Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فرهاد شریفی با اشاره به پایش مزارع استان برای مقابله با شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو، اظهار کرد: اگرچه به دلیل کم بودن بارندگی‌ها و رطوبت مزارع، امسال شیوع این آفت را در مزارع استان نداشته ایم، اما برای مقابله با شیوع بیماری همچنان پایش‌ها را ادامه خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شریفی با بیان اینکه هم اکنون دستگاه اسپورتراپ برای ردیابی بیماری زنگ زرد در مزارع مناطق گرمسیری استان فعال است، گفت: این دستگاه با شکار اسپورهای زنگ زرد یک هفته قبل از اینکه بیماری در مزرعه دیده شود، هشدارهای لازم را در مورد شیوع بیماری می دهد و با اطلاع رسانی به‌موقع به کشاورزان برای کانون کوبی، از گسترش بیماری جلوگیری می کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس با بیان اینکه در سال زراعی جاری تاکنون کار مبارزه با آفت زنگ زرد در مزارع استان در سطح دو هکتار انجام شده، گفت: امسال تنها یک مزرعه دو هکتاری در شهرستان قصرشیرین درگیر این آفت شده بود که با کانون کوبی به موقع از انتشار آفت جلوگیری شد.

او گفت: سال زراعی گذشته کار مقابله با آفت زنگ زرد غلات در سطح بیش از 60 هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان انجام شد که امسال هم برای مبارزه با این آفت در هر سطحی که بیماری شایع شود آمادگی داشتیم، با این حال دیگر احتمال شیوع بیماری در مزارع استان تقریبا وجود ندارد.

شریفی اشاره ای هم به آفت زنگ زرد غلات داشت و گفت: زنگ زرد یک بیماری قارچی است که علائم آن به صورت نوارهای زرد رنگی روی برگ‌های گیاه گندم و جو دیده می‌شود که اگر به موقع با این آفت مبارزه نشود، احتمال درگیر شدن کل مزارع گندم و جو به این آفت وجود دارد.

شریفی اضافه کرد: زنگ زرد باعث پوک شدن گندم و جو شده و عملکرد مزارع را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد، به نحوی که در پی شیوع زنگ زرد در مزارع گندم و جو، بیماری به سرعت در همه مزارع اپیدمی شده و خسارت بین ۸۰ تا ۹۰ درصدی را در مزارع غلات در پی خواهد داشت.
انتهای  پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی زنگ زرد در مزارع مزارع گندم و جو مزارع استان آفت زنگ زرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۱۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، رسول سعیدیان افزود: گندمکاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوا، مبارزه با علف‌های هرز و بیماری سن را در مزارع خود شروع و تاکنون ۱۱ هزار هکتار از مزارع گندم دیم و چهار هزار و ۴۰۰ هکتار از مزار گندم آبی را علیه آن سمپاشی کرده‌اند.
او اضافه کرد: کشاورزان باید هنگام مبارزه با علف‌های هرز به مرحله رشد گیاه و علف هرز توجه داشته باشند و با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های هرز استفاده کنند.
معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: با فرارسیدن زمان مبارزه علیه «پوره سن» نیز عملیات سمپاشی در مزارع این شهرستان با همکاری جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.
سعیدیان افزود: ارایه راهکارهایی برای کاهش مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش‌ها، معرفی سموم جدید به کشاورزان و جمع‌آوری بذر علف‌های هرز مشکوک به مقاومت از خدمات کارشناسان کشاورزی است.
او با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری بیش از ۵۰ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافت، گفت: از این میزان ۴۵ هزار هکتار به مزارع دیم گندم و پنج هزار و ۵۰۰ هکتار نیز به گندم آبی اختصاص یافته است.
وی به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد نیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

دیگر خبرها

  • زنگ نقاشی در دل مزارع گندم
  • تولید و ذخیره سازی ۴۳ هزار تن بذر گندم در گلستان
  • مبارزه با بیماری‌های گندم در مزارع بهشهر
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • خسارت ۷۰ درصدی به مزارع درصورت بی توجهی به بیماری زنگ زرد گندم
  • پایش مزارع کلزا در منطقه چنقرالوی پل شهرستان ارومیه
  • مبارزه با انواع بیماری و آفت در سطح دو میلیون و ۲۰۰هزار هکتار از مزارع کشور
  • پاکسازی ۱۴۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی لرستان در برابر بیماری قارچی زنگ زرد
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • مبارزه با سن گندم در مزارع شهرستان ابرکوه