Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@17:14:08 GMT

نماینده گناباد: توسعه سواحل مکران باید محقق شود

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۳۵۳۳

نماینده گناباد: توسعه سواحل مکران باید محقق شود

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «محمدصفائی دلوئی» در نشست علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: انقلاب اسلامی در چهله اول به لحاظ گفتمان سازی و نظریه پردازی توانسته است در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، علمی، نظامی و امنیتی دستاوردهای متناسب با بوم و بنیادهای فکریش ارائه کند اما در حوزه اقتصادی این توفیق کمتر حاصل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس افزود: اگر با فرض محال همه مشکلات کشور را با غرب حل کنیم، اقتصاد ایران باید خود بنیاد باشد زیرا انقلاب اسلامی به دنبال شکل دهی بلوک مستقل قدرت در عرصه جهانی است، لذا مبتنی بر همین نگاه وقتی از منظر استراتژیک به نامگذاری سال ها توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی توجه می کنیم بسیاری از نامگذاری ها در سال های اخیر اقتصادی است.

وی با بیان اینکه کشور در ۴۲ سال گذشته در تعقیب راهبردهای رهبری در حوزه اقتصاد بسیار کم کار بوده است، افزود: در این حوزه نسخه‌ای متناسب با اسلام ناب ارائه ندادیم و نظریه وابستگی را حفظ و تقویت کردیم.

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس بیان کرد: البته نیروهای انقلابی نیز تجربه‌های موفقی در نهادسازی های مبتنی بر الگوی بومی و مکتبی داشتند که سبب شکل گیری امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و نقش بازدارنده در عرصه ملی، منطقه‌ای و جهانی شده است.

و با اشاره به مشکلات حوزه اقتصادی کشور گفت: این باور غلط وجود دارد که توسعه اقتصادی همچون کالایی است که می توان آن را با درآمدهای نفتی از بازارهای جهانی خریداری کرد، غافل از اینکه توسعه اقتصادی از معقولات درون زا است که در هماهنگی با نظام سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و در بستر تحولات تاریخی ملت ها شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رشد فرهنگ رفاه زدگی در خانواده های ایرانی در ایجاد مشکل در اقتصاد اثر داشته است، افزود: این موضوع سبب اختصاص درآمدهای نفتی را برای تامین کالاها و خدمات مصرفی می شود و بنگاه های تولیدی را در دوره کودکی نگاه می دارد.

صفایی دلویی قرارگرفتن ایران در شاه راه بین المللی شرق و غرب، شمال و جنوب را موقعیت استثنایی برای کشور دانست و گفت:توافق سه جانبه ایران، هند و افغانستان برای توسعه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسیه ایران پیشرفت شرق کشور را به ساکنین آن نوید می دهد. با اتصال  راه آهن مشهد- چابهار، ترانزیت بین المللی کوریدور شمال به جنوب غبار محرومیت از چهره ساکنان این منطقه پاک می شود.

نماینده مردم گناباد تاکید کرد: یکی از دغدغه های مورد تاکید رهبری فرزانه انقلاب توسعه سواحل مکران است که با احداث این خط راه آهن تحقق خواهد یافت و ایران را به کانون سرمایه گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و ترانزیتی در منطقه تبدیل خواهد کرد و این مزیت بزرگ از یاد رفته را احیا خواهد کرد. از این مسیر جنوب آسیا و حوزه اقیانوسیه هند، افغانستان و آسیای مرکزی پیوند می خورد و ترانزیت انرژی ایران به هند و انتقال مواد معدنی از افغانستان و آسیای میانه به هند به سهولت انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: از طرفی کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و افغانستان که برای توسعه صادرات و واردات خود به آب های آزاد دسترسی ندارد می توانند از این مسیر بیشترین بهره را ببرند و علاوه بر تامین امنیت درآمد ترانزیتی بسیار خوبی برای ایران ایجاد خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: تکمیل ریل شرق کشور، مشهد- چابهار، سنگان-بافق، احداث خط هفتم از جنوب به خراسان، انتقال آب خلیج فارس به خراسان، ارتقا مناطق ویژه اقتصادی، تقویت سرمایه گذاری و اشتغال از مزیت های مفقول مانده است که باید با سرعت اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: آسیا به عنوان بزرگترین و ثروتمندترین قاره جهان در آغاز قرن ۱۵ هجری در حال جنب و جوش درونی است که یقینا نقش اول را در نظام بین الملل ایفا خواهد کرد، در این قدرت نو ظهور ایران در غرب و چین و شرق قاره آسیا نقش ممتازی در تحولات این قاره خواهند داشت که تا دیر نشده باید برای آن چاره اندیشی کرد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی قاره آسیا جمهوری اسلامی ایران افغانستان مجلس یازدهم قرقیزستان آسیای میانه چین بجستان هند انقلاب اسلامی ایران ازبکستان ترکمنستان قزاقستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی قاره آسیا جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی قاره آسیا جمهوری اسلامی ایران افغانستان مجلس یازدهم قرقیزستان آسیای میانه چین بجستان هند انقلاب اسلامی ایران ازبکستان ترکمنستان قزاقستان اخبار کنکور انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۳۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی بامداد امروز دوشنبه(۳ اردیبهشت) پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا، با بیان این‌که این سفر به دعوت روسای جمهور دو کشور دوست انجام می‌شود، تصریح کرد: کشور پاکستان از جمله کشورهای مهم جنوب آسیا و دارای روابط دیرینه‌ تاریخی و تمدنی با ایران است که همواره روابط سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موردتوجه دو کشور بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به نگاه مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در زمینه حقوق بشر، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با تروریسم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی و توسعه روابط با کشورهای اسلامی و همسو، علاقه‌مند به ارتقای روابط با کشور پاکستان است و در این سفر مسائل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و تجاری، انرژی و مسائل مرزی با دولت پاکستان مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

رئیسی همچنین با بیان این‌که سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست، از هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های قابل‌توجه دو کشور در این زمینه خبر داد و گفت: مردم پاکستان، مردمی مومن، متدین و علاقه‌مند به ارزش‌های انقلاب اسلامی به‌ویژه به امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی هستند و محبت و ارادت خود به ایران اسلامی را بارها به اثبات رسانده‌اند، ما امنیت این کشور را امنیت خود می‌دانیم و معتقدیم تثبیت و ارتقای امنیت نقاط مرزی به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

رئیس‌جمهور همچنین توسعه روابط اقتصادی و تجاری با سریلانکا را از جمله اهداف سفر خود به این کشور عنوان کرد و با اشاره به رشد قابل‌توجه همکاری‌های دو کشور در حوزه فنی و مهندسی، ابراز امیدواری کرد این سفر نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط میان ایران و سریلانکا باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • عزم مقام‌های عالی تهران - اسلام‌آباد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • لزوم اعلام رسمی تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی
  • رئیسی عازم پاکستان و سریلانکا شد/ رئیس جمهور: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • رئیس جمهور پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • به دنبال برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با سریلانکا هستیم
  • ◄ تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی
  • زیرساخت‌های جزیره خارگ تقویت می‌شود