Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-18@15:07:55 GMT

بورس کالا و کمک به پیشبرد شعار سال

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۶۲۰۰۹

بورس کالا و کمک به پیشبرد شعار سال

توجه به نقش بورس کالا در تحقق جهش تولید موضوعی است که ظرف سال‌های گذشته آن‌گونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت؛ اما به نظر می‌رسد این بازار رسمی در تحقق شعار امسال که علاوه بر جهش تولید؛ بر رفع موانع و پشتیبانی نیز تاکید دارد، می‌تواند موثرتر نیز واقع شود. به گزارش پول نیوز، شفافیت آمار و اطلاعات معاملات انواع کالا‌ها باعث تبیین هرچه بیشتر موانع پیش روی تولیدکنندگان شده و از این منظر امکان برنامه‌ریزی برای رفع موانع را به وجود می‌آورد و از طرف دیگر گسترش ابزار‌های متنوع این بازار می‌تواند نقشی مهم در پشتیبانی از جهش تولید داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جهش تولید مانند سال گذشته به‌عنوان شعار سال ۱۴۰۰ نیز انتخاب شد و انتظار می‌رود این شعار، تعیین‌کننده سیاست‌های کلان اقتصادی کشور برای سال جاری باشد. تحقق هدف جهش تولید نیازمند ایجاد پیش‌نیاز‌هایی بوده و می‌تواند مزایای بسیاری را برای کشور به همراه داشته باشد، از جمله آنکه به رشد تولید ناخالص داخلی منجر شود و با افزایش اشتغال‌زایی به کمک رفع چالش‌های موجود در این خصوص بیاید. افزایش نسبت ظرفیت‌های فعال صنایع مختلف کشور و رشد جذب سرمایه‌ های جدید مزیت دیگر تحقق جهش تولید به شمار می‌رود. تحقق جهش تولید در کشور گسترش بازار معاملاتی این کالا‌ها را به دنبال دارد؛ در عین حال وجود بازاری شفاف برای معامله انواع کالا‌ها که آمار دقیقی از میزان عرضه و تقاضا را ارائه دهد باعث می‌شود تا تصمیم‌گیری نسبت به میزان جهش تولید در محصولات مختلف براساس تصمیمی درست انجام شود؛ بنابراین باید اذعان کرد که عملیاتی کردن جهش تولید براساس شفافیت معاملات نتیجه مطلوب‌تری را به همراه خواهد داشت؛ در این میان، بورس کالا بستری رسمی و شفاف برای معاملات به شمار می‌رود. البته تحقق جایگاه واقعی بورس کالا در برنامه‌ریزی برای هدف‌گذاری نسبت به جهش تولید نیازمند گسترش این بازار نیز هست. علاوه بر آنکه گسترش این بازار به شفافیت بیشتر بازار می‌انجامد؛ گسترش ابزار‌های مالی در آن می‌تواند مسیر تامین سرمایه در بازار را نیز تسهیل کند و به این ترتیب این بازار در کنار تولیدکنندگان در جهت رشد تولید قرار گیرد.
پشتیبانی از تولید در گرو شفافیت

ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال ١٤٠٠ «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» اشاره کرد و گفت: شعار امسال تکمیل‌کننده شعار سال گذشته (جهش تولید) است که در صورت پشتیبانی برای تولید و رفع موانع موجود، می‌توان شاهد بهبود بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور بود.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: باید بر این اصل تاکید شود که بدون رقابت و شفافیت نمی‌توان از تولید پشتیبانی کرد و موانع آن را برداشت؛ این اصل بر لزوم توسعه و تقویت بورس کالا و ابزار‌های مالی تاکید می‌کند به گونه‌ای که بورس کالا می‌تواند در صورت حمایت‌های لازم و با شفاف‌سازی مبادلات و کشف قیمت کالاها، سهولت تامین مواد اولیه و تامین مالی بخش تولید به بازیگر نقش اول تحقق شعار سال مبدل شود.

