Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بیش از یک قرن است که نفت خام نقش اصلی را در تحولات و مناسبات سیاسی و اقتصادی دنیا ایفاء می‌کند. هر چند این ماده در همه‌ی دنیا باعث بهبود کیفیت زندگی مردم شد ولی مدل بهره‌مندی از آن در کشورهای مختلف متفاوت بوده‌است.

در ایران از همان سال 1287 که اولین چاه نفت کشور در مسجد سلیمان کشف شد، نام نفت با کلمه‌خام‌فروشی گره خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه قبل از انقلاب که کشورهای استعمارگر با وقاحت تمام نفت ایران را مصادره می‌کردند و چه بعد از انقلاب که متاسفانه تفکر خام‌فروشی و راحت‌طلبی از بین نرفت و همچنان جریان دارد.

از طرفی کشورهای به اصطلاح پیشرفته جهان علی‌رغم بی‌بهره بودن از منابع خدادادی نفت و میعانات گازی با خرید نفت خام و بکارگیری آنها در زنجیره ارزش به توسعه صنایع پایین دستی و افزایش اشتغال پایدار خود کمک می‌کنند.

خام‌فروشی علاوه بر اینکه به جهت کاهش سود ناشی از صادرات، عدم رشد صنایع پایین دستی و کاهش اشتغال‌زایی مضرات مستقیمی برای کشور دارد، مضرات غیرمستقیم و جبران‌ناپذیری هم دارد. در واقع درآمد مفت ناشی از فروش نفت خام فرصت توسعه و تمرکز حاکمیت در بخش‌های نوآورانه و مفید را محدود می‌کند و به این ترتیب کشور را از پیشرفت در بلند مدت بازمی‌دارد. لازم به ذکر است در کنار تمام این معایب و مضرات، فروش نفت خام به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا بسیار دشوار و سخت‌تر از فروش فرارورده است.

در سالهای اخیر رهبر انقلاب مکرراً بر کنار گذاشتن خام‌فروشی و توسعه صنایع پالایشی و پتروشیمی تاکید کرده‌اند. مثلا در ارتباط تصویری با هیات دولت فرمودند: سیاست پالایشگاه‌سازی که شنیدم الان اجرا میشود، خیلی زودتر از این باید [اجرا] میشد؛ از سالها پیش، بنده مکرّر در مورد پالایشگاه‌سازی سفارش میکردم، که خب یک‌ خرده تأخیر شده. حالا این سیاست وجود دارد؛ بسیار خوب! دنبال کنید، این کار بسیار مهم است و شاید بتوانیم ان‌شاءالله عمده‌ی بهره‌مندیِ خودمان از نفتِ باارزش را قرار بدهیم از صادرات نفتی که ارزش افزوده‌اش مال خود ما است؛

تحول صنایع بالادستی و پایین‌دستی با توسعه پتروپالایشگاه‌ها

در سالهای اخیر کشورهای پیشرو در حوزه‌ی نفت و گاز به سمت ایجاد و تاسیس مجتمع‌های پتروپالایشی حرکت کرده‌اند. این مجتمع‌ها در واقع تلفیق پتروشیمی و پالایشگاه است به نحوی که تبادل جریان‌های مواد و انرژی هزینه‌ها را به شیوه قابل توجهی پایین می‌آورد و بازدهی بالا میرود. با توجه به بازارهای آینده روبه رشد فراورده‌های پتروشیمیایی و به عبارتی تولید مواد شیمیایی از نفت احداث پتروپالایشگاه‌ها از اهمیتی راهبردی برخوردار است.

یکی از مشکلات اصلی احداث پتروپالایشگاه در ایران تامین مالی و مشارکت بخش‌های خصوصی بوده‌است که این مشکل با تصویب قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی با استفاده از سرمایه‌های مردمی» حل شد.

ایده‌ اصلی این قانون اعطای تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشی است. تنفس خوراک یک مشوق اقتصادی است که به کمک آن واحد پتروپالایشگاهی پس از بهره‌برداری تا حدود یکسال پول خوراک را نمی پردازد تا هزینه ساخت آن واحد جبران شود.  سپس این مبلغ به صورت یک وام 8 ساله به صندوق توسعه بازگشت داده می‌شود.

سازمان برنامه و بودجه یا وزارت نفت،چه کسانی مقصر اجرا نشدن قانون هستند؟

قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها تیرماه سال گذشته در مجلس تصویب شد و به دلیل استفاده از سهم صندوق توسعه ملی اجازه مربوطه در کمتر از یک هفته از مقام معظم رهبری نیز گرفته شد.

پس از آن در آذرماه سال 98 رهبر انقلاب با اشاره به قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی با استفاده از سرمایه‌های مردمی»، خواستار اجرای سریع تر این قانون شدند و فرمودند: «یک قانونی (قانون پتروپالایشگاه‌ها) اخیراً در زمینه‌ی صنایعِ پایین‌دستیِ نفت و گاز تصویب شده است. این قانون باید اجرایی بشود. بعضی از قوانین در مجلس تصویب می‌شود ولی اجرایی نمی‌شود؛ یعنی آیین‌نامه‌های لازم تهیّه نمی‌شود، همین طور می‌ماند. باید سریعاً این کار انجام بگیرد؛ باید دنبال بکنند که این کار انجام بگیرد»

با تاکید رهبر انقلاب در دی 98 آیین نامه اجرایی این قانون در هیات دولت تصویب شد و  پس از آن وزارت نفت برای جذب سرمایه‌گذار جهت احداث پتروپالایشگاه‌ها فراخوان عمومی صادر کرد و در نهایت در پایان تیرماه 8 طرح برای ساخت پتروپالایشگاه و 12 طرح برای ارتقای پالایشگاه‌های موجود برای اخذ "تنفس خوراک" مورد تایید وزارت نفت قرار گرفتند.

پس از آن اجرای  این قانون تنها به تشکیل جلسه‌ هیات امنای صندوق توسعه ملی و اعطای مجوز و جدول اعطای تنفس خوراک نیاز داشت.در حالی که تصور میشد همه‌ی موانع ساخت پتروپالایشگاه برطرف شده باشد، هیات امنای صندوق توسعه ملی این جلسه را بسیار عقب انداخت تا عملا فرصت طلایی جذب سرمایه‌گذار در ایام رونق بورس تهران از دست رفت. نهایتا پس از تاخیر زیاد این جلسه تشکیل شد اما به نتیجه مطلوب نرسید.

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس در این خصوص طی مصاحبه‌ای گفت: «جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی با تاخیر زیاد در اوایل مهرماه برگزار شد ولی در این جلسه نیز موضوع سهم سالانه تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها تعیین تکلیف نشد. در جلسه آقای زنگنه درباره ضرورت تعیین سهم سالانه تنفس خوراک نکات خود را بیان کرده و جدول پیشنهادی وزارت نفت در این باره را ارائه کردند، اما آقای روحانی و نوبخت با تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها مخالفت کردند تا اجرای این قانون همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد» در واقع بنابر اطلاعات واصله در این جلسه شخص محمد باقر نوبخت،رئیس سازمان برنامه و بودجه با این قانون مخالفت کرده است.

لازم به ذکر است دلیل مشخص و مستدلی برای مخالفت ایشان با انجام این قانون که تاکنون دوبار رضایت و تاکید رهبر انقلاب را به دنبال داشته است، ارائه نشده است. هرچند اخیرا پس از مدت‌ها جوابیه‌ای از طرف سازمان برنامه بودجه داده شد که در آن تقصیر را بر گردن وزارت نفت ‌انداخت ولی این جوابیه هم نتوانست افکار عمومی را اقناع کند.

در این جوابیه گفته شده که جدول پیشنهادی وزارت نفت برای اعطای تنفس خوراک دقت لازم را ندارد و خارج از توان صندوق توسعه ملی است. این در حالی است که چندی پیش وزیر نفت در مراسم بهره‌برداری رسمی از سه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی گفت: «در قانون احداث پتروپالایشگاه‌ها آنچه سهم وزارت نفت بوده به طور کامل انجام شده است».

سخن پایانی

پر واضح است که این عدم‌ پاسخگویی شفاف و تعلل میان سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت برای اجرای مصوبه‌ای که بیش از یک سال و نیم از تصویب آن می‌گذرد و هیچ هزینه‌ی اضافی برای دولت و سایر بخش‌ها ندارد از نظر افکار عمومی به هیچ وجه قابل قبول نیست. قاعدتا اگر آقایان نوبخت و زنگنه اهتمام لازم را به اجرای این قانون و بی‌اثرکردن تحریم‌های نفتی داشتند، می‌توانستند هرچه سریعتر مشکلات احتمالی را رفع کنند و ترتیبی دهند تا از نفت حبس شده در ذخایر نفتی به نحو احسن برای رشد صنایع پایین‌دستی استفاده شود.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین کارت اعتباری سهام عدالت پتروپالایشگاه رهبر انقلاب مقام معظم رهبری تولید اقتصاد ایران خام فروشی اعمال ماه شعبان تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین کارت اعتباری سهام عدالت احداث پتروپالایشگاه پتروپالایشگاه ها صنایع پایین دستی صندوق توسعه ملی سازمان برنامه توسعه صنایع رهبر انقلاب تنفس خوراک وزارت نفت خام فروشی نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۶۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه نیازمند انجام اقدامات قرارگاهی است

