Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت علوم در نامه‌ای به سازمان سنجش اعلام کرده در دفترچه کنکور ۱۴۰۰ نام دانشگاه صنعتی بیرجند به «دانشگاه بیرجند- پردیس صنعتی بیرجند» تغییر یابد و این به معنی بی‌اعتنایی به اعتراضات چند ماهه دانشجویان است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طرح آمایش آموزش عالی و ضوابط اجرایی آن را در دی ماه ۹۵ به وزارت علوم ابلاغ کرده است و براساس بند سوم این ابلاغیه، وزارت علوم می‌تواند به منظور ساماندهی به واحد‌های آموزش عالی، این موسسات را تجمیع کند؛ به نحوی که پاسخگوی نیاز‌های منطقه‌ای باشد و منجر به کاهش هزینه‌های سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در دیگر بند‌های این ابلاغیه دانشگاه‌های پیام نور، علمی-کاربردی و فرهنگیان نیز باید متناسب با سیاست‌های مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گیرند و در صورت نیاز و با تأیید وزارت علوم و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییراتی در آن‌ها رخ دهد. از سوی دیگر وزارت علوم موظف است طرح مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با توجه به سطوح عملکردی بین المللی، منطقه‌ای و ملی تدوین کند و به اجرا درآورد.

 

اجرای شتابزده یک طرح چهار ساله! 

اجرای این طرح تا ۴ سال طول کشید. اخبار ادغام یا مأموریت محورشدن دانشگاه از نیمه‌های سال ۹۹ به گوش می‌رسید. بااینکه در برخی دانشگاه‌ها، دانشجویان نسبت به این طرح واکنش خاصی بروز ندادند؛ اما دانشجویان برخی استان‌ها مانند خراسان رضوی، شمالی و جنوبی نسبت به اجرای این طرح اعتراض کردند.

مشخص نیست که روسای دانشگاه‌های مادر در هر استان به چه دلیل نسبت به اجرای این طرح بی‌تفاوت بوده‌اند یا چرا در این مدت زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی لازم برای اجرای بند‌های مختلف این طرح را انجام نداده‌اند؛ اما اکنون آنچه در حال رخ دادن است، از بی اعتنایی مسئولان وزارت علوم به خواسته دانشجویان حکایت دارد. به‌عنوان نمونه می‌توان به وضعیت ادغام دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی در خراسان جنوبی اشاره کرد.

 

در طرح آمایش آموزش عالی در خراسان جنوبی، قرار است دانشگاه صنعتی بیرجند و دانشگاه بیرجند با یکدیگر الحاق شده و در اراضی تحت پوشش دانشگاه بیرجند، پردیس صنعتی تشکیل شود.

بیشتر بخوانید:

طرح الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند را لغو کنید ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند فعلا متوقف شده است مخالفت قاطعانه دانشجویان با الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند / وزارت علوم به مطالبات دانشجویان و مسئولان خراسان جنوبی اعتنا نکرد نماینده مردم نهبندان درخصوص الحاق دانشگاه‌های بیرجند به وزیر علوم تذکر شفاهی دادچ دانشجویان و استادان صنعتی بیرجند مقابل استانداری تجمع کردند سند آمایش آموزش عالی؛ خوب، ولی ناکافی/ لزوم ارائه راهکار‌های عملیاتی‌تر برای رفع مشکل آموزش کشور

دانشگاه صنعتی بیرجند از سال ۷۵ کار خود را آغاز کرده و البته با عنوان دانشگاه صنایع و معادن خراسان جنوبی و زیر نظر دانشگاه صنایع و معادن ایران. پذیرش دانشجو هم در رشته‌های حفاری اکتشافی، فراوری مواد معدنی، نقشه کشی صنعتی، اکتشاف معدن، استخراج معدن، نرم افزار کامپیوتر، نرم افزار سیستم و مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید صورت گرفت. این دانشگاه در سال ۸۶ و با دستور مستقیم احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت ایران از دانشگاه صنایع و معادن ایران مستقل شد و به این صورت، اولین دانشگاه صنعتی در شرق کشور شکل گرفت.

 

ادغام یک دانشگاه با ۷۰ عضو هیات علمی تمام وقت! 

دانشگاه صنعتی بیرجند اکنون بیش از ۷۰ عضو هیات علمی تمام وقت دارد که مشغول آموزش به حدود ۲۵۰۰ دانشجو هستند. منابع کتابخانه‌ای این دانشگاه بیش از ۱۰ هزار جلد است. به تازگی هم بیش از ۲۰ میلیارد ریال تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی در این دانشگاه خریداری شده و پذیرش دانشجو در همه رشته‌های آن انجام می‌شود.

 

می‌توان گفت در خراسان جنوبی علاوه بر جامعه دانشگاهی، مسئولان استانی و نمایندگان مجلس نیز با اجرای طرح آمایش آموزش عالی در این استان و براساس دستورالعمل وزارت علوم مخالفت کردند و درباره عواقب اجتماعی اجرای این طرح هشدار دادند. آیت‌الله عبادی نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی در نامه‌ای به وزیر علوم، اجرای این طرح را شتابزده خواند. او در این نامه اعلام کرد که دانشگاه صنعتی بیرجند قابلیت آن را دارد که تبدیل به قطب علمی و بستر برنامه‌های توسعه‌ای در شرق کشور باشد و «الحاق آن خسرانی بر فعالیت‌های تحقیقاتی نخبگان این دانشگاه است و با توسعه و پیشرفت متوازن عدالت آموزشی، تضاد شدید دارد.»

 

در کنار نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی که به اجرای این طرح در صحن علنی مجلس اعتراض کرده بودند، روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز در واکنش به نحوه اجرای طرح آمایش آموزش عالی، از تذکر به وزیر علوم درباره رعایت عدالت و کارآمدی در اجرای این طرح و پرهیز از ادغام‌های تنش زاد در برخی استان‌ها خبر داد.

استاندار خراسان جنوبی هم اجرای شتابزده طرح آمایش آموزش عالی را باعث ایجاد تنش‌های اجتماعی دانست و نسبت به تنش‌های احتمالی پس از اجرای طرح، ابراز نگرانی کرده بود. اعتراضات دانشجویان هم به اشکال مختلف ادامه داشت؛ از تجمع مقابل استانداری تا تشکیل کمپین‌های مختلف در فضای مجازی برای حفظ دانشگاه.

 

بی‌اعتنایی وزارت علوم به نگرانی دانشجویان بیرجندی

اما پاسخ وزارت علوم به این واکنش ها، هیچ بود. در واقع این وزارتخانه بی‌اعتنا به نگرانی‌های دانشجویان و مسئولان و بدون آنکه اجرای طرح را شفاف کند، به مسیر خود ادامه داد. به تازگی نامه‌ای از سوی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی به سازمان سنجش ارسال کرده که براساس آن نام دانشگاه بیرجند و دانشگاه صنعتی بیرجند در دفترچه آزمون سراسری سال آینده تغییر خواهد کرد.

مسئولان می‌گویند قرار نیست این دانشگاه تعطیل شود، اما شیوه روشنی هم برای تغییر در چارت آموزشی و تحصیلی این دانشگاه ارائه نمی‌دهند. در واقع به نظر می‌رسد مسئولان وزارت علوم به اجرای شتابزده این طرح اصرار دارند و در این مسیر نمی‌خواهند راه گفتگو را با دانشجویان و جامعه دانشگاهی در بیرجند بگشایند. نکته قابل توجه آنکه دانشگاه بیرجند چندین دانشکده اقماری دارد یا چندین موسسه آموزش عالی در این استان فعالیت می‌کنند که این مراکز از لحاظ علمی، توان رقابت با دانشگاه صنعتی را نخواهند داشت، اما چرا وزارت علوم نسبت به این مراکز و موسسات آموزش عالی سکوت کرده است؟

 

اجرای طرح‌هایی که براساس اسناد بالادستی برنامه ریزی می‌شوند، نیاز به پیوست اجتماعی دارد. اینکه واکنش مردم نسبت به اجرای یک طرح بالادستی چگونه است و قرار است مدیریت این طرح‌ها چگونه باشد، مساله‌ای است که وزارت علوم آن را نادیده گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی بیرجند آمایش آموزش عالی وزارت علوم ادغام دانشگاه ها دانشگاه صنعتی بیرجند طرح آمایش آموزش عالی خراسان جنوبی دانشگاه بیرجند اجرای این طرح وزارت علوم صنایع و معادن آموزش عالی دانشگاه بی دانشگاه ها اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۰۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش در اجرای طرح‌های پژوهشی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان / ۱۱ هزار طرح پژوهشی دانشگاه و صنعت در حال اجرا + فیلم

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: طبق ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان اگر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با بخش دولتی یا خصوصی قراردا تحقیق و توسعه منعقد کنند؛ می‌تواند به عنوان مشوق مالیاتی برای آن شرکت محاسبه شود.

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با ذکر تعداد طرح‌های پژوهشی در دست اجرای دانشگاه‌ها گفت: تا امروز دانشگا‌ها و پژوهشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۱ هزار و ۲۱۲ طرح جاری با صنعت دارند که این طرح‌ها جدای از طرح‌های درون دانشگاهی است و ارزش این قرارداد‌ها حدود ۶ هزار میلیارد تومان است.

صالحی با اشاره به قانون جهش تولید و نقش آن در اثر بخشی و اجرای طرح‌های پژوهشی تصریح کرد: طبق ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان اگر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با بخش دولتی یا خصوصی قراردا تحقیق و توسعه منعقد کنند؛ به عنوان مشوق مالیاتی برای آن شرکت‌ محاسبه می‌شود.

وی از تدوین آیین‌نامه ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان خبر داد و افزود: اگر شرکتی با دانشگاه قرارداد ببندد از بودجه خود هزینه نمی‌کند بلکه از مالیات آن کسر می‌شود که ظرفیت بسیار بزرگی است. این قانون قبلا مصوب شده، ولی آیین نامه اجرایی آن سال ۱۴۰۲ با همت معاونت علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و مشارکت وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزرات صمت تدوین و مصوب شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار کرد: استفاده از ظرفیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان به ویژه ماده ۱۳ و ماده ۱۱ این قانون می‌تواند جهشی را در اثر بخشی و اجرای طرح‌های پژوهشی در سطح کلان ملی و منطقه‌ای داشته باشد.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟!
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • لایحه پیشنهادی دولت برای وصول مطالبات دانشگاه‌ها از بنیاد شهید
  • تدابیر جمهوری اسلامی، مانع مهندسی‌های دشمن است
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - دوشنبه ۳ اردیبهشت
  • راهیابی ۱۵ دانشجومعلم به جشنواره ملی دانشجوی نمونه کشوری
  • رقابت ۱۴۹۰۰ داوطلب در آزمون سراسری نوبت اول در خراسان جنوبی
  • جهش در اجرای طرح‌های پژوهشی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان / ۱۱ هزار طرح پژوهشی دانشگاه و صنعت در حال اجرا + فیلم