Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر اسبق کشورمان در نروژ انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

چین در همه زمینه‌ها می‌تواند به ایران کمک کند 

- چین با رشد سریع نزدیک به ۹درصد رو به توسعه قرار دارد و از تکنولوژی‌های بسیار جدیدی برخوردار است و ازاین‌‎رو می‌تواند در همه زمینه‌ها ازجمله نفت، گاز و مسائل کلان تا موضوعات خرد به ایران کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

- به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی شرق را انتخاب کرده، چراکه ما نمی‌توانیم از توسعه عقب بمانیم و زیرساخت‌های ما درحال از بین رفتن و کارخانه‌های ما درحال ضعیف شدن است و سرعت آنها نیز پایین آمده، لذا باید در عرصه حمل‎‌ونقل، هواپیمایی، فرودگاه و مسائل ریلی به‌‎سوی نوسازی برویم.

- چین در زمینه قطارهای سریع‌‎السیر و خطوط ریلی حرف اول را می‌زند و همچنین از نظر شهرسازی، برق و گاز نیز پیشرو است.

توافق ایران و چین باید در آینده به ۲۰ یا ۳۰ قرارداد منجر شود

- توافق ایران و چین ضمانت اجرایی ندارد اما مقدمه‌ای برای کاری بزرگ است و سیاست آمریکا را زیر سوال می‌برد.

- آمریکا از یک‎سو می‌خواهد چین را تحت‎‌فشار قرار داده و رشد آن را کوتاه کند، طوری‎‌که اجازه ندهد از آمریکا عبور کند و از سوی دیگر به ایران فشار می‌آورد و می‌خواهد با ایران در منطقه به توافق برسد و سپس سراغ چین برود.

- چینی‌ها در این زمینه بدل زده‌اند و در منطقه ما یک توافق سنگین با ایران به عمل آوردند که البته باید در آینده به ۲۰ یا ۳۰ قرارداد منجر شود.

توافق چین سبب دور زدن تحریم‌ها می‌شود

- مجموع این مسائل سبب نگرانی آمریکایی‌ها شده و درعین‎‌حال فضایی برای ایران به وجود آمده که تا حدی بتواند تحریم‌ها را دور زده و امتیاز کمتری به آمریکا بدهد.

- آن استراتژی آمریکا که قرار بود از زمان اوباما با ایران به توافق برسد اما ترامپ آن را قطع کرد، ظاهرا به بن‎‌بست خورده است.

چین سیاست‌های آمریکا را در مقابل ایران تضعیف کرده است

- چین به منطقه ما آمده و می‌خواهد چالشی برای آمریکا ایجاد نماید اما آمریکا نمی‌خواهد با حجم وسیع در این منطقه بماند، چراکه آنها نیز توان خاصی دارند و نمی‌توانند در دو منطقه بزرگ و حساس دنیا نیروی خود را پخش کنند.

- چین سیاست‌های آمریکا را در مقابل ایران تضعیف کرده است، بنابراین در این مقطع چینی‌ها که همیشه در مقابل آمریکا و به‎‌ویژه در رابطه با ایران محافظه‌‎کار بودند درحال‎‌حاضر یک سیاست تهاجمی را پیش گرفته‌‎اند و آمریکایی‌ها نیز نمی‌توانستند نگرانی خود را از این مساله پنهان کنند.

اروپا از توافق ایران و چین نگران است

- اروپا به دو دلیل از توافق ایران و چین نگران است. بازار ایران به‌‎نوعی بازار اروپایی بود و به همین دلیل اروپا نیز منتظر بود پس از تحریم‌ها مجدد به آن بازگردد.

- از طرف دیگر ایران با توجه به اینکه در یک موقعیت ژئوپلیتیک مهم قرار دارد، آنها به‌‎دنبال تعامل با ایران هستند اما وقتی ایران در قالب کار گسترده با چین قرار می‌گیرد، طبیعتا توجهش به اروپا کمتر می‌شود.

سربازان چینی کارکرد کارگر و مهندس دارند

- اینکه مطرح می‌شود ۵ هزار سرباز چینی با هدف نظامی به ایران می‌آیند، درست نیست.

- چین ۴ میلیون سرباز دارد و در حالت جنگی از این سربازها برای کار نظامی استفاده می‌کند اما در حالت غیرجنگی از ظرفیت آنها برای نوسازی عمرانی و توسعه بهره می‌برد.

- اگر چین ۵ هزار سرباز هم به ایران بیاورد، آنها مانند یک مهندس یا کارگر عمل می‌کنند و علت اینکه چین از آمریکا و غرب جلو افتاده، وجود همین سربازهای منظم و مطیع است که با دریافت حقوق ناچیز برای آنها سودآوری دارد و یک سرباز در قالب کارگر یا مهندس می‌تواند به اندازه چند کارگر معمولی کار کند.

آمریکا و رژیم‌صهیونیستی نگران پیشرفت ایران پس از توافق با چین هستند

- آمریکا، رژیم‌صهیونیستی و کشورهای عربی تصور می‌کنند با این اقدام، ایران تحریم‌ها را دور می‌زند و مشکلات آن رفع می‌شود. 

- رژیم‌صهیونیستی و عرب‌ها فکر می‌کنند با این توافق توان مالی ایران افزایش یافته و به گروه‌های نیابتی خود بیشتر کمک می‌کند.

- آنها احساس می‌کنند توان نظامی و هسته‌ای ایران بالاتر می‌رود؛ چراکه آنها معتقدند بخش‌‎های اصلی توافق ایران و چین محرمانه مانده و پخش نشده و با همین مسائل نیز افکار عمومی داخلی ایران را تحریک می‌کنند.

- آنها از پیشرفت ایران در حوزه ابزارهای نظامی از تانک، ماشین‌های جنگی، دریایی و کشتی‌های جنگی و هواپیمایی نیز نگران هستند، طوری‎که برنامه‌ها و اهداف آنها در رابطه با مهار ایران در منطقه از بین برود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا ایران تحریم ها دور زدن تحریم توافق 25 ساله همکاری راهبردی ایران و چین توافق ایران و چین تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۲۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند

مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که کشورش طی روز‌های آتی تحریم‌های جدید علیه ایران وضع خواهد کرد.

 

به گزارش ایسنا، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن طی روز‌های آتی تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد.

طبق گزارش رویترز، وی گفت: این تحریم‌ها برنامه موشکی، پهپادی ونهاد‌های حامی سپاه و وزارت دفاع ایران را شامل می‌شود. سالیوان خاطرنشان کرد: توقع داریم شرکا و هم‌پیمانانمان نیز از طرف خود تحریم‌هایی علیه ایران وضع کنند.

این مقام آمریکایی همچنین گفت:به تقویت پدافند هوایی و موشکی خود در خاورمیانه به منظور مقابله با قدرت موشکی و پهپادی ایران ادامه می‌دهیم.

دیگر خبرها

  • تحریم های هماهنگ آمریکا و انگلیس علیه ایران اعلام شد
  • تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • دیپلمات سابق ایران: اینکه 10 کشور برای دفع حمله ایران مجبور به همکاری بودند مهم است
  • حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است
  • همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد
  • مقام حماس: آمریکا مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • ایران با وجود تحریم‌ها چگونه توانسته تا این حد پیشرفت نظامی کند؟
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند