Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، انجمن هنرمندان نقاش ایران با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، بخش «سراسرنما»ی نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران را در شهریورماه ۱۴۰۰ به مدت یک ماه برگزار می‌کند.

 بر اساس آیین‌نامه دوسالانه ملی نقاشی ایران، این رویداد از سه بخش «سراسرنما» (panorama)، «گفت‌وگو» (forum) و «کیوریتوریال» (curatorial) شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو بخش «گفت‌وگو» و «کیوریتوریال» توسط شورای سیاستگذاری دوسالانه و هیئت مدیرهٔ انجمن هنرمندان نقاش ایران برنامه‌ریزی می‌شود و مشخصات آن در زمان‌‌های مقرر به اطلاع عموم خواهد رسید.

اهداف بخش سراسرنمای دوسالانه به شرح زیر اعلام شده است:

ـ اعتلای رسانه نقاشی به طور خاص و هنرهای تجسمی به طور عام
ـ ایجاد بستری جهت نمایش بخشی از صحنهٔ هنر ایران در حوزه هنرهای تجسمی
ـ زمینه‌سازی رشد و بالندگی هنرمندان ایران
ـ رشد فرهنگ بصری مخاطبان در سطوح مختلف جامعه
ـ گسترش ظرفیت بیان هنری در حوزه‌های گوناگون و انواع فعالیت‌های فردی و اجتماعی
ـ توسعه روابط فرهنگی-هنری در میان هنرمندان و مابین هنرمندان و مخاطبان

شرکت در بخش سراسرنمای دوسالانه برای همه هنرمندان و علاقه‌مندان آزاد و به معنای پذیرش ضوابط فراخوان و رأی هیئت‌های انتخاب و داوران است.

ثبت‌نام، تقاضای شرکت، ارسال تصویر آثار و مشخصات آثار و هنرمندان فقط از طریق وب‌سایت انجمن هنرمندان نقاش ایران به آدرس ‌iranpainters.com امکان‌پذیر است.

در بخش سراسرنمای دوسالانه، آثار خلق شدهٔ نقاشی یا آثار میان‌رسانه‌ای مرتبط با نقاشی پذیرفته خواهند شد.

زمان خلق آثار نباید پیش از سال ۱۳۹۶ باشد.

انتخاب آثار برای شرکت در بخش سراسرنمای دوسالانه طی دو مرحله انجام می‌پذیرد. نخست تصاویر ارسالی از آثار هنرمندان به صورت آنلاین بررسی و نتیجه پذیرش آن اعلام می‌شود. در مرحله دوم انتخاب نهایی بر اساس بررسی اصل آثار ارسالی به دبیرخانه به انجام می‌رسد.

پذیرش اثر در مرحله نخست به هیچ وجه به معنای پذیرش نهایی و راهیابی اثر به نمایشگاه بخش سراسرنمای دوسالانه نیست.

هیئت انتخاب آثار بخش سراسرنما به این شرح اعلام شده است: علیرضا آدم‌بکان، فریدون امیدی، بهزاد حاتم، داریوش حسینی، لیلی رشیدی، رزیتا شرف‌جهان و علی نصیر

و همچنین هیئت داوری آثار بخش سراسرنما عبارتند از : مهرداد اسکویی، بهزاد حاتم، علی ذاکری، رزیتا شرف‌جهان، کامران صفامنش، شهروز صدر‌فرزانه و علی نصیر.

شروع ثبت نام از طریق وبسایت و ارسال تصاویر آثار از شنبه ۲۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ آغاز میشود و تا  ساعت ۱۶، سه شنبه ۱۸ خرداد‌ماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

هنرمندان و علاقه مندان شرکت در نهمین دوسالانه نقاشی ایران برای کسب اطلاعات کامل درباره دوسالانه می توانند به سایت انجمن هنرمندان نقاش و سایت دبیرخانه اجرایی دوسالانه به نشانی civa.ir مراجعه کنند.

 

* پیام تسلیتی برای درگذشت غاده هیجاوی

بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر به همراه گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی این فرهنگستان، درگذشت غاده هیجاوی، رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، را تسلیت گفتند. 
متن پیام بدین شرح است: 

بازگشت همه به سوی اوست
درگذشت خانم دکتر غاده هیجاوی، رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، مسئولان و هنرمندان صنایع دستی ایران را سخت متألم و متأثر ساخته است. او علاقه بسیار به صنایع دستی ایران داشت و با عشقی ستودنی و پشتکاری کم‌نظیر نسبت به شناسایی و ثبت شهرها و مناطق صنایع دستی ایران اقدام کرده است. در پی همین همکاری‌ها بود که بزرگترین نشست شورای جهانی صنایع دستی در سال ۱۳۹۵ در شهر اصفهان برگزار شد و همچنین ایران توانست در این دوره بیشترین شهرها و روستاهای جهانی دنیا را به خود اختصاص دهد. از درگاه خداوند رحمان، برای آن زنده‌یاد رحمت واسعه و علو درجات مسئلت دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دوسالانه نقاشی پانوراما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۵۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام استفاده از صنایع دستی در دکور سخنرانی رهبر انقلاب

کسب و کار‌های کوچک تاثیرات مثبتی در رشد اقتصادی دارند و از طرفی توانسته اند با ایجاد مزیت تولید شخصی سازی شده انسان‌ها را از اجبار انتخاب میان تولیدات انبوه کسب و کار‌های بزرگ نجات دهند و به افراد طیف محصولات گسترده‌تر و نزدیک‌تر به سلیقه شان را پیشنهاد دهند.

