداث ساختمان کتابخانه عمومی شهید اول کوهبنان مشخص و اعتباری هم جهت ساخت و ساز مشخص شده علی‌رغم پیگیری‌های متعدد فرماندار کوهبنان به‌عنوان رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان در حال حاضر فقط شفته‌کاری این ساختمان به اتمام رسیده و این مهم موجی از نارضایتی در بین علاقمندان به کتاب و کتابخوانی را رقم زده است.

کلنگ‌زنی کتابخانه کوهبنان با اعتبار ۱۱.۵ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸​

حسین سالاری فرماندار کوهبنان در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: کوهبنان با سابقه طولانی و داشتن آثار و ابنیه متعدد به‌عنوان یکی از قطب‌های مذهبی و فرهنگی در جنوب‌شرق کشور است که به بام فرهنگی استان معروف است.

وی خاطر نشان کرد: این سرزمین در گذشته مهد علما و عرفای مشهور و به‌نامی بوده و در عصر حاضر هم علما و فرهیختگانی همچون مرحوم سید یحیی جعفری نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان، مرحوم علامه سیداحمد جعفری شاعر و مفسر قرآن و نهج‌البلاغه، مرحوم دکتر محمود روح‌الامینی پدر علم مردم‌شناسی ایران و... را در دامان خود پرورش داده است.

وی ابراز داشت : پس از زلزله شب یلدای سال 1396و خسارت جدی به ساختمان کتابخانه عمومی شهید اول کوهبنان، پروژه ساخت کتابخانه عمومی در شهریور 1398 با اعتباری بالغ بر یازده میلیارد و پانصد میلیون ریال کلنگ‌زنی شد.

سالاری تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹هم اعتبار برای اجرای پروژه دیده شده است که تا پایان سال مالی یعنی تیرماه باید این اعتبار جذب شود.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی کوهبنان افزود: این مجموعه شامل دو پروژه  ساختمان اداره ارشاد و ساختمان اداره کتابخانه‌هاست که بر حسب توافق دو اداره کل باید همزمان دو پروژه با هم ساخته شود که در حال حاضر علمیات شفته‌کاری این پروژ‌ه‌ها انجام‌شده و میلگرد مورد نیاز دو پروژه هم مدت‌ها پیش خریداری شده که در سال جاری امیدواریم پروژه‌ها با سرعت بیشتری اجرا شود.

فرماندار کوهبنان تاکید کرد: از دو اداره کل ذ‌‌‌ی‌نفع هم درخواست داریم که با کمک‌هایی که فرمانداری انجام داده در تکمیل پروژه‌های خود اهتمام لازم را داشته باشند.

 خلیل‌الله باقی‌زاده رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کوهبنان هم در در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کوهبنان اظهار کرد: اداره کتابخانه‌های عمومی کوهبنان با همکاری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان، ادارات آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های فرهنگی و قرآنی به مناسبت‌های مختلف طی سالیان گذشته برگزار کرده است.

وی ابراز داشت: برگزاری نشست‌های کتاب‌خوانی دانش‌آموزی، مسابقات کتاب‌خوانی، جلسات نقد و بررسی کتب، ایجاد ایستگاه‌های کتاب، معرفی کتاب در فضای مجازی، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، برگزاری مسابقات نقاشی و کتاب‌خوانی به مناسبت‌های مختلف، برپایی نمایشگاه‌های آثار تجسمی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... از جمله فعالیت‌های این نهاد هستند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کوهبنان به مشکلات پیش رو از جمله نداشتن ساختمان مجزا و  در خور شهرستان اشاره کرد و افزود: حدود سه سال است که به‌دلیل برخی محدودیت و کمبودها شرمنده مراجعه‌کنندگان به کتابخانه عمومی شهید اول کوهبنان هستیم.

ایجاد اتاق مطالعه در کانکس

وی با قدردانی از آموزش و پرورش شهرستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو مجموعه کانکسی به‌عنوان اتاق مطالعه مجزا آقایان وخانم‌ها به همت کتابداران کتابخانه عمومی شهید اول و همکاری خیران به‌منظور ارائه خدمات‌رسانی به اعضای کتابخانه در محوطه استیجاری کتابخانه کانون نرجس این شهر راه‌اندازی شده است و تا زمان بازسازی کتابخانه عمومی در شهرستان این روند نیز ادامه دارد.

