Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:21:01 GMT

خیز چهارم کرونا در خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۶۹۴۱۸

خیز چهارم کرونا در خراسان جنوبی

به گزارش ایرنا خراسان جنوبی از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در اسفند ۹۸ سه خیز بیماری را پشت سر گذاشت و موج سوم در پاییز سال گذشته به گونه‌ای بود که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آذر ۹۹ در سفر به بیرجند از آن به عنوان "پیک نفس‌گیر کرونا" یاد کرد.

سعید نمکی گفت: استان خراسان جنوبی علیرغم پراکندگی جمعیت و جمعیت کم در محدوده بزرگ، دچار یک پیک بسیار نفس‌گیر کرونا شد که خوشبختانه این پیک خطرناک مدیریت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موج اول شیوع کرونا در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، موج دوم در خرداد و تیر ماه و موج سوم که از همه سنگین‌تر بود، مهر و آبان پارسال در خراسان جنوبی شکل گرفت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) در برخی روزها سه رقمی و فوتی‌های کرونا در عین ناباوری دورقمی شد.

با اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت و خراسان جنوبی که با ۱۱ شهرستان در آبان سال گذشته هفت شهرستان قرمز (پرخطر) داشت با اجرای دقیق و سختگیرانه محدودیت‌های کرونایی به سمت تغییر رنگ شهرها رفت و در پایان سال گذشته ۹ شهرستان این استان از جمله بیرجند در وضعیت زرد (متوسط خطر) و ۲ شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) بودند.

این روند کاهشی همراه با نگرانی دائمی بود که مبادا موجب عادی‌انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود، از این رو مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هر بار هشدار دادند که این وضعیت شکننده است بخصوص در بیرجند با مقدار مختصر افزایش بیماران بستری به وضعیت قبلی بر می‌گردد.

از پایان موج سوم تا اسفند ماه آمار مبتلایان روزانه در برخی روزها حتی تک رقمی و فوت ناشی از کرونا صفر شد اما با افزایش ترددها، سفرها و دورهمی‌ها در آستانه سال نو نگرانی از خیز مجدد بیماری بیشتر شد و بعد از تعطیلات اول نوروز افزایش موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی به وضوح خود را نشان داد.

شروع روند صعودی کرونا در خراسان جنوبی

آنطور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه (۱۴ فروردین) اعلام کرد، استان‌های البرز و ایلام وارد خیز جدید کرونا شروع شده‌اند و برخی استان‌ها در آستانه ورود به پیک جدید کرونا هستند مثل مازندران، گیلان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و لرستان. سایر استان‌ها نیز کم و بیش روند صعودی دارند به ویژه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، فارس، سمنان و خراسان جنوبی روند صعودی شروع شده است.

علیرضا رئیسی گفت: با این روند در یک هفته تا ۱۰ روز آینده اثرات سفرها را بر افزایش خیز بیماری در کشور مشاهده می‌کنیم. پیک و موج بسیار بلندی از بیماری خواهیم داشت. متاسفانه میزان بستری بیماران روزانه کرونا در بیمارستان‌ها از مرز هزار و ۳۰۰ نفر گذشته و نشانه این است که یک هفته و ۱۰ روز آینده مرگ‌های سه‌رقمی ادامه پیدا می‌کند و از یک هفته آینده دیگر مرگ روزانه زیر ۱۰۰ نفر نخواهیم داشت که این خبر خوبی نیست.

اما در خراسان جنوبی بتازگی رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ است، زنگ خطر را به صدا درآورد و از افزایش چهار برابری بیماران کرونایی بستری در این مرکز آموزشی درمانی خبر داد.

دکتر علیرضا محمودی‌راد گفت: زمستان سال گذشته تعداد بیماران و پیک سوم کرونا کاهش پیدا کرد و به لطف خدا توانستیم با همکاری مردم و همیاری کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مجموعه خودمان را بازیابی کنیم.

بیماران بستری در آی سی یو رو به افزایش است

وی افزود: توانستیم بخش‌ها را کوچک کنیم به نحوی که با کاهش تعداد بیماران، بعضی از بخش‌ها بسته شد و تعداد بیماران آی. سی. یو از ۲۵ نفر به ۲ بیمار و بخش‌های بستری از ۱۴۰ بیمار به ۲۰ بیمار کاهش پیدا کرد ولی متاسفانه بعد از فروردین امسال تعداد بیماران به ویژه بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در حال افزایش است.

رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند اظهار داشت: تعداد بیماران بخش کرونا از ۲۰ بیمار به ۸۰ بیمار افزایش پیدا کرده که رشد چهار برابری در بیماران کرونایی است و در این راستا مجبور شدیم تعداد کادر پرستاری، خدماتی و کادر کمکی خود را در روزهای اخیر افزایش دهیم تا بتوانیم خدمات را به بیماران بستری ارائه دهیم.

