Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-18@04:35:08 GMT

کمبود نیرو و تجهیزات برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی ساوه

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۰۸۷۹

کمبود نیرو و تجهیزات برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی ساوه

 خبرگزاری فارس ـ اراک:‌ عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی از مهم‌ترین سرمایه‌های مهم کشور محسوب می‌شوند،  که حفظ و حراست از آنها یک وظیفه عمومی و همگانی است.

 عرصه‌های منابع ملی به عنوان سرمایه الهی باید برای آیندگان حفظ شوند که در این راستا همه باید خود را مسئول بدانند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساوه با اشاره به این که باید فرهنگ حفظ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود، گفت: در اسفند سال گذشته 20  هزار اصله نهال از نوع مثمر و غیر مثمر در این شهرستان به صورت رایگان در میان مردم توزیع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کامیار گرانوند افزود: زیتون تلخ، بادام، سرو خمره‌ای، زبان گنجشک و ... از انواع نهال‌های توزیع شده با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و ضرورت درختکاری بود.
  وی با اشاره به اجرای قانون جامع کاداستر، با همکاری اداره منابع طبیعی و اداره ثبت اسناد این شهرستان تصریح کرد: هم اکنون سند مالکیت تک برگی برای 85 درصد از محدوده اراضی ملی این شهرستان صادر شده و مابقی آن نیز در دست اقدام است.
گراوند ادامه داد: به منظور طی فرایند اخذ سند کاداستر اراضی ملی، اطلاعات توصیفی و مکانی آن پلاک ثبتی جمع‌آوری شده و پس از بررسی و آنالیز، نقشه پیشنهادی پلاک ثبتی به کمیته فنی منابع طبیعی استان ارجاع داده می‌شود.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه با اشاره به احیای اراضی و تقویت پوشش گیاهی در راستای تحقق طرح بیابانزدائی گفت: در این خصوص در پلاک طرازناهید در سطح 340 هکتار به صورت کنترل روان آب و 400 هکتار با کاشت نهال و نگهداری و 100 هکتار واکاری (شروع مجدد) با هدف مقابله با بیابان زایی و کاهش اثرات زیانبار ریزگردها و تلطیف هوا در حال اجرا است.
وی اظهار کرد: برای احیای مراتع و عملیات قرق در بخشی از مراتع شهرستان ساوه با مشارکت مجریان طرح‌های مرتعداری به اجرا درآمده است. 
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه بیان کرد: این طرح  به منظور ایجاد شرایط لازم برای زادآوری و تکثیر گونه‌های گیاهان مرتعی و افزایش تولید علوفه مراتع با فعال سازی طرح‌های مرتعداری به انجام رسیده است.
گرانوند با بیان اینکه قرق مراتع یکی از روش‌های مدیریتی مرتعداری  است که به منظور اصلاح و توسعه مراتع اعمال می‌شود، تاکید کرد: افزایش تراکم پوشش گیاهی در پهنه‌های تحت قرق موجب افزایش سرعت نفوذ پذیری خاک جلوگیری از سیلاب، تثبیت و پایداری خاک به عنوان بستر استقرار گیاهان و در نتیجه کاهش هدر رفت خاک و تولید رسوب و در نهایت افزایش پوشش گیاهی می‌شود.
گراوند با بیان اینکه مراتع یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین منابع ملی کشور محسوب می‌شوند، افزود: لازمه حفظ این منابع ارزشمند، آگاهی‌بخشی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به بهره برداران و جوامع محلی بویژه روستاییان و دامداران است که به عنوان بهره‌برداران مستقیم این منابع ارزشمند باید به آن توجه داشت.
وی اضافه کرد: شرایط مساعد آب و هوایی موجب شده که گیاهان خوش خوراک و گیاهان مرتعی در فصل بهار از رویش مناسبی برخوردار باشند و سبب افزایش پوشش گیاهی و بالا بودن توان تولیدی مراتع و بروز توانمندی‌های مراتع در زمینه حفظ آب و خاک شوند.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه افزود: در سال جاری بیش از 300 هکتار ازاراضی ملی این شهرستان رفع تصرف شد که اغلب آنها در مناطق قلعک، یولاق، دینرآباد، نورعلی بیک و ... بود.
وی با اشاره به این که این امر با حکم صادره از مراجع قضایی صورت گرفته است، بیان کرد: این اراضی در بخش‌های مرکزی و نوبران ساوه بود که به منابع طبیعی این شهرستان بازگرداننده شد.

وی بیان کرد: یگان حفاظت ویژه منابع طبیعی با بکارگیری نیروهای نظامی و  کارشناس حقوقی به همراه دو دستگاه خودرو مجهز به شبکه رادیویی یا بی سیم در حال حفظ و حراست از اراضی ملی شهرستان هستند و به محض دریافت گزارش تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و زمین خوار به منطقه عزیمت کرده و با هماهنگی و حمایت دستگاه قضایی شهرستان ساوه و بخش نوبران از ادامه تصرف اراضی ملی جلوگیری می‌شود.

گراوند خاطر نشان ساخت: دستگاه قضایی به جد در موضوع تصرف اراضی ملی ورود میکند و در صورت مشاهده اینگونه موارد بدون تشکیل پرونده قضایی و فقط با اخذ دستور قضایی اقدامات قانونی انجام می‌شود که در همین راستا ورودی پروندهها به مراجع قضایی تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است.
وی در خصوص اجرای طرح 9 در 99 گفت: این طرح در 9 محور کاری، تدوین شده و استانها اقدامات خود را بر اساس این محورها پایه‌ریزی کردند.
وی خاطرنشان کرد: محورهای این طرح شامل توسعه دولت الکترونیک، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهرهبرداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی، مدیریت و بهرهبرداری از مراتع، ارتقاء پوشش حفاظتی، توسعه و تقویت صندوقهای منابع طبیعی، ذخیرهگاه‌های جنگلی، تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی، کاداستر (محدودهبندی) اراضی ملی و اخذ حقوق دولتی و منابع اعتباری است.
وی تصریح کرد: در این خصوص قراردادهائی بصورت پیمانکاری در این شهرستان به اشخاص واگذار می‌شود و قاچاق چوب و قطع درختان در ساوه در محدوده ی اراضی ملی با متخلفان از سوی دستگاههای اجرائی مربوطه برخورد خواهد شد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه گفت: مراتع علاوه بر تامین علوفه دامها می‌توانند نقش موثری در حفظ آب و خاک، اکوتوریسم(طبیعتگردی)، مسائل زیست محیطی و کشت گیاهان دارویی داشته باشند.
وی با اشاره به این که برداشت گیاهان دارویی از عرصه‌های طبیعی و مراتع شهرستان ساوه ممنوع است، گفت: این ممنوعیت به علت تخریب و آسیب زدن به رویشگاه‌های این محصولات است و باید متقاضی با اخذ مجوز این امر را انجام دهد، در غیر این صورت برای متخلفین پرونده تشکیل می‌شود.
وی با اشاره به این که منابع طبیعی ساوه رویشگاه گونه‌های داروئی از جمله آویشن، باریجه،  قارچ ترافل (دنبلان) و ... است، افزود: دهیاران و شوراهای اسلامی روستا مانع از برداشت هرگونه گونه‌های داروئی شده و همکاری لازم را در این خصوص با این اداره داشته باشند.
وی اظهار کرد: کشت و برداشت گیاهان داروئی توسط روستائیان در کنار دامداری  می‌تواند با ایجاد اشتغال از مهاجرت آنان به شهرها بکاهد که متاسفانه این مهم در ساوه کمتر به آن توجه شده است.
گراوند، عمده طرح‌های آبخیزداری این شهرستان را شامل 40 هزار متر مکعب ایجاد بندخاکی و سرریزسنگی، عملیات آبخیزداری در منطقه بیوران در 40 هزار متر مکعب(خاکی گابیون)، کپه کاری به مساحت 200 هکتار در پلاک قلعه چی و بیوران با یک میلیارد و 800 میلیون تومان عنوان کرد.
وی در بخشی دیگر از این گفت و گو با اشاره به این که اقدامات پیشگیرانه حفاظتی و همکاری مردم با کاهش آتش‌سوزی و خسارات وارده در عرصه‌های منابع طبیعی همراه بوده است، گفت: عمده دلیل آتش سوزی در مراتع این شهرستان مربوط به سهل انگاری و بی احتیاطی مردم در تفرج گاه‌ها و سرایت به محدوده مراتع بوده است.
وی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به فعالیت‌های فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی، سطح آگاهی عمومی افزایش یافته و آحاد مردم نسبت به عرصه‌های طبیعی احساس مسئولیت بیشتری نسبت به گذشته می‌کنند که خوشبختانه شاهد کاهش تخریب، تصرف و آتشسوزی در عرصه‌های منابع طبیعی هستیم و امیدواریم این روند همکاری و مسئولیت پذیری از سوی عموم مردم تداوم داشته باشد.
وی، از عموم گردشگران و مسافران درخواست کرد: هنگام مراجعه به طبیعت از روشن کردن آتش، رهاکردن ته سیگار و بطری‌های شیشه ای جداٌ خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی فوراً مراتب را از طریق شماره تلفن 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی این شهرستان اطلاع دهند.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه با اشاره به این که امسال 12 مورد آتش سوزی در مراتع این شهرستان گزارش شد، گفت: اغلب این موارد در مناطق کوهپایه، قلعک و منطقه صعب العبور سد ساوه بود.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه گفت: امسال به دلیل کاهش بارندگی در نیمه دوم سال، وضعیت مراتع خوب نیست و می‌طلبد که مردم با رعایت موارد لازم از ایجاد هرگونه آتش سوزی خودداری کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه ادامه داد: نابودی علوفه مرغوب، فرسایش خاک، جاری شدن سیلاب و تغییر خصوصیات شیمیایی خاک و افزایش املاح را  از جمله تبعات آتش سوزی در مراتع است که در این خصوص چهار کانون بحرانی حریق در مناطق باغ شاهی، خورمیز، زنگنه، باریکه نیز شناسائی شد.
وی عنوان کرد: لازم است مواردی از قبیل پرهیز از روشن کردن آتش در مناطق مرتعی، رعایت فاصله از درختان و گونههای مرتعی در صورت الزام روشن کردن آتش، پرهیز از آتش زدن بقایای گیاهی توسط کشاورزان و باغداران، روشن نکردن آتش در صورت وزش باد، پرهیز از آتش زدن زبالهها در مجاورت مراتع (قابل توجه دهیاریها و شوراها) و اطمینان از خاموشی آتش پس از اتمام پخت و پز در طبیعت مورد توجه مردم قرار گیرد.
گراوند، کمبود نیرو در کادر اداری برای نظارت و کنترل بهتراراضی ملی و سودجوئی برخی فرصت طلبان همزمان با افزایش قیمت اراضی در برخی روستاهای این شهرستان را از عمده موانع و مشکلات فرا رو عنوان کرد.
وی، همکاری و تعامل سازنده دهیاری ها و شوراهای اسلامی مناطق شهری و روستائی با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه را برای پیشگیری و مقابله با هر گونه تخلفی موثر دانست.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: منابع طبیعی ساوه آب فرسایش خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۰۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است

