Web Analytics Made Easy - Statcounter

با افزایش وام ازدواج به ۲۰۰ میلیون تومان با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد که برای خرید وسایل ابتدایی کاملا ساده نیازمند ۱۵۰ میلیون هستید.

خبرگزاری میزان - باشگاه خبرنگاران نوشت: حدود چند روز پیش بود که رئیس مجلس شورای اسلامی از افزایش وام ازدواج صحبت کرد. صحبت‌هایی با این عنوان "بخش مهمی از اعتبارات خرج وام دادن به نور چشمی‌ها و ابر بدهکاران بانکی می‌شد و نوبت مردم که می‌رسید می‌گفتند بودجه نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجلس با هدف سوق دادن منابع به سمت رفع نیاز‌های مردم و برای حمایت از خانواده وام ازدواج را به ۲۰۰ میلیون تومان برای زوج‌های جوان و ۱۴۰ میلیون تومان برای همه زوج‌ها افزایش داد."

نظام بانکی همیشه با موضوع افزایش وام ازدواج مخالف بوده؛ زیرا همیشه از کمبود منابع سخن می گوید. اما در نهایت این مصوبه توسط مجلس مطرح و تائید می شود.

در روزهایی که گرانی دست بر گردن سراسر جامعه انداخته است, جوانان رغبتی برای شروع یک زندگی را ندارند.ازدواج در هر سنی در ابتدا نیازمند مسکن, لوازم منزل و برخی کالاهای اساسی برای ادامه زندگی است. نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی باعث شده تاجوانان به آینده خوشبین نبوده و به فکر تشکیل زندگی نیفتند.

تورم اقلام مورد نیاز یک زوج برای شروع زندگی

نرخ تورم هم که بیداد و روز به روز کشور را با گرانی های بیشتری مواجه می کند. نرخ تورم سال ۹۸ طبق آمار مرکز آمار ایران ۴۱/۲درصد اعلام شد.وام ازدواج در سال ۹۸ ابتدا ۶۰ میلیون و سپس در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شد و نتوانست ذره ای درد از زوجین دوا کند.

گویا دولت با افزایش وام ازدواج به فکر حل کردن مشکل زوجین بوده است؛ ناغافل از اینکه نرخ تورم هم‌زمان با نرخ وام ازدواج در حال صعود است.

تورم در فروردین سال ۹۹ بر روی ۳۲ درصد و طبق آمار مرکز آمار ایران ۳ ماهه ابتدای سال ۹۹ گران ترین نیمه سه دهه اخیر شد.

خرید لوازم خانگی برقی همیشه یکی از دغدغه‌های بزرگ بسیاری از خانواده‌ها و زوج‌های جوان به هنگام خرید جهیزیه بوده است. کافیست دستتان در خرید باشد و گشتی در بازار بزنید تا متوجه شوید که قیمت لوازم خانگی ایرانی ۵۰ درصد و لوازم خانگی خارجی ۱۰۰ درصدرشد کرده است.

این تنها قیمت بخشی از لوازم خانگی ضروری برای شروع یک زندگی است که با یک حساب سر انگشتی اگر بخواهید برای شروع زندگی به کم‌ترین و ارزان‌ترین وسایل اکتفا کنید، باید ۱۰۰ میلیون تومانی سرمایه در دست داشته باشید.

در بحث مسکن هم بهتر است حرفی از خرید یا اجاره مسکن از طریق وام ۲۰۰ میلیونی ازدواج نکنیم. زیرا با این اعداد و ارقام هر زوج می تواند تنها به تهیه وسایل ضروری منزل خود کند.

وام ازدواج نباید نقدی پرداخت شود

پرویز فاتح کارشناس بانکی می‌گوید: افزایش وام ازدواج به صورت نقدی امری اشتباه است. دولت می تواند این ۲۰۰ میلیون تومان وام ازدواج را به صورت تسهیلات در اختیار زوج های جوان قرار دهد.

این کارشناس بیان کرد: به طور مثال دولت می تواند با برخی از شرکت های معتبر که کالاهای با کیفیت تولید می کنند, قرارداد ببندد و به زوجین پیشنهاد دهد که از این شرکت معتبر ایرانی خرید کنند, در این صورت نه تنها از مزایای این شرکت برخوردار می شوند, بلکه با تخفیف می توانند لوازم مورد نیاز زندگی خود را تامین کنند.

فاتح صریح کرد: دولت می تواندبا در اختیار گذاشتن مسکن ملی برای جوانان,از طرفی به زوج های جوان کمک کند و از طرف دیگر مسکن ملی را گسترش دهد. همچنین می تواند این مبلغ را به عنوان پیش پرداخت یک مسکن از افراد بپذیرد. در صورتی که مسکن خالی نداشته باشد, می تواند اقدام به ساخت مسکن کند. از این رو بسیاری از افراد در جهت ساخت مسکن می توانند کار کنند و حقوق بگیرند.

وی اظهار کرد: در صورتی که دولت از زوج های جوان حمایت کند, اشتیاقی برای ازدواج به وجود می آید و شرایط زندگی برای زوجین اندکی راحت تر می شود. البته در صورتی که دولت چنین طرحی را تائید کند,رانت های بسیاری به وجود می آید که با زیرکی می تواند از به وجود آمدن چنین رانت هایی جلوگیری کند.

این کارشناس ادامه داد: اگر زوج ها برای خرید وسایل خود به شرکت های معتبر ایرانی مراجعه کنند, کسب و کار بسیاری از این شرکت ها رونق پیدا کرده و شعار رونق تولید تحقق می بخشد. از این رو زوج های جوان برای تامین وسایل ضروری زندگی خود, مجبور به خرید وسایل خانه با قیمت نجومی نمی شوند. در این صورت تقاضا برای خرید وسایل خانه کاهش پیدا کرده و قیمت وسایل خانه به آرامی کاهش پیدا می کند.

این در حالی است که کاووسی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه باشگاه خبرنگاران جوان با این نظریه به طور کلی مخالف و در این خصوص می‌گوید: بانک ها برای وام های قرض الحسنه سودی پرداخت نکرده و باید از منبع ضرورات پرداخت شود.

وی ادامه داد: از این رو بانک ها مخالف افزایش وام ازدواج هستند. زمانی که وام ازدواج افزایش پیدا کند،منابع بانک ها برای پرداخت وام کاهش پیدا می کند.

شاید مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای شروع یک زندگی برای برخی از افراد مبلغی قابل توجه نباشد، اما برای عده بسیاری که حقوق ماهانه آن‌ها طبق قانون جدید وزارت کار به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حتی کم‌تر است. مبلغ قابل توجهی است. این افزایش به مراتب موجب افزایش بازپرداخت این وام نیز می‌شود. از این رو نیاز است دولت در این خصوص تدابیری بیندیشد تا زوج‌های جوان بتوانند زندگی ساده همراه با حداقل‌ها تشکیل دهند.

مبلغ اقساط ماهانه برای هر وام، ۶۸۰ هزار تومان و در مجموع یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان خواهد بود. یعنی با فرض نداشتن هزینه اجاره، باید زندگی خود را با ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان با تورم حاضر شروع کنند. این در حالی است که با ۲۰۰ میلیون تومان وام ازدواج فقط وسایل ضروری زندگی را فراهم کرده اند.

بیشتر بخوانید: یک ازدواج ساده برای جوانان چقدر آب می‌خورد؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: وام ازدواج جهیزیه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: وام ازدواج جهیزیه افزایش وام ازدواج ۲۰۰ میلیون تومان زوج های جوان لوازم خانگی هزار تومان خرید وسایل برای شروع زوج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۲۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای خودروی شراکتی دکتر معتمدی و دکتر مرندی و خرید بلیت قسطی هواپیما

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: دکتر سیدمحمدرضا کلانترمعتمدی، فوق‌تخصص جراحی عروق و متخصص جراحی عمومی است؛ کسی که سابقه آشنایی‌اش با دکترسیدعلیرضا مرندی به دهه۴۰ و دوران دبیرستان برمی‌گردد. این دوستی تا زمان تحصیل در آمریکا ادامه یافت و بعدها مستحکم‌تر شد. دکترکلانترمعتمدی گوشه‌ای از خاطرات بیش از ۶۰سال رفاقت با دکتر مرندی را برایمان بازگو ‌کرد.