وی گفت: متاسفانه با توجه به شرایط موجود، احتمال افزایش بیماران سرپایی و بستری وجود دارد و احتمالا وارد پیک چهارم می‌شویم.

محمودی‌راد تصریح کرد: لذا از هم‌استانی‌ها تقاضا می‌کنیم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از حضور در تجمعات بخصوص فضاهای سربسته و بدون تهویه خودداری کنند. 

متخصص بیماری‌های داخلی افزود: مردم در این شرایط رفت و آمدهای خانوادگی را به حداقل برسانند و استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری را جدی بگیرند.

بنابر اعلام ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در هفته آخر اسفند ۹۹ متوسط تعداد مبتلایان روزانه کرونا در خراسان جنوبی ۲۰ نفر در روز بود که این آمار اکنون به ۱۶۱ نفر در روز افزایش یافته است.

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز گذشته از شناسایی ۶۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی خبر دادند که با انجام آزمایش مولکولی (PCR) شناسایی شدند و در همین مدت ۵۸۰ آزمـایش سـریع تشخیص کرونا (RT) در استان انجام شد که از این طریق هم ۱۰۰ مورد مثبت شناسایی شد.

افزایش ۸ برابری موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: موارد مثبت کرونا (تعداد مبتلایان روزانه) در استان خراسان جنوبی نسبت به هفته آخر اسفند سال گذشته هشت برابر افزایش یافته که نشان دهنده شروع خیز چهارم در این استان است.

محمد دهقانی اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد افزایش مجدد موارد بستری و تست‌های مثبت موارد ابتلا به کرونا هستیم که پیش‌بینی کننده شروع خیز چهارم در استان خراسان جنوبی است.

وی افزود: طی هفته اخیر تعداد بیماران بستری دارای عفونت‌های تنفسی نسبت به هفته آخر اسفند ماه در استان ۵۲ درصد افزایش داشته و به ۱۸۱ بیمار رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین میانگین تعداد موارد بستری کرونا در استان در مقایسه با هفته آخر اسفند از ۲۶ به ۷۵ نفر در روز افزایش یافته است که افزایش ۱۸۸ درصدی را نشان می‌دهد و واقعا جای نگرانی دارد که در صورت تداوم، بیمارستان‌های ما مملو از بیمار خواهد شد.

وی اظهار داشت: در تست‌هایی که انجام می‌دهیم شاهد افزایش هشت برابری موارد مثبت شناسایی شده نسبت به هفته آخر اسفند پارسال هستیم که همه اینها نشان دهنده شروع خیز چهارم در استان خراسان جنوبی است و اگر همیاری، همکاری و تعامل مردم نباشد قطعا با خیز بسیار سختی مواجه خواهیم شد.

دهقانی گفت: امیدوارم این بار نیز مانند گذشته با تلاش بی‌وقفه مدافعان سلامت و همکاری و مشارکت آحاد هم‌استانی‌ها بر این بیماری غلبه کنیم.

گردش ویروس جهش یافته

خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی بود که اولین بار چهارم اسفند پارسال اعلام شد، تست اولیه ۲ مورد محتمل ابتلا به کرونای انگلیسی در بیرجند مثبت و این تست‌ها برای تایید به انستیتو پاستور ارسال شد.

آمار مبتلایان به ویروس جهش یافته در استان خراسان جنوبی تا هفتم فروردین به ۳۷ مورد افزایش پیدا کرد که از این تعداد مبتلا به کرونای انگلیسی، ۲۵ مورد مربوط به شهرستان بیرجند، ۶ مورد شهرستان طبس، ۲ مورد شهرستان سربیشه، ۲ مورد شهرستان فردوس و ۲ مورد شهرستان قاینات است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این باره گفت: با توجه به گردش ویروس جهش یافته در سراسر کشور و شهرستان‌های استان قطعا آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی بیشتر از این تعداد است و این ویروس در همه شهرستان‌ها گردش کرده بنابراین نباید به آماری که اعلام می‌شود بسنده کنیم و خیالمان راحت باشد.

وی افزود: باید توجه و تاکید بیشتری کنیم که این ویروس در همه کشور و استان گردش را انجام داده است.

انتقال خانوادگی کرونا همچنان در صدر است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره عوامل گسترش ویروس کرونا گفت: با توجه به اینکه تجمعات خانوادگی با ۶۰ درصد بیشترین تاثیر را در گردش ویروس دارد تداوم وضعیت فعلی، خراسان جنوبی را وارد خیز چهارم کرونا می‌کند.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: روند بروز بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی مانند بسیاری از استان‌ها افزایشی شده و از آنجایی که گردش ویروس کرونا تابع رفتار مردم است کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خوش‌بینی، سهل‌انگاری و عادی‌انگاری باعث این روند شده است.

وی اظهار داشت: رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی افزایش ‌گردش ویروس و به تبع آن افزایش مبتلایان را در پی دارد و هر بار پس از افزایش موارد ابتلا و بستری بعد از چند هفته فوتی‌های کرونا نیز بیشتر می‌شود.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: درک می‌کنیم که مردم از وضعیت کنونی بسیار خسته شده‌اند اما نکته قابل توجه روند خستگی‌ناپذیر ویروس کرونا است که هر بار با رفتار جدیدی ظاهر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دورهمی‌های خانوادگی، تجمعات و ترددها باید کاهش یابد اظهار داشت: رعایت پروتکل‌ها باید همه‌جانبه باشد و امروز به غیر از شستن دست و استفاده از ماسک، تهویه مناسب نیز بسیار توصیه شده است.

مهدی‌زاده گفت: برخی افراد با ورود واکسن کرونا و تزریق آن به قشرهایی از جامعه نسبت به وضعیت آینده خوش‌بین شدند در حالی که برای رسیدن به وضعیت مطلوب حداقل نیازمند واکسینه شدن ۵۰ درصدی مردم هستیم.

وی افزود: امیدواریم با ورود واکسن‌های ایرانی تا پایان بهار امسال به وضعیت نسبتا مطلوبی برسیم اما تا آن زمان فاصله زیادی داریم که اگر رعایت نکنیم باید منتظر خیزهای بعدی کرونا باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: موارد سرپایی و بستری مبتلایان کرونا افزایش داشته و فاصله بستری تا سرپایی بسیار کاهش یافته است که اگر این روند ادامه پیدا کند با خیز سخت بیماری مواجه خواهیم شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و در حال حاضر ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و یک شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) است.

براساس رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان خراسان جنوبی که روز شنبه (۱۴ فروردین) اعلام شد، این استان در حال حاضر شهرستان آبی (کم خطر) ندارد و احتمال تغییر رنگ شهرستان‌ها همچنان وجود دارد.

ویروس کرونا عامل ایجاد بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون یک میلیون و ۹۲۰ هزار و ۳۹۴ نفر در کشور به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۲ هزار و ۹۹۹ نفر رسیده است.

برچسب‌ها بیرجند ویروس کرونا خود مراقبتی خراسان جنوبی دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی محدودیت های کرونا پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیرجند ویروس کرونا خود مراقبتی بیرجند ویروس کرونا خود مراقبتی خراسان جنوبی دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی محدودیت های کرونا اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی بیرجند استان خراسان جنوبی کرونا در خراسان جنوبی مبتلایان روزانه بیماری کووید ۱۹ هفته آخر اسفند تعداد بیماران آمار مبتلایان بیماران بستری مورد شهرستان ویروس کرونا موارد مثبت شهرستان ها گردش ویروس سال گذشته پروتکل ها خیز چهارم استان ها ۲ مورد تست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۹۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی گفت: با پیگیری تلفنی صورت گرفته از طریق رئیس سازمان سنجش کشور قرار شد برای داوطلبان بازمانده از سیل در زیرکوه تصمیم جدید اتخاذ شده و مساعدت لازم صورت گیرد.

جواد قناعت، امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در جمع خبرنگاران درخصوص پیگیری انجام شده برای بازماندگان از کنکور در شهرستان مرزی زیرکوه به دلیل وقوع سیل افزود: امروز برگزاری کنکور سراسری را در سطح کشور داشتیم و چندین مسیر اصلی و فرعی شهرستان زیرکوه به دلیل شدت بارندگی و سیلاب مسدود شد و برخی از داوطلبان کنکور به محل حوزه‌های آزمون نرسیدند.

وی افزود: این موضوع نگرانی‌هایی برای خود داوطلبان و والدین آنان ایجاد کرده، لذا طی تماس تلفنی با دکتر پورعباس، رئیس سازمان سنجش کشور، اوضاع امروز شهرستان زیرکوه تشریح شد تا برای داوطلبان چاره‌اندیشی صورت گیرد.

قناعت بیان کرد: در این تماس تلفنی، قرار شد برای دانش آموزانی که به دلیل وقوع سیل و مسدودی راه‌ها به حوزه‌های آزمون نرسیدند مساعدت لازم و تصمیم گیری جدیدی صورت بگیرد تا این بزرگواران از نگرانی دربیایند.

استاندار بیان کرد: با این وجود اگر دانش آموزی نتوانسته به کنکور برسد نگران نباشد، جبران خواهد شد و تصمیم خوب و جدیدی را سازمان سنجش کشور برای آن‌ها خواهد گرفت.

وی با اشاره به بارش‌های رگباری و سیل آسا در خراسان جنوبی، گفت: تمام دستگاه‌های متولی و تیم‌های امدادی در سطح استان در حالت آماده باش هستند تا کمترین آسیب ناشی از سیل به مردم برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد
  • تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه
  • برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود
  • زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر
  • امدادرسانی ۱۶ تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه
  • امدادرسانی هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به ۴ شهرستان گرفتار در سیلاب
  • افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی
  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی
  • افزایش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور
  • صادرات تعاونی های خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت