Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@12:17:17 GMT

آیا در مریخ هم زلزله می‌آید؟

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۴۶۶۸

کاوشگر ناسا در مریخ دو زلزله قدرتمند در مارس سال جاری میلادی مشابه زلزله‌های زمین ثبت کرده است. خبرگزاری میزان _ مهر به نقل از ناسا نوشت: لندر «اینسایت» که در سال ۲۰۱۸ میلادی به مریخ فرستاده شد، در مارس سال جاری میلادی ۲ زلزله روی سطح سیاره سرخ رصد کرده که اطلاعات جدیدی درباره فعالیت‌های لرزشی و ژئوسفر سیاره در اختیار محققان این سازمان قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  اطلاعات جدید این فرضیه را ثابت می‌کند که منطقه «Cerberus Fossae» مریخ از لحاظ لرزشی فعال است.   قبل از زلزله‌هایی به بزرگی ۳.۳ و ۳.۱ که در ۷ و ۱۸ مارس ۲۰۲۱ ثبت شده‌اند، محققان دو زلزله قدرتمند دیگر (به اندازه ۳.۶ و۳.۵) نیز در این منطقه رصد کرده بودند. البته این موارد فقط چند نمونه از ۵۰۰ زلزله‌ای هستند که لندر اینسایت در ۳ سال مأموریت خود ردیابی کرده است. اما نکته مهم درباره آن‌ها شفافیت سیگنال‌ها بود. دسترسی به اطلاعات لرزشی واضح روی مریخ کار ساده‌ای نیست، زیرا باد‌های شدیدی روی سیاره می‌وزد و خوانش داده‌ها را سخت‌تر می‌کند.   تیاچی کاوامورا یکی از محققان انستیتو «فیزیک د گلوب د پاریس» در این باره‌ می‌گوید: طی این مأموریت ما شاهد دو نوع زلزله مریخی بوده‌ایم. یک نوع از آن‌ها شبیه زلزله در ماه و نوع دیگر شبیه زمین است.   امواج زلزله در زمین به طور مستقیم در سیاره حرکت می‌کنند. از سوی دیگر زلزله در ماه منتشر می‌شود. به طور دقیق، زلزله در مریخ چیزی بین این دو رویداد است. به گفته کاوامورا نکته جالب آن است که ۴ زلزله قدرتمند رصد شده در این منطقه شبیه زمین هستند.   طبق اطلاعات موجود این زلزله‌ها در فصل تابستان شمال مریخ به وقوع پیوسته‌اند.   اینسایت نخستین لندر ناسا در مریخ و مجهز به ابزار‌های مختلف است تا اعماق سیاره سرخ را مطالعه و فعالیت‌های لرزشی را ردیابی کند. بیشتر بخوانید: میکروب‌ها از فضا به زمین می‌آیند؟ انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. برچسب ها: مریخ زلزله

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مریخ زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۴۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاره در برابر پلاستیک

دریافت 4 MB کد خبر 846797 برچسب‌ها زباله پلاستیک کره زمین

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • ادعای ناسا ؛ ردپای حیات بیگانگان را در مریخ کشف کردیم!
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • سیاره در برابر پلاستیک
  • ارتباط فضاپیمای وویجر ۱ ناسا پس از ماه‌ها با زمین برقرار شد
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)