  باقی‌زاده تصریح کرد: هم‌اکنون فضای مناسبی در منطقه زلزله‌زده کوهبنان در اختیار کتابخانه‌های عمومی این شهرستان نیست اما با کمک خیران و انجمن کتابخانه‌ها به‌منظور جلوگیری از توقف فعالیت‌های فرهنگی، ساختمان‌  به‌صورت موقت برای راه‌اندازی کتابخانه‌ در این  منطقه اجاره شده است که برای پرداخت اجاره‌بهای ساختمان مشکل پرداخت وجود دارد.

وی یادآور شد: کتابداران کتابخانه شهید اول شهرستان کوهبنان همواره رتبه‌های برترکشوری  را در خدمات کیفی کتابخانه‌های عمومی کشور داشتند و در سال گذشته کرونایی نیز اقدامات خوبی در فضای مجازی انجام دادند.

باقی‌زاده تصریح کرد: تاسیس این کتابخانه در سال ۱۳۴۸بوده و ساختمان آن که در سال ۱۳۷۶ در دو طبقه شامل مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع احداث شد، در اثر زلزله بلااستفاده و لازم‌التخریب تشخیص داده شد.

وی توضیح داد: اجرای پروژه که ابتدا قرار بر اجرای فازاول کتابخانه عمومی و فاز دوم اداره ارشاد بوده به دلیل حجم آن با اعتبارات استانی قابل تحقق نبوده و باید از طریق نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی پیگیر اعتبار از مرکز برای این پروژه باشیم.

رئیس اداره امور کتابخانه‌های عمومی کوهبنان با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی استان مجری این پروژه  است، عنوان کرد: باتوجه به اینکه اداره کل راه و شهرسازی درگیر پروژه‌های بزرگ و کوچک بسیاری است، این پروژه خود را برای این دستگاه نشان نمی‌دهد و بهترین راهکار پیگیری از طریق تهران برای اخذ اعتبار است تا به سرانجام برسد.

گزارش از؛ اصغر نامجو کوهبنانی

انتهای گزارش ۸۰۰۱۲/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: کتابخانه عمومی کوهبنان کانکس سالن مطالعه کتابخانه های عمومی کوهبنان فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابخانه ها شهر کوهبنان پس از زلزله راه اندازی اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۰۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتاب‌خوانی ترغیب کنند

استاندار کردستان گفت: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای گروه‌های مختلف مردم و استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها، مردم را به کتاب‌خوانی ترغیب کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، با تاکید بر حمایت از این نهاد اظهار کرد: ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و ارتقای سرانه مطالعه امری ضروری برای جامعه است.

وی برگزاری جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی استان را در راستای رفع مسائل و مشکلات این نهاد مهم ارزیابی کرد و افزود: ارتباط مؤثر رؤسای کتابخانه‌های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتاب‌خوانی کمک کند.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی برای گروه‌های مختلف مردم و استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها توجه داشته باشند.

فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در کردستان

معصومه حسنی‌خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان تاکید کرد: از این تعداد ۵۴ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

وی افزود: هم‌اکنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند که بخش زیادی از اعضا را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، حمایت مسئولان از کتابخانه‌های عمومی را در ایجاد دلگرمی متولیان این حوزه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این حمایت‌ها در نهایت به نفع استان و کشور است و سبب توسعه فرهنگی می‌شود.

حسنی‌خونسار با اشاره به بعضی مشکلات عمرانی در کتابخانه‌های عمومی استان تصریح کرد: کتابخانه باید محیطی امن و آرام برای اعضا و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی باشد که این امر زمینه را برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: حمایت‌های استاندار کردستان از مقوله کتاب و کتاب‌خوانی مایه دلگرمی فعالان این حوزه است و بدون شک در ارتقای شاخص‌های فرهنگی اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 746838

دیگر خبرها

  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • وقتی پزشک عمومی نسخه لاغری می‌پیچد!
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتاب‌خوانی ترغیب کنند
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز
  • کشف سیگار قاچاق در کوهبنان