Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@20:23:46 GMT

۵۸۰ هزار تن گندم در اردبیل تولید می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۶۱۹۰۳

۵۸۰ هزار تن گندم در اردبیل تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بر اساس پیش‌بینی کارشناسان و در صورت مساعد بودن شرایط بارش و وضعیت آب و هوایی، امسال ۵۸۰ هزار تن گندم امسال در استان اردبیل تولید می‌شود.

او با اشاره به کشت گندم در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل افزود: ۲۳۵ هزار هکتار از این اراضی به کشت گندم دیم و ۵۵ هزار هکتار نیز به کشت گندم آبی اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: محصول گندم در استان اردبیل از پاییز سال گذشته در مزارع مناطق سردسیری و گرمسیری استان اردبیل کشت شده و سطح زیر کشت نیز با کاهش جزئی نزدیک میزان کشت شده در سال‌های گذشته است.
به رغم پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در سال زراعی گذشته در استان اردبیل، به علت شرایط بارندگی و بروز تنش خشکسالی در ماه منتهی به زمان برداشت محصول، حدود ۵۰۰ هزار تن گندم در این استان تولید شد.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد، ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید نزدیک ۶۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گندم محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی برداشت گندم استان اردبیل هزار تن گندم هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۱۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال متوالی

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سطح زیر کشت گندم امسال ۳۰۳ هزار هکتار گندم دیم و ۱۰۵ هزار هکتار گندم آبی است که از این میزان ۱۸۹ هزار هکتار در طرح جهش تولید گندم در دیم‌زار مشارکت دارد.

وی اضافه کرد: بیشترین سطح مربوط به شهرستان بوکان است با ۵۲ هزار هکتار گندم‌زار که در این طرح مشارکت دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به بیمه گندم‌زار‌ها، اضافه کرد: این موضوع اختیاری است و امسال ۱۳۰ هزار هکتار از گندم‌زار‌های طرح در استان تا این تاریخ زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

دیانتی با اشاره به اینکه خسارت سرمازدگی در اراضی دیم گزارش نشده، افزود: سطح سبز دیم‌زار‌ها امسال (سال زراعی جاری) با توجه به بارندگی‌های دی و بهمن ماه مطلوب است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: نهاده‌های لازم برای کشت‌های پاییزه را به موقع و مطابق توصیه کارشناسان استفاده کنند و به پیش‌بینی‌های هواشناسی نیز توجه لازم را داشته باشند.

ارقام گندم کشت شده در گندم‌زار‌های آذربایجان‌غربی شامل ارقام پیشگام، میهن، حیدری، حیران و زرینه و ارقام دیم شامل واران، صدرا، باران، هما، هشترود و آذر است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ۱۴ هزار هکتار باغ مازندران شناسنامه‌دار شد
  • ۱۴ هزار هکتار از باغات مازندران شناسنامه دار شد
  • برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد
  • کشت گندم در ۵۹ هزار هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال متوالی
  • سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان اردبیل خسارت زد
  • سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو خسارت زد
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی
  • طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال در حال اجراست
  • طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال در حال اجرا است