Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-24@03:08:48 GMT

انواع پسته و خواص شگفت آور آن

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۳۹۱۳

انواع پسته و خواص شگفت آور آن

پسته در کشور ما انواع مختلفی دارد. هر کدام از آنها دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند. ارزش غذایی بالای این ماده خوراکی بر هیچکس پوشیده نیست. ضمن اینکه، شکل های مختلف آن مناسب برای استفاده های گوناگون و انواع سلیقه ها خواهد بود. در این مقاله با انواع پسته آشنا می شویم.

آشنایی با انواع پسته

خرید اینترنتی پسته جزو یکی از خوش خوراک ترین و خوشمزه ترین آجیل و خشکبار به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر آن دارای خواص درمانی بسیار زیادی است و برای بدن انسان بسیار مفید است. پسته از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است که همگی از این ارزش غذایی پسته با خبر هستیم.

کشور ما ایران، جزو بهترین و مرغوب ترین صادر کنندگان پسته در دنیا به حساب می آید و انواع پسته را می توان در ایران یافت کرد. پسته یکی از مهمترین اجزای آجیل های شور و شیرین است. این ماده غذایی ارزشمند را به صورت خام و بو داده می توان خریداری کرد.

درختان پسته که در ایران کاشته می شوند به گونه ای اهلی هستند. هر کدام از درخت های پسته دارای گل های نر و گل های ماده هستند. توجه داشته باشید یک درخت پسته نمی تواند به طور هم زمان دو گل نر و ماده را روی خود داشته باشد و تنها یکی از این گل ها روی یک درخت وجود دارند.

انواع پسته در کشور ما وجود دارد و هر کدام از آنها طرفداران خاص خود را دارند. کله قوچی، احمد آقایی، اکبری، ممتاز، بادامی زرند، شاه پسند دامغان، پسته قزوینی، سفید پسته نوق، اوحدی و خنجری دامغان از انواع پسته در ایران هستند.

اگر بخواهیم این پسته ها را تقسیم بندی کنیم می توان آن را به دو گروه فندقی و بادامی تقسیم بندی کرد. پسته های اکبری، احمد آقایی، ممتاز و سفید پسته نوق جزو پسته های بادامی و کله قوچی و اوحدی جزو پسته های فندقی به حساب می آیند.

پسته اکبری

پسته اکبری جزو یکی از انواع پسته است که به نسبت سایر پسته ها ارزش اقتصادی بالاتری دارد؛ زیرا این پسته جزو یکی از محصولات صادراتی ایران به حساب می آید. منشا کاشت این پسته در رفسنجان است. در رفسنجان پسته اکبری را با نام پسته عبداللهی نیز می شناسند.

پسته اکبری جزو انواع پسته ی دارای متوسط رشد به حساب می آید. درخت پسته اکبری تقریبا سه سال بعد از کاشت شروع به گل دادن می کند. قیمت پسته اکبری به نسبت سایر پسته ها بالاتر است. زیرا علاوه بر صادراتی بودن این نوع پسته ها، به علت ظاهر بادامی شکل و به اصطلاح خندان بودن، طبیعتا جزو پسته های بسیار مرغوب به حساب می آید، بنابراین بالا بودن قیمت آن کاملا طبیعی است.

پسته احمد آقایی

پسته احمد آقایی مانند پسته اکبری حاصل کشت توابع رفسنجان است. این نوع پسته یکی از بهترین نوع پسته در ایران است و به تازگی بسیار مورد توجه و استقبال مشتریان قرار گرفته است.

این نوع پسته ها جزو پسته های با رشد متوسط  به حساب می آیند. درخت آن  در مقایسه با سایر درختان، زودتر گل می دهد. تقریبا می توان گفت بیش از 98 درصد پسته های احمد آقایی خندان هستند و همچنین ظاهر آنها بادامی شکل است.