استاندار کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه اگر بخواهد یک حرکت بهتر، دقیق و اثربخش‌تر در فضای فرهنگی داشته باشد نیاز به یک کار قرارگاهی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی بعدازظهر امروز _ سه‌شنبه چهارم اردیبهشت _ در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه، اظهار داشت: در حوزه شورای فرهنگ عمومی دو نکته حائز اهمیت است که می‌تواند یک زمینه خوب برای اقدامات اثرگذار و مفید برای سال جاری و سال‌های آینده باشد؛ در نکته اول آنچه که ما از اقتضائات و منویات مقام معظم رهبری می‌فهمیم در مجموع آنچه که در حوزه فرهنگ باید انجام دهیم باید انسجام و هدفمندی روزافزونی داشته باشد که به نتایج مثبت منتهی شود.

وی با بیان استدلال‌های متعدد عنوان کرد: بنده معتقد هستم انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ موفقیت‌های کم‌نظیری داشته است و نباید فراموش کنیم که در یک جنگ تمام‌عیار فرهنگی با جبهه استکبار هستیم و شرایط فعلی را به لطف الهی این انقلاب رقم زده است و این توفیقات اسلامی در داخل و خارج باید شناخته شود چرا که تقابل جبهه حق و باطل به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) تا ختم بشریت ادامه خواهد داشت و معتقدیم که در نهایت جبهه حق پیروز شده و این مستضعفان هستند که وارثین عالم خواهند شد.

صحرایی بیان کرد: زمانی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «به قله نزدیک هستیم»، منظور این قله تنها قله اقتصادی و یا قله سیاسی نیست، بلکه قله افتخار انقلاب اسلامی یک ترکیبی از موفقیت‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی است.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با تشکیل قرارگاه در حوزه‌های فرهنگی اذعان کرد: قرارگاه تنظیم‌کننده، هدایت‌کننده، بازخواست‌کننده و راهبر میدان است و مقام معظم رهبری می‌فرمایند اصطلاح فرهنگ عمومی از همه کارها مهم‌تر است چون این کار محور همه کارهای دیگر است و در اینجا قرارگاه می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: سال گذشته در جلسات شورای فرهنگ عمومی که برگزار شد به این جمع‌بندی رسیدیم که استان کرمانشاه اگر بخواهد یک حرکت بهتر، دقیق و اثربخش‌تر در فضای فرهنگی داشته باشد نیاز به یک کار قرارگاهی دارد، از این رو با تأکیداتی که مقام معظم رهبری داشتند ایشان شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان یک قرارگاه می‌شناسند و در استان نیز با حضور نماینده ولی‌فقیه و ترکیبی که طراحی شده است می‌تواند این کار قرارگاهی را انجام دهد.

وی در ادامه افزود: حداقل ثمره تشکیل قرارگاه این است که از پراکنده کاری، موازی کاری، دوباره‌کاری و… فاصله خواهیم گرفت، چرا که در صورت عدم فرماندهی واحد، بدیهی است که اقدام صورت گرفته با شکست مواجهه شود؛ لذا همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند دشمن علیه ما جبهه تشکیل داده است ما نیز در اقداماتمان باید کار جبهه‌ای انجام دهیم.

کد خبر 747359

دیگر خبرها

  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است
  • حاجی‌دلیگانی: باید امنیت شغلی و بیمه کارگران تضمین شده باشد
  • تصمیم گیری در خصوص اجرای طرح حامیم و جشنواره ملی نهج البلاغه
  • مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • مقام معظم رهبری در دیدار کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • کرمانشاه نیازمند انجام اقدامات قرارگاهی است
  • اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری
  • عکس| نقاشی جدید حسن روح‌الامین برای سروده مقام معظم رهبری
  • آغاز به کار دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در وزارت بهداشت
  • تسهیل صادرات فرآورده های سلامت محور در سال گذشته