وی اظهار کرد: همیشه برای تحقق شعار سال باید در ابتدا پیگیر چالش‌های موجود در کشور و رفع مشکلات ایجاد شده در زمینه تولید باشیم.

بهادرانی خاطرنشان کرد: رشد تولید و در پی آن رشد عرضه کالا‌ها بر کاهش تورم و سهولت دسترسی مردم به کالا‌ها و آرامش بازار‌ها کمک می‌کند که در زمینه بازار سرمایه و سیستم بانکی کشور در تامین مالی و شفافیت حوزه تولید نقش ویژه‌ای دارند.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: وظیفه بورس جمع کردن سرمایه مردم و هدایت آن‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در تولید است و باید تلاش شود تا بازار سرمایه بتواند در این حوزه به خوبی عمل کند.

او تاکید کرد: اکنون وضعیت کشور به گونه‌ای است که به دلیل وضعیت تحریم، کرونا و کسری بودجه نمی‌توان روی سرمایه‌گذاری دولت حساب ویژه‌ای باز کرد بلکه باید بیشتر به سرمایه‌های در اختیار مردم و هدایت پس‌انداز آن‌ها برای توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش تولید و کسب بازده مناسب تمرکز کرد؛ این رویه باعث افزایش تولید در کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: بورس در کنار بانک‌ها که به دنبال جذب سرمایه مردم و اختصاص آن‌ها به سرمایه‌گذاری هستند دو مسیر مکمل یکدیگر خواهند بود که زمینه جهش تولید را فراهم می‌کنند.
نقش مهم بورس کالا در تحقق شعار سال

بهادرانی در ادامه به اهمیت نقش بورس کالا در زمینه تحقق شعار سال جاری اشاره کرد و گفت: بورس کالا باعث نظم بازار کالا می‌شود، به طوری‌که با تمرکز مبادلات مواد اولیه و کالا‌های واسطه‌ای در بورس، شاهد شفافیت و عدالت در حوزه بازار و تولید هستیم از این رو بورس کالا از ابزار‌های کلیدی پشتیبانی از تولید به شمار می‌رود.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: انبار‌های زیادی در کشور وجود دارد که دارای کالای زیادی هستند، این انبار‌ها می‌توانند از طریق دریافت گواهی سپرده کالایی در بورس کالا از تولید پشتیبانی کرده و برای این بخش تامین مالی کند؛ ابزار گواهی سپرده بورس کالا دارای ظرفیت بزرگی برای صنعت کشور بوده که در دنیا نیز تجربه شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشور‌ها از موجودی مواد اولیه و کالا‌های تولیدی با بهره گیری از معاملات قبض انبار، قادر به دریافت اعتبار برای بخش تولید هستند و ما نیز باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: باید بر این اصل تاکید شود که بدون رقابت و شفافیت نمی‌توان از تولید پشتیبانی کرد و موانع آن را برداشت؛ این اصل بر لزوم توسعه و تقویت بورس کالا و ابزار‌های مالی تاکید می‌کند به گونه‌ای که بورس کالا می‌تواند در صورت حمایت‌های لازم و با شفاف‌سازی مبادلات و کشف قیمت کالاها، سهولت تامین مواد اولیه و تامین مالی بخش تولید به بازیگر نقش اول تحقق شعار سال مبدل شود.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس کالا بورس اوراق بهادار شاخص بورس عرضه سهام تحقق شعار سال سرمایه گذاری مواد اولیه بورس کالا تامین مالی جهش تولید بخش تولید کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۲۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت

رئیس سازمان بورس گفت: اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.

به گزارش مشرق، در برنامه صف اول عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شد و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس به سوالاتی پاسخ داد.

عشقی گفت: سال ۱۴۰۲، به واسطه اتفاقاتی که افتاد سال سختی برای بازار سرمایه بود. در طول دو سال و نیم گذشته سعی شده که بسترسازی لازم برای جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران انجام شود و تلاش شد افرادی که در صف مجوز مربوط به ارائه خدمات مالی بودند بررسی و پاسخگویی شوند که اکنون این صفوف پایان پیدا کرده و به درخواست‌ها به روز پاسخ داده می‌شود.