به ما می‌گفتند ۳تفنگدار!
آشنایی من با دکتر سیدعلیرضا مرندی از دوران دبیرستان شروع شد. با هم در مدرسه سعدی اصفهان درس می‌خواندیم. من و دکتر مرندی و دکتر ایرج فاضل، هر ۳در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول شدیم. از اصفهان به تهران آمدیم و در یک اتاق اجاره‌ای در چهارراه لولاگر زندگی دانشجویی خود را شروع کردیم. هر روز ما ۳نفر با اتوبوس به دانشگاه می‌رفتیم. دانشجویان اسم ما را گذاشته بودند ۳تفنگدار! وقتی به دانشگاه می‌رسیدیم می‌گفتند: ۳تفنگدار آمدند! حدود سال۱۳۴۳ بعد از پایان یافتن دانشگاه، به سپاه بهداشت رفتیم.

توصیه پدرم به من و دکتر مرندی
هنگام رفتن از ایران، پدرم ما را تا فرودگاه بدرقه کرد و همان جا به من و دکتر مرندی گفت: «روز عاشورا، حضرت امام حسین(ع) به لشکریان یزید فرمودند: «شکم‌های شما از حرام پر شده که حرف حق به گوشتان نمی‌رود.» مبادا به آمریکا که می‌روید، گوشت غیرذبیحه استفاده کنید!» این توصیه همیشه در ذهن ما بود. زمانی که به آمریکا رفتیم، همسر دکتر مرندی باردار بود و ما گوشت استفاده نمی‌کردیم. بالاخره یک روز من و دکتر مرندی به مرکز شهر یا اصطلاحا به داون‌تاون رفتیم تا شاید آنجا مرغ زنده پیدا کنیم. هر چه می‌گفتیم چه می‌خواهیم کسی متوجه منظورمان نمی‌شد. بعد از کلی گشتن، توانستیم از فروشنده مسلمان سیاهپوست (دفعات بعد فهمیدیم مسلمان است) مرغ زنده بخریم. خودمان مرغ‌ها را ذبح کردیم و به خانه بردیم. آنجا بود که از تعجب همسرانمان تازه متوجه شدیم که باید پَر این مرغ‌ها را در آپارتمان بکنیم!

از سمت راست: دکتر مرندی، دکتر کلانتر معتمدی ، پدر دکتر کلانتر معتمدی



مراسم عقد و ازدواج خیلی ساده برگزار شد
من و دکتر مرندی دوران دبیرستان، دانشگاه و حتی دوران سربازی هم با هم در یک سربازخانه بودیم؛ بنابراین کاملا روحیات ایشان را می‌شناختم. می‌دانستم که می‌خواهد ازدواج کند، اما خب در آن دوره به‌دلیل مسائل مالی شرایط ازدواج را نداشتند. من زودتر ازدواج کرده بودم و بعد از رفتن به سپاه بهداشت، واسطه ازدواج دختر دایی‌ همسرم با آقای دکتر مرندی شدم. به همسرم گفتم که دختری را می‌شناسی که مناسب علیرضا باشد؟ همسرم دختر دایی‌اش را پیشنهاد داد. بعد هم من و همسرم به همراه دکتر مرندی برای خواستگاری به منزل دایی همسرم رفتیم. آن زمان وضع مالی هیچ‌کدام از ما خوب نبود. پدر معصومه خانم (همسر دکتر مرندی) مردی بسیار شریف و از آن مسلمانان اهل علم بودند. می‌دانستند ما صداقت داریم و دکتر مرندی هم پسر پاک و متدینی است. مراسم عقد و ازدواج خیلی ساده و بدون تشریفات برگزار شد. هر دوی ما برای خدمت به سپاه بهداشت رفته بودیم. دکتر مرندی در روستای کنجدجان گلپایگان و من هم در فریدن مشغول خدمت بودیم.

دکتر کلانتر معتمدی و دکتر مرندی همراه با همسرانشان

پول بلیت هوایپما را قسطی خریدیم

من و دکتر مرندی تصمیم گرفته بودیم برای ادامه تحصیل و گرفتن تخصص به امریکا برویم، اما پول خرید بلیت هواپیما را هم نداشتیم. خدا بیامرز پدر همسرم ضمانت ما را به شرکت هواپیمایی کرد تا بتوانیم بلیت بخریم و پول آن را قسطی پرداخت کنیم. یک سال بعد دکتر فاضل هم به امریکا آمدند. آنجا در دوران کارورزی به ما خانه دادند و ضمن تحصیل، از حقوقمان، اقساط بلیت‌ را پرداختیم.