به گزارش خبرگزاری مهر، اصغر سپهوند، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ورامین گفت: کوچ بهاره عشایر ورامین همه ساله در فروردین آغاز می‌شود و به مدت ۵۰ روز برای تغذیه دام خود در مراتع جنوبی شهرستان مستقر می‌شوند.

سپهوند با اشاره به ضعیف بودن وضعیت مراتع در ورامین در سال جاری، یادآور شد: ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است که با توجه به کاهش بارش‌ها در پاییز و زمستان سال گذشته، امسال تنها ۲۰ هزار رأس دام عشایر در این مناطق مستقر شدند.

وی اضافه کرد: با توجه به لزوم مدیریت چرای دام در مراتع جنوبی ورامین، نیروهای منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست فعالیت عشایر را نظارت و رصد می‌کنند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ورامین اظهار کرد: مراتع جنوبی دشت ورامین با مساحت ۱۹۰ هزار هکتار بین سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده ولی مدیریت این مراتع با شهرستان ورامین است.

کد خبر 6080056

دیگر خبرها

  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر
  • آغاز کوچ بهاره عشایر ورامین به مراتع جنوبی شهرستان
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ مترمربع از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام
  • در راستای حفظ اراضی ملی ۳ دستگاه خودرو سنگین به پارکینگ منتقل شدند
  • جذب ۴ هزار نیرو برای حفاظت از منابع طبیعی کشور
  • دستگیری بیش از ۵ هزار نفر از مجرمین و تعرض‌کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی کشور