او افزود: سال گذشته علیرغم تلاطم در بازار سرمایه دو نمونه داشتیم که شرکت‌ها به صورت خرد برای تامین مالی حضور پیدا کردند. بورس به دلیل ماهیتی که دارد یکی از مصادیقی است که می‌تواند شعار سال و مشارکت مردم را تحقق بخشد. مشارکت مردم در بورس سابقه دارد و ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده اند و ۵۰ میلیون نفر نیز از طریق سهام عدالت در بورس ذی نفع هستند. برای ایجاد این مشارکت نیازمند اعتمادسازی هستیم. اگر میخواهیم مشارکت مردم را در بازار سرمایه جلب کنیم باید مفروضاتی داشته باشیم و تا پایان دوره سرمایه گذاری به آنها پایبند باشیم. اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.

عشقی ادامه داد: موردی که رئیس جمهور و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره نمونده اند، بحث تصدی گری دولت و دخالت دستگاه‌های دولتی در شرکت هاست که مخاطرات جدی برای امنیت سرمایه گذاری ایجاد می‌کند. تغییرات متعدد مدیران در بنگاه‌های اقتصادی هم ضربه جدی به بنگاه‌ها می‌زند و سرمایه گذاری در این شرکت‌ها با مخاطره روبرو می‌شود. در حال حاضر طیف وسیعی از ابزارها و صندوق‌ها در اختیار سرمایه گذاران قرار داده ایم تا نسبت به ریسکی که تمایل دارند سرمایه گذاری انجام دهند.

او در خصوص بازگشت سرمایه افرادی که تاکنون در بورس متضرر شده اند گفت: از سال ۹۹ تاکنون تورم تجمیعی ما حدود ۳۰۰ درصد بوده، اما قیمت سهم‌ها تقریبا ۲۵ درصد زیر شرایط اوج در سال ۹۹ است. سهامداران سبد خود را با اوج سال ۹۹ مقایسه می‌کنند که باید بگوییم همچنان جبران نشده است. یکی از دلایل این موضوع این مسئله است که سودآوری شرکت‌ها به واسطه افزایش قیمت‌های سمت بهای تمام شده، کاهش پیدا کرده است.

عشقی با اشاره به وضعیت بورس با توجه به رخدادهای اخیر گفت: رخدادهای سیاسی در کل دنیا روی بازارهای سرمایه اثر می‌گذارد و در بازار ما هم این اتفاق طبیعی بود و در بازار هیجان ایجاد شد. به همین دلیل سازمان بورس برای آنکه از حق سهامدار دفاع کند و معاملات تحت تاثیر هیجانات نباشد، دامنه نوسان برای چند روز محدود شد. این نوع تصمیم‌ها چه در کشور ما چه در کشورهای دیگر مسبوق به سابقه است. روز گذشته و امروز معاملات متعادل بود و التهابات کنترل شد. از هفته آینده به روند عادی معاملات و دامنه نوسان عادی بازمی گردیم.

عشقی در خصوص واریز سود سهام عدالت گفت: مجموعه اتفاقاتی که برای شرکت‌ها افتاده، باعث شد شرکت‌ها مرتکب تخلف شوند و در پایان سال نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودهارا جمع آوری کنیم و باقی مانده سود سهام عدالت را پرداخت کینم. زمان دقیق این پرداخت توسط شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان بورس در خصوص اقدامات آموزش بازار سرمایه گفت: برنامه مدونی در حال اجرا شدن است که سواد مالی و اقتصادی به صورت پایه‌ای به دانش آموزان آموزش داده می‌شود که البته در کوتاه مدت نتایج آن حس نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • ۱۰راهکار مقابله با قاچاق کالا و ارز
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • چطور در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟
  • توصیه مهم یک کارشناس به سهامداران بورس
  • تحقق شعار سال و کاهش 40 درصدی مالیات بخش تولید با لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • سهامداران برای خرید کدام نمادها صف کشیدند؟