Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@11:14:48 GMT

تغییرات آب‌وهوایی و کاهش ۲۱ درصدی بهره‌وری کشاورزی

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۶۲۳۲۳

تغییرات آب‌وهوایی و کاهش ۲۱ درصدی بهره‌وری کشاورزی

ایسنا/خراسان رضوی در یک بررسی جدید به سرپرستی دانشگاه کرنل در آمریکا، کارشناسان دریافته‌اند که در نتیجه تغییرات آب‌وهوایی، مزارع در ۶ دهه گذشته به‌طور متوسط ۲۱ درصد بازده کمتری داشته‌اند. به گفته محققان، این معادل از دست‌دادن کامل هفت‌سال رشد بهره‌وری کشاورزی است.

به نقل از ارث، نتایج این بررسی نشان می‌دهد، کشاورزی جهانی به‌طور فزاینده‌ای در معرض تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی قرار گرفته است و مکان‌های گرم‌تر مانند آفریقا و آمریکای لاتین بیشترین آسیب را خواهند دید و در حال حاضر در این مناطق تا ۳۴ درصد  رشد بهره‌وری کشاورزی کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان برای کمیت‌بخشیدن به تاثیر تغییرات آب‌وهوایی ناشی از انسان بر آنچه اقتصاددانان «بهره‌وری کل عوامل یا اندازه‌گیری بهره‌وری کلی بخش کشاورزی» می‌نامند یک مدل اقتصادسنجی فراگیر را ایجاد کردند.

پروفسور رابرت چمبرز از دانشگاه مریلند اظهار کرد: نتایج بررسی نشان می‌دهد که عوامل مرتبط با آب‌وهوا پیش از این نیز تاثیر زیادی بر بهره‌وری کشاورزی داشته‌ است. در این مقاله از مدلی استفاده کردیم تا تخمین بزنیم که در صورت عدم تغییر اقلیم، الگوهای بهره‌وری کل عوامل چگونه خواهند شد.

پروفسور آریل اورتیز بوبا، محقق اصلی این بررسی و استادیار دانشکده اقتصاد کاربردی و مدیریت در دانشگاه کرنل گفت: دریافتیم که تغییرات آب‌وهوایی حدود هفت سال از پیشرفت در بهره‌وری کشاورزی طی ۶۰ سال گذشته را از بین برده است و برابر با فشردن دکمه توقف برای رشد بهره‌وری در سال ۲۰۱۳ بوده که پس از آن هیچ پیشرفتی ایجاد نشده است و در حال حاضر تغییرات اقلیمی انسانی سرعت را کاهش می‌دهد.

به گفته پروفسور اورتیز بوبا، این گروه بیش از ۲۰۰ تغییر سیستماتیک از مدل اقتصادسنجی را در نظر گرفت و نتایج تا حد زیادی ثابت بود. هنگامی که به مناطق مختلف جهان تمرکز می‌شود، درمی‌یابیم که تاثیرات تاریخی تغییرات آب‌وهوایی در مناطقی که گرم‌تر شده‌اند، از جمله مناطقی از آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا بیشتر بوده است.

اکثر مردم تغییر آب‌وهوایی را به‌عنوان مشکل دور می‌دانند، اما این همان چیزی است که از قبل تاثیر گذاشته است. ما باید اکنون تغییرات اقلیمی را حل کنیم تا بتوانیم از آسیب‌های بعدی به نسل‌های آینده جلوگیری کنیم.

این بررسی در مجله Nature Climate Change منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست کشاورزی تغییرات اقلیمی تغییرات آب وهوایی بهره وری کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۲۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح آبرسانی شهر میبد

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، جلال علمدار در بازدید از طرح بزرگ آبرسانی شهر میبد در جلسه‌ای با حضور پیمانکار موانع و مشکلات طرح را بررسی و بر تسریع در روند اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده مقرر شده قبل از شروع فصل گرم سال و پیک مصرف آب این طرح را به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این طرح بیش از ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به توان تولید آب شهر میبد اضافه می‌شود، افزود: این موضوع سبب بهبود کمی و کیفی آب شرب و عدالت در توزیع آب در شهر میبد و همچنین شهر بفروئیه و روستا‌های بخش مرکزی میبد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان یزد ادامه داد: با بهره برداری از طرح آبرسانی شهر میبد بیش از هشتاد هزار نفر از آب شرب پایدار و باکیفیت بهره مند می‌شوند.

علمدار تصریح کرد: این طرح شامل بیش از ۱۷ کیلومتر خط انتقال آب، تجهیز ۸ حلقه چاه، ساخت یک باب مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی و اجرای خطوط برقرسانی است.

دیگر خبرها

  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح آبرسانی شهر میبد
  • شکایت معلمان آلمانی از تشدید خشونت‌ها در بین دانش آموزان
  • نتایج بررسی آتش‌سوزی خیابان شهید انصاری قزوین چه بود؟
  • نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
  • نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟ | آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان از امروز | انجام ارزیابی تکمیلی در آخر اردیبهشت‌
  • تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی توسط محققان کشور
  • مدل‌های آب‌وهوایی تغییر مکان ماهواره‌ها را هم پیش‌بینی می‌کنند
  • تاثیر شگفت انگیز شکلات تلخ برای بیماری‌های روده‌ای