پسته کله قوچی

پسته کله قوچی از نظر شکل ظاهری جزو درشت ترین انواع پسته در ایران به حساب می آید. این پسته دارای ظاهر درشت و زیبا و همچنین طعم بسیار خوشمزه می باشد. پسته کله قوچی ظاهر گرد و فندقی شکلی دارد و جزو محصولات صادراتی کشور ما به حساب می آید. این نوع پسته نیز مانند پسته اکبری و احمد آقایی در توابع رفسنجان کشت می شود.

پسته کله قوچی به دلیل ظاهر گرد و درشتی که دارد یکی از بهترین پسته های ایران به شمار می رود .  همچنین در رتبه دوم صادرات در جهان قرار دارد. درخت این نوع پسته جزو درخت های زود گل است که از پسته های زود رشد نیز، به حساب می آید. توجه داشته باشید که شرایط نگهداری این پسته کمی حساس تر است.

پسته قزوینی

پسته قزوینی به دلیل مغز کاملا سبزی که دارد بیشتر برای خلال شدن و ورقه شدن مورد استفاده قرار می گیرد. این پسته بسیار زودرس است و در شهرهای مختلف ایران مانند کرمان، یزد، خراسان و رفسنجان کشت می شود. به علت مغز کاملا سبزی که پسته قزوینی دارد از آن برای شیرینی سازی و صنایع تبدیلی استفاده می کنند.

تنها علتی که صادرات این پسته را محدود کرده است، اندازه بسیار کوچک آن است. ناگفته نماند پسته قزوینی دارای خاصیت های بسیار زیاد است. همچنین بعد از برداشت این پسته، فرایند پوست کنی به علت پوست نرمی که دارد، به راحتی انجام می شود.

پسته شاه پسند دامغان

پسته شاه پسند دامغان همانطور که از نامش پیداست دارای مزه بسیار عالی است. این پسته کاملا خندان است و برای پذیرایی از مهمان ظاهر بسیار زیبا و قیمتی بسیار مقرون به صرفه دارد. پسته شاه پسند دامغان را می توان جزو خوشمزه ترین پسته های ایران دانست.

این نوع پسته جزو پسته های درجه یک ایران به حساب می آید. شکل ظاهری پسته شاه پسند دامغان بادامی و خندان است به همین علیت بسیار مورد پسند مشتریان واقع می شود.

پسته هایی که در بالا اشاره مختصری به آنها داشتیم، جزو پرفروش ترین و معروف ترین پسته های ایران به حساب می آید. از آن جایی که پسته از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است، این ماده غذایی خوشمزه در ظرف آجیل های شور و شیرین خودنمایی می کند.

یکی از اصلی ترین اجزای آجیل به حساب می آید. انواع پسته دارای خواص درمانی بسیار زیادی هستند . علاوه بر آن به دلیل طعم و مزه فوق العاده ای که دارند بسیار مورد پسند مردم قرار می گیرند.

ایران جزو یکی از کشورهای برتر صادر کننده پسته می باشد و دلیل آن هم چیزی به جز کیفیت بالا و درجه یک بودن پسته های کشور ما نیست. خرید آجیل مرغوب یکی از ضروریات برای پذیرایی از مهمان ها در بین مردم ایران است.

شما می توانید برای خرید آجیل اینترنتی و حضوری اقدام کنید و پسته را به همراه سایر آجیل های مرغوب و با کیفیت خریداری کنید. همچنین می توانید از انواع پسته برای پذیرایی مهمان های خود استفاده کنید. زیرا همگی آنها دارای کیفیت بالا و طعم و مزه عالی می باشند و کاملا مناسب پذیرایی از مهمان هستند. در این میان نباید از خواص بسیار زیاد پسته ها نیز غافل شد، چرا که برای تامین نیاز های بدن بسیار ضروری است.

همانطور که گفتیم در بحث انواع پسته توجه به ویژگی های ظاهری مغز پسته و درخت آن، مورد نظر قرار می گیرد. همچنین گفتیم که اگرچه پسته ها دارای خواص یکسان و مشخصی هستند اما تفاوت های ظاهری آنها را از هم متمایز میکند. امیدواریم از اطلاعاتی که بدست آورید راضی بوده باشید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین کارت اعتباری سهام عدالت خرید آجیل پسته اکبری رپرتاژ آگهی اعمال ماه شعبان تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین کارت اعتباری سهام عدالت ایران به حساب می آید نوع پسته ارزش غذایی پسته اکبری انواع پسته احمد آقایی جزو یکی کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۳۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته

شهرستان نی ریز در استان فارس واقع شده است. در روستا‌های اطراف این شهرستان درختان پسته‌ای وجود دارد که به دلیل کمبود آب در حال خشک شدن است. به گفته روستائیان در گذشته قناتی وجود داشت که این درختان از آن آبیاری می‌شدند اما هم اکنون طمع آب این قنات‌ها تغییر کرد و درختان پسته خشک شدند.

شهروندخبرنگار ما با مطرح کردن این مشکل از مسئولان درخواست رسیدگی کرد و هشدارهایی برای کمبود آب و خشکسالی داد و برای جلوگیری از خشکسالی راه حل هایی ارائه کرد که می تواند تا بخشی از این مشکلات را حل کند. در ادامه می توانید این مطلب را مطالعه کنید.

متن پیام شهروندخبرنگار

سلام خسته نباشید می‌خواستم یک مساله مهم را پیگیری کنید تا به گوش مسئولان ما برسد. چند وقت پیش در روستا‌های اطراف نی ریز استان فارس دلیل خشک شدن باغ‌های پسته را پرسیدم روستاییان گفتند قبلا اینجا قنات داشت با آب دائمی و کشاورزی دائمی تا چاه‌های عمیق زده شد یکی پس از دیگری قنات‌ها خشک شدند. عمقشان هر روز بیشتر می‌شد کم کم آب چاه‌ها شور شد و بعد از آن تلخ می‌شد، تا جایی که درختان پسته تحمل این آب‌های اسیدی را نداشتند و خشک شدند و کار روستا‌ها به جایی رسید که آب خوردن نداشتند و با هزینه بالا برایشان آب لوله کشی نه چندان مرغوب آورده شد.  این داستان عبرت آموزی به ما درس مهمی می‌دهد این که اگر قرار است قنات‌ها خشک شوند چاه‌ها خشک شوند و درختان از بین بروند و زمین فرونشست کند از همین الان تصور کنیم به این مرحله رسیده ایم با یک انقلاب عمومی تمام چا‌ه ها را با بتن پر کنیم تا قنات‌های باقی مانده خشک نشوند چاه‌ها در مناطقی که قنات ندارند سرسختانه کنترل شوند تا سطح آب‌های زیرزمینی پایین‌تر نروند. مساله دیگر درخت کاری‌های غیر اصولی در شهرها، حاشیه شهر‌ها و پارک‌ها است درختان بی حاصل و بعضی از آنها مضر هستند که هر روز بر تعداد بی خاصیت آنها افزوده می‌شود چمن کاری‌ها که قاتل آب هستند و می بینم روزی که آبی نباشد تا این حجم از درخت را سیراب کند فاصله‌ی درختان و نوع درخت اصلا رعایت نمی‌شود.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • خواص رازیانه؛ گیاهی سرشار از خواص معجزه آسا (فیلم)
  • آشنایی با انواع وام بانک مهر ایران + شرایط و جزئیات دریافت وام از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون
  • شیخ بهایی مردی با جهان‌بینی شگفت‌آور
  • نقاشی کشیدن با ماشین تحریر (فیلم)
  • دانستنی های شگفت انگیز از عقاب ها که تا به حال نشنیده اید (فیلم)
  • سیاست پسته‌ای ایران، در جنگ با اسرائیل هم برنده بود!
  • پروانه چوبخوار پسته، مهمترین آفت درختان پسته
  • این بخاری ها چطور ناجی باغ پسته می شوند؟ | از بخاری های باغی چه می‌ دانید؟