دو نفر وسط از سمت راست: دکتر کلانتر معتمدی و دکتر مرندی



غذایی دلچسب با نان خانگی
در آمریکا همه‌چیز پیدا می‌شد به جز نان ایرانی! همسرم در فر نان می‌پخت و هر وقت دکتر مرندی و همسرش به خانه ما می‌آمدند می‌گفتند فقط نان و پنیر می‌خوریم! ارتباط خانوادگی ما خیلی زیاد بود. دکتر مرندی از برادر به من نزدیک‌تر است. زمانی که در آمریکا بودیم سعی می‌کردیم مسائل اسلامی را آنطور که باید و شاید انجام دهیم و اگر هم هر کدام‌مان مرتکب اشتباهی می‌شد به همدیگر تذکر می‌دادیم بدون اینکه از همدیگر ناراحت شویم. در این سال‌ها علاوه بر ارتباط خانوادگی، همکار هم بوده‌ایم.

ماشینی که خریدیم مشترک بود
تا مدت‌ها تمام وسایل زندگی ما مشترک بود؛ حتی ماشینی که خریدیم هم به‌صورت مشترک استفاده می‌کردیم. بعد از پایان دوره انترنی، دکتر مرندی در همان ایالت ویرجینیا ماند و من هم به پنسیلوانیا و به شهر فیلادلفیا رفتم. ماشینمان تا آن موقع شراکتی بود و طبیعتا نمی‌شد ماشین را نصف کنیم! دکتر مرندی ماشین را برداشت و من ماشین دست دومی را قسطی خریدم. اجاره خانه من ۱۴۹دلار و ۹۵سنت بود و حقوقم ۱۵۵دلار؛ چون همه حقوق من خرج اجاره خانه‌ می‌شد، دکتر مرندی گفت قسط‌های ماشین را من می‌پردازم.


نام «مژده»‌ با پیروزی انقلاب گره خورد
زمانی که به آمریکا رفتیم من ۲پسر داشتم. پسر سومم در آمریکا به دنیا آمد. با اینکه دختر دوست داشتم، اما نگران تربیت دختر در فضای آمریکا بودم. بارداری چهارم همسرم مصادف با وقایع انقلاب ایران شد. دوست داشتم فرزندمان دختر شود و به ایران برگردیم. درست به یاد دارم که دراز کشیده بودم و به اخبار ایران از رادیو گوش می‌دادم که خوابم برد. با زنگ تلفن از خواب بیدار شدم. خانم دکتر مرندی پشت خط بود و می‌گفت: «مژده! مژده! انقلاب ایران پیروز شد!» با شنیدن خبر پیروزی انقلاب، حسابی خوشحال شدیم. وقتی دخترم به دنیا آمد، اسمش را مژده گذاشتیم.

دکتر مرندی/ عکاس: منا عادل

نظم؛ مهم‌ترین ویژگی دکتر مرندی
مهم‌ترین ویژگی دکتر مرندی نظم ایشان است. اگر کسی در جلسه‌ای حتی چند دقیقه هم دیر بیاید، حتما به او تذکر می‌دهد. گاهی دکتر مرندی به من ایراد می‌گیرد که چرا در جلسه چرت می‌زنم! من هم می‌خندم و می‌گویم به هر حال سن و سال که بالا می‌رود این اتفاق می‌افتد. راستش آنقدر در روز مشغول کارم و کمبود خواب دارم که گاهی در جلسه چرت می‌زنم! دکتر مرندی بسیار انسان متدینی است و دوستی با او نعمتی است که خداوند در زندگی به من داده‌ است. چه زمانی که آمریکا بودیم و چه در ایران، اگر ایمان من حفظ شده، به‌دلیل دوستی با ایشان است.

فیلم صحبت ها ی دکتر مرندی را اینجا ببینید:

hamshahrionline.ir/x9bK6

کد خبر 843583 برچسب‌ها همشهری آنلاین همشهری محله خانواده مجله زندگینامه چهره‌های سیاسی ایران

دیگر خبرها

  • پیرترین پدر و مادر‌ها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • در چه سنی می‌توان یک فرد را «پیر» دانست؟
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری کاهش یافت | پیرترین پدر و مادرها در اولین فرزندآوری کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • اجرای موسی عصمتی میلیونی شد+فیلم
  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین
  • دهه شصتی های متاهل، تجلیل شدند
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد
  • ماجرای خودروی شراکتی دکتر معتمدی و دکتر مرندی و خرید بلیت قسطی هواپیما
  • فال قهوه روزانه | فال قهوه امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