امروزه افراد به دلایل مختلفی اعم از کمک به معیشت خانواده، شغل به عنوان یک سرگرمی به راه اندازی کسب و کار‌های کوچک و مشاغل خانگی روی آورده اند و این وظیفه آحاد مردم است تا با حمایت از صاحبان این کسب و کار‌ها زمینه را برای رشد آن‌ها و در نتیجه تولید محصولات با کیفیت‌تر کمک کنند.

رهبر انقلاب ضمن توجه به اهمیت بسیار تولید در رشد اقتصادی، چند سالی است شعار‌های سال خود را در زمینه‌های اقتصادی و خصوصا تولید مطرح می‌کنند، اما امسال در شعار سال ۱۴۰۳، جهش تولید با مشارکت مردم در پس زمینه محیط صحبت هایشان ضمن استفاده از المان‌هایی که نشان دهنده مشارکت مردم در اقتصاد بود به شیوه‌ای نو از همین ابتدا به این شعار عمل کردند. صنایع دستی با ارزش اقتصادی بالا که در پس زمینه صحبت‌ها بود؛ که در ادامه در خصوص آنان توضیحات کوتاهی داده می‌شود.

اولین اثر یک رومیزی نفیس پته دوزی هنر اصیل در دست زنان کرمانی است. پته‌دوزی زیر شاخه رودوزی سنتی و هنر اصلی زنان و دختران هنرمند کرمان است که روی پارچه‌های پشمی و ضخیم به کمک نخ‌های رنگی دوخته می‌شود نقوش پته‌ها معمولا دارای معانی نمادین بسیار زیبایی است که معروف‌ترین نقش پته طرح درخت زندگی است. دختران و زنان خانه دار در کرمان میراث دار این هنر اصیل هستند و با تولید آثار نفیس پته به معیشت خانواده خود کمک می‌کنند.

دومین اثر تابلوی نگارگری متعلق به هنرمند اصفهانی آقای رضا بدرالسماء است. آقای بدرالسماء می‌گوید، زمانی که تصویر قابم را کنار ایشان دیدم، بسیار خوشحال شدم و خستگی ۷۰ سال کارم از بین رفت. این اثر با تکنیک آبرنگ و در ابعاد ۵۵ در ۷۵ بوده و قسمت نوشته آن نگارگری سنتی و پایین تابلو به سبک رئال است.

اما دو پیام مهم در استفاده از این المان‌ها در ارتباط با شعار سال ۱۴۰۳ جالب توجه است: یکی استفاده از هنر دست هر دو قشر جامعه یعنی خانم‌ها و آقایان دوم نمایش آثاری که حاصل از هنر هنرمندان در قالب کسب و کار‌های کوچک و مشاغل خانگی بودند.

این دقت نظر در انتخاب المان‌های مرتبط با شعار سال ۱۴۰۳ برای همه زنان و مردان ایرانی یک پیام آشکار و واضح دارد اینکه هر کسی بسته به استعداد، مهارت‌ها و امکانات و شرایطی که دارد می‌تواند در جهت تحقق شعار سال یعنی جهش تولید گام بردارد و برای رشد اقتصادی کشور دست به کار شود. از طرف دیگر اهمیت کسب و کار‌های کوچک و خانگی هم نمایان شد این که تک تک آحاد جامعه می‌توانند یک تولید کننده باشند از تولیدات خانگی برای رفع مایحتاج خانواده و کمک به صرفه جویی‌ها اقتصادی گرفته تا راه اندازی مشاغل خانگی و کسب و کار‌های کوچک و کسب و درآمد و ایجاد کارگاه‌های بزرگ و کارخانجات.

به نظر می‌رسد شعار امسال برای ما ایرانیان دلداده وطن بیش از گذشته شورآفرین و انگیزه بخش است تا در سال جدید خود را به عنوان یک تولید کننده معرفی کنیم، اما باید بدانیم تولید فقط خلق یک محصول فیزیکی نیست اینکه ما یک نویسنده یا شاعر هستیم یا توان ساخت تولیدات آموزشی داریم هم در زمره تولید قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر مهارتی دارید که می‌توانید با آن تولیدات درآمدزا انجام دهید شروع کنید، اگر هم هنوز در رشته‌ای مهارت کافی را ندارید امسال سال شروع است زمینه مورد علاقه خود را انتخاب کنید و در آن مهارت خود را افزایش دهید و کسب و کار کوچک خود را راه بیندازید. به این جمله ایمان داشته باشید که از تو حرکت و از خدا برکت خواهد بود؛ و اگر در هیچ یک از گروه‌های بالا نیستید می‌توانید یک حامی کسب و کار‌های کوچک باشید و با خرید از محصولات آنان به رشد و توسعه شان کمک کنید.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی امام و رهبری

دیگر خبرها

  • نوروزگاه چهلستون، ظرفیتی برای معرفی شهرستان‌ها
  • افتتاح بازارچه موقت صنایع‌ دستی در بوستان ملل ساری
  • پیام استفاده از صنایع دستی در دکور سخنرانی رهبر انقلاب
  • انتخاب اثر هنرمند هرسینی به عنوان اثر فاخر صنایع‌دستی کشور
  • هنرمندان کردستانی آثار فاخری در حوزه صنایع‌دستی دارند
  • نمایشگاه صنایع دستی وسوغات سیرجان
  • آثار هنرمندان صنعتگر کردستانی دارای ظرافت و اصالت بالایی است
  • صدور و تمدید 155 مجوز فعالیت کارگاه صنایع دستی هنرمندان شهرستان مینودشت در سال 1402
  • از مشق متفاوت ۲ هنرمند تا نقاشی که از نقش پدرانه‌اش مایه گذاشت
  • آثار هنرمندان صنعتگر کردستانی دارای